Siska in der dressuur outfit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Siska in der dressuur outfit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:15

Siska heeft een weekje rust gehad. Ik was het na zondag even beu, en moest even op rust komen na de irritante buitenrit...
Ook door de nieuwe hond, kon ik een weekje niet weg. En moest ik doggy-sitten...

Vandaag, heb ik de hond met m'n neef gedropt, en ben naar Siskatjé gegaan. Haar bandages aan gedaan, en opgezadeld. Want moest immers de dressuurzadel nog uittesten...
Het was natuurlijk te verwachten dat Siska niet 100% oké ging lopen. Als ze een week stil staat, loopt ze weer scheef, is ze weer vast in haar kaak... En begint alles weer van het begin. Maar, ik had verwacht... Een week stil staan = Hevige Siska...
Dus ik had me voorgenomen om geen dressuurzweepje mee te nemen, omdat ik die toch niet nodig zou hebben...

Siska was gewoon weg niet vooruit te slaan... Was het omdat ik niet 100% stabiel zat, en ik me net een beginneling voelde op dat zadel. Ik weet het niet, maar ze reageerde ook niet zo heel goed op m'n been. Stephanice heeft me dan even geholpen, nadien ging het al wat beter. Morgen ga ik toch rijden met een dressuurzweepje...

Ik zit helaas met een grote twijfel, het zit me wat diep de laatste tijd. Het karakter van Siska is met momenten echt niet leuk meer, ze is wisselvallig. Waarvan ik soms denk, ik geef ze wat haver zodat ze wat '' pepper in haar gat heeft '', de volgende dag loopt ze onder me uit en crost ze weg... Tja wie kan daar dan nog aan uit. En haar karakter in omgang, is even verschillend als haar karakter bij het rijden...

Maar goed, volhouden is de boodschap zeker? ^-^

Hier de foto's, sorry voor de '' iets mindere '' kwaliteit, mijn msn deed heel lastig. En 5x herstarten was voldoende, dus heb ik maar geprintscreent omdat ik het beu was. :lol

Afbeelding
In rijden, nog een beetje wiebelig in het zadel. :lol
Afbeelding
Hup hup, pownie vooruit. Vanachter is de moter!
Afbeelding
Nog een beetje vast, wel lekker actief.
Afbeelding
Beetje losser...
Afbeelding
Beetje oppakken, want ze liep wat diep.
Afbeelding
Veruimen, kmoet leren om gewoon recht te blijven zitten. En mijn armen NORMAAL te houden, en haar ook vrij te laten vanvoor.
Afbeelding
Aanspringen in galop
Afbeelding
Hier moest ik der meer rechtrichten, verder wel redelijk ontspannen.
Afbeelding
En een jambette voor een koekje.
Afbeelding
<3

En voor degene die het graag willen weten, de haflingerhengst die in het frustratietopc stond. Staat bij ons op stal, zijn naam is Phoenix. Vrij mager, hij was heel vuil. Maar na een goede wasbeurt, zag hij er al wat beter uit. Hij heeft een prachtig karakter, super lief. En vrij rustig! Hij moet nog wat aansterken, en van zodra hij wat sterker is zal hij geruind worden.

Afbeelding

En zonder zijn froe :p
Afbeelding

Christadk

Re: Siska in der dressuur outfit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:51

Je hebt vandaag voor het eerst met dat nieuwe zadel gereden als ik het goed begrijp. Ligt dat wel helemaal goed? Zoiezo ben ik geen fan van haver geven als je knol even niet door loopt. Dat kan je rijtechnisch wel oplossen..of wellicht is er iets met haar waardoor ze zo wisselend van karakter is. Ik vind om heel eerlijk te zijn dat je te veel verwacht van haar...

Vind het verder een hele mooie haf! En ook de hengst heeft een prachtig koppie.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:56

Misschien zie ik het verkeerd maar ik vind je heel erg naar achter zitten in je nieuwe zadel
misschien dat dat haar stoorde vandaag

verder leuke haf en ja misschien er iets medisch mis maar aan de andere kant jij bent ook niet iedere dag hetzelfde toch :) Ik niet tenminste

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:57

Teveel verwacht? Ik denk niet dat ik een persoon ben die veel verwacht van een paard... Siska heeft dat inderdaad vaak dat wisselvalig karakter, afhangend van het weer eigenlijk ook. Bij zonnige en warm weer is ze heviger, en bij kouder weer is ze dan weer rustiger...

