Zonder zadel dresssuur rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Zonder zadel dresssuur rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 10:47

Hallo bokkers :D
Voor het eerst met maestro in rijden in the picture op bokt!
En dan zonder zadel :')
Zal even in het kort vertellen waarom zonder zadel.
Een paar weken terug kwamen we er achter dat maestro rug problemen had, de oorzaak was het zadel,
die ook niet meer goed op zijn rug bleekt te liggen, maar ook de verkeerde druk op zijn rug uitoefende.
Dus rijdt ik nu tijdelijk even zonder zadel, omdat ik dan niet op zijn druk punten zit, heeft hij er ook geen last van.
Vandaag komt de osteopaat langs, dus dan weet ik meer :)

1. stappen
Afbeelding

2. draven
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5. en dan nog de galop
Afbeelding
6.
Afbeelding
7. vind ik de mooiste foto :o
Afbeelding

Zo dit waren ze alweer, Veel foto's zitten er helaas niet bij, omdat ze niet zo duidelijk waren (binnenbak)
Maar hoop binnenkort mooiere foto's te kunnen maken buiten en hopelijk weer met zadel :D

Commentaar mag gerust, maar houdt het netjes en ik rijd natuurlijk zonder zadel,
waardoor ik iets verkrampter zit en wat minder stabiel :+

Miepie77

Re: Zonder zadel dresssuur rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:00

als je paard rugproblemen heeft kan je er beter niet zonder zadel op gaan zitten, omdat je zitbeenknobbels dan in zn rug prikken, als je dit even tijdelijk wilt opvangen kan je beter tijdelijk met een barebackpad rijden, die zorgt er dan voor dat de paardenrug hier geen last van heeft en zit voor jou ook lekkerder :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:02

Ik vind je paard erg opgekropt lopen. Vol spanning.
Dat lijkt me zijn rugproblemen niet ten goede te komen.
Ik zou daarom even wachten met rijden.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 11:02

bedankt voor je reactie. Het punt is, dat hij met het zadel rare reactie ging vertonen, vervelend ging doen, gespannen lopen. En dit zonder zadel totaal niet meer vertoonde ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:04

oei vind het er niet prettig uitzien :o
ik zie een ruiter die totaal niet in balans zit,
aan de teugels hangt,
en ik zie een paard dat pijn lijkt te hebben veel te kort in de hals is en achter de LL loopt
en totaal niet over de rug,
heb je les?
en ik vind het ook niet verstandig om met een deken te rijden
je kunt beter even wachte tot je zadel weer passend is met rijden hoor

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 11:11

Dat niet over de rug is niet waar, maar het zijn moment opnames waardoor je natuurlijk nooit het complete beeld krijgt. En liep vaak ook helemaal los in de hand.. maar zonder zadel blijft natuurlijk lastig, als ik wat uit mijn balans dreigte te raken, zocht ik dat soms weer wat op in zijn mond, wat natuurlijk ook niet helemaal goed is. Ik denk ook dat het lastig te beoordelen is door die moment opnames en hoop ook snel foto's te kunnen plaatsen met zadel :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:15

Miepie77 schreef:
als je paard rugproblemen heeft kan je er beter niet zonder zadel op gaan zitten, omdat je zitbeenknobbels dan in zn rug prikken, als je dit even tijdelijk wilt opvangen kan je beter tijdelijk met een barebackpad rijden, die zorgt er dan voor dat de paardenrug hier geen last van heeft en zit voor jou ook lekkerder :)

Toen mijn merrie rugproblemen bleek te hebben ben ik er nooit meer zonder zadel opgestapt... Ook niet met een bbp of dekje, of deken..
Ik zie ook niet echt een ontspannen paard, TS, sorry..

little_birdy

maar mag ik vragen als je zelf geen balans kunt houden waarom je er dan opstapt en dan je evenwicht gaat zoeken in zijn mond?
als je dat al weet longeer hem dan een tijdje ;)
en heb je les?

Tesssie14

ziet er goed uit!
alleen wat heb je een strenge binnenhand!
Laatst bijgewerkt door Tesssie14 op 20-10-11 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:18

Tesssie14 schreef:
ziet er goed uit!
ziet er op 1 foto na niet gespannen uit!
alleen wat heb je een strenge binnenhand!

volgens mij zie je heel wat anders als wij zien, dit is echt geen fijn beeld TS

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:24

zonder zadel heb je minder belans,

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:25

Ik vind het er ook echt te gespanne uit zien, zeker als hij rugproblemen heeft er ook niet zonder zadel opstappen.

en daarbij is foto 1 niet stap maar draf. :+

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:30

Het enige wat ik kan zeggen is AUW. Dit ziet er niet zo vriendelijk uit. Je houd erg vast en blokkeerd jezelf en je paard. Ook loopt je paard hier in een valse knik, probeer hem wat meer lucht te geven.. Succes!

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:38

Die osteopaat kan ook niet veel voor het paardje betekenen als je zelf op die manier gaat rijden
terwijl je en geen fijne houding hebt zonder zadel en hij al last heeft van zijn rug.
Zo maak je het er niet beter op denk ik.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:48

Tesssie14 schreef:
zonder zadel heb je minder belans,

Zeker niet, ik zit vele malen prettiger zonder zadel op m'n paard omdat er niet zo'n dikke lap leer tussenzit. Ieder zijn ding en manier toch? De een
vind het erg lastig en de ander doet het met twee vingers in de neus.....

