met Zyalda proef-oefeningen trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

met Zyalda proef-oefeningen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 16:35

Hoi! Wij zijn Sam en [***] 24 en 7 jr oud.

Sinds januari zijn wij een combi en we hebben al veel overwonnen.
Momenteel zitten wij +/- op L1/L2 niveau.

Nog niet alles gaat vlekkeloos.. maar wou toch wat plaatjes met jullie delen.
Omdat ik zelf even kritiek ga leveren heb ik het topic maar in RIJ-ITP geplaatst
maar uiteraard is Commentaar/Kritiek ook gewoon prima hoor. Kunnen we alleen
van leren.

Ik wou graag wat leuke kiekjes in ons Anky setje en dan lekker buiten.. alleen stonden
alle attributen van de wedstrijd zondag er nog (behalve de bloemetjes) maar die waren
toch ERG spannend.

Vandaag hebben we voor het eerst een paar keer op het juryhokje af gereden!

Door de spanning waren over het algemeen mijn teugels te lang.. (en dus mijn ellebogen
en handen niet op de juiste plek :n en [***] kiepte soms op de voorhand omdat ik
zat te sukkelen vandaag :( Daarbij kwam [***] vandaag op stukken wat teveel achter
de loodlijn.. we hebben onze dagen... soms gaat het superfijn en soms wat minder lekker..

Het is niet anders. Wie vooruit wil gaan moet een stap terug kunnen zetten :j

Vooralsnog... foto's!!

1 Beauty:
Afbeelding

2 Slangevolte boog 1 inzetten, Zya vond het raar dat ze halverwege de bak ineens af moest wenden..
ze gaf een rukje en ik kukelde voorover, nam stoelzit aan en gaf haar kans om op de voorhand te gaan
Afbeelding

3 doorzitten en op goede been lichtrijden gaat nog weleens mis.. [***] twijfelt of ik wil gaan galloperen
en wil dan altijd een tandje harder draven en komt tegen de hand waardoor ik uit balans raak.
Afbeelding

4 Zelfde verhaal alleen kantelt ze hier ook iets haar hoofd, nu doen we de slangevoltes vaak overslaan
en gaan we liever 8jes draven... maar dit is toch wel echt iets waar we mee aan het werk moeten..
nu stelt ze wel netjes om enzo.. en ze buigt mooi.. maar daar maakt moeders geen foto van natuurlijk
:')
Afbeelding

5 afwenden, stapje vooruit en daarna 10m wijken (hoeft in proef pas 5m)
Afbeelding

6 A-X-A grote volte
Afbeelding

7 H-B-F van hand veranderen in middenstap
Afbeelding

8 X volte 15m links
Afbeelding

9 Teugels moeten een stuk korter en mijn handen meer naar voren.. en ik zelf moet naar voren
blijven kijken. Nu is het net of ik haar in de krul trek terwijl ik amper spanning heb.
Afbeelding

10 Best aardig.. maar nog moeten mn teugels korter.. Hier kunnen jullie trouwens goed zien dat ik mn
meisje niet strak aansnoer. Kauwen is geen enkel probleem :)
Afbeelding

11 Geen idee wat ik hier deed.. beeld is erg mooi ruim maar ze is wel aardig kort in de hals lijkt..
Afbeelding

12 Drafje
Afbeelding

13 Volgens mij was ik hier van plan een volte in te zetten.. heb mn buitenarm een beetje gek.. steek
alleen die elleboog af.. Ik denk omdat ik mn schouder wou draaien in de boog van de volte ofzo.. en
dat ik een beetje te fanatiek was :P
Afbeelding

14 Niet perfect vierkant.. maar dit is de eerste keer dat ze over de A-C lijn moest.. en halthouden... en
met zo'n gek wit hokkie verderop! Ik reed de overgang niet netjes en daarom ging ze wijder staan
(voorhand stopte eerst)
Afbeelding

15 Extra lang geduld bewaren en halt blijven houden... braaf paard :D
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!!!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-07-11 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:40

Wauw wat een super mooi paard! Daar kunt u trots op zijn! :D
En ik vind dat u ook netjes rijd (:

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:42

Hey!
Leuk om jullie aan het werk te zien.
Na al je foto's bekeken te hebben de tip van mij: Ontspan!Relaxe! adem in, adem uit! :D
Je draagt je handen teveel, je armen zijn daardoor gespannen.

