Dit ben ik met mijn zelf gefokte merrie Friuli, die nu inmiddels weer 6 jaar oud is (wat gaat de tijd snel he!)
Friuli is op der 3,5j zadelmak gemaakt, op der 4 jaar is ze terug bij mij gekomen.
In die 2 jaar dat ik der rijd heeft ze echt al vanalles voorgehad: peesblessure, blokkades in de rug, darmontsteking,..
In september 2010 is ze op vervroegd pensioen gegaan, door ataxie. In maart 2011 zijn we bij een andere DA gegaan, die vertelde dat ze helemaal geen ataxie had, maar een rug en spier ontsteking.
Inmiddels rijden we terug, nu zo'n 2-3 x per week, daarnaast 1-2x longeren met bijzet, en de andere dagen longeren we VW-NW
Ik ga nu terug beginnen les nemen, nu ik weet dat ze terug genoeg kracht, souplesse en conditie heeft.
Eigen commentaar:
- Ik zit verschrikkelijk! Ik zit te ver naar achter in men zadel, en ik moet echt op men kont zitten! Ook men schouders meer naar achter, daar heb ik het ontzettend moeilijk mee, aangezien ik al jaren rugpatiënt ben. Maar goed een bezoekje aan de osteopaat zou al een stuk kunnen helpen en verder gewoon oefenen, oefenen en oefenen.
- tenen naar binnen
- ik zit te kort, maar paardlief schrikt regelmatig en gaat er dan aan turbo snelheid vandoor, waardoor ik men stijgbeugels verlies omdat ik verkorte kuitspieren heb, daarom dus een gaatje korter.
- Ik geef mijn binnenteugel te veel weg.
- Ik moet stoppen met geld zoeken, want in al die jaren heb ik nog niet 1 cent in de bak gevonden!
- Paardlief was echt gespannen gisteren, er reden tractoren en karren af en aan, langs der spooky hoek.
- Ik moet echt meer der achterhand erbij rijden, die vergeet ik soms

Hier de foto's:

Inrijden dieper ingesteld, bewust om der meer te ontspannen, anders drukt ze zich erg op.
Verder laat mijn houding helemaal de wensen over..

gggrrr zitten

loopt op de voorhand en ik zit weer op men doos

Meer oppakken, binnenteugel op contact houden en op men kont zitten.

Mag er meer door en actiever vanachter

mijn schouders

net geschrokken. Ik maak der terug wat nageeflijker, achterhand moet er meer bij.

Langs de spooky hoek

de galop foto's zijn echt niet gelukt

Tips zijn zeker welkom

Maar wees lief voor ons (eigenlijk voor mij, want paardlief doet het super!