Vind de plaatjes niet prettig ogen, ik zie blokkades in jou hele lijf en hand en het lijkt wel alsof je je paard uit alle macht probeert in deze houding
te houden. Ik vind wel dat je netjes zit trouwens! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:54

Veel te diep op alle foto's. Als je geen balans hebt, moet je niet zonder zadel gaan rijden. Maar longeren om je paard te bewegen bij niet passend zadel. Nu houd je je letterlijk vast aan de teugels en daarom loopt je paard achter de loodlijn, hij ontwijkt de overdreven druk op de teugels.

De rug van het paard word hier niet beter door, hij heeft nu zijn hele kaak opgespant en loopt stuwend ipv dragend vooruit zonder enig ruggebruik. Logisch want hij kan het op deze manier ook niet. Ik vind het idee van zonder zadel rijden prima, maar de uitvoering van het idee komt het paard op deze manier niet ten goede.

Sorry voor mijn 'onvriendelijke' post maar hier kan men niet 'oooh en aaah' zeggen, te veel klopt niet.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:08

Waarom rijd je met een deken eronder, of lees ik er overheen?
Als ik een tip mag geven: longeer hem lekker vaak, ga ernaast wandelen buiten. Longeren kan je denk ik het beste doen met pessoa: de pessoa is van elastiek en daarom redelijk vriendelijk in de mond en de pessoa helpt bij het activeren van de achterhand.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:11

Oeps.. Vind het er niet zo fijn uit zien :n
Ik zie alleen een paard lopen met ontzettend veel spanning en een ruiter met een hele strenge hand. En vanwaar rijden met een deken?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:15

Bedankt allemaal voor de reactie's want hier ga ik zeker wat mee doen. Ik heb in totaal 3x zonder zadel met hem gereden en dat had ik niet moeten doen. Maar om nou direct mijn geld rijstijl af te gaan kraken vind ik egt te ver gaan! Met zadel rijd ik sowieso anders. En over het ballans bedoelde ik al hij een onverwachte pas deed. Verder kom ik mijn ballans prima houden :) dat gespannen was niet de gehele tijd zo, maar in gedeeltes helaas wel. Ik hoefde hem totaal niet in te houden, dus die conclusie is niet waar. Ook had ik wel stukken waar hij egt lekker over de rug liep. Mar al met al was het dus niet verstandig om zonder zadel te gaan rijden en zal dat dus ook niet meer doen! Graag dus heen commentaar meer hier over :) ik heb hier weer van geleerd dat blijkt. En hoor jullie binnenkort wat foto's met zadel te kunnen laten zien! En nog over de vraag of ik les heb, dat heb ik ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:16

ponylies schreef:
oei vind het er niet prettig uitzien :o
ik zie een ruiter die totaal niet in balans zit,
aan de teugels hangt,
en ik zie een paard dat pijn lijkt te hebben veel te kort in de hals is en achter de LL loopt
en totaal niet over de rug,
heb je les?
en ik vind het ook niet verstandig om met een deken te rijden
je kunt beter even wachte tot je zadel weer passend is met rijden hoor

Hier ga ik in mee, zou je niet beter kunnen wachten tot dat ie niet meer last van z'n ru gheeft?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:18

Er zijn best mensen die goed zonder zadel kunnen rijden. Maar ik zou dan wel op een rug gaan zitten die niet pijn doet. Lekker lang en laag instellen, daar wordt zo'n paard het blijst van.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:19

Muppett schreef:
Longeren kan je denk ik het beste doen met pessoa: de pessoa is van elastiek en daarom redelijk vriendelijk in de mond en de pessoa helpt bij het activeren van de achterhand.

Een pessoa is toch niet van elastiek?? In elk geval die pessoa's die ik gezien en gehad heb niet hoor.. dik touw toch?

@ TS, verstandige beslissing, ik ben heel benieuwd naar een volgend rij-topic van je. :)

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:24

Je hebt wel een mooi zit met zadel natuurlijk beter maar toch :j

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:25

Vind het knap van je dat je daadwerkelijk wat gaan doen met wat er hierboven gezegd is :j . De foto's zien er inderdaad niet ontspannen uit en dat zie je nu zelf ook in, wat je al halverwege brengt!

Longeer hem lekker!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:25

Grace schreef:
Dat niet over de rug is niet waar, maar het zijn moment opnames waardoor je natuurlijk nooit het complete beeld krijgt. En liep vaak ook helemaal los in de hand.. maar zonder zadel blijft natuurlijk lastig, als ik wat uit mijn balans dreigte te raken, zocht ik dat soms weer wat op in zijn mond, wat natuurlijk ook niet helemaal goed is. Ik denk ook dat het lastig te beoordelen is door die moment opnames en hoop ook snel foto's te kunnen plaatsen met zadel :)

Foto's met zadel zullen dan ook momentopnames zijn die volgens jou lastig te beoordelen zijn :+

Het nadeel van zonder zadel rijden (voor de meeste ruiters) is dat het van achter naar voor verdwijnt. Je bent meer gefocust op de voorkant, omdat je stukken beter kunt zitten als z'n hoofd omlaag is. Je paard loopt nergens over de rug & dat kan ook niet, want jij werkt op alle foto's terug en hij is op alle foto's bezig om ruimte te winnen. Hopelijk kan de osteopaat iets voor je betekenen & kan je binnenkort weer met zadel rijden :)