Preza, 15 maanden bij mij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Preza, 15 maanden bij mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 15:19

Ergens begin juli 2010 kreeg ik het geweldige nieuws te horen, dat ik een eigen paard kreeg. Mijn moeder heeft vroeger ook altijd een paard gehad en ze vond me er klaar voor.
18 Juli was het zover, we gingen voor het eerst bij een paard kijken. Een 8 jarige dravermerrie.
Twee nachten had ik nauwelijks geslapen, ik ging kapot van de zenuwen.. Eenmaal daar was ik in eerste instantie helemaal verliefd. Totdat ik erop stapte.. :=
Zo braaf en rustig als ze bij de vorige eigenaar leek, zo onstuurbaar en hard ging ze bij mij. Ik janken natuurlijk :') Maar toen stond de eigenaresse erop dat ik toch nog een stukje naar buiten ging, waar ik haar nog steeds heel dankbaar voor ben! Dat stukje buiten was zo heerlijk, ze gaf me daar zoveel vertrouwen. Ik kreeg haar nog steeds niet in een normale draf, het was of stap, of galop. Maar toch was ik weg van haar!

Eenmaal thuis gekomen hebben we er nog een nachtje over geslapen, en besloten nog een testritje te gaan maken. Dat werd dinsdag 20 Juli, tevens de dag dat we haar kochten. :) We zijn toen gelijk naar buiten gegaan en ik heb heerlijk anderhalf uur met haar buitengereden.
Ergens op een strandje deed ze een beetje steigeren en ze ging er een keer vandoor, maar op de een of andere manier vond ik dat helemaal niet erg bij haar. Ze bleef gewoon vertrouwd voelen.

24 Juli was het zover. Mijn grote liefde, mijn eerste eigen pony, kwam naar mij toe! We stonden daar met zijn alle te janken. De vorige eigenaresse omdat ze haar zo ging missen, ik omdat ik mijn eerste paard mee naar huis ging nemen. En mijn ouders omdat het gewoon heel emotioneel was :')

De trailerreis verliep heel soepel. En eenmaal op de wei leek het alsof het nooit anders was geweest.
En daar was ze dan. Mijn (toen nog super bespierde) draver, wel is waar een kort staartje, maar toch zo'n prachtig paard..

Afbeelding

Aangezien wij op onze stalling geen bak hadden, reden we toen alleen maar buiten. Na een week of 2 kon ik haar dan eindelijk gewoon in draf krijgen, zonder dat ze eerst aansprong in galop :') Ze had inmiddels ijzers en zo hebben we uren samen doorgebracht in de polders.

Eens in de 2 weken gingen we naar de binnenbak in de buurt om te rijden. Dat zag er toen zo uit.. :=

Afbeelding

Ergens in september 2010 gingen wij 2 weken op vakantie. Het is die 2 weken ontzettend slecht weer geweest, en daar heeft Preza duidelijk last van gehad. Toen we terugkwamen was ze aardig ingevallen namelijk. We hebben toen wat meer muesli en brok gegeven. Dat was helaas niet genoeg en ze is in de winter dus erg mager geweest. Veel verschillend voer geprobeert maar niks sloeg nou echt goed aan. Voor dit jaar zijn we beter voorbereid dus laten we het niet meer zo ver komen. :)
Op zijn ergst

In November is de vorige eigenaresse nog een keer langsgeweest. Zij heeft toen een aantal mooie foto's van ons gemaakt :)
Afbeelding

December. We konden vrijwel niks door de sneeuw, bovendien was ze erg mager dus wilde ik haar eerst laten bijkomen voor we weer naar de binnenbak zouden gaan. De paarden stonden met de echt extreme sneeuw veel binnen, wat enge taferelen opleverde als ik haar even los zette. We hebben die periode vooral lekker veel gemuts. Af en toe kroop ik er even op om even maf te doen..

Afbeelding

In het begin van het nieuwe jaar, toen de sneeuw weg was, kregen wij een 'bak'. Slechte bodem en nogal klein, maar het was iets :D Zo heb ik haar voor het eerst laten vrijspringen, en dat was even schrikken := Ze vond het duidelijk ontzettend leuk, en bleef maar rennen en springen..

Afbeelding

We gingen het rijden langzaamaan weer oppakken. Dat viel vies tegen.. Zo goed als ze kon galoperen, zo bagger ging het toen. We hielden het dus voorlopig bij ontspanning in stap en draf. Wat na een tijdje, toch redelijk goed ging! Ze viel erg uit elkaar en viel op de voorhand, bovendien was mijn houding ook niet je-van-het, maar toch was ik al heel tevreden met hoe het ging!.

Afbeelding

zo'n beetje heel Mei en Juni hebben we weer niet gereden. Ik was de lol en het vertrouwen in het rijden kwijt. Die tijd hebben we wel veel vrijheidsdressuur gedaan en ze kan inmiddels al een hele hoop :) Af en toe stapte ik er nog wel eens op voor een buitenritje of zomaar wat hobbelen, maar echt rijden was het niet te noemen.

