Ooit starten ook wij ZZ....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Ooit starten ook wij ZZ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:12

Zoals de titel al zegt OOIT starten wij ook ZZ, wat dus wilt zeggen 'Zonder Zadel'..

Ik en Alwin zijn nu al 2,5jaar onafscheidelijke maatjes, we hebben saampies heel weinig dalen gehad, tuurlijk soms wel eentje, maar daar kwamen we samen heel snel weer uit.
Ik heb zelf wel heel veel dalen gekent, en m'n mannetje wist mij erdoorheen gesleept.
Hij is een kanjer van goud, zowel vanbuiten als vanbinnen.

Alwin is een 9jarige haflingerruin, en is getrouwd met mij :D :D

Het enige puntje waar we niet zo sterk in zijn, is het serieuze bakwerk..
Ik kan mijn zit niet helemaal vinden op dit zadel, dus mijn houding is ontzettend belabberd.
Alwin vindt er geen hol aan om aan het werk te moeten in de bak, dus bij hem is het kop omhoog en gaan met die banaan.
Wanneer ik bitloos met alleen een halstertje en zonder zadel rijd is er niks aan de hand en loopt die gewoon ontspannen.
Hij vind het gewoon zeer moeilijk om na te geven met bit in, wat ik ook wel snap, want wie wilt er nou met zo'n ijzer ding in zijn bakkes lopen.

Op vele foto's steekt het bit bijna een meter uit, dit komt niet omdat ik hard trek, maar omdat het bit een maatje te groot is (maatje kleiner al geprobeerd, maar hij blijft hier lekkerder op lopen) en omdat er geen sperriem omheen zit..

Ons niveau onder het zadel en met bit is nul komma noppes (of is het 0, noppes :P )
Travère, Schouderbinnen- en buitenwaarts, wijken, alles zit erop, maar dat gaat allemaal zoveel makkelijker wanneer ik enkel met een halstertje rijd...

Ons niveau zonder zadel en met halster ligt ongeveer tegen de M aan, we vinden het samen fijner om echt onszelf te kunnen zijn, zonder dat er een leerzadel tussen ons in zit. Daarom eigenlijk dat je ook maar weinig topic's onder het zadel van ons ziet (nja, dit is de eerste :P )

Mijn punten waar ik op moet letten;
-rechtop zitten (komt veelal doordat ik niet kan wennen aan het zadel, maar dit is het enige wat Alwin accepteerd)
-letten op m'n beenhouding
-m'n ellebogen en armen ontspannen (handen lijken hard te trekken, doen dit echt totaal niet)
-vrolijker kijken

Ps; Ik zit zelf in een stress periode, waardoor het allemaal niet fijntjes verloopt en ik ook erg vast zit in m'n nek en rug.

Puntjes van Alwin;
-Z'n mond wat meer gesloten houden, meneer is erg Lippig en vind het leuker zijn mond open te hebben :+ Doet die ook met alleen halster
-Soms iets meer achterbeen gebruik
-Als hij iets niet snapt, niet meteen paniekerig worden, maar aan het baasje vragen wat ze bedoeld.

Samen komen we er altijd uit!

Wees erg kritisch! Er zit totaal geen ontspanning in, en dat weet ik zelf ook, maar toch wil ik graag leren van mijn vele fouten!
(Les ga ik binnenkort weer krijgen, we hebben 1,5jaar geen les gehad, alleen maar buitengereden...)

1.Hee baasje, wat gaan we vandaag doen?? }:0
Afbeelding

2.Instappen
Afbeelding

3. Lekker achterbeengebruik, scheef over zijn lijf.
Afbeelding

4. Lekker actieve draf, geen ontspanning van voren, mijn houding belabberd... ;(
Afbeelding

5.Schoudervoor inzetten, om hem toch iets soepeler te maken..
Afbeelding

6. Galopje, goed beengebruik, mijn houding is blegh.. ik kan gewoon niet zitten op boomloos..
Afbeelding

7. Lekker bergopwaarts, mijn voet gaat echt helemaal een eigen weg..
Afbeelding

8. Drafje rechtsom, treedt mooi onder, ik zit ongelooflijk stijf..
Afbeelding

9. Galop rechtsom, zijn moeilijke kant.. Probeer hem rechtgesteld te krijgen, en krijg dan protest doormiddel van staartzwiepen
Afbeelding

10. Hier treedt die redelijk onder, maar hij houdt zich stijf in zijn lichaam, wat die erg veel doet in de rechtergalop.
Afbeelding

11. lekker beengebruik, redelijke houding van mijn kant
Afbeelding

Totale miscommunicatie, ik vroeg hem van stap naar galop te gaan en dat ging even niet lekker
https://lh6.googleusercontent.com/-t5Us ... 20/272.JPG

12. Toch pakt die hem goed door, en bergopwaarts
Afbeelding

13. Uitdraven
Afbeelding

14. nog keer
Afbeelding

15. Klaar en trots op mijn kereltje! <3
Afbeelding

We zijn bezig met de ontspanning van voren, maar we doen het op zijn tijd.. Anderhalf jaar alleen maar buitengecrossed, dan is de bak opeens wel iets heel anders! Wees kritisch, maar houdt rekening met bakervaring.

