Koudbloed Kim en ik aan 't werk! {mét Tips van Bokkers!}

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koudbloed Kim en ik aan 't werk! {mét Tips van Bokkers!}

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:25

Ik ben niet van plan om elke keer dat Kim en ik gaan rijden, een topic te maken, maar ik wil toch graag laten zien dat ik écht iets met de tips van de bokkers in mijn vorige topic doe.
Dit is het vervolg op ons vorige topic; [RIJ-ITP] [naam] en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!
Als je een vraag hebt zou het fijn zijn als je de openingspost van het vorige topic leest, want daar staan al veel antwoorden in.
Andere vragen mogen natuurlijk gesteld worden.

Hallo :wave:

Vandaag heb ik Kim voor de 2de keer écht gereden (i.p.v een beetje gehobbel in de bak) en wat ben ik trots op haar!!
We gingen in de binnenbak rijden, aangezien het regende en het gras dan echt te glad is.
Dit was gelijk ook een nieuwe beproeving, aangezien Kim daar moeilijker te rijden is.
Vooral bij het galopperen heeft Kim net iets te weinig ruimte in de bochten en dit was tegelijkertijd ook een overwinning voor mij.
Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik ooit met Kim in de bak durfde te galopperen.
Maar het ging super!! En ik ben heel erg trots op mijn mooie meid. :+:

Vandaag heb ik een aantal tips uit mijn vorige topic gehaald, waar ik mee wilde beginnen.
- Het tempo in stap en draf verhogen en daarbij veel rechte lijnen.
- Meer contact met de teugels.
- De galop wat beter aan te springen i.p.v eerst keihard draven.
- Overgangen rijden!

Ook wilde ik met de achterhand aan het werk, maar dat is nog eventjes te moeilijk voor ons beide.

Als eerste stappen en achterwaarts;
Dit ging al wat beter dan de vorige keer. :)
Ik vind het nog wat moeilijk om haar constant actief te laten lopen, maar ze reageert wel op mijn been.
Het achterwaarts gaan hebben we al wat vaker geoefend en we bouwen dit langzaam op.
Kim heeft soms de neiging om uit zichzelf achterwaarts te gaan, als ik haar aandrijf om juist weer naar voren te stappen.
Vandaar heb ik mijn armen overdreven ver naar voren, zodat ze dit door krijgt. :)

Dan draven;
Helaas staan de mooiste stukken draf niet op de camera.. ;(
Op de lange zijde heb ik een aantal keer in een hoog tempo gedraafd, waarbij Kim me zo'n beetje een meter uit het zadel gooide met haar enorme passen!
Dat geeft echt een kick en dit deed ik alleen af en toe op buitenrit, maar lang niet altijd en als ik Kim op haar hardst laat draven, gaat we nog sneller dan de galop.
De reden dat deze stukjes er niet op staan, is dat mijn camera echt ver weg moet staan om je er helemaal op te krijgen.
Ik had hem op de bakrand gezet, maar het lijkt net of hij midden in de bak staat.
Daar moet ik even iets op verzinnen. :j

En met trots laat ik onze galop laten zien. :j
Dit is, voor zover ik me kan herinneren, de eerste keer dat we in de bak galopperen en aangezien Kim dit een stuk lastiger vindt dan buiten, ben ik heel erg trots op haar.
Mijn houding is écht om te huilen en normaal gesproken zit ik niet zo belachelijk.. :+ Vreselijk..

Ik hoop dat meer mensen al een klein beetje vooruitgang zien in het rijden op Kim.
We doen erg ons best en er gaan alweer deuren voor me open. :j

Bedankt voor het kijken en ook voor de tips!! <3

Liefs, [naam]

Thomas

Re: Koudbloed Kim en ik aan 't werk! {mét Tips van Bokkers!}

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:34

Hey!

Ik vind het er leuk uit zien, knap dat je op zo'n groot paard rijd, met van die grote passen, en toch nog aardig zit! Vind wel dat je haar overdreven veel beloont :+ met dat geklopt op de hals de hele tijd.
En knap dat je zoveel bent afgevallen, zat net in je andere topic te kijken, echt! herken je niet meer terug! Groetjes!

