Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Y_DG

Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 00:49

Hey bokkers :D

Het is tijd voor Richy's eerste topic terug! Het heeft even geduurd maar we komen er stillaan terug aan hoor! :D

Richy is nu al een tijdje aan het werk terug, heel lucht begonnen, en zo iets meer en iets meer, met constant toezicht op de stand van zaken door mijn veearts.

En toen ik hoorde dat ie klaar was om naar huis te gaan, was ik natuurlijk euforisch! Ik ben hem datzelfde weekend zelfs nog naar huis gaan brengen :D Ondertussen mogen we al beetje rijden, nog niet denderend veel maar alles is goed voor mij, het is zalig om terug op em te zitten :j Tis zo'n zalig beest he :D

Richy heeft (voor de mensen die het niet weten) in een revalidatiecentrum gestaan, omdat hij een peesblessure heeft. Hij kon daar zwemmen en ging hij op de loopband en ijstherapieen en ultrasone enzoverder. Hij werd daar met de beste zorgen beter gemaakt :) Wat het genezingsproces toch net iets versneld heeft. Wat niet wil zeggen dat we het niet rustig aan moeten doen :) Binnen een tweetal weken komt de veearts opnieuw een echo nemen, we houden het goed in de gaten hoe hij evalueert :)

Hier is een link naar een filmpje waar je te zien krijgt wanneer hij aan de zwemtraining bezig is :)

http://www.youtube.com/watch?v=Mw1N9OZexGI

Maargoed, Richy is dus een 4 jarige Riccio x Lauries Crusador xx die ik sinds januari heb gekocht. Jammer genoeg viel hij mank twee dagen voor onze eerste nationale wedstrijd jonge paarden.

Het is een schatje in omgang, en het is een schatje onder het zadel, wat wenst en mens nog meer :P Hij is wel telkens onder verdoving omdat hij dus echt niét braaf is en hij mag absoluut geen gekke dingen doen, daarom verdoof ik hem om te rijden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was nu niet echt de bedoeling om te doen, maar door die verdoving was hij natuurlijk niet altijd even vooruit, en toen ik hem een goeie tik gaf kwam er dit uit de bus, wou het toch even tonen, vind em zo geweldig :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou dit was het dan! Hopelijk zijn jullie even blij hem terug aan het werk te zien net als ik :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:59

Richy is weer thuis dus! Vorige topic nog gezien hoe hij door het water plonste op z'n revalidatieplek. Ziet er netjes uit! Hopelijk wil hij onder de man kalm blijven straks zonder verdoving, dan loopt het allemaal gesmeerd! Succes! ;)

Jij hebt PRP behandeling bij hem laten doen he? Mijn dame gaat over een paar weken IRAP krijgen, een soortgelijke behandeling.. Ben benieuwd hoe het allemaal verloopt.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:06

Y_DG schreef:
Het is een schatje in omgang, en het is een schatje onder het zadel, wat wenst en mens nog meer :P Hij is wel telkens onder verdoving omdat hij dus echt niét braaf is en hij mag absoluut geen gekke dingen doen, daarom verdoof ik hem om te rijden :)

Dit was nu niet echt de bedoeling om te doen, maar door die verdoving was hij natuurlijk niet altijd even vooruit, en toen ik hem een goeie tik gaf kwam er dit uit de bus, wou het toch even tonen, vind em zo geweldig :)

Je geeft aan dat je paard een erg lief beest is, zowel onder het zadel als daarnaast. Mag ik vragen met wat je je paard verdooft? Waarom verdoof je hem als hij zo lief is?

In de tweede zin van jou die ik quote geef je hem een "goeie tik" om hem zich te laten tonen. Je paard komt net terug van revalidatie!?

