Minou van de Beekhoeve op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinx

Minou van de Beekhoeve op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:18

Hallo bokkers!

Vandaag had ik weer een wedstrijd met Minou. Een 4 jarige merrie van 1.47 m. Ze is vorige week terug gekomen van de hengst, waar ze 2,5 week heeft gestaan. En dus hebben we deze week niet zoveel gereden omdat haar conditie wat achteruit was gegaan. We hadden deze wedstrijd al best lang ingeplanned staan, dus we zijn maar gewoon gegaan. Het is immers toch alleen maar voor de ervaring. Ik vond dat ze ondanks alle nieuwe indrukken toch best lekker liep. Aangezien ze heel moeilijk te rijden is ( lees: hoofd de lucht in zodat ze alles kan zien, rug wegdrukken, overal onderuit rennen, gewoon erg nieuwsgierig etc). Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden! Ik vond eerlijk gezegd dat er best streng gejureerd was. Ik had 156 punten bij me 1e proef en 175 punten bij me 2e proef. En dat terwijl voor mijn gevoel de 2e proef veel slechter ging. :P

Eigen commentaar:
-benen veeeeeel stiller.
-benen niet afsteken.
-handen meer dragen.
-pony meer aan me been.
-voor me kijken!

Eerst wat foto's:
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Filmpje van de 1e proef:

En ten slotte een lekkere beloning bij de trailer:
Afbeelding

Ik ben HEEL benieuwd wat jullie ervan vinden. Blijf alsjeblieft wel vriendelijk! Bedankt alvast! :o
Laatst bijgewerkt door marjoleinx op 02-07-11 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijnx

Re: Minou van de Beekhoeve op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:20

Ziet er netjes uit hoor! :)
Alleen volgens mij mogen je beugels wel 1 of 2 gaatjes langer ..
Succes verder :D.

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:25

@Carlijnx

Zoo! Dat is een snelle reactie, haha! Heb je misschien ook tips, waarmee ik verder kan? Zodat ik van die 156 punten toch een winstpuntje kan maken? :) Ik heb namelijks het idee dat dit wel heel streng gejureerd was. Of vind je dit terecht?

Ja, die beugels. Ik blijf er mee aanklooien. Lang zit gewoon niet bij dit springzadel. Vind het zo lastig! :P

pucktippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:31

ziet er goed uit

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:55

Leuke pony! In het begin vond ik haar nog heel sloom en tegen je been ogen, daarna werd ze wel actiever en zag het geheel er al een stuk beter uit. Waar je nog je punten op laat liggen is de galop. Je vloog de baan uit (?) en het ziet er nog erg onrustig en ongecontroleerd uit. Je ziet ook dat ze na de galop gelijk gespannen is. Gelukkig pakte je het na het stukje stap weer op en ontspande ze weer in de draf. Probeer dus om een lekkere actieve draf (let alleen wel op dat het niet gehaast wordt) en werk veel aan de galop. Probeer ook proefgericht te rijden. Dus in de hoek aanspringen, volte rijden en weer terug naar draf. Dan raakt je pony er beter aan gewend en zal hij daar ook beter op voorbereid zijn.

Succes!

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 15:00

@_Claire
Hartstikke bedankt voor je commentaar! Daar heb ik wat aan! :D
Klopt van de galop, dat vind ze nog heel moeilijk. Eerst kon ze ook niet goed aanspringen. En ze wil of hééél hard en kop omhoog, of het gaat netjes en dan is het lastig haar in galop te houden. Dus ik was al blij dat ze vandaag goed aansprong en niet terug viel in draf. Ze moet gewoon nog sterker worden van achter, ik denk dat dit een kwestie is van veel schakelen. Daar zijn we met de training ook veel mee bezig.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:05

Neem aan dat dit dus een Bproef was?
Vind het er opzich wel goed uit zien. Mag alleen wat meer ontspanning in! Handen mag je zoals je zelf al zegt veel meer dragen. Beugels mogen ook een gaatje langer, ziet er toch echt mooier uit.
Ik heb een beetje het idee dat ze een beetje over de schouder loopt in de galop?
Probeer dan dus de buitenteugel er goed bij te houden!
Verder mag er van mij ook wel wat meer actie in, en dus echt meer vw-nw, veel overganger rijden ;)
succes!

