Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:37

Hai! :wave:
Na lang twijfelen toch dit topic geopend.

Eind April heb ik besloten om met Kim wat intensiever te gaan rijden.
Mijn beste vriendin heeft sinds kort een eigen pony en samen is het toch wat leuker dan alleen. :j

Ik heb gemerkt dat ik mezelf door mijn gewichtsverlies niet meer in de weg zit.
Mijn armen kan ik in de juiste houding hebben en ik word niet meer tegen gehouden door mijn buik. :o
Ook het opstappen gaat een heel stuk makkelijker en sinds een aantal maanden, blijft Kimmes netjes stil staan als ik het krukje naast haar zet.
Een hele verademing..

Kim is een Nederlands [ras], van nu 7 jaar en ± 1.70m hoog (in het afgelopen jaar is ze nog gegroeid, wat voor mij echt niet hoeft). :+

Over Kim's niveau/ervaring;
Kimmes kwam bij mij toen ze net een maandje 3 was.
We hebben het heel rustig aan gedaan en reden af en toe buiten een rondje.
In de loop der jaren hebben we dat opgebouwd en we reden dan regelmatig buiten en soms maakte Rowan een sprongetje met haar.
Ze is nu 7 jaar en gezien haar leeftijd en mijn gewichtsverlies, zijn we er nu beide aan toe om wat serieuzer aan de slag te gaan. :j

Over mijn ervaring;
Ik ben begonnen met lessen op een Fjordenmanege, toen ik 12 jaar was.
Ook reed ik op mijn verzorgpony, waar ik eigenlijk alles van geleerd heb.
Deze pony werd toen ik 14 jaar was van mij en met haar (en later ook met mijn andere paard) volgde ik 2 keer per week les, tot mijn 18de.
Sindsdien heb ik geen les mee gehad en ik zit er aan te denken om in de toekomst weer les te gaan volgen.
Dat kan best pas volgend jaar zijn, dat ligt met name aan mijn gezondheid.

Over mijn voeten; ik kan in draf (met lichtrijden) en in galop niet mijn tenen naar binnen draaien, omdat ik mijn beide enkels gebroken heb, één daarvan vaker.
Ik heb op de videos gezien dan ik het ook in stap heb, maar daar kan ik zelf wel iets aan doen. :j

We hebben soms wat strijd, maar als het van het half uur dat we rijden, 5 minuutjes goed gaat, ben ik daar al tevreden over. :j
Dit wordt vanzelf meer en ik vind het erg belangrijk om het zo goed mogelijk af te sluiten voor we gaan uitstappen.

Moeilijkheid 1; Stelling vragen.
Dit lukt niet altijd, want Kim valt soms erg naar binnen (richting uitgang), waardoor ze juist stelling naar buiten heeft omdat ik niet aan haar gedrag toe geef.
Ook ben ik bezig met overgangen rijden, maar dit moet ik eigenlijk nog wat meer gaan doen. :)

Moeilijkheid 2; Voorwaarts houden of juist afremmen.
De ene keer is Kim erg voorwaarts, terwijl ze de andere keer langzamer reageert.
Soms moet ik constant aandrijven en de andere keer is ze op stem te rijden.

Sinds kort galopperen we ook weer op het terrein van de manege, i.p.v alleen op buitenrit.
Kim vindt dit soms lastig, ik ook..
Het is nu nog hard draven en in galop vallen, maar het begin is er. :j

Mijn verbeterpunten;
- Alles :')
Ik vond het filmpje van vandaag erg confronterend..
Mijn houding is compleet bagger, :o terwijl ik juist dacht dat ik het prima deed.
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik niet constant met mijn eigen houding bezig was, maar er valt nog een hoop in te halen.

Dit is de 4de of 5de keer dat ik haar, voor ons doen, behoorlijk intensief heb gereden.
We lopen wel tegen wat probleempjes aan, maar we doen het rustig aan en we hoeven het niet meteen perfect te doen. :)
Tips zijn welkom.. :j

Nou, genoeg gezegd; op naar de filmpjes.

De filmpjes zijn in HD, dus bekijken vanaf Youtube is wat duidelijker. :)
Twee keer klikken op een filmpje in dit topic.

Stap;

Draf;

Galop;

En nog een paar foto's uit de periode dat ik hard werkte om de kilo's kwijt te raken. :) (Nog steeds)

2009;
Afbeelding

Februari 2010;
Afbeelding

Oktober 2010;
Afbeelding

Februari 2011;
Afbeelding

En Juni 2011, 2 weken geleden. :)
Afbeelding

Bedankt voor het bekijken. :j
Wees een beetje lief voor ons. :o

*Adem in, adem uit, 'versturen'*

X_Linz_X

Re: Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:42

hey!
ziet er leuk uit,
goed dat je zo bent afgevallen nogmaals.
je wil tips,
heb je les?