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:37

Ik vind dat je al goed vooruit gaat :D
Mijn complimenten, en wat minder gaat geef je zelf ook al aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:40

Thomas; Klopt.. :j
Dit doe ik omdat de meeste dingen voor Kim nog nieuw zijn en als ik haar beloon, weet ze dat ze het goed heeft gedaan.
Ik beloon haar ook vrij veel met mijn stem en het is wel mooi om te zien dat ik haar op bepaalde momenten alleen op stem kan rijden. :)

Suikerklont; Bedankt. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:43

Ik vind het nog steeds geweldig hoe je alles doet en dat je zo lekker aan het rijden bent +:)+ .

Jullie zijn beide nog wat uit balans. Ik weet niet of je ook les hebt maar ik denk dat het jullie wel heel erg zou helpen.
Misschien kun je voor jezelf eens een paar zit lessen nemen al vind ik je echt niet beroerd zitten, het is meer een balans probleem op een enorm breed paard.
Voor het sturen zou je misschien eens een paar pionnen (emmers) in de bak kunnen zetten om omheen te rijden

Ik denk dat de tips die je aanhaalt uit het vorige topic nog steeds goed van toepassing zijn. Dus overgangen, veel van kant wisselen en figuren rijden.

succes.

PS: hoe meer belonen hoe beter, laat maar zien dat ze het goed doet. Ik hoor altijd liever overdreven belonen dan dat iemand zijn paard inelkaar zit te trekken. En soms geeft het ook nog wel eens hilariteit. Een stalgenoot kan het ook zo goed en dan liggen we helemaal in een deuk. Maar ze hebben lol en het paard is braaf en daar gaat het wat mij betreft om als je met paarden bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:25

Klopt, ik heb dat balansprobleem vooral als ik op de rechterhand moet lichtrijden. :j
Dat probleem heb ik al sinds ik 13 jaar geleden begon met rijden en ook met elk paard dat ik reed.
Als ik dan op het goede been ga lichtrijden, maak ik voor mijn gevoel heel tegenstrijdige bewegingen.
Ik raak dan mijn balans kwijt en het ziet er ook niet uit.

Dat met de pionnen is een goed idee. :j
Dit hebben we ook weleens gedaan en op onze manege staan ook van die palen waar je tussendoor kunt rijden, dus zodra we weer op dat stuk mogen rijden, ga ik daarmee aan de slag. :)

Het belonen is voor Kim ook erg belangrijk en dan vooral met stem. :j
Meestal gaan haar oortjes dan even naar voren en dan weet ik dat ze me snapt.
Ik vind het echt geweldig om zo'n nieuwe weg in te slaan en zodra ik vaker heen kan, gaan we vast nog wat sneller vooruit.
Maar voor nu is dit prima. :j

Bedankt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:35

Ben je wel eens bij iemand geweest die je lichamelijk eens na heeft gekeken?
Als je dat scheef zitten op elk paard heb zit er misschien bij jou iets niet helemaal goed.
Misschien ben je door je oude gewicht onbewust dingen gaan compenseren wat er nu uit komt.

Ik zit ook altijd scheef , komt door een paar hernia's die ik gehad heb, en niet alleen op het paard maar ook op de fiets, op een stoel in de auto etc etc. Op het paard heb ik wel de meeste klachten, echt rijden kan ik niet meer.
Ik was wel heel goed geholpen bij een paar bezoeken aan een ostheopaat en heel veel zonder zadel rijden werkt ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:05

Nee, daar ben ik niet mee naar een dokter gegaan..
Bij mijn vorige paarden (Haflinger en kruising QuarterxKwpn) had ik er minder last van, maar Kim heeft soms erg veel knieactie, waardoor je zowiezo al hoger uit het zadel komt en dat maakt het nog eens extra lastig. :o
Zelf vond ik het altijd vrij logisch, omdat je paard in draf niet wisselt, maar dat je dat als ruiter wel doet.
Maar ik heb verder met fietsen/zitten of in de auto nergens last van. :)
Lijkt me wel erg vervelend en jammer dat je niet meer echt kunt rijden.

Dat denk ik ook.. dat ik vanwege mijn gewicht dingen nog steeds anders doe.
Ik heb zowiezo in het begin niet veel gereden, maar als ik dan eens ging galopperen, maakte ik hele grote bewegingen en hierdoor vond ik haar altijd heel moeilijk uitzitten.
Toen ik een hele tijd (en veel verloren kilo's) later, weer eens ging galopperen, viel me dat reuze mee!
Ik hoefde helemaal niet zo belachelijk veel mee te zitten en vond het jammer dat ik me daar toch wel altijd in tegen gehouden heb.
Tot een maand of 2/3 geleden, heb ik amper gegaloppeerd en toen ik eenmaal weer mijn eerste sprongen voelde, wist ik het zeker; ik laat me niet meer door mijn angst beheersen, ik ga er gewoon van genieten. :j

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:09

Ondanks dat je nog niet echt aan het actief lopen van achteren hebt gewerkt vind ik haar wel al een stuk actiever. De achterhand doet beter mee en ze sloft al wat minder.

