Eerste keer met Mariska de belg.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nts19

Eerste keer met Mariska de belg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:41

Voor het eerst RIJ-ITP voor mariska en mij.
Even een kort verhaaltje.

Mariska is een belg van 11 jaar oud, en heeft al veel meegemaakt. Mijn vriendin heeft haar ruim 6 jaar gereden. De laatste tijd ging het niet lekker. Mariska was veranderd. Draaide opeens tijdens een buitenrit om in volle galop terug over een drukke weg. En kreeg rare buien, met wandelen begon ze opeens te bokken en gek te doen wat gewoon niet te doen was. Mariska heeft een tijdje stil gestaan in de hoop dat haar gedrag zou veranderen. Afgelopen zomer heb ik al een keer een korte buitenrit gemaakt en dit ging goed. Wel erg voorwaarts, maar ik was wel blij. Laatst heeft mijn vriendin zonder zadel in de wei een paar keer gereden en dit ging ook goed.
Mariska staat vanaf donderdag op stal en helaas is onze bak nog niet af dus moeten we wel buitenrijden. Donderdagavond voor het eerst weer opgegaan, gelijk reflectie spullen getest en het ging super. Vrijdag ging ik lekker even een rondje stappen met haar aan de hand want ik durf nog niet alleen te rijden met haar. Ik heb het ook niet zo op grote sterke paarden en ben er dus een beetje bang voor. Door Mariska wordt mijn angst al minder. Ik heb altijd al een goede band met haar gehad, ken haar al ruim 4 jaar want mijn vriendin ging vaak met Mariska en mij en me vorige paard mee op buitenrit vandaar ik haar nu probeer te rijden.
Genoeg gekletst, ik laat jullie snel de foto's zien. Ik heb op de rotonde gereden omdat ik nog angstig was dat ze zou gaan omkeren of ervandoor zou gaan, en dit ging perfect en het was de eerste echte keer!

Mijn eigen minpunten:
- piano handen
- kapstok tenen ( hier probeer ik aan te werken maar omdat ik een ongeluk heb gehad 2 jaar geleden heb ik vaak last van mijn enkel en met deze positie niet)
- Vaak naar voren zitten , dit komt denk door een beetje spanning

Tips mag je geven maar hou het alsjeblieft wel netjes. Dit was onze eerste echte minibuitenrit en ik heb al ruim 5 jaar geen les meer gehad en rij niet vaak omdat ik zelf geen rijpaard heb maar een veulen.

Daar gaan we!
Afbeelding

Met Mariska <3
Afbeelding

Erg gespannen houding en voelde ook dat het niet de sterkste kant was van ons beide
Mariska heeft tevens ook moeite met een rondje draven of galopperen.
Afbeelding

Iets meer ontspannen.
Afbeelding

Mijn houding kan beter, maar vond mariska wel mooi lopen.
Dit was ook de hoek waar ze rechtdoor wou terug naar stal. En vond het van mezelf knap dat ik haar terug op de volte kon zetten.
Afbeelding

mijn handen :+
Afbeelding

Ontspannen stapje :)
Afbeelding

Samen ontspannen en trots!
Afbeelding

Klaar na een geweldige mini buitenrit! En ik was trots op haar!
Zelf vriendin irisvdheuvel @ bokt was trots op haar en mij!
Afbeelding

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:52

Ik ben zeker erg trots op jullie. Geniet ervan meid. Het commentaar wat ik had heb ik al besproken in real life met je en daar gaan we aan werken. Komt helemaal goed! +:)+

Christadk

Re: Eerste keer met Mariska de belg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:14

Wat een knapperd zeg!! Vind het rijden er wel goed uit zien hoor..zeker voor de tweede keer.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:23

Ziet er al goed uit hoor alieke :)
Veel plezier samen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:46

Ik zou even niet rijden als je geen goede ondergrond ter beschikking heb.. :=

Je zegt dat paardlief niet zo lief was.. Dan lijkt me dit niet handig :n .. Paard hoeft alleen maar heel snel om te draaien om naar huis te rennen en je ligt onder haar..