Juryhokje moet je niet eens aan denken, die staat er gewoon niet.
Je hebt een temperamentvolle dame onder je dus zelf moet je vooral relaxed blijven en zelf geen spoken gaan opzoeken ;)

Jullie komen er vast wel.
Succes!

jenniferr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:43

leuke foto's ! :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 16:50

MiniBoots schreef:
Hey!
Na al je foto's bekeken te hebben de tip van mij: Ontspan!Relaxe! adem in, adem uit! :D

Je hebt een temperamentvolle dame onder je dus zelf moet je vooral relaxed blijven en zelf geen spoken gaan opzoeken ;)

Succes!

Hahaha normaal lukt dat ook wel, dan ga ik liedjes fluiten... alleen nu stond mn moeder ook nog
de hele tijd in de weg en commando's uit te delen (wordt ik heel kriegelig van) waardoor ik helemaal
niet meer bezig ben met ontspanning maar met "ik MOET oefeningen rijden, nu" terwijl ik
overduidelijk tussen mn billen voel dat paardjelief nog niet lekker loopt en wat langer de tijd nodig had..

Na de foto's en na het filmen werd de camera opgeruimd.. en per direct waren zowel baas
als paard allebei 100% ontspannen :n En daar baal ik achteraf dan zo hard van he.. dat ik te snel
te veel wil om "een leuk plaatje" te krijgen.. terwijl als mn ma 10 min later de camera had gepakt
ik waarschijnlijk veel relaxter had gereden..

Ach.. die dagen horen er ook bij :j En voor overmorgen (dan gaan we weer rijden) zal ik er weer beter
op gaan letten dat als ik buiten ga rijden ik mn handen en teugels op de juiste plek heb. *D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-07-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:52

svdijk86 schreef:
MiniBoots schreef:
Hey!

Succes!

Hahaha normaal lukt dat ook wel, dan ga ik liedjes fluiten... alleen nu stond mn moeder ook nog de hele
tijd
in de weg en commando's uit te delen (wordt ik heel kriegelig van) waardoor ik helemaal niet meer bezig
ben met ontspanning maar met "ik MOET oefeningen rijden, nu" terwijl ik overduidelijk tussen mn billen
voel dat paardjelief nog niet lekker loopt en wat langer de tijd nodig had..

Na de foto's en na het filmen werd de camera opgeruimd.. en per direct waren zowel baas
als paard allebei 100% ontspannen :n En daar baal ik achteraf dan zo hard van he.. dat ik te snel
te veel wil om "een leuk plaatje" te krijgen.. terwijl als mn ma 10 min later de camera had gepakt
ik waarschijnlijk veel relaxter had gereden..

Ach.. die dagen horen er ook bij :j

En zodoende leert men :D
Wanneer ga je starten, ik kom nog wel eens kijken bij jullie?

S_en_Z

Re: met Zyalda proef-oefeningen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 17:15

Zal straks een filmpje in HAW plaatsen.

xx Sam

lynnXtubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:17

Wauw wat een super super mooi paard zeg! <3
Erg netjes!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:31

Ziet er leuk uit!, ziet er wel constant uit! Komt goed in het L

Ook al is het een Ritp toc even over foto 10, heb even ingezoomd, maarhet ziet er meer uit dat hij zijn mond open doet en daardoor zijn kaak vast zet.. Lijkt dus dat die we mooi op de LL loopt, maar hij laat zich niet los, in zin kaak, hals en rug.. Ik zou hem daar iets ronder stellen, als hij dan alles los laat en zijn rug goed gebruikt, en dan beter onderin gaat treden komt die vanzelf omhoog voor..

Succes!!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:27

Mooi paard, rijden ziet er over het algemeen netjes uit. Ik stoor me alleen een beetje aan de manier waarop je je armen en handen houdt. Wat spanning in je armen, een gek knikje in je rechter pols en hier en daar speel je piano. Dit zal deels ook wel te maken hebben met de spanning die jij aangeeft te hebben.
Ken dat wel, is een vorm van prestatiedrang of zo haha ;-)
Wel zonde, want hierdoor laat je paard niet mooi los. Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om steeds weer terug te gaan naar het lang en laag over de rug katen gaan en vanuit daar weer oppakken.