Dav

Re: Ooit starten ook wij ZZ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:19

Goed van je dat je zo kritisch naar jezelf kijkt.
Er zijn idd verbeterpunten (maar ja bij wie niet?!)

Denk aan je heupen,probeer niet in te knikken wat je op foto3 doet.
Zeer zeker in de galop hang je aan de teugels. Maak eens een knoop in de teugels,een halstertouw om zijn nek en probeer te galoperen zonder de teugels vast te pakken.

Denk dat je veel baat hebt bij zitlessen,je hebt nu niet een onafhankelijk zit en daardoor leun je erg op Alwin.

De laatste 3 foto's laat je hem lekker aan een los teugeltje lopen,goed zo! Leuk beeld :j
Als hij ''paniekerig''onder je weg wilt lopen,probeer volte's te maken en evt verkleinen/vergroten op die manier kan hij iets minder onder je uit lopen en jij hem makkelijker weer in de arbeids tempo krijgen zonder aan de teugels te gaan hangen ofzo(zeg niet dat je dat doet,pak het niet vekeerd op) ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:23

Weet je wat wonderen voor je houding doet? Naar voren kijken :P Je kijkt alleen maar naar je pony, t is ook een leuk dier hoor :D Maar als je nou eens tussen de oren door kijkt, zit je gelijk alweer een stuk rechterop :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:25

Bedankt voor je reactie!
Ik denk niet dat ik veel baat heb bij zitlessen, mijn zit is erg onafhankelijk, alleen wanneer ik op een zadel zit keldert dat meteen..

En dat hangen aan de teugels, op de foto's lijkt dat inderdaad zo, maar dat is meer van Alwin zijn kant, dat hij gaat hangen in de teugels, als dat ik hang aan de teugels.

Normaal rijden wij zo, en kan ik dus helemaal nergens druk op uitoefenen..
Afbeelding

http://94.100.124.162/1377600001-137765 ... _6PYP.jpeg

http://94.100.122.154/1377600001-137765 ... _REmE.jpeg

Bedankt nogmaals voor je reactie en ik zal eens kijken wat ik ermee kan!

@Vuurneon; Ja, daar heb je inderdaad een groot punt, en vanaf mijn kant heb ik ook weer een punt.
Ik kijk naar hem zodat ik zijn hals kan zien of die recht is, Alwin is erg scheef ingereden en ik heb eigenlijk nooit de tijd genomen dat eruit te rijden, want met buitenrijden merk je niets. Ik kijk dus of die recht loopt, en wanneer ik vooruit kijk, kan ik het met zadel wat minder goed voelen!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:31

Ik vind de onderste foto (zonder zadel e.d.) veul en de veul mooier dan de bovenste!!
Wat heb je trouwens geweldige fotootjes van de kleintjes in je profiel staan :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:32

Maar je hoeft niet continu te kijken (of je had gewoon de pech dat je elke keer op de kiek werd gezet terwijl je keek :P) :) Mijn pony is ook scheef, maar ik leer mijzelf echt aan om maar af en toe even te kijken; omdat je anders juist weer een slechtere houding krijgt waardoor je de pony moeilijker recht kan laten lopen. Begint immers bij de ruiter, dat werkt door op het paard.
(ik heb snel hetzelfde hoor, ik ben ook een boshobbelaar. Met buitenritten kijk je toch sneller naar de omgeving dan onder je haha. In de bak is er niet veel moois te zien en let je juist weer veel op paard :P)

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:32

Hoihoi,

allereerst over je houding: het is geen nette houding, maar ik heb ze ooit erger gezien;-), probeer je hakken omlaag te houden en je tenen naar binnen, probeer je benen lang te maken, want zodra je je hakken optrekt, heb je snel de neiging om met je hele lijf naar voren te komen en dan is je evenwicht helemaal ver te zoeken...

