Rijden met handpaard! 13 en 2 jaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Rijden met handpaard! 13 en 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 20:33

Vandaag eens uit de grap de haflinger 2jarige van een stalgenootje in mijn handen gepakt terwijl ik op mijn pony zat.
Het ging best grappig, dus doorgestuurd de bak in en daar een rondje of 5 gereden. Ik wilde jullie de fotos niet onthouden! :)
We willen dit vaker gaan doen, beetje spelenderwijs over het terrein. Ze doet paarden heel handig na, en die brave van mij mag ze wel nadoen :D

Trots ook op mijn pony, die zich meteen wegcijferde en feiloos luisterde omdat hij merkte dat ik mijn aandacht moest verdelen, echt top! :)
Afbeelding
meet Indy de haflingerbaby

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even belonen :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kleine Indy, ook wel pinda genoemd is echt een held :) Ze is al groter dan mijn pony met haar 2 jaar :)

Diddle is 13 jaar, en een recreatief maatje :)
[RIJ-ITP] Les Centered Riding met Diddle 't fjordje
Ons laatste serieuze topic ;)

Bedankt aan bokker Crazymel voor het uitlenen van haar babypaard onder onze hoede :D

Anoniem

Re: Rijden met handpaard! 13 en 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:37

Wat leuk! :)
Een mooie haf!

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:39

Twee mooie paardjes hoor! Leuke manier om het paard ook weer eens iets nieuws te beleven te geven. Ziet er relaxed uit. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:41

Wat leuk! Zeker lekker mee doorgaan hoor.

Ik rijd hier wel eens buiten met een welsh cob, en dan houd ik mijn eigen paard, zo'n 15 cm groter, dus ook vast. Het is makkelijker dan je denkt. Een enigzins goed opgevoed paard daar heb je geen kind aan. :D

CrazymelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:49

<3 heerlijke paarden <3 wat waren ze braaf!! gaan we vaker doen!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:21

Wat een lieverdje! En Dids ook! Leuk zo lekker bezig zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:24

he wat gaaf zeg, leuk dat je dat doet zo!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:37

Leuk ! En leuke stip in haar aftekening bij de haf!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 22:08

Nouvel schreef:
he wat gaaf zeg, leuk dat je dat doet zo!

het was echt een
''haha, je zou haar wel als handpaard kunnen pakken''
> hee geef dat eens hier dan?
'' :P echt?''

en toen had ik haar vast.. lang leve het nuchtere uit zo'n haflinger en fjordenras ;)

Ik zie mezelf zo nog wel vaker rijden. Ik vond het ook heel erg leuk om te doen. En mijn pony voelde zich ook meteen helemaal gaaf, want die mocht het goede voorbeeld geven en daar houdt hij wel van :))
Toen kleine Pinda ergens van schrok en een sprintje trok en hem voorbij vloog en toen heel erg :oo :):) stond te kijken reageerde Diddle niet eens.. Held :D

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:45

:D schattig :D

ooit met cyclo (draver) en blue (welsh) gedaan buiten. Stap ging perfect en toen dacht ik ach ja drafje moet kunnen en antuurlijk mijn paard direct braaf draven maar pony snapte het niet zo dus blefe nog even stappen werd half uit zadel getrokken :P hahaha enfin dat doen we dus niet meer ;) miss ooit gewoon enkel staprondje

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 22:49

Ik beken heel eerlijk dat het bij ons ook zo ging het eerste drafje. Indy bleef achter. Dids speelde overigens erg netjes in op de druk die ik op het touw legde. Hij had me zo te grazen kunnen nemen :)) _O-

En dat te bedenken dat ik normaal gezien echt een angsthaas ben hoor.. Maar dit ''ach doen we even'' We zitten zelfs al plannen te maken hoe we het gaan uitbouwen :j

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:50

Gaaf zeg diddle geeft het goede voorbeeld en is lekker nuchter.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:55

Naaltje schreef:
Ik beken heel eerlijk dat het bij ons ook zo ging het eerste drafje. Indy bleef achter. Dids speelde overigens erg netjes in op de druk die ik op het touw legde. Hij had me zo te grazen kunnen nemen :)) _O-

En dat te bedenken dat ik normaal gezien echt een angsthaas ben hoor.. Maar dit ''ach doen we even'' We zitten zelfs al plannen te maken hoe we het gaan uitbouwen :j

haha ja cyclo stopte ook direct toen druk op teugel kwam en ik iets van AAAAAAAAAAA gilde :Y) (pard les 1 was als ik paniekgil doe sta je best stil heeft zea ltijd goed onthouden gelukkig). mjah door mijn (zoals altijd) losse teugel duurde het wel totdat ik op de lepel van mijn zadel was ong vordat ze het door had :D ach ja je leert er weer van. Mjah fjord en haf lijken me qua tempo wat beter aan elkaar gewaagd dusd at krijg je vast goed ;). Ter illustratie als ik met arabiertje van vriendin mee rijd dan oet ze bijdraven af en toe om mijn paard bij te houden als ze stapt en als ik draaf moet ze galoperen als we galoperen.... (houdt ze het niet bij :P).