Ik ben nogal negatief verbaasd over je woorden en acties tegenover je paard. Vind je het niet oneerlijk? Ik zou graag wat uitleg horen?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 01:19

@wollinlotte: Bedankt! En idd, hopelijk kan het binnenkort zonder verdoving, we bouwen wel stelselmatig af hoor :) Ja ik heb een PRP behandeling laten doen en die doet wel goed zn werk. Heeft de jouwe ook een blessure?

@verto: oh wat een drama seg, eerst en vooral verdoof ik hem omdat hij vier maanden stil staat. Hij heeft in het revalidatiecentrum vooral gezwommen en op de loopband gelopen. De laatste maand mocht ie aan het draven en hebben ze het daar opgebouwd qua drafwerk. Nu mag ik wel al even rijden, maar het is wel nog een paard dat boordevol energie zit die van het minste geluid ontploft. Dat paard heeft vier maanden niet gewerkt he, welk braaf paard zou dan braaf blijven? Zonder verdoving wil ie teveel zijn energie kwijt wat ABSOLUUT vermeden moet worden!
En van die tik, ja ik heb hem een tik gegeven? Dat gaat niets doen aan zijn pees hoor. Wanneer je paard niet vooruit wil en hij reageert niet op je been, dan geef je ff een tik, hij heeft een blessure maar hij mag nog wel luisteren he ? Ik vind eerlijk gezegd dat je overdrijft hoor. Ik ben iemand die leeft voor zn paard en natuurlijk voor zn gezondheid, anders had ik hem ook niet naar dat revalidatiecentrum gedaan wat stukken van mensen kost. Ik ben heus niet onvriendelijk voor mijn paard wat jij zegt, of oneerlijk >;)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 02:22

Denk persoonlijk dat je een bérg commentaar mag verwachten...

Waarom niet gewoon het werk verder opbouwen aan de hand tot hij wél zijn energie volledig mag uiten? Je kan toch longeren met dubbele longe bijvoorbeeld? Eventueel zelfs erop aan de longe, dan vermijdt je toch gekke sprongen zoveel mogelijk? En als dat echt niet kan, waarom dan zonodig al rijden en niet gewoon wachten tot het wel kan? Opbouwen kan toch ook door langer aan de hand te stappen of draven?

Er hangen zoveel risico's aan het rijden van een gesedeerd paard... Zijn waarnemingen met alle zintuigen worden helemaal anders, ook zijn reactievermogen veranderd helemaal en kan dus echt gekke dingen gaan doen op deze manier. Dat is niet enkel een risico voor jou, maar ook voor je prachtige paard!

Verto

Re: Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 03:07

@ Y_DG
Ik stel vragen bij je acties. Daar is toch niet zoveel mis mee? Daarnaast laat ik inderdaad mijn mening doorschemeren, met daarnaast de vraag aan jou om een uitleg; omdat ik graag wil weten waarom je die keuzes maakt voor je paard.

Nergens zie ik een beschuldigende tekst, maar je reactie is zo defensief dat ik bijna ga denken dat je het misschien ook wel doorhebt dat er andere, vriendelijkere en harmonieuzere wegen zijn die naar Rome leiden...

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 05:31

fijn dat hij beter is, ik heb zelf toen mn 2 jarige met PRP laten behandelen, en die was gelukkig ook met een paar maandjes genezen
hij mocht wel gelijk in een droge paddock, en wat een sprongen daaruit kwamen dat wil je niet weten
ik was echt superbang dat de blessure terug zou komen
heeft hij wel ruimte om lekker zn ei kwijt te kunnen of mag dat nog niet

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 05:41

Vind het super dat je dit allemaal voor je paard doet, hopelijk zet dit door!

Wat betreft het commentaar op het rijden, als je erop zit heb je veeel meer controlen over de beweging, dit is in het belang van het paard!
Aan de longe is ook slecht omdat je dan geen rechte lijnen kan maken. Niet zo snel een oordeel vellen mensen. Ik denk dat het wel duidelijk is dat Ts het beste voor heeft met zijn paard.