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:46

Leuke combi zeg!
Ik vind het altijd zo leuk om topics van jouw te lezen. Je hebt echt een prachtpaard, en wat goed van die kilo's zeg helemaal toppie!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:47

Wauw, wat ben je veel afgevallen zeg. Echt geweldig.
Je ziet er echt super uit +:)+

Je geeft zelf je werkpunten al aan. Ze mag wel een stuk actiever gaan lopen. Ze lijkt nu een beetje te sukkelen. Maar ik weet zeker dat dat goed gaat komen met jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:55

X_Linz_X: Dankje.. :)
Nee, op het moment heb ik geen les, dat heb ik ook in de OP gezet. :j

Purraboy: Bedankt! :j

Angela, heb je gelijk in hoor.. :)
Daar heb ik ook een stukje van in de OP gezet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:58

Ziet er harstikke goed uit Tineke!
Tips heb ik niet echt ,maar iig zijn jullie een leuke combinatie! *\o/*

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:02

Daar is ze weer! Ik heb er tegenwoordig nul verstand van ;) maar je gaat vooruit! Geweldig om te zien! :D

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:09

Leuk dat jullie weer aan het rijden zijn, maar ligt het nu aan mij of lijkt het alsof je in stap een erg strenge binnenhand hebt? Hoofd gaat opeens naar rechts en weer naar normaal en daarbij gaat jou hand naar jou toe. Zou haar lekker op 2 teugels gaan rijden zodat ze ook niet zo zwabbert, maar aangezien het geen HAW is, is dit wel genoeg :)
Vind haar wel een stoer beest hoor! :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:17

Wat toch goed van je Tineke dat je de moed gehad hebt en het doorzettingsvermogen om zoveel aftevallen. :) Petje af voor je!!! :j

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:18

het lijkt me toch fijn voor jou om iemand te zoeken waar je zo om de week bij kan lessen
hij/zij kan je helpen je zwakke punten te verbeteren en het werkt ook motiverend om bv huiswerk te hebben waar je aan kunt werken tussen de lessen door
is het financieel krap kan je bv 1 keer per maand een les afspreken
je kunt bij verschillende mensen eens een proefles vragen en kijken met wie het het beste klikt

bedenk wat je uiteindelijke doel is, wat je wilt bereiken met Kim en werk daar langzaam naar toe, probeer het uitdagend te houden voor Kim en voor jezelf en heb vooral lol met je knol :j

in eerdere topics van je meen ik gezien te hebben dat je ook wel volgens Parelli werkt met haar, het is erg leuk om lid te worden van de savvyclub, je krijgt toegang tot veel videomateriaal en taakjes voor zowel grondwerk als rijden, je kunt er je eigen vorderingen bij houden via parelli connect, of misschien ken je dat al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:25

Elin, dankje! :))

DeniseES; Bedankt.. :j

Monica08; Ik snap wat je bedoeld en dat was het resultaat dat ik wilde.
Kim heeft wat moeite met de stelling en wil al snel met haar hoofd de andere kant op gaan (buitenstelling).
Door haar af en toe met mijn binnenteugel wat halve ophoudinkjes te geven, vraag ik haar naar binnen en dat werkt prima voor haar.
Zodra ze dit door heeft, kan ik mijn hulpen verfijnen. :j

Astrid, dankjewel.. :+:

Elmo1; Wat ik wil is niet altijd mogelijk. :) Lees het stukje in mijn OP maar eens..
Dit heeft niet zozeer met geld te maken, als wel met mijn gezondheid.
Als ik iemand vind die mij en Kim les kan geven, wil ik daar ook voor gaan en niet constant af moeten zeggen, maar het 'onderhouden'.
Ik doe inderdaad aan grondwerk/VD, maar ik ben tevreden met de dingen die ze nu kan. :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:34

Meid wat begin je d'r lekker uit te zien.. Hmm,, klinkt verkeerd maar ik denk dat je me wel begrijpt :o :')

Kim vind de galop behoorlijk moeilijk zo te zien, ze valt er nogal snel terug uit he ?
En als jij nou overdreven mee gaat zitten wat doet ze dan ?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:38

