Eerst even wat achtergrond informatie. Omar is een 15jarige ruin, KWPN gefokt maar te klein gebleven (E pony). Ik heb hem nu bijna 3jaar, en we zijn door alle klasses heen geracet. Echt een geweldige pony is hij, waar ik ontzettend veel van heb geleerd! We starten nu in het Z2 (gewoon tussen de pony’s), wat tot mijn verbazing super gaat! Zelf had ik de twijfel of we al wel goed genoeg zouden zijn, maar we halen elke keer hele dikke winstpunten en zelfs al een paar keer twee in een proef. Helaas ben ik toch een beetje aan de grote kant, en zijn er niet meer klasses bij de pony’s, waardoor we besloten hem te koop te zetten. Hoeveel plezier hij ook weer gaat krijgen bij iemand anders, en diegene met hem, en hoeveel iemand weer van hem kan leren!

Smorgens zijn we al vroeg vertrokken richting de manege. Er moest nog vanalles klaargezet worden, en niet veel later zouden de eerste deelnemers ook al komen en waarna wij ook wel eens konden beginnen met opzadelen.
Met het losrijden beginnen we lekker over de rug, veel tempowisselingen en wisselen in hoofd-hals houding. Vooral heel veel basis meenemen, en pas aan het eind nog de oefeningen even meenemen. Uiteindelijk mochten we richting de bak, en kreeg ik de vraag van mijn voorganger; wil je mijn hoedje op? Nou, nouja, euhhh, okee

De proef was ik redelijk tevreden over. Met het begin van de drafonderdelen mocht er meer impuls in, en had ik alles net even wat flitsender willen rijden. Stap ging wel goed, en de galop ging heel fijn. Wissels was ik ook heel erg tevreden over. Vaak is mijn voorbereiding voor veel oefeningen, waaronder vooral bij de wissel, niet helemaal geweldig in de proef. Maar dit keer kon ik mezelf weer een stuk rustiger houden.
Waar we dit keer onder de proef weer tegenaan liepen (en anders ook vaak een puntje is, zowel met training als met andere proeven), is zijn hoofdhouding. Neusje mag er meer uit, en soms mag hij even opgerichter. Kan hij heel netjes, maar heb ik vooral op wedstrijd wat te veel zenuwen voor om overal aan te denken. En qua mijn houding; teentjes naar binnen (wat iets lastiger is voor mij door mijn heupen en knieën), handjes iets hoger en soms even wat meer naar voren en/of naast elkaar (met daarbij meer ontspanning al vanuit mijn schouders en ellebogen).
We hadden 67,89% en waren daarmee 1e van de M&Z paarden en pony's

Nadat hij even had kunnen uitrusten op de kar, konden we weer gaan opzadelen voor het ringsteken. En ik schaamde me dood in mijn pakje

We reden drie rondes. De eerste ronde viel mij heel erg mee, maar pony vond het allemaal wel erg spannend. De tweede en derde ronde waren geen succes (pony was een beetje van slag door alles er omheen). Maar hij heeft zich heel goed gedragen vond ik, zoiets had hij nog nooit meegemaakt en dan al die drukte er omheen, dan kon ik me ook wel voorstellen dat hij het allemaal even niet meer op een rijtje had.
Al met al was het dus een geslaagde dag!
En ik wou toch even de mooie foto’s met jullie delen. (bedankt Joyce voor de foto’s!)
2.
Hup, hoedje op

3.

4.
http://94.100.123.72/1358950001-1359000 ... _rcQf.jpeg
5.

6.

Hmm, wat ik hier van plan ben? Hij mocht in ieder geval actiever en het neusje mag er een stuk meer uit, en opgerichter, en mijn handen scheef, ennn..
7.

8.

Uitgestrekte stap
9.
Aanspringen

10.

Contragalopje
11.

Middengalop/uitgestrekte galop (handen mogen hier flink omhoog, die lijken nu even een rustpauze te hebben)
12.

Smile!

13.

En tjaa, Omar vond het toch wel angstaanjangend hoe we er uit zagen

14.

Bingo! (dit zal het eerste rondje zijn geweest