Dus ontspan en relax!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:46

normaal heb ik mijn armen en handen ook veel netter. Alleen dat rare knikje in mijn pols blijft altijd.

Maar omdat ik zelf ook teveel stoorfactoren zie heb ik een rij-itp geplaatst en geen haw zoals ik normaal doe :)

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:15

Hoi Sam :) Jullie gaan hard vooruit, leuk om te zien! Heeul veel meer ontspannen...

Veer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:30

Mooi paardje zeg! :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:46

dank jullie :D

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:40

Ten eerste wat een super prachtig paard :D.
Die eerste foto. Helemaal geweldig :)
Verder vind ik het rijden er netjes uit zien.
Inderdaad je schouders mogen wel iets meer ontspannen.
Maar het is ook hard werken :D.

Verder heeft de fotograaf prachtige foto's geschoten, maar helaas wel wat te donker.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:48

:= fotografe is mn moeder en die heeft geeen idee hoe ze de instellingen moet veranderen
dus hoe donker of hoe licht ze zijn is afhankelijk van het weer :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 08:40

Vandeweek hadden we een topic waar behoorlijk wat op aan te merken viel..

Ze liep best aardig gisteren. Ik heb vooral gelet op mijn armen, teugels en ellebogen.
In het begin liep ze een beetje teveel terug en wou ze vaak te diep gaan, we hebben
op mijn zit veel schijnovergangen en tempowisselingen gereden maar helaas kwam ze
vandaag niet helemaal op de achterhand. Ze bleef wat horizontaal en kukelde her in der
in de voltes nog lekker op de voorhand.. maar dat komt met training vast wel goed.

We zitten ong. op L1/L2 niveau en gaan binnenkort voor het eerst starten.

Alle kritiek is welkom :j

Afbeelding
stukje stappen (had al ingestapt en gedraafd)
Afbeelding
Zya kantelde hier, met als gevolg dat ik linkerbeen geef zodat ze haar linkerkaak los laat
en recht komt.
Afbeelding
voltes, voltes, voltes! (liep geen kin op de borst hoor ;) )
Afbeelding
teveel stelling voor een volte 15 meter..
Afbeelding
Galopje rechtsom en neusje eruit rijden (in galop kruipt ze er graag achter)
Afbeelding
iets te diep maar wel lekker voorwaarts
Afbeelding
drafje
Afbeelding
Stukje Schouderbinnenwaarts
Afbeelding
Pasje wijken
Afbeelding
Nog een keertje SB
Afbeelding
Mevrouw wou de hoefslag af, daarom even stukje meer doorgezet, dan maar op 4 sporen.
Afbeelding
fijn beeld.. (vind ik dan)
Afbeelding
drafje
Afbeelding
Op de volte iets actiever maken
Afbeelding
Hier liep ze fijn
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tempowisseling op mn zit.. om zeker te zijn dat ik het op mn zit doe steek ik mn handen af..
waarom?? Ik heb geen idee :') Ze blijft wel netjes wandelen _O- (al is het wel weer een klassieke
fout om te begaan waardoor zij op de voorhand kan gaan)
Afbeelding

Iets meer bij elkaar gereden:
Afbeelding

Ze loopt hier en daar nog wat te diep. Als ik haar meer toe sta wordt ze te lang.. ze heeft
een niet al te korte hals en als ze de kaak los laat komt ze al snel te diep. Als ik haar
op de loodlijn vraag houdt ze zich wat stug in de kaak en gaat ze op de voorhand. Dat
wat diep lopen komt volgens mijn instructrice zometeen vanzelf goed als ze sterker wordt
in de achterhand en aan gaat geven dat ik haar meer op kan richten. (van achteruit naar
voren) Om er geen vaste valse knik in te rijden doen we op veel verschillende lengtes en
hoogtes trainen om geen valse bespiering te kweken. We werken er dus aan :j (niet dat
ik in de les continu te diep rijd, want daar zijn we vooral bezig met van achteren naar voren
en ik moet dan voelen dat ze richting vwnw naar mn hand toe zakken wil. Alleen vind ik het
verschil tussen zakken in de hals of te diep gaan nog een beetje lastig te scheiden want mijn
vorige paard kwam nooit achter de loodlijn :=