Meid wat zie je er goed uit! Leuk dat je actiever gaat rijden met Kim, jullie zijn echt een team samen! Dat harde draven en dan in galop vallen herken ik, dit heb ik ook met mijn eigen pony gehad. Ik nam hem dan elke keer weer terug en probeerde dan weer opnieuw aan te galopperen en het ging steeds iets beter. Sinds kort kan hij van stap direct in galop springen. Bij jullie komt het ook vast helemaal goed! Succes en hou je ons op de hoogte? Liefs

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:39

+:)+ Dikke respect. Goed bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:44

Balou_k; Mooie woordkeuze.. _O-
De galop vinden we beide moeilijk. :j
Kim heeft echt een hele tijd gehad dat ze bij het aangalopperen haar hoofd tussen haar voorbenen deed en zo vooruit sprong.
Nu sinds een maand of 2 doet ze dit niet meer (afkloppen!), maar dat duurt even, denk ik.
Het overdreven meezitten doe ik al.. :j Dat wilde ik juist minder gaan doen. :o

Nadine_yvana; Ja, zo doe ik dat ook.. :j
En het gaat bij mij dan ook langzaam wat beter.
We gaan gewoon door!
Ja, zal ik doen! :)

Nobility; Bedankt.. :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:46

KoudbloedKim schreef:
Balou_k; Mooie woordkeuze.. _O-
De galop vinden we beide moeilijk. :j
Kim heeft echt een hele tijd gehad dat ze bij het aangalopperen haar hoofd tussen haar voorbenen deed en zo vooruit sprong.
Nu sinds een maand of 2 doet ze dit niet meer (afkloppen!), maar dat duurt even, denk ik.
Het overdreven meezitten doe ik al.. :j Dat wilde ik juist minder gaan doen. :o

Nadine_yvana; Ja, zo doe ik dat ook.. :j
En het gaat bij mij dan ook langzaam wat beter.
We gaan gewoon door!
Ja, zal ik doen! :)

Nobility; Bedankt.. :j

Haha die foto :')
Ja sorry het floepte er gewoon uit !
Aan jou mogen mensen een voorbeeld nemen toppie.
Ik bedoel niet dat je dat moet doen maar ik was benieuwd hoe ze dan galoppeerde :)
Zag het niet duidelijk terug op de filmpjes omdat ze van wat ver af zijn..
Misschien een idee om de achterhand wat sterker te maken door balkjes lopen, (schijn)overganen etc.
De galop is voor vele paarden ik merk zelf vooral koudbloeden wel een struikelblok, de mijne kan ook zo krabbelen, maar nu ze door een osteo is behandeld is het echt WOUW, ik zeg niet dat je dat moet laten doen maar ik bedoel maar ze kunnen het wel ook jullie komen ver !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:19

Ik weet eigenlijk niet of Kim anders reageert als ik overdreven mee zit, dan wanneer ik dat niet doe.
Dat doe ik namelijk altijd.. :')
Kim vindt door galopperen erg moeilijk (zelfs buiten) en ik heb haar vandaag na de 2de/3de pas een tikje bij gegeven met de zweep, maar hier reageerde ze niet op.
Het was ook maar een mini-tikje, want Kim doet dit niet om te klieren.
Gisteren was ze erg slecht aan het been (wat bij haar automatisch betekend dat het de volgende keer wel weer goed gaat :+) en moest ik erg aandrijven.
Ik wil misschien een keer met spoortjes rijden, op een dag dat ze net zo traag reageert, maar ik wil dan eerst 100% zeker weten dat ik haar niet onbewust pijn doe, aangezien ik in draf mijn tenen niet naar binnen kan houden.
Rowan heeft vandaag nog even met Kim gegaloppeerd, voordat ik dat ging doen en daarna voel ik me altijd een stuk zekerder.
Balkjes lopen gaan we inderdaad binnenkort doen. :j Heb er nu al zin in.. ik laat me niet meer tegenhouden door die stomme angsten van me..
Ja, sommige dingen doen wonderen.. :j Zelf werk ik vanaf de grond ook aan haar soepelheid.
Ik kan nu naast haar staan en dan pakt ze een snoepje uit mijn hand zonder zich helemaal om te draaien. :)
Dat was een jaar geleden echt niet mogelijk.
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:21

Jullie zijn gegroeid, en dat vind ik mooi, er is ook heel goed te zien dat je duidelijker word in je hulpen bij het grondwerk etc. en minder onzeker.
Balkjes lopen is erg goed hoor of heuveltjes op en af, wij hebben hier een dijk en daar ben ik ook wel eens bezig. Maar dat heeft natuurlijk niet iedereen.
Ik ga nog even denken hoe je aan de galop kunt werken dat hoor je nog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:25

