Zilverado op zijn nieuwe stekkie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Zilverado op zijn nieuwe stekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:27

Sinds 31 augustus staat Zilverado op een nieuwe stal. Hiervoor hebben we hem nog na laten kijken door de DA, omdat hij nogal in protest kwam. Advies van de DA was: Flink aan het werk zetten, 100% gezond en beter dan hij ooit geweest was met controle. Dus dat zijn we gaan doen. Van de winter ben ik eraf gestuiterd nadat ik hem doorpakte toen hij omhoog kwam, daarna nog een tijd gewoon normaal gereden. Maar de laatste 2 a 3 maanden ging hij erg in protest. Hij begon stil te staan met zijn hoofd huizenhoog en toen hij een keer omhoog kwam, zat bij mij de schrik er weer in. Ik stopte op zo'n moment volledig met rijden. Dit is ook meteen de reden voor de slof, hij kan er nog wel tegenin komen als er iets lastig wordt, maar niet meer zo uitslaan met zijn hoofd. En het grootste voordeel is dat ik hem dan wel vooruit durf te jagen. Op het moment probeert hij dit trucje misschien nog 1 of 2 keer tijdens het rijden, dus slof kan bijna weer de kast in om te verstoffen.

Hij was vandaag een beetje traag en strak, dit is soms een beetje te zien op de foto's. Ik zit te stuntelen met mijn handen, doordat ik en 2 teugels en een zweep vast heb, ga ik ze neerleggen als pianohandjes. Dus weer even hard aan de slag daarmee. Ook even opletten in de galop dat mijn benen op de plek blijven liggen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

BiBiQ

Re: Zilverado op zijn nieuwe stekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:31

Ziet er goed uit! En die slof is denk ik niet meer nodig zoals je zelf ook al zei. Anders misschien een martigaal gebruiken?
Ik vind je een erg nette houding hebben en jullie een erg leuke combinatie. Let er alleen wel op dat hij niet teveel gaat opkroppen in z'n nek.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:31

Ik vind het er goed uit zien! Behalve je handjes, maar dat noem je zelf ook al (: Leuk paard heb je!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:34

Je benen gaan in galop inderdaad iets naar achteren, maar verder vind ik jou heel netjes zitten!
Wat een mooie bak met al die spiegels. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:34

bo0tjeee schreef:
Ziet er goed uit! En die slof is denk ik niet meer nodig zoals je zelf ook al zei. Anders misschien een martigaal gebruiken?
Ik vind je een erg nette houding hebben en jullie een erg leuke combinatie. Let er alleen wel op dat hij niet teveel gaat opkroppen in z'n nek.

Martingaal trekt hij doorheen op zo'n moment, dan rukt hij de teugel gewoon uit mijn handen. Opkroppen is altijd moeilijk :j Hij krijgt veel go, maar weinig ho op zo'n moment en dan reageert hij niet genoeg op zit, dus moet ik weer even een ophouding maken. Maar nadeel is dat hij zich idd meteen opkropt dan.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:36

idd slof af en martingaal omdoen, :j
verder zou ik m wat lagere lijn rijden, aangezien hij van nature eerder wat opdrukt.
Leuk paardje en ach ja wat kunnen we nou beoordelen vanaf fotos?! :o

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:37

Oke, bekend verhaal ;) Ik heb ook vaak met de slof gereden. Dan inderdaad niet constante spanning erop, maar op sommige momentjes kan je toch net even beter doorpakken en controle houden.
Martingaal is dan inderdaad net iets te weinig. Ik denk dat je voor je jullie zelfvertrouwen wel kan oefenen zonder slof zo nu en dan.

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:38

nieuw plekje ziet er goed uit lekker aan het werk weer met hem

jullie komen er wel suces:P

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:41

Ik zou als ik jou was dan veel aan het werk gaan met schakelen, en kleine schakelingen maar, dan gaat die en meer aan het werk en gaat hij beter op je zit reageren.

Het ziet er iets strak uit,maar dat maakt het zeker niet slecht! Het ziet er alsnog lekker uit. Rijtechnisch echt niet veel op aan te merken zitten fijne plaatjes tussen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:43

Doen we ook, vooral op dagen dat we alleen lang en laag loswerken.