En nog 2..

inzetten travers oppassen dat ik mn binnenhand niet dwingend inzet
Afbeelding
Helaas na een paar passen op 3 sporen, maar het is een begin
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-07-11 09:07, in het totaal 2 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:53

Ziet er al veel relaxter uit :j
Let wel op je lengtebuiging, dat mag in sommige oefeningen wat beter.
En blijf je armen ontspannen... ;)
Van wie heb je les?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 09:01

Mn armen ontspannen := Ik ben heel erg daarmee bezig.. ik zet ze wel echt op een plek
en ik zet geen kracht op [***] maar helemaal loslaten kan ik zelf niet want dan gaan
mn handen alle kanten uit := Probeer vooral met haar mee te veren. Heb alleen mn handen
soms wat te hoog naar mijn idee.. alleen als ik mn teugels op maat heb en mn handen lager
doe rijd ik met gestrekte armen. Ik ben niet zo lang in mn lijf :P

In de voltes is de lengtebuiging wel goed heb ik het idee.. ook in galop.. alleen vraag ik
haar daarbij soms wat teveel stelling.. heb wel foto's maar echt stomme momenten
(kan t moeders niet kwalijk nemen het is ook lastig)

antw via pb.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:04

Wat een mooi paard heb je toch! <3

Probeer iets meer te ontspannen, verder ziet het er goed uit!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:06

Lengtebuiging vooral in je SB
Okidoki!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 09:10

Ja SB vind ze nog best lastig. In het wijken dalen in de hals en dan toch voorwaarts blijven
vind ze ook heel lastig. Het wijken gaat steeds een beetje beter (eerst kantelde ze gigantisch)
alleen SB zijn we pas in de les 1x mee bezig geweest en ik op mezelf max. 3x ofzo.. ik rijd geen
half uur lang schouderbinnenwaarts tot het lukt. Ik rijd ze een paar keer, doet ze een paar passen
goed mag ze er direct uit en beloon ik haar op stem. Nu denkt ze dus als ik die paar passen doe
dan ben ik klaar.. en dan moet ik haar doorzetten, waardoor ik lengtebuiging verlies. :P EN op de
achterhand komen omdat het deels verzamelen is vind ze toch wel erg "nieuw".

Slim paard _O- Ach, hoef ze nu nog niet te doen.. maar er zit idd nog wel wat werk aan ja :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:35

Vandaag, voor de les.. helaas was de batterij leeg.. we hebben veel gewerkt aan naar de hand toe rijden..
had gewild dat ik het resultaat had kunnen zien... want ik voel alleen het verschil.. erg jammer :( Maarja..
volgende keer beter..

Afbeelding
Ik doe echt raar met mn nek _O- deed hier mn best om niet teveel
mee te bewegen hahaha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jammer dat ie zo wazig is
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Woensdag clinic *D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:48

Laatste foto zier er zeer goed uit joh!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:57

Ja ik haat alleen die irritante knik in mn polsen.. kan ze niet rechtop doen en mn handen
laag.. kan het ook zo voor de pc niet :n

En mja.. die laatste foto ziet er mooi uit omdat ze gelijkmatig loopt.. ze is van zichzelf
al heel vlot van achter maar ze moet nog meer van achteren naar voren zodat ze meer
gaat dragen van achteruit en daardoor met haar hoofd meer naar de loodlijn toe gaat.

Ze moet de hand leren gaan volgen.. ik rijd nu naar haar wensen ipv zij naar die van mij :=
Als zij erachter kruipt en mn teugels bungelen dan neem ik ze ietsjes korter ipv dat
ik voorwaarts ga rijden vanuit mn benen zodat ze zelf naar de hand gaat..

Maaar hebben we hard op geoefend in de les.. dus ben benieuwd hoe het gaat woensdag :D

Al mag ik zowiezo wel trots zijn want eerst zat er bijna helemaal geen buiging in het achterbeen,
ze stuwde ontzettend en bleef heel stijfjes.. Nu komen er tenminste gangen uit _O-

Maarre Monica zeg maar wanneer je wil, heb nog 2 weken vakantie. Je bent van harte welkom ;)