Afbeelding

Hier in de westernoutfit van een oud stalgenootje.

klik

Ook is bokker Kaat21 toen langsgeweest en heeft foto's gemaakt. Daar hebben we haar weer heel even laten vrijspringen, wat hilarische foto's opleverde. Deze zullen me waarschijnlijk altijd blijven achtervolgen.. :')

Klik
Afbeelding

Eind Juli/begin Augustus is bokker Tammy_ een weekendje langsgeweest. Zij heeft Preza toen 2 keer gereden, en dat heeft een wereld voor me geopend. Mijn verwende merrie kon het allemaal best, ze had er alleen niet zoveel zin in aangezien ze er bij mij toch wel onderuit kwam. Toen ben ik dus een stuk strenger voor haar geworden. Zo ging het rijden ineens weer bergopwaarts. Eindelijk had ik er weer plezier in! De galop was nog steeds niet goed, maar af en toe zaten er redelijke stukjes bij.

Afbeelding
Afbeelding

Halverwege Augustus zijn xCaitlin en VERAx nog langsgeweest. Caitlin heeft toen ook weer een aantal prachtige foto's gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Eind Augustus zijn we verhuist naar een andere stal. Voor mij iets verder weg, maar ze heeft het daar een stuk luxer. Grotere stal en wei. En ook een hele fijne, grote bak.
Ze stond daar natuurlijk weer vanaf het eerste moment alsof het nooit anders was geweest.. Lekker dier :+:
Nu krijgen we elke zaterdag een halfuur heel fijn privéles. En het rijden gaat weer bergopwaarts! We gaan nu langzaamaan weer aan de galop werken, nu de stap en draf goed in orde zijn. Ook rijden we hier weer heerlijk samen buiten. We hebben een paar weken terug zelf ons allereerste rengalopje gedaan :oo

Dit zijn de meest recente rijfoto's, van 2 weken terug. Ze liep die dag niet zo fijn maar ach. :)

Afbeelding
klik

Dat was het dan..
15 maanden vol lol

Afbeelding

vol eigenwijsheid

klik

maar bovenal vol Liefde en plezier samen :+:

Afbeelding

Carrera97

Re: Preza, 15 maanden bij mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:23

Ziet er leuk uit :)
Ook leuk zo'n overzicht voor jezelf :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:27

Super leuk Elles, jullie zij een leuk team! :D

Fireheart

aah el wat een ontzettend leuk overzicht zeg :D
en wat zijn jullie vooruit gegaan :+:

Anoniem

Wat een leuk overzichtje, jullie zijn duidelijk veel meer naar elkaar toe gegroeid! Die springfoto's, hahaha! :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:29

DIe foto's van het vrijspringen :') Het is duidelijk dat ze het erg leuk vind, maar eigenlijk nog niet goed weet hoe het werkt :))

Klinkt alsof je de afgelopen anderhalf jaar veel pieken en dalen hebt gekend :-) Maar ook dat je, als het rijden even niet ging, zeker niet hebt stilgezeten en hebt gewerkt aan jullie band :-)
Jullie nieuwe stal klinkt als een prima plek en fijn dat je ook eens per week nu begeleiding hebt met rijden :-)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:29

Preezaaa <3 Wat een heerlijk dier blijft het toch!

Gaat weer helemaal goed komen met jullie hoor! :j Ze ziet er goed uit! Nog veel plezier samen!

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:30

leuk hoor el! :D
ook fijn dat het rijden weer beter gaat en volgens mij zijn jij en prees echt een team! :+:

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:33

Zo leuk om te zien hoe erg jullie verbeterd zijn, echt fijn :D

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:35

Wauw, knap dat je het heb doorgezet en het rijden weer beter gaat. Leuke foto's hoor!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:36

Haha ja die foto's van het vrijspringen zijn geweldig. :')

Leuke foto's en een leuk overzicht. :)

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:37

Wat passen jullie toch leuk bij elkaar! Komt helemaal goed met jullie, na al die dalen komen er nu weer een hoop hoogtepunten. Toppertjes :+:

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:38

Leuk overzicht! Mooi paard heb je!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:43

Jullie zijn echt flink vooruit gegaan hoor, zowel prees als jij, en jullie zijn echt een team geworden *D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:45

wat een mooi overzicht!
Prees ziet er goed uit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:46

Preesje <3 Leuk overzichtje Elles!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:32

Leuk overzicht Elles :D Ik zal Prees binnekort weer eens komen pesten hoor :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:38

Jullie zijn echt vooruit gegaan. Toppers! :+:

espritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:48

Mooi overzicht hoor!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:00

Leuk gemaakt Elles!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:30

mooi gemaakt, zo zie je zelf ook wat jullie al bereikt hebben inmiddels, netjes hoor, lekker doorgaan

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:11

Knappe Prees weer <3
Mijn vorige paardje was ook een draver en die vond springen ook helemaal geweldig

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:11

Prees is toch ook zo'n knapperd! Jullie gaan zo leuk met elkaar om he, op de foto's zie je het al, maar in echt zijn jullie twee geweldig om naar te kijken samen! Ze is hartstikke mooi geworden (was ze al), daar mag je trots op zijn. Topteam! :+:

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:18

Goed zeg dat je niet gelijk opgaf, dravers zijn geweldige dieren, bij dravers duurt het meestal wel een jaartje voordat het lekker gaat, t heeft tijd nodig.

Dravers kunnen heeeeel goed springen hoor, soms beter dan springgefokte springpaard.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:28

Wat leuk om te lezen Elles :+:
Je hebt niet opgegeven en het gaat nu super!