Veel plezier met je knappe paard.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 07:04

komaan mensen, ik weet niet of jullie het zien dat dit in het belang van het paard is, en op aanraden van de dierenkliniek is? Aan de longe of dubbele lijnen of wat dan ook dat gaat allemaal niet hoor. Dit paard heeft vier maand rust gehad en kan zomaar niet vrolijk braaf aan de dubbele longe, wat trouwens erg slecht is voor zn pees aan de longe, hij moet rechte lijnen kunnen rijden en niet constant op een cirkel.

Ik ben niet defensief verto, ik vind het jammer dat het niet word gezien dat dit in het belang van het paard is. En wees gerust , aan de hand zonder verdoving stappen en draven heb ik geprobeerd. Dat lukt gewoon niet, hij is té energiek! Ik ben de piste buiten gemoeten omdat ie gewoon wild werd wat toch normaal is zeker. Buiten moest ik oppassen dat ie niets raakte op de parking door het bokken.
Heb dan even overlegd met mn dierenarts en in het belang van het paard, zn pees, zn gezondheid is het beter toch meer even te sederen en erop te gaan waar je toch meer controle over hem hebt.

Ik heb nog andere dingen geprobeerd hoor, wees gerust, maar dit is nu gewoon de beste manier om gecontroleerd en veilig zijn revalidatie verder te zetten. Ik heb er teveel geld en moeite ingestoken dat het nu door een stom incident terug naar af gaat.

Alles is in samenspraak met mijn veearts die overigens in een gekende dierenkliniek werkt hier bij ons, dus gelieve rekening te houden dat ik doe wat ik moet doen en wat het beste is voor hem. Ik zet hier geen foto's op om reacties te krijgen op verdoving?
Ik ken internationale dressuurstallen in nederland, waar ik geen naam van noem, die net hetzelfde doen met blessures hoor. En dat word ook allemaal zo goed opgevolgd door hun veearts. Ik had dat zelf liever ook anders gezien maar het is in het belang van hem.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:12

wat fijn dat je weer je werk kunt oppakken met je paardje, heb de voorgeschiedenis niet mee gekregen maar peesblessure is mij ons ook herkenbaar, en ook het werk oppakken ,mijn paardje stond een half jaar stil, toen had ik inderdaad met draven nog al eens een bommetje, iedereen doet het op zijn manier, dit is niet perse mijn manier maar je doet het in overleg met dierenarts en het ziet er verder erg vriendelijk uit hoor.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:21

ik had met de dierenarts allerlei manieren overlegd ,maar gesedeerd rijden,....... :n

ik vind er ook nogal wat risico's aan verbonden, en ja jouw paard reageerd niet op jouw been, uhm ja duh......logisch met zo een sedatie he ;)
dus hij wordt suffig gemaakt, omdat hij door z'n suffigheid ff niet meteen reageerd zoals het moet krijgt hij maar een tik......
en nee hij gaat er niet dood van, maar over geestelijke eerlijkheid maar niet te spreken :=

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:33

Jeetje mensen tel tot tien en doe ff normaal zeg! Ik weet niet wat jullie zelf allemaal voor paarden op stal hebben staan? Ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten als TS. Mijn paard was behandeld met IRAP en moest daarna revalideren onder het zadel maar ik moest echt voorkomen dat ze gek zou doen, anders doe je de hele behandeling te niet. ( en daar wordt je niet blij van, want het kost bakken met geld ) Ik heb ( zelfs op aanraden van DA ) toen ook mijn paard gesedeerd wanneer ik ging rijden. Daar is helemaal niets zieligs aan. Op die manier krijgt het paard de kans om op een goede manier te revalideren, waarbij de risico's voor zowel paard als ruiter zo klein mogelijk zijn. Daarnaast zijn dit de paarden die van nature nogal temperamentvol zijn en die kan je niet vergelijken met een ijslander, fjord oid. ( sorry voor de mensen die ik nu tegen het hoofd stoot )

TS, ziet er super fijn uit, ik hoop dat je paard snel weer helemaal hersteld is en weer lekker mee op wedstrijd kan. Succes met de verdere revalidatie!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:38

Ik vind het er fijn uit zien voor een paard wat zolang stil heeft gestaan, netjes hoor.
Wat betreft de verdoving, ik ben geen dierenarts en ik ga ook niet doen alsog ik het beter weet dan een dierenarts. Heel veel succes met je mooie paardje, hoop dat alles snel weer helemaal goed is :).