Ik verwacht van haar dat ze gewoon normaal doet... Want ik weet dat ze het kan. Maar, soms ben ik dat '' uittesten '' keer op keer beu. En ik denk niet dat dat '' teveel verwachten '' is, maar dat het menselijk is.

@Pearlss: Dat is omdat ik helemaal nog niet goed zat. Ik rijd voor het eerst weer met lange stijgbeugels. Het is een hele aanpassing zo een dressuurzadel...

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:43

je geeft zelf aan dat het weer wat minder gaat...
ik zie ook dat er terug meer spanning is..
NO PANIC! gewoon rustig opnieuw trainen zoals je deed, want dat zag er top uit!

Doe je mee met de Beker van Aarschot?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:53

Zal af te wachten zijn...

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:57

oke, als je meedoet,kom ik supporteren !

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:28

Wat haar karakter betreft; Gefeliciteerd, je hebt jezelf een heuse echte merrie met bijbehorende trekjes aangeschaft ;).

Je paardje loopt met heel veel spanning in haar lijf en op nagenoeg iedere foto zijn tact-fouten te zien. Nu kan dat natuurlijk een wisselwerking zijn tussen jou onbalans/spanning en die van je paardje. Ik weet niet of je je merrie ooit/recent hebt laten behandelen door een osteopaat? Misschien heeft ze ergens blokkade's waarvan je het bestaan niet weet die voor de nodige spanning kunnen zorgen? Heb je zelf ooit gedacht aan les in centered horse riding? Dat kan wonderen doen voor je houding en zit.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 10:06

Het is zoals Domino zegt, dat er inderdaad meer spaning te zien is als de vorige keer. Normaal is ze ook vele meer ontspannen, het kan zijn dat ze wat gespannen is. Omdat ik niet echt 100% stabiel zat in het zadel, ik reed voor het eerst ook weer met lange stijgbeugels. En dat is altijd even zoeken...

Vast zitten is niet het probleem, dit is haar manier van '' uittesten ''

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:34

Herkenbaar, wat je zegt over twijfel, en knap van je om foto's te plaatsen van een sessie waar je zelf geen helemaal lekker gevoel bij hebt. Echter, paarden doen niet aan uittesten, ze reageren enkel op wat er gebeurt en die reactie wordt bepaald door instinct en ervaring. Wat mij opvalt aan de foto's is dat je inderdaad niet in balans zit, kan het zijn dat je niet aan een dressuurzadel gewend bent? Op vrijwel alle foto's is een (stevig) teugelcontact te zien is (en dan met name de binnenteugel). Zou het kunnen dat jij door het balansprobleem ongewild teveel contact neemt, waar je pony zich vervolgens op vastzet en dus met de rem er op gaat lopen? Om aan je nieuwe zadel te wennen kan het handig zijn om te oefenen met rijden zonder beugels, en om te voorkomen dat je ongewild je pony de gelegenheid geeft om zich op je hand vast te zitten, kun je ofwel de binnenteugel overdreven open zetten (binnenhand echt ver opzij) of de binnenteugel helemaal losgooien. Dat laatste leert je ook om heel consequent te zijn met je zit- en beenhulpen, want je kunt dan geen stelling vragen met je teugel, het moet echt uit je zit en been komen.

Verder ben ik geen fan van bandages tijdens het rijden en heb ik van diverse zadelmakers gehoord dat een zadeldekje eigenlijk uitsluitend dient om het zadel schoon te houden. Dikke zadeldekjes en bontjes verbeteren de pasvorm van een slecht passend zadel niet, en knellen onder een goed passend zadel. Als dit dressuurzadel nieuw is en voor deze pony op maat is, zou ik in elk geval het bontje weglaten.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 10:44

Ik snap wat je bedoelt ivm die binnenteugel. Dit doe ik wel regelmatig, maar ik zat zoals je zelf zegt wat in de knoop met mijn houding. Mijn benen hadden een eigen leven, en ik kon ook vrij moeilijk licht rijden. Waardoor ik dus ook minder kon concentreren op been, binnenteugel mee geven.

Ik begrijp dat je het niet hebt voor bandages, zadeldoek gebruik ik altijd. Deze is ook niet zo dik, ik heb geen dikke zadeldoekjes. En het wolletje is er onder omdat het zadel nog aangepast moet worden. :)

ImperialR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:49

Ik vond je vorige foto's een fijner beeld geven.
Zie hier erg veel spanning van beide kant overigens.
Vind je iets netter zitten, maar kan nog beter, je zit een beetje ver naar achter.