Maar ik denk persoonlijk dat het hele probleem voornamelijk bij de pony zijn rug en het zadel zit, zoals jij vertelt dat hij alles veel beter doet zonder zadel en jijzelf niet op het zadel kan rijden? De pony zet vast in zijn rug, rijdt scheef etc. Ik denk dat het verstandig is om een zadelmaker te laten komen, die zowel naar jouw houding kijkt als naar de rug van de pony. Ook zou ik een masseur/kraker laten komen om je pony eens goed na te laten kijken. Want op geen enkele foto zie je zijn oortjes naar voren staan en hij heeft het mi ook niet echt naar zijn zin? (dat probleem ken ik, die van mij vindt het alleen maar leuk in de bossen, de bak kan hem gestolen worden!!)

Nou ik hoop dat je hier iets aan hebt (ik ben tegen hetzelfde aangelopen en ben met les heel goed vooruitgegaan, ook heb ik Ulke v Meeteren laten komen, om hem los te maken en evt problemen in zijn lijf op te sporen, vervolgens heb ik een zadelmaker laten komen om mijn zadel na te kijken en nu gaat het prima!!) Mocht je bijv. telefoonnummers willen (Ulke en de zadelmaker komen in heel NL) dan stuur me maar een PB...

Veel succes en wil je ook nog ff een complimentje geven: wat een ontzettend leuke haf!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:34

Van deze plaatjes af ben ik erg sceptisch over het feit dat je er op touwhalster wel even travers en sb uit rijdt moet ik zeggen.

Ik denk dat je het meeste al zelf aanhaalt, zadel gaat je idd voor geen meter, zo kun je ook gewoon niet veel natuurlijk!

Verder heb ik het gevoel dat je met een zeer stijve hand rijdt waardoor hij niet durft/kan zakken.

Heb je foto's met touwhalster? :)

edit: ik vind hem ook te strak lopen, hij loopt in dezelfde houding zonder bit en zadel.
Laatst bijgewerkt door poes op 28-09-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:35

gabjj8 schreef:
Ik denk niet dat ik veel baat heb bij zitlessen, !

Dit soort reacties zegt zoveel dat ik al fijn mijn mond hou :D

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:35

Hoihoi,

allereerst over je houding: het is geen nette houding, maar ik heb ze ooit erger gezien;-), probeer je hakken omlaag te houden en je tenen naar binnen, probeer je benen lang te maken, want zodra je je hakken optrekt, heb je snel de neiging om met je hele lijf naar voren te komen en dan is je evenwicht helemaal ver te zoeken...

Maar ik denk persoonlijk dat het hele probleem voornamelijk bij de pony zijn rug en het zadel zit, zoals jij vertelt dat hij alles veel beter doet zonder zadel en jijzelf niet op het zadel kan rijden? De pony zet vast in zijn rug, rijdt scheef etc. Ik denk dat het verstandig is om een zadelmaker te laten komen, die zowel naar jouw houding kijkt als naar de rug van de pony. Ook zou ik een masseur/kraker laten komen om je pony eens goed na te laten kijken. Want op geen enkele foto zie je zijn oortjes naar voren staan en hij heeft het mi ook niet echt naar zijn zin? (dat probleem ken ik, die van mij vindt het alleen maar leuk in de bossen, de bak kan hem gestolen worden!!)

Nou ik hoop dat je hier iets aan hebt (ik ben tegen hetzelfde aangelopen en ben met les heel goed vooruitgegaan, ook heb ik Ulke v Meeteren laten komen, om hem los te maken en evt problemen in zijn lijf op te sporen, vervolgens heb ik een zadelmaker laten komen om mijn zadel na te kijken en nu gaat het prima!!) Mocht je bijv. telefoonnummers willen (Ulke en de zadelmaker komen in heel NL) dan stuur me maar een PB...

Veel succes en wil je ook nog ff een complimentje geven: wat een ontzettend leuke haf!!!

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:37

vraag me wel af waarom mijn reactie nu 2 keer geplaatst is >;), zal zelf wel weer iets verkeerds hebben gedaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:39

poes schreef:
Van deze plaatjes af ben ik erg sceptisch over het feit dat je er op touwhalster wel even travers en sb uit rijdt moet ik zeggen.

Ik denk dat je het meeste al zelf aanhaalt, zadel gaat je idd voor geen meter, zo kun je ook gewoon niet veel natuurlijk!

Verder heb ik het gevoel dat je met een zeer stijve hand rijdt waardoor hij niet durft/kan zakken.

Heb je foto's met touwhalster? :)

Dat ben ik ook..