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 15:08

@loveRoes
Ja klopt. We rijden in de B.
Bedankt voor je tips!
Ze loopt idd weg over de schouder in galop. Galop zelf is gewoon nog echt heel lastig. Ik ben al heel blij met wat we tot nu toe bereikt hebben. En we zijn er gewoon heel hard mee bezig dit steeds beetje bij beetje te verbeteren. :)
Beugels zal ik een gaatje langer doen in het vervolg.

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:09

156 punt vind ik niet terecht!
ik vind dat je wel netjes heb gereden voor de 1e keer!
veel plezier samen!:)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:23

Je proefje begon goed, mocht wat actiever maar het zag er wel ontspannen uit. Zonde dat de galop zo ongecontroleerd is, je pony is meteen erg tegen de hand en steekt de neus in de lucht, dat kost je veel punten. Helaas blijft ze wat gespannen na de galop. Na het stappen gaat het weer wat beter en ontspant ze weer. Probeer thuis te werken aan de nageeflijkheid. Als ze thuis nageeft is dat op wedstrijd ook een stuk makkelijker rijden. Dit is het grootste werk denk ik. Nog een paar kleine puntjes die net je winstpuntje kunnen kosten: probeer de figuren netjes af te werken en de hoeken van de rijbaan te gebruiken. Deze hoeken kunnen ook nog eens nuttig zijn om je pony even bij de les te krijgen, laat 'r daar een keer goed om je binnenbeen heen buigen bijvoorbeeld. Verder is het beter voor de middengangen om je handen te openen, je hebt de neiging om juist een beetje tegen te werken.
Succes en lekker verder oefenen! :) veel kilometers maken.

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:49

koko163 schreef:
156 punt vind ik niet terecht!
ik vind dat je wel netjes heb gereden voor de 1e keer!
veel plezier samen!:)

Dankje! :D

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:56

Olympus_ schreef:
Je proefje begon goed, mocht wat actiever maar het zag er wel ontspannen uit. Zonde dat de galop zo ongecontroleerd is, je pony is meteen erg tegen de hand en steekt de neus in de lucht, dat kost je veel punten. Helaas blijft ze wat gespannen na de galop. Na het stappen gaat het weer wat beter en ontspant ze weer. Probeer thuis te werken aan de nageeflijkheid. Als ze thuis nageeft is dat op wedstrijd ook een stuk makkelijker rijden. Dit is het grootste werk denk ik. Nog een paar kleine puntjes die net je winstpuntje kunnen kosten: probeer de figuren netjes af te werken en de hoeken van de rijbaan te gebruiken. Deze hoeken kunnen ook nog eens nuttig zijn om je pony even bij de les te krijgen, laat 'r daar een keer goed om je binnenbeen heen buigen bijvoorbeeld. Verder is het beter voor de middengangen om je handen te openen, je hebt de neiging om juist een beetje tegen te werken.
Succes en lekker verder oefenen! :) veel kilometers maken.

Bedankt voor je commentaar! Daar heb ik nou echt wat aan. De jury schreef er namelijk niet veel bij. Alleen bijna overal..''tegen de hand''.. en bij extra commentaar..''word in de krul getrokken''. Dat 2e vond ik eerlijk gezegd wel een beetje overdreven. Want trek ik haar nou echt in de krul?

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:13

Het zag er al goed uit.

verbeter punten:
- beugels mogen zeker 1 gaatje langer, nu heb je ze wel heel kort. ( dit hoort wel op een springzadel, misschien een idee voor een veelzijdigheidszadel) hier kan je ook mee springen.

- Als je de figuren netjes rijd en netjes op de bordjes rijd dan scheelt het vaak al wat punten. In het filmpje ziet het er bijv ook uit dat je op de korte zijde wel een stukje van de hoefslag af bent. ( het geheel moet wat vloeiender. ) dus goed kijken waar je heen moet.

- je geeft nu nog bijna elke pas been. Ik zag dat je sporen om hebt. dat is niet erg, maar wel als je benen alleen maar hulp geven. Dan stompen ze daarop af en dan moet je steeds meer hulp geven voor ze erop reageren. Benen rustiger en alleen hulp als t nodig is scheelt ook, ziet het er meteen rustiger uit in het geheel.

succes

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 22:21

@johanne
een ander zadel zit er helaas niet in, dit zadel was al niet goedkoop. en geld voor een ander zadel heb ik niet helaas. :(
bedankt verder voor je tips. Dat van me benen klopt helemaal. Thuis draag ik zo ook niet altijd. Omdat ze gewoon goed op me been moet worden. Nu moet ik zeggen dat ze laatste 3 weken niet erg fit was. Dus ook niet zo heel erg voorwaarts. Als je goed kijkt in het filmpje zie je ook dat ze 1 keer hoestte.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:42