Ik zie dus al zeker wat vooruit gang :D. Ook lijkt ze al wat rustiger met haar hoofd.

Ik zou zeggen ga zo door Tineke +:)+

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:49

Ga zo door Tineke :D jullie zijn leuke combi!
Ziet er erg leuk uit!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:54

ik zie zeker al vooruitgang met het vorige topic! +:)+

ik zou haar met de galop niet zodra ze terugvalt gelijk naar stap laten gaan, maar juist door laten draven. Anders komt ze er wel erg makkelijk vanaf :P
En natuurlijk wel op het goede been lichtrijden he O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:20

Angela, aan het sloffen heb ik ook geprobeerd iets te veranderen. :j
Het is nog niet goed, maar ik wil niet meer verwachten dan Kim aan kan.
Bedankt!

Ylize; Dankje! :j

Mang; Dat heb ik ook gedaan.. :j
Op het filmpje staat 1 galopje waar ik dat niet heb gedaan (geloof de middelste), maar ik was toen echt al een tijd aan het draven en was heel erg moe, dus ik moest even rustig aan doen.
Ik heb nu al zin om weer te gaan rijden!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:32

Het is iig al verbeterd hoor. Tuurlijk gaat dat niet meteen goed. Dat heeft tijd nodig. Maar ik weet zeker dat als je zo actief blijft rijden dat dat steeds wat beter gaat en uiteindelijk zal ze lekker gaan lopen ;)

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:36

Oh mijn god, jij bent veel afgevallen!!!! WAUW! Petje af meid, en om eerlijk te zijn, dit staat je veeeeel mooier!!!!! Prachtig gewoon!
Jullie zijn een gave combinatie om naar te kijken, lekker doortrainen, wat meer durven, en doorzetten en dan komt het goed!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:43

Wat een verschil al weer met het vorige topic!! Jullie topic's zijn altijd erg leuk om naar te kijken!!
Het enige wat ik nog kan zeggen... Het plezier tussen jullie 2 blijft er af spatten +:)+

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:32

Ik heb het vorige topic ook gezien en wat me vooral opvalt is dat je nu minder constant zit te drijven. Daar was dat vooral in stap goed te zien. Als je iets doet met je been moet er ook een reactie komen en anders doe je gewoon niks. Dat is imo ook de allerbeste manier om ze actief te krijgen en te houden.
Ik vind het geheel er wel al een stuk beter en actiever uitzien. Voor wat betreft de galop, dit is gewoon lekker oefenen, oefenen, oefenen. Ze moet gewoon sterk worden en in balans komen en dan zal het galopperen ook makkelijker gaan.

Maar het ziet er ECHT niet verkeerd uit hoor!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:36

Tipje voor t achterwaarts: probeer het onderscheid tussen achterwaarts en voorwaarts met je gewicht te maken. Dus gewicht iets naar voren brengen als je voorwaarts wil en iets naar achter als je achterwaarts wil. Dan kun je toch contact met de mond houden.
Verder vind ik de galop er eerlijk gezegd niet uitzien alsof ze er moeite mee heeft! Gewoon lekker zo dooroefenen, ietsje meer tempo nog erbij zodat ze wat netter doorspringt.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:54

ik heb geen tips en of opmerkingen op 1 na dan,
dat ik vind dat er vooruitgang in het rijden zit en dat je kan zien dat jullie beide
steeds meer gaan ontspannen met het rijden!
Super hoor, ga zo door !

Grtjssss 10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:56

Angela, dat denk ik ook.. :j
Ik wil haar ook niet overvragen en hou ook rekening met haar bouw en ook haar leeftijd.
Sinds een aantal maanden gedraagt Kim zich een stuk volwassener en daarvoor was ze nog echt een puber.
Ze is er klaar voor.. :j En ik ook!

Mariellexxx: Bedankt. :o
Ik ga echt mijn best doen om minder bang te zijn.

Kaat21; Dankje! :))
Dat is erg fijn om te horen.