@ TS: ik denk dat jij veel baat heb bij goede dressuur les. Waarbij jou paard over de rug gaat lopen. Op al jou foto's (ook zonder zadel) zit jou pony helemaal vast in de rug.. En zie ik geen ontspannen paard.
Ook een goede zadelmaker kan hier bij helpen.
Dus als ik jou was zou ik meer met bit gaan rijden. En zorgen dat hij wat meer neer waards strekt. Zodat hij wat meer los laat in zijn rug.. En zijn lijf beter leert te gebruiken. Want zo doe je imo meer kwaad dan goed.. Want hij heeft niet geleerd te dragen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:42

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:51

Wat is die laatste foto ongelooflijk leuk! Wat je zegt, aan het rijden onder het zadel moet je nog wat werken, maar je maakt me wel ongelooflijk benieuwd naar meer dressuurfoto's ZONDER zadel :D

Wat betreft deze foto's denk ik dat het belangrijk is om eerst aan je eigen zit te werken alvorens iets van het paard te vragen. Een paard kan de oefening namelijk veel beter(makkelijker) uitvoeren als je zelf goed zit! Ik begrijp wel dat het een wisselwerking heeft, maar als jij goed zit, dan zit je goed. En dan kun je toch makkelijker dingen van een paard vragen, al is het alleen maar stelling.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:59

Misschien zit ik er naast hoor, maar het zadel lijkt ook een beetje over z'n schouder te liggen? Op zich is dat met een boomloos zadel al weer iets minder een probleem met een boomzadel, maar het is nog steeds niet prettig als die spiergroep onder het zadel door moet spannen.

Ik vind het verder erg opvallend dat je paardje wel redelijk onder lijkt te treden, ondanks dat ik ook mee ga met de opmerkingen dat het lijkt alsof z'n rug een beetje vast zit. Ik weet het dus niet...
Voorwaarts-neerwaarts lijkt mij momenteel ook de beste manier van rijden, de beste foto's vind ik persoonlijk de laatste drie bij het uitrijden en zelfs daar zakt hij nog niet echt.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:29

Hartstikke bedankt voor de reactie's, ik heb ze allemaal heel nauwkeurig onder de loep genomen.

Ik ben mezelf er ook steeds meer van bewust dat dit niet HET zadel is voor hem, hij loopt er niet fijn onder en ik zit er niet fijn op.

Voor degene die twijfels hebben of ik met alleen een halstertje SB en travers kan doen, daar kan ik natuurlijk geen twijfels bij wegnemen, alleen maar door foto's te tonen en die heb ik nu niet.

Vandaag heb ik bitloos en zonder zadel gereden en ik zal straks een HAW maken en de link hier zetten, dan kunnen jullie vergelijken.

En de ostheopaat is pas geweest en Alwin zat totaal niet vast (wat mij redelijk verbaasde)..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 21:36

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:48

Leuk paard, maar ik ga ook met bovenstaande reacties mee, je paardje kan trouwens ook niet in het bit hangen als jij de teugels niet ook strak hebt.. Verder wel respect zo zz, zou ik niet bij de mijne kunnen..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 21:50

Ik heb me teugels gewoon op goede lengte op maat, wanneer ik hem zijn mond zou sperren met een sperriem, zou je er helemaal niets van zien, dan zouden mensen waarschijnlijk zelfs zeggen dat ik m'n teugels korter moet nemen..

Bedankt voor je reactie!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:09

Leuke Haflinger! Gewoon oefenen oefenen!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:00

Allereerst heb jij de verkeerde pad onder je zadel, misschien kun je eens proberen om die te veranderen? Verder ziet het zadelloos rijden er wel goed uit, maar jij knijpt heel erg en dat is niet de bedoeling.. Dat kun je minder makkelijk mét zadel en dat kan de boel ook weer verstoren, daarom zou je misschien zitlesjes kunnen nemen mét zadel, dan heb je direct ook dingen waarvan je zegt ohja! Vergeten!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 13:00

Ik zal eens gaan kijken voor de zitlessen, bedankt!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:06

Misschien dat ik je kan helpen met zoeken, maar weet niet waar je woont?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:51

Vind de foto's van het bitloos en zadelloos ook niet echt lekker uitzien. Krijg namelijk het idee dat je paard zich erg strak houd in zijn rug. Hoofd omhoog is ook rug wegdrukken...

Zitlessen kunnen heel goed zijn voor jezelf, maar misschien ook eens kijken of hij niet gevoelig is op zijn rug. En vergeet niet dat hij andere rugspieren moet gaan trainen en dit kan ook de nodige spierpijn bij je paard opleveren en nodig verzet. Hierdoor word bakwerk ook minder leuk en is op te lossen door gedoseerd te trainen.

Het lijkt inderdaad op de foto's alsof je heel erg aan het trekken ben.