Is goed, bedankt!! :))
We hebben op de manege op het evenemententerrein ook een heuveltje, waar we ook vaak even op gaan.
Maar een dijk is nog hoger.. :j ..en bij mij is het probleem dat ik er wel op durf, maar niet meer af. :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:28

KoudbloedKim schreef:
Is goed, bedankt!! :))
We hebben op de manege op het evenemententerrein ook een heuveltje, waar we ook vaak even op gaan.
Maar een dijk is nog hoger.. :j ..en bij mij is het probleem dat ik er wel op durf, maar niet meer af. :D

Dat had ik dus eerst ook ik was bijna panisch dat ze voorover zou klappen, gelukkig zijn paarden best handig :+

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:38

Zo, echt veel afgevallen, lees je topics wel vaker! Je straalt nu ook echt op het paard! (En plezier is toch het belangrijkste!)

Wat je eventueel zou kunnen proberen is volte sluiten en openen, bij het openen de buitenschouder begrenzen. Om hem zo aan je binnenbeen te krijgen en vervolgens naar buiging te werken. Zal die wel moeilijk vinden hoor ;)!

En ga vooral zo door! Have Fun!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:38

ziet er al best leuk uit Tineke, heb Kim al eens IRL bereden zien worden en dat valt niet mee ;)
Ik zou je aan willen raden om je teugels op maat te houden en er een zweepje bij te pakken misschien ter ondersteuning? (oke, ik weet hoe ze daar op kan reageren, of juist niet, maar toch vind ik het een fijn idee). Verder: hele korte stukken rijden. Doe eens bij iedere letter iets anders. Een half uur rijden vind ik ook erg lang trouwens, ik zou het echt korter houden (ik rijd Wisse ook maar een half uur ). Zijn wel topics op bokt over flegmatieke paarden, kijk daar eens in voor tips anders? Kan me nog een bijzondere tip herinneren; in iedere hoek van de bak iets leuks neerleggen voor je paard of een andere vorm van beloning, en dan van hoek tot hoek rijden. Ben daar zelf niet zo voor, maar hey, wie weet helpt het ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:46

Ziet er super uit Tineke!
Het is gewoon eng hoe geweldig goed je bent afgevallen, respect! :j
Verder ga ik mee in het commentaar van andere. :j Dus ga niet zeuren :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:55

Balou_k, paarden passen zich inderdaad heel snel aan.. :j en dan ligt het probleem eigenlijk bij degene die erop zit. :j
Gelukkig is Kim heel dapper en vullen we elkaar zo aan.

Meliss1812; Dat doe ik inderdaad al.. :j Dit vindt Kim juist niet zo moeilijk.

Anika, ik rij al met een zweepje en van het half uur dat we rijden, stappen we minstens 20 minuten. :)
Daarbij kijk ik ook naar haar ademhaling en hoe ze zweet.
Met de teugels ga ik inderdaad even experimenteren. :j
Hm, eens kijken of het werkt als ik in iedere hoek een wortel leg.. :D

Melanie, bedankt.. :j

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:39

Hoi hoi,
Even in je topic reageren, omdat ik altijd zón "wij" gevoel heb als ik jou met je paardje bezig zie.
"wij"als in....... ik ben ook heel veel afgevallen woog zón 6 jaar geleden 134 kilo :o
En "wij" als in.... ik heb ook zón soort paard als jij, groot breed en zwaar maar dan met vlekken. (kijk even in mijn profiel voor het idee)
En daarom denk ik ook wel wat te herkennen als ik jouw filmpjes zie.
Ik denk dat onze zware paarden niet echt gemaakt zijn om flinke stukken door te galopperen ze zijn erg zwaar en bewegen niet zo elegant als "echte" rijpaarden.
Als mijn paard een rondje heeft gegaloppeerd is hij er echt klaar mee, of je nu een tikje bijgeeft of niet...... het is te moeilijk te zwaar om dat lichaam zo lang in een sprongbeweging te houden.
Ook die langzame draf, dat sukkelidee herken ik erg.
Misschien zullen we ons er een beetje bij neer moeten leggen dat we gewoon niet echt atletische paarden hebben.
Bij mij past dat ook wel hoor, ik ben zelf ook geen atleet.
Natuurlijk kan het best wat verbeteren met hard werken, wij trainen veel op doordraven omdat ik ook wil dat mijn paard meters maakt vooral als we met de kar rijden.
Dus vooral blijven trainen, maar wel met in je achterhoofd.... dat een zwaar paard ook beperkt is in wat hij kan.

ps ga vooral door met je prachtige topics ik kijk altijd. ;)
groetjes
Janine