zitcompetitie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

zitcompetitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:38

Vandaag was het zover, kwartfinale zitcompetitie in Emmeloord.
Ik had 107 punten en ben niet door. Maar ik heb in totaal 1 ding staan op mijn protocool. Dus mijn vraag, hebben jullie nog tips voor mij. Ik reed (meestal) als een naar laatst, op de grootste schimmel, ik was nr. 66.

wat info over mijzelf:
Ik ben 15 jaar en rij nu 2,5 jaar op de manege. Hiervoor heb ik enkele lessen van mijn nicht op haar paard gehad. Ik rij nu ong. 3x in de week (1x les en 2x op mijn vp)

http://www.youtube.com/watch?v=Q2IW3NjH9Tc

http://www.youtube.com/watch?v=M4MdINmvZ_c

http://www.youtube.com/watch?v=jdjPyTtViNI

tips over het paard heb ik niks aan, ik reed voor de eerste en laatste keer op dat paard.

Voor de mensen die niet weten wat zitcompetitie is:
zitcompetitie is een wedstrijd georganiseerd voor manege ruiters waarbij alleen maar op je houding gelet wordt. Je moet steeds op andere manege's rijden en op vreemde paarden.

Ik heb alleen geeen idee waar ik het neer moet zetten

CM_

Re: zitcompetitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:50

Jammer van je punten, je had ook zeker geen geluk met het paard, die twee kleine schimmels konden echt niet lekker lopen, zowel de draf als galop niet ...

Volgend jaar meer geluk hoop ik voor je :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:05

hihi ik moet altijd zo lachen dat iedereen zo ongelooflijk langzaam gaat met die zitcompetities! Ik heb zelf twee keer meegedaan en de eerste keer ook in Deurne mogen rijden, maar pfoe! Als je een groot paard hebt en ergens tussenin rijdt, zit je enkel in te houden. Mijn eerste commentaar is dan ook: Volgende keer met het losrijden even naar nummer 1 roepen dat ze echt heeeel veel meer door moet rijden. Ik heb dat toen ook gewoon gedaan en dat werkte wel een beetje.

Over je eigen zit: Je teugels hangen in boogjes. Je moet niet alleen netjes zitten, maar je paard ook netjes RIJDEN. Dit betekent je teugels op maat houden en je hulpen goed geven. Heb jij je teugels te lang, dan komen je hulpen nooit goed door.
In het lichtrijden vind ik je erg mooi zitten. Je komt maar een beetje uit je zadel, houdt je bekken mooi boven je zadel en je benen goed stil. Bij het stukje middendraf moet je echter wel laten zien dat je een poging doet, even voor de hoek ruimte creeren dus en toch twee passen gas geven.
Bij het aangaloperen ga je voorover zitten, maar dat kan ook niet anders want je buitenbeen doe je niet een beetje naar achteren, je zwaait hem nog net niet over de rug van het paard heen! Die hulp kan echt veel subtieler.

Toch nog even over je tempo: Bij de zitcompetitie is het heel belangrijk dat je laat zien dat jij een poging doet je paard onder controle te houden, of het lukt is een tweede, maar dat maakt niet uit. Ik zie hier een ruiter die heel goed (te goed) d'r best doet om goed te zitten en vergeet dat ze ook nog het paard moet zeggen wat hij moet doen. Vanuit de galop stop je enkel omdat je bovenop je voorganger komt en in het algemeen kun je de afstand niet goed houden. Probeer in het vervolg écht die afstand te bewaren. Liever een keertje terug naar stap (jammer de bammer voor degene achter je ;) ) dan steeds zo door drammen op de kont van je voorganger. Je moet echt laten zien dat je probeert om een paardlengte afstand te houden. De jury ziet ook dat jouw paardje harder wil, maar jij moet laten zien dat je dit oplost door je paard even te laten stappen, de voltes groter te rijden, de hoeken door te rijden enz... Als ruiter moet je een beetje creatief zijn.

Wat stond er trouwens op je coupon?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 21:33

Dankje Wel, hier heb ik echt veel aan :D, op mijn cupon stond: bij 5 (handhouding) meer bij elkaar en stiller.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:56

HAW --> RIJ ITP

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:04

Hey,

Volgens mij zat jij ook op Lucky of niet? Ik in ieder geval wel. Paard viel zeker niet mee. Is
gewoon pech hebben. Had zelf ook maar 102 punten en vorige week tijdens de regionale
133. Vond het zelf een groot verschil, en had ook maar weinig commentaar op mijn protocol.
Gewoon goed blijven oefenen en volgend jaar weer proberen!

Groetjes Naomi

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 19:23

Jep, ik zat op lucky. Was een erg lastig paard kwa hoeken en tempo. Reageerde heel heftig op een tik, maar daar in tegen amper op je been. wel erg veel verschil tussen regio en kwart zeg :oo. ik heb jou wel zien rijden, vond het er erg netjes uitzien!

Trouwens ben 17de (van de 29) geworden.

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:58

Zo, sorry voor mijn late reactie ;). Dank je wel voor het compliment :).
Vorig jaar ben ik wel door gegaan naar de halve finale, en ben ik
uiteindelijk 7de geworden. Afgelopen maandag had ik het protocol
nog meegenomen naar de manege, en mijn instrutrice snapte er niets van.
Jij had door gemoeten zei ze. Maar helaas dit jaar niet... We blijven gewoon
oefenen en hopen dat we volgend jaar een fijner paard hebben om te rijden!

Groetjes Naomi

PS. Paard was inderdaad traag op je been, maar niet gecharmeerd van de zweep. Jammer.