hihi ik moet altijd zo lachen dat iedereen zo ongelooflijk langzaam gaat met die zitcompetities! Ik heb zelf twee keer meegedaan en de eerste keer ook in Deurne mogen rijden, maar pfoe! Als je een groot paard hebt en ergens tussenin rijdt, zit je enkel in te houden. Mijn eerste commentaar is dan ook: Volgende keer met het losrijden even naar nummer 1 roepen dat ze echt heeeel veel meer door moet rijden. Ik heb dat toen ook gewoon gedaan en dat werkte wel een beetje.
Over je eigen zit: Je teugels hangen in boogjes. Je moet niet alleen netjes zitten, maar je paard ook netjes RIJDEN. Dit betekent je teugels op maat houden en je hulpen goed geven. Heb jij je teugels te lang, dan komen je hulpen nooit goed door.
In het lichtrijden vind ik je erg mooi zitten. Je komt maar een beetje uit je zadel, houdt je bekken mooi boven je zadel en je benen goed stil. Bij het stukje middendraf moet je echter wel laten zien dat je een poging doet, even voor de hoek ruimte creeren dus en toch twee passen gas geven.
Bij het aangaloperen ga je voorover zitten, maar dat kan ook niet anders want je buitenbeen doe je niet een beetje naar achteren, je zwaait hem nog net niet over de rug van het paard heen! Die hulp kan echt veel subtieler.
Toch nog even over je tempo: Bij de zitcompetitie is het heel belangrijk dat je laat zien dat jij een poging doet je paard onder controle te houden, of het lukt is een tweede, maar dat maakt niet uit. Ik zie hier een ruiter die heel goed (te goed) d'r best doet om goed te zitten en vergeet dat ze ook nog het paard moet zeggen wat hij moet doen. Vanuit de galop stop je enkel omdat je bovenop je voorganger komt en in het algemeen kun je de afstand niet goed houden. Probeer in het vervolg écht die afstand te bewaren. Liever een keertje terug naar stap (jammer de bammer voor degene achter je
) dan steeds zo door drammen op de kont van je voorganger. Je moet echt laten zien dat je probeert om een paardlengte afstand te houden. De jury ziet ook dat jouw paardje harder wil, maar jij moet laten zien dat je dit oplost door je paard even te laten stappen, de voltes groter te rijden, de hoeken door te rijden enz... Als ruiter moet je een beetje creatief zijn.
Wat stond er trouwens op je coupon?