Om te zeggen dat je d'r in de krul trekt is wel erg overdreven. Maar je bent het wel met me eens dat ze niet helemaal lekker nageeflijk is. Door de spanning en de houding van jouw handen kan ik wel begrijpen dat de jury die indruk heeft maar ik heb véél erger gezien en als jij gaat werken aan die ontspanning en nageeflijkheid gaat het vast een stuk beter en heeft de jury al geen reden meer om dat te denken :)

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:48

Ik vond het een mooi proefje hoor :) alleen da galop idd... Maar wat ziet zeer ontzettend lief uit als je de vlechtjes eruit haalt :D.
Edit: het valt me in het filmpje juist op dat je in het begin enorm met je sporen/hakken in har buik port of net niet stampt... Daar zullen ze ook wel punten voor afgetrokken hebben, helaas...

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 10:25

@Olympus_ Oke. Ja ik vond het ook zeer overdreven. Op wedstrijd is ze nou eenmaal veel meer gespannen dan thuis, dit was ook haar 1e buitenwedstrijd. Dus er was veel te zien. En we werken ook zeker aan de nagevelijkheid. Thuis werken we vooral lang laag. Maar ik moet zeggen, dat ze al veeel meer vooruit is gegaan als je dit vergelijkt met de 1e wedstrijd die we reden. Toen was ze amper laag te rijden en ze is ook wel eens onstuurbaar geweest.

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 10:31

MarkusHaifa1 schreef:
Ik vond het een mooi proefje hoor :) alleen da galop idd... Maar wat ziet zeer ontzettend lief uit als je de vlechtjes eruit haalt :D.
Edit: het valt me in het filmpje juist op dat je in het begin enorm met je sporen/hakken in har buik port of net niet stampt... Daar zullen ze ook wel punten voor afgetrokken hebben, helaas...

Dankje! Lekker jong koppie heeft ze nog hè. Haha, ze is ook echt een schatje. Ze is wel een merrie, maar eigenlijk heeft ze niet echt van die merriestreken. Ze is ook een echte knuffelkont.
En over die benen van mij, dat klopt. Ze moest veeel meer aan mijn been zijn. Ik vind dit filmpje ook wel heel extreem, maar toch zet ik het op bokt. Van fouten moet je leren. ;) Alleen toch heeft de jury en niks van gezegd, wat ik eigenlijk niet begrijp.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:49

Had je wat aan mijn commentaar op je protocol? Ik was nl de jury vd 2e proef...

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:57

El_Paso2009 schreef:

wat was het commentaar? Ben benieuwd hoe een jury dit bekijkt :) TS: Probeer ook de tips van de jury goed door te nemen, daar heb je wat aan!

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:29

En als iets niet duidelijk was wil ik het best nog even toelichten hoor, maar ik weet niet meer wat voor commentaar je van mij hebt gekregen. En de eerste proef kan je niet met de2e vergelijken.

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:40

El_Paso2009 schreef:

Oke!:D Haha. Wat leuk je zo tegen te komen op bokt! Ik vond jou commentaar wel kloppen. :) Meer verruimen in de middendraf, halsstrekken moest ze meer dalen tot kniehoogte, verkeerde galop aangesprongen ( er stond niet hersteld, maar dit gebeurde even later wel;) ) impulsverlies, halthouden rommelig en pony is vaak tegen de hand.

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:43

_Claire schreef:
El_Paso2009 schreef:

wat was het commentaar? Ben benieuwd hoe een jury dit bekijkt :) TS: Probeer ook de tips van de jury goed door te nemen, daar heb je wat aan!

Ja, alleen jammer genoeg stond er maar 1 ding als commentaar bij me 1e proef helaas.. Dus daar had ik vrij weinig aan. :\ En me 2e proef vond ik het commentaar wel kloppen, ik wist ook precies wat er fout ging en dit stond ook op mijn protocol.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:17

Bij galop niet hersteld was het hersteld na de letter waar de oefening eindigde en dan geld het dat het als te laat hersteld. Ik denk dat als je dr meer voorwaarts rijdt en je hand meer toestaat er een hoop opgelost is. Succes voor de toekomst hoor, maar jullie komen er wel!

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:15

Ik weet niet of ik de punten onterecht vind... Ik denk dat je veel 5