Het is super leuk af en toe iets anders te doen en vind jullie leuke combinatie en goed team ;) maken veel plezier is belangrijk +:)+ . altijd leuk jullie verhaaltjes/fotos/filmpjes te zien/lezen

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:24

Wat een super oefening voor een jonge pony. Jullie zijn een super team! Helemaal +:)+

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:42

zo heb ik mijn ruin vele kilometers meegenomen naast mijn merrie. In het begin kleine stukjes, maar langzaam werd het steeds verder. Hij was al verkeersmak voordat ik hem in kon gaan rijden, wat reuze handig was. En als ze eenmaal doorhebben dat draven en galopperen ernaast ook heel erg leuk is dan wordt het steeds leuker om ze als handpaard mee te nemen :j

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:23

Wat leuk <3
Doen jullie echt heel goed :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 08:28

Verafjord schreef:
zo heb ik mijn ruin vele kilometers meegenomen naast mijn merrie. In het begin kleine stukjes, maar langzaam werd het steeds verder. Hij was al verkeersmak voordat ik hem in kon gaan rijden, wat reuze handig was. En als ze eenmaal doorhebben dat draven en galopperen ernaast ook heel erg leuk is dan wordt het steeds leuker om ze als handpaard mee te nemen :j

Mag ik vragen hoe je dit deed bij stukjes over de weg? En aan welke kant liep het handpaard?
Leerde je er commando's aan (behalve stap, doorlopen, vertragen ook iets van kant veranderen of iets?)
Ik had de kleine nu links.. Ik denk omdat ik dat met de hond gewend ben? Maar op de weg is het natuurlijk handiger als het rijpaard aan de verkeer-kant loopt? (nou hoeven we niet heel ver over de weg hoor :+ en er gaat waarschijnlijk toch altijd iemand mee met camera en fiets :+ maar als ik eraan begin voor het echie wil ik dat wel goed doen :))

De hoop is inderdaad dat ze er alleen maar makkelijker van wordt :)
En diddle is gewoon de schat die het mogelijk maakt :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:09

Hey Naaltje!

Wat ziet Diddle er goed uit zeg! Knap dat hij dat zo doet met Indy. :D
Hoe is het allemaal met jullie? Zo te zien beleven jullie veel plezier. :))

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:23

Prima oefening,zo'n kleintje kan al veel leren zo.
Zorgen dat ze de commando's leert en stap voor stap uitbreiden,het verkeer ingaan doe je op zondagmorgen.Rustigste deel van de week ;) en zorg dat je iemand bij je hebt waar je op terug kunt vallen.

Links-of rechts is beste om af te wisselen als je het vaker gaat doen ivm scheeflopen.

Heb het met mijn jongens ook wel gedaan hoor,doe ook wel op de fiets :) in IJsland is het trouwens heel normaal om handpaarden mee te nemen 1 of meerdere...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:30

Wat leuk!
Mijn paard is van jongs af aan (2 jaar) ook altijd mee gegaan als handpaard.
Nu nog steeds gaan wij vaak met 2 paarden op stap.
Wij hebben het handpaard rechts. De stemcommando's moeten er goed inzitten en je rijpaard moet echt goed cool zijn.
Voor mij is het de ideale oplossing, ik kan zelf niet rijden, maar mijn bijrijdster heeft soms niet genoeg tijd om die van mij en haar eigen paard te rijden, dus doen we ze tegelijk :D
Ik ga wel mee op de fiets, om de hekken in het bos open te doen!
Ons rijpaard is 3 (!) en mijn paard is 7
Hier zijn we op vakantie in Drenthe met de paarden:
Afbeelding
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:36

Gewoon de kanten afwisselen idd TS. Hoewel je bij verkeer in het begin het best tussen het jonge paard en bv een trekker in kunt rijden, is toch minder spannend... Met draven en galoperen is de berm soms maar breed genoeg voor een paard, dan zet ik ze er even achter.
Ik gebruik voor draf en galop zowiezo al stemcommando's, dus ook dat is geen probleem. Verder is het ook een kwestie van oefenen, gewoon gaan ze hebben snel genoeg door wat de bedoeling is.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 09:38

We hebben hele leuke mogelijkheden op het stalterrein. Kunnen daar al hele leuke rondjes rijden. Voorlopig zullen we dus de weg ook niet op gaan :) Eerst eens oefenen met kanten wisselen, en de commando's er goed in :j

gaaf filmpje van ijsland! :j
@def; waarom heeft bij jullie het handpaard een singel om? :) zit daar nog iets aan? :)
@somebitch; met dids gaat het heel goed sinds hij heel wat kilo's kwijt is :) en als hij blij is ben ik dat ook he :D

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:14

Exel liep meestal rechts, omdat ik toen in Zuid Limburg woonde en de paden daar van kiezels waren. Hij kon dan in de berm lopen, zodat ie geen last van z'n hoeven kreeg.
Afbeelding

Afbeelding

Ja en een bomproof rijpaard is uiteraard van het grootste belang, anders had ik het nooit gedaan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:20

Wat leuk dat je het geprobeerd hebt !
Gewoon vaker doen en voorzichtig aan eens buiten eigen terrein gaan proberen.
Ik heb het zelf ook wel eens gedaan , moest een mini merrie ophalen bij de hengst vandaan een dorp verderop.
Toen met mijn Maxi ( 1,65 hoog ) langsgereden en de pony opgehaald .. kreeg wel rare blikken langs de weg :=

Ik had trouwens de mini ook rechts lopen, voor mij de fijnste kant.

Robinn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:59

schattig :D