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:39

@Y_DG

ik vind dat je goed bezig ben hoor en sederen voor het rijden kan echter niets kwaad , is idd alleen maar beter als je zo stuk controle over je paard houd , Je moet er toch niet aan denken dat die 1x verkeerd gek zal gaan doen en dan ze hele pees naar de noppen is :)

Mensen van bokt moeten soms is verder kijken dan hun neus lang is , meestal doen ze dat pas als ze in een soortgelijke situatie hebben gezeten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:41

Aukelizzy schreef:
. Op die manier krijgt het paard de kans om op een goede manier te revalideren, waarbij de risico's voor zowel paard als ruiter zo klein mogelijk zijn. Daarnaast zijn dit de paarden die van nature nogal temperamentvol zijn en die kan je niet vergelijken met een ijslander, fjord oid. ( sorry voor de mensen die ik nu tegen het hoofd stoot )

maar paard krijgt niet de kans een foutje te maken door suffigheid want dat wordt bestraft...

overigens wordt een fjord net zo temperamentvol als ik m de stempel "sportpaard" geef en 23/7 op stal hou..... ;)
genoeg van "dat" soort paarden die wel gewoon chill zijn hoor...het is maar net hoe je ermee om gaat

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:48

@ Ojajoh, ook wanneer dat paard gesedeerd is hoort het nog wel aan het been te zijn. TS zal gerust niet verwachten dat paard net zo goed vertrekt als zonder sedatie, maar dat wil nog niet zeggen dat hij geen reactie hoeft te geven als je dat vraagt. Paard is gerust niet zo verdoofd dat het niet meer denken kan hoor. ;)

Als ik die van mij 24/7 op de wei gooi en er 4 maanden niets mee doe en er dan op ga zitten heb ik die verdoving nog steeds nodig hoor. Maar dat is een heel andere discussie, en zolang je zelf niet in zo'n situatie zit weet je ook niet waar je over praat, dat is wel duidelijk. ;)

grauwman

Fijn om te zien dat hij weer terug is Y_DG. Ziet er goed uit voor een paard wat zo'n tijd stil heeft gestaan. Probeer om iets langer te gaan zitten, weet dat het lastig is met een bommetje want ik heb er zelf ook eentje thuis staan en als hij gaat dan gaat hij ook echt. Ben zelf geen voorstander van gesedeerd rijden maar als dat voor jou een goede oplossing is moet je daar gewoon mee verder gaan. Laat je niet gek maken door de reacties en succes voor de toekomst.

GaitMonster

Daar is hij weer :D De foto's zien er goed uit, zeker nadat hij zolang stil heeft gestaan. En ik weet wat voor'n energiek paard Richy is, dus ik snap de keuze voor sederen tijdens het rijden.. Anders doe je hem meer kwaad dan goed. Wanneer het allemaal flink de goede kant op gaat kan hij zich weer uitleven, maar als hij dat nu gaat doen is alle moeite voor niks. Lekker zo doorgaan en hopelijk geneest het allemaal goed, zodat hij binnenkort weer lekker volop zijn energie kwijt kan.
Succes met de revalidatie :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:51