@ ijsdame; hij loopt van nature liever lager en vele malen dieper. Dit is tijdens het oppakken, wat hij lastig vindt. Lagere lijn is hij heel simpel te rijden. Alleen het tussenstuk, waar ik hem wil hebben, vindt hij minder leuk.

@ Vilouma: schakelen doen we idd, 3 passen vooruit, 3 passen basis tempo en 3 passen terug, dan weer basistempo. Alleen vandaag lukte het niet helemaal lekker.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:02

waarom zeggen sommige slof eraf ??

ik zie hier absluut geen slecht slofgebruik, dus waarom niet als zij dat nodig vind om ongelukken te verkomen zie ik er geen kwaad in

en jullie komen er wel :)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:17

Je hoeft je heus niet schuldig te voelen over je slof hoor.
Ik vind dat je hem uitstekend gebruikt want hij hangt continu door!
Een slof werkt pas als hij doorhangt zegt mijn trainer :)

Ik vind het een zeer mooi paard met uitstekende bewegingen en als jij jezelf comfortabeler vindt met een slof hoef je dat maar te doen. Hij moet maar niet zo'n stouterd uithangen :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:19

Maar ooit zal je toch zonder slof verder moeten rijden.
Vandaar dat ik het zeg. En gewoon af en toe zonder slof, om het vertrouwen in elkaar terug te winnen, ook in moeilijke situaties.
En als je het nog eng vind, iemand erbij misschien die je kan adviseren wat je kan doen als hij moeilijk gaat doen.
Ik heb in ieder geval geleerd, voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts. Dan kunnen ze zo min mogelijk gekke fratsen uithalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:25

Ik heb wekelijks les, als hij echt lastig is vaker. Ik rijd normaal nooit met slof, zelfs nooit met een hulpteugel. Mag toch niet met wedstrijden. Zweep heb ik er normaal ook nooit meer bij, omdat ook dat niet meer mag. Alleen blokkeert hij zodra hij zijn hoofd zo hoog doet en het voorwaarts dus niet meer werkt. Advies was: slof om en rijden, dit doen we dus pas sinds begin september ;) Zodra hij dit weinige protest een paar dagen achter elkaar volhoudt, gaat hij er helemaal af. Afbouwen heeft toch weinig zin als hij zo weinig inwerkt ;)

Van de 5 dagen dat hij gereden wordt, is het nu 3 dagen met slof en 2 zonder.

EDIT: Je hebt gelijk hoor booo0tje, alleen zijn wij gelukkig niet afhankelijk van de slof.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:46

heel netjes <3

alleen hangt je slof gevaarlijk los :/ ik vindt het tof en super dat ie zo hangt maar dit is te los ;-) als je paardje een wegspringt of rare bewegingen doet met zijn benen kan ie zijn benen erin ""knopen"" ;-)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:53

Ik snap wel dat je de slof er even aanhangt op zulke momenten, je mag hem er zelfs wel iets meer bijpakken hij hangt erg los.

Dat stoppen met rijden op zulke momenten herken ik helemaal, en daar maken ze snel genoeg gebruik van. :+

Gewoon zo doorgaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:21

Iets strakker zal die wel kunnen, alleen mag die van mij nog wel iets ertegenin komen, maar niet doorslaan. Even goochelen welke lengte dat lukt :j

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:25

Als een slof op deze manier gebruikt wordt, om dit soort problemen op te lossen, kan het een wondermiddel zijn...

Dus laat die gewoon aan, zolang je het zelf iet of wat nodig denkt te hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 08:11

Dank je wel :)

Ik heb hem er maandag afgehad tijdens het rijden, ging ook goed, tot hij moe wordt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:29

Ik vind de foto's er helemaal niet traag en strak uitzien! Ik vind eigenlijk dat hij vanaf de foto's zo best heel fijn loopt! Fijn om te horen dat hij nog maar minimaal in protest gaat, en super dat jullie het zo naar jullie zin hebben op deze nieuwe stal!
Ik hoop dat jullie de ellende achter kunnen laten en lekker door kunnen blijven rijden (en genieten) nu!

Ik kom hem gauw weer even in het echt bewonderen :D

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:30

Mooi nieuw stekkie! Mag ik vragen waar dit is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 15:48

Dit nieuwe stekkie is in Bleiswijk _Jen