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:54

Paardlief was ditmaal erg braaf, ik heb alieke constant begeleid omdat ik precies weet wat ze doet maar ik het zelf niet kan uitvoeren omdat ik enorme spanning heb op haar. verdere uitleg kan je krijgen als je wil via pb.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:58

zoals irisvdheuvel al zegt ze geeft mij begeleiding en er zit niks voor niks een touwtje om haar hals voor de zekerheid. Maar het voelde zo goed, ze reageerde goed op mijn hulpjes dat ik het alleen aan durfde en iris het in de gaten hield. Ben ook niet van plan om elke dag intensief te rijden, maar elke dag beweging geven wil ik wel, en dat kan zijn wandelen , rijden of zonder zadel met begeleiding.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:02

Prima als je dat wil, maar dan niet op het harde.. Zoek dan ergens een weide op of een zandvlakte..

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:06

zo wat een beest zeg !!
Mooi hoor !!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:18

wat zijn jullie een leuke combi !!

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 22:38

Bedankt petra85 & ponylies! :D

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:54

Wat fijn dat Maris en jij elkaar hebben gevonden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:00

Wat leuk dit, die eerste draffoto is inderdaad splut :+ maar ik vind 't netjes zo :) Met mijn paard kan ik lang niet altijd op de wei rijden, ben dus ook vaak aangewezen op de weg en hij is aardig steegs := Wat goed helpt zijn ikbenhierhulpjes. Dus steeds even laten weten dat je er bent, met je benen, teugels en stem. Oftewel aan het werk zetten en afleiding geven ;) Veel succes met Mariska :)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:06

ShauniBef schreef:
Prima als je dat wil, maar dan niet op het harde.. Zoek dan ergens een weide op of een zandvlakte..

Waarom niet op het harde?
Er van tussen knijpen of eronder komen kan op iedere ondergrond.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:06

@ hestejente, bedankt voor je leuke reactie! Ik ben sowieso altijd een persoon dat veel kletst onder het rijden. bijvoorbeeld, ja leuk hé, ooh kijk die nou enz. En ik rij altijd domweg ergens heen alleen bij mariska heb ik dat nog niet. En ik zal ikbenhierhulpjes eens toepassen! bedankt!

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:07

@ jacimatho, en de hoefsmid vind het juist fijn dat wij de belgen op het harde rijden want dan slijten de hoeven beter. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:11

Als je paard er goed op reageert is het zo handig om je stem te gebruiken... "loop maar door mannetje, het gaat goed zo" *paard loopt gespannen langs paardverzwelgend rioolputje* "goedzoooo, suuuuuperpaard!" *paard zucht diep en groeit 20 centimeter omdat hij zo onverschrokken langs iets engs is gelopen* Ik zit eigenlijk de hele tijd tegen 'm te ouwenelen en 'm aan te moedigen, je moet mij niet tegenkomen wanneer ik aan het rijden ben want dan denk je vast dat ik ze niet helemaal op een rijtje heb :P

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:13

Nou ik ben ook behoorlijk een prater. Ik zeg altijd braaf he of super hoor netjes! Vooral als ik alleen ben, praten zingen :+ Vind dat juist belangrijker tegen een paard praten, zo komt er ook vertrouwen en als er wat eng is en je praat is het snel over.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:16

Ik vind op de verharde weg nog niet eens erg, ik draaf met mijn haflinger ook op de verharde weg, ook vandaag. ik heb altijd het idee dat als ik op weide en zandvlakte ben mijn paard meteen wilt gaan crossen :+ op de verharde weg vandaag ging super !

Ik vind het super goed uitzien, ik weet ook een beetje de achtergrond van mariska, en ben super trots op alieke en mariska!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:18

Fijn dat het nu zo goed gaat :)