Ik zet om te beginnen al vraagtekens bij een 4-jarige met een peesblessure! Dan schort er dus iets aan het paard ( gezondheid is niet optimaal wat door van alles kan komen; voer, (te vroeg) afspenen, etc. of er is te jong mee begonnen, te zwaar gewerkt, slechte opfok met te weinig beweging, etc; niet perse de schuld van de huidige ruiter). Een gesedeerd paard rijden is oneerlijk en gevaarlijk; een tik geven waarop het dier reageert met abnormaal strekken vragen om nog meer problemen; het paard voelt niet wat het doet en de kans op nieuwe beschadiging is heel groot!!
Staat het paard buiten ( paddock of weiland?), evt. een klein, afgeschermd stuk. De kans op weer terugkomen van de blessure zal met deze manier van "oppakken" heel groot zijn.
De beste genzing voor paarden met peesblessures is ( heel vaak) een half jaar of meer rust op het weiland. Zeker bij zo'n jong dier als deze ( nog een baby eigenlijk) kan je beter dan half jaar extra uittrekken voor de revalidatie op het land dan onder het zadel/ aan de longe ( wat weer veel belasting geeft op de benen en daardoor in dit geval vaak zwaarder dan rijden). Buiten rijden op rechte lijnen, vooral in stap en rustige draf op wat hardere ( zand) wegen is dan een aardige optie.
Maar niet sederen, " een flink tik " ( wat ik ook bij een gezond paard al bijna uit den boze vind!) geven en dan verbaasd staan van een reactie die veel te veel is voor dit paard is niet de goede weg; ook niet als de DA dat zou zeggen!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:55

ElCid schreef:
Ik zet om te beginnen al vraagtekens bij een 4-jarige met een peesblessure! Dan schort er dus iets aan het paard ( gezondheid is niet optimaal wat door van alles kan komen; voer, (te vroeg) afspenen, etc. of er is te jong mee begonnen, te zwaar gewerkt, slechte opfok met te weinig beweging, etc; niet perse de schuld van de huidige ruiter). Een gesedeerd paard rijden is oneerlijk en gevaarlijk; een tik geven waarop het dier reageert met abnormaal strekken vragen om nog meer problemen; het paard voelt niet wat het doet en de kans op nieuwe beschadiging is heel groot!!
Staat het paard buiten ( paddock of weiland?), evt. een klein, afgeschermd stuk. De kans op weer terugkomen van de blessure zal met deze manier van "oppakken" heel groot zijn.
De beste genzing voor paarden met peesblessures is ( heel vaak) een half jaar of meer rust op het weiland. Zeker bij zo'n jong dier als deze ( nog een baby eigenlijk) kan je beter dan half jaar extra uittrekken voor de revalidatie op het land dan onder het zadel/ aan de longe ( wat weer veel belasting geeft op de benen en daardoor in dit geval vaak zwaarder dan rijden). Buiten rijden op rechte lijnen, vooral in stap en rustige draf op wat hardere ( zand) wegen is dan een aardige optie.
Maar niet sederen, " een flink tik " ( wat ik ook bij een gezond paard al bijna uit den boze vind!) geven en dan verbaasd staan van een reactie die veel te veel is voor dit paard is niet de goede weg; ook niet als de DA dat zou zeggen!

Wil me er niet teveel mee bemoeien. Maar dit paard is zo energiek. Als je die op de wei gooit (zeker naar 4 maanden rust) wordt hij helemaal gek en fris en dol. Dan beschadigd hij meer dan rechte lijnen rijden in de bak. Wanneer TS denkt dat hij weer zonder sedatie kan rijden zal hij dat ook meteen doen, maar nu is het even niet anders! En alles onder begeleiding van een dierenarts, die hem regelmatig controleert. Ik snap de discussie, maar denk dat het niet nodig is en TS weet waar hij mee bezig is.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:56

Ojajoh schreef:
maar paard krijgt niet de kans een foutje te maken door suffigheid want dat wordt bestraft...

Een tik om wat vlotter te lopen valt voor mij en waarschijnlijk voor vele anderen toch niet onder de noemer van straffen.
Een paard dat vlot loopt krijgt minder kans om een bok of wat dan ook te maken, wat in dit geval het belangrijkste is veronderstel ik.
Een suffig paard is er nog wel steeds met zijn hoofd bij, het is niet dat ie op de grond ligt te slapen.