Wen_en_Jelle; Klopt, :j ze deed echt haar best, want de binnenbak is nog lastig voor haar.
Ik ben gewoon zo ontzettend trots op haar!
We gaan zeker verder. :j

Lotte1990; Heb je gelijk in, dat viel mij namelijk ook direct op toen ik het terug zag. :j
Ik vraag haar om achterwaarts te gaan, maar zit zelf met mijn bovenlichaam naar voren.
Lang leve de camera! Dan zie je eens goed hoe je de dingen doen. :)
Met de galop was ze, zeker voor in de binnenbak, harstikke netjes.
Het is zelfs zo dat zij aangaf dat ze graag wilde galopperen. :j
Ik ben daar op ingegaan en het was echt geweldig.
Op zulke momenten merk ik echt hoe we elkaar aanvoelen.

Tien, dankjewel!! :))

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:04

Ik vind je houding helemaal niet vreselijk zoals je zelf zegt!
Misschien je beugelriem gaatje langer maken zodat je wat minder met opgetrokken benen zit en dan wat meer in balans kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:23

Paddenpad; Mijn beugels zien er op het filmpje inderdaad erg kort uit, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.
Ik denk dat dit voor een groot deel komt, doordat Kim's rug heel breed is en mijn bovenbenen dus niet gelijk naar beneden gaan (zoals bijv. bij een KWPN'er), maar een 'bocht' moeten maken.
Weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen.. ik ga even kijken of ik een foto kan vinden waar het duidelijk te zien is. :j

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:44

leuk om jullie nu serieusaan de gang te zien! Gaat zeker helemaal goedkomen!!
Jee, jij bent ook echt heel veel afgevallen of zie ik dat verkeerd??

Ook geinig trouwens dat er zo nu en dan zo'n mini kim voorbij komt huppen in de filmpjes :D

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:01

Ziet er goed uit.
Je ziet elke keer weer meer voor uit gang.
Knap hoor.
Vind het echt leuk voor je.
Ga vooral zo door.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:06

Dit ziet er goed uit zeg!
bij 46sec. begint ze mooi te kauwen, dan beloon je haar echt precies op tijd (voor mijn idee).

De stap vind ik al een stuk beter er uit zien, ook netjes haar achterhand er bij.
Ik zag haar alleen in het begin ergens even haar balans kwijt zijn? (over haar schouder liep ze weg leek wel?)

Draf zit er iets terughoudend uit, maar goed, dit kan wel kloppen volgens mij :)
En je geeft zelf ook al aan dat het juiste drafje niet gefilmd is.

Galop vind Kim lastig, maar je blijft het proberen (top!) en de laatste keer dat je aanspringt ziet er soepel uit.
Erg netjes hoor.

Voor Kim is dit ook wel zwaar, maar ik vind het knap hoe jullie dit samen zo weten op de lossen.
(Heb jij trouwens zulk lang haar? :oo jeetje, prachtig!)
Ga zo door +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:31

Esmir; Ja haha, dat is de pony van mijn vriendin. :D
Grote D-pony, maar naast Kim lijkt ze een stuk kleiner.
Maar volgens Rowan mag ik niet zeggen dat haar pony een mini-Kim is, omdat Kim een jaar jonger is.
Dus moet ik Kim een mini-Flits noemen.. :+

Rashja; Dankjewel.. :j

EngeltjeS; Dat is wel iets wat ik nog lastig vind.
Ik heb Kim afgelopen zondag met veel (teugel)contact gereden en ik denk dat ze ook daarom zo kauwt.
Dat maakt het voor mij wel moeilijk, omdat Kim gewend is om gewoon veel teugel te krijgen als ze braaf is.
Dus als ze netjes over de hoefslag loopt, liet ik haar gewoon los.
En alhoewel ik haar echt niet in haar mond getrokken heb, heb ik nu al wel 2 dagen behoorlijk veel spierpijn in mijn armen. :o

Ja klopt!
In het draf filmpje bij 0:10, heb ik net die lange zijde in een flink tempo gedraafd en daar nam ik haar net weer terug.
Dat verklaart mijn terughoudende reactie. :j

De galop vond ik zelf ook erg goed gaan! :))
Ze sprong een stuk sneller aan en ging niet meer keihard draven tot ze in galop 'viel'.
Ben helemaal enthousiast en kan niet wachten om weer bezig te gaan met de galop!
Arme Kimmes.. :(:)
En ja, ik moet inderdaad weer eens naar de kapper. :o