Afgelopen zaterdag (17 september) was de onderlinge van de club, in Firdgum. Natuurlijk deed
ik weer mee met Beaut'je en dit keer in de M1. We hebben nu 2 officiele M1 wedstrijden
gereden en nu 1wp. Na de 2e wedstrijd (waar ik dus een wp had) heb ik besloten om even een
wedstrijdstop te houden en thuis lekker door te trainen. Beau heeft namelijk het probleem dat
hij slomer word als ik de zweep weg leg, wat nu wel beter gaat maar ik toch wil vermijden op wedstrijd.
Ik kan namelijk geen scherpe been hulpen geven, en dat heeft hij heel goed door. Dus daar zijn we
goed mee bezig de laatste tijd.
Ook zijn we er achter gekomen dat mijn nu half jaar oude fryso zadel voor de 2e keer 2 drukplekken
heeft gecreeerd op beau zijn rug en morgen komt de zadelmaker dus weer. Ik reed de wedstrijd nu ook op een zadel van
mijn instructrice, wat heel anders zat.
Verder ben ik ook weer enorm druk bezig geweest met mijn houding, ik heb nogsteeds wel de neiging om achterover
te gaan zitten wat echt een enorm verkeerd beeld geeft, want hangen doe ik echt niet.
Maar goed, ik was erg benieuwd hoe Beau het zou doen na een maand trainen om zonder zweep te rijden en zag de
wedstrijd ook echt alleen als training. Het was echt vies koud weer en dan is Beau altijd op zn best. Hij wou echt voor
me lopen en heeft geen 10 seconde zijn mond dicht gehouden, hij moest echt even zich laten zien en dat heeft hij
wat betreft de jury ook gedaan! Ik had 200 punten en daarmee ook de hoogste score van de dag.
Dus ik kan niets anders zeggen dan dat ik enorm trots was op mijn haflingermannetje!

Voor diegenen die Beau nog niet kennen,
Korte informatie over Beau:
Naam: Beau
Ras: Haflinger
Vader: Onbekend
Leeftijd: 5 jaar
geboortedatum: 8 april 2006
Hoogte: 148 cm
Geslacht: Ruin
Niveau: M1 Dressuur
Leerpunten van mijzelf
* Mijn vreselijke houding, het ging iets beter maar heb nogsteeds de neiging om achterover te gaan zitten,
Wat een ongelofelijk verkeerd beeld geeft, en ik mijn rug ook belast (en wie weet die van Beau.)
* Handen, ik heb heel weinig kracht in mijn handen, dit moet ik echt leren opbouwen. Heb ook speciale
antislip teugels en rijd met handschoentjes omdat anders de teugels uit mijn handen gleiden. Wat erg vervelend
is voor mij en voor Beau omdat Beau soms te lange teugel krijgt en de constante druk verloren gaat.
* Beenhulpen, Ik moet leren om concequent te zijn met mijn beenhulpen, hij loopt echt soms duidelijk over mij heen.
* Hakken uitdrukken, ik heb wel eens de neiging om mijn hakken op te trekken.
* Handen rechtop houden
* Vooruit kijken, daar begin ik de laatste tijd mee, erger me er dood aan als ik de fotos terug zie.
(heb geen spiegels dus voor mij is het de gewoonte geworden om in mijn schaduw te kijken.)
En hier natuurlijk de beloofde fotos

Inrijden
1.

Het begon echt te plenzen, maar het ergste vind ik nog mijn afschuwelijke houding. Ik moet rechtop zitten, vooruit kijken en handen
meer naastelkaar, gelijke hoogte en rechtop. Ben wel erg tevreden met zijn actieve achterhand.
In de proef
2.

Ik kan het niet goed zien, maar ik zit volgens mij iets achterover. Verder mogen mijn hakken meer uitgedrukt.
3.

Redelijke houding, zit wel een beetje als een zoutzak vind ik, Beau zijn achterhand mag nog wel wat meer onderteden.
4.

Inzet middendraf, hij mag nog wel wat meer zakken van achteren. Ik moet mijn handen meer sluiten en letten op mijn kapstokjes.
5.

Wat doe ik in vredesnaam met mijn hoofd?

6.

Vage foto, volgens mij einde van de middendraf en sluit ik hem nu weer wat op. Ik vind mijn teugels wat te lang en moet wat meer
meegeven zodat de achterhand er ook beter onder kan komen. En vooruit kijken.
7.

Middendraf andere kant, vind ik me persoonlijk wat beter en rechterop zitten.
Wel kijk ik weer vooruit en moeten mijn hakken wat meer uitgedrukt worden.
8.

Middengalop, prikte hem net bij, wat niet veel effect gaf behalve een verpest beeld ! Hij mag veel meer ondertreden en bergop.
Ook zit ik belabberd.
9.

Zelfde verhaal, mijn hele houding is bagger en hij mag veel meer bergopwaarts.
10.

Drafje tussendoor, hakken meer uitdrukken. Opzich vind ik hier mijn houding wel redelijk.
Hier het topic van vorige keer ter vergelijking, ons eerste M1 wedstrijd: [RIJ-ITP] Haflinger Beau, Ons Vreselijke M1 Debuut.
Zo, dat was het alweer,
Tips en commentaar is vind ik hartstikke fijn en is dus van harte welkom!!
Groetjes Lotte