Ik vind dat je goed bezig bent en zou waarschijnlijk hetzelfde doen in deze situatie.
Doe zo verder, jullie hebben nog een grote toekomst samen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:58

ElCid schreef:

Ik wil me er verder ook niet te veel mee bemoeien, maar vind wel dat je grote uitspraken doet. ( gooi maar op de wei dan hersteld het wel, beetje kort door de bocht ) Ik denk dat de DA en TS heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Bovendien vind ik het nogal raar om te zeggen dat een paard niet goed in elkaar zit als het op 4 jarige leeftijd wat mankeert. Een goede verkeerde beweging en het is raak, maakt niet uit of het een 4 jarige is. Als een kind goed hard valt breekt het toch ook wat? Dat betekend toch niet meteen dat het zwakke botten heeft? Om even een vergelijking te maken.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 23-08-11 09:00, in het totaal 2 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:59

Ik ga mee met Aukelizzy (en TS). Wij hebben ons paard in de revalidatie ook veel eerder weer onder de man gebracht dan waarschijnlijk normaal gebruikelijk is, puur en alleen omdat hij aan de hand levensgevaarlijk werd en uiteraard in overleg met DA. En ja, als hij dan onder het rijden niet goed aan de hulpen stond kreeg hij ook gewoon een tik. Sommige paarden hebben het nodig dat ze consequent worden gereden omdat ze anders een loopje met je nemen (nu valt vast half bokt over me heen) en dat is zeker bij die van ons het geval.

TS: Kan me voorstellen dat het heerlijk is dat je er weer op mag en het rijden ziet er super uit!

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:04

Ojajoh schreef:
ik had met de dierenarts allerlei manieren overlegd ,maar gesedeerd rijden,....... :n

ik vind er ook nogal wat risico's aan verbonden, en ja jouw paard reageerd niet op jouw been, uhm ja duh......logisch met zo een sedatie he ;)
dus hij wordt suffig gemaakt, omdat hij door z'n suffigheid ff niet meteen reageerd zoals het moet krijgt hij maar een tik......
en nee hij gaat er niet dood van, maar over geestelijke eerlijkheid maar niet te spreken :=

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Dat je het paard verdoofd om zo tijdens het rijden ongelukken te voorkomen, is nog tot daar aan toe en daar wijd ik me verder niet over uit, maar om vervolgens het paard een tik te verkopen omdat hij niet goed reageerd, is meteen het andere uiterste. Wacht dan op zijn minst met het goed aan de hulpen rijden, totdat het paard ook eerlijk kan reageren op de hulpen die je geeft, dus pas wanneer je het paard weer zonder verdoving kunt rijden.

Verder moet ik zeggen dat het paard wel goed kan lopen zeg!

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:06

mijn jonge paard is nu ook net herstellende van een lichte peesblessure. Mag sinds 1 week er ook weer op. Gelukkig blijft die van mij erg rustig en hoef ik hem niet te sederen. Maar wanneer hij drukker zou zijn, zou ik hem ook sederen. Je kan eigenlijk niet veel anders, want longeren mag niet met zo'n blessure. Paard moet rechtuit lopen en niet op de volte.

Verder lees ik dat er gezegd wordt dat er iets moet schorten aan een jong paard met een peesblessure. Dat is natuurlijk grote onzin. Die van mij heeft een trap van een ander paard gehad op zijn pees, en daardoor een gekneusde pees opgelopen. Zulk trauma kan ook van buitenaf komen en hoeft niks met de gezondheid van het paard zelf te maken te hebben.

Ts ik was benieuwd hoe jouw opbouwschema eruit ziet. Ik mag deze eerste week 20 minuten stappen en 1 minuut draf.
Wat heerlijk weer om erop te zitten he!
Wens je veel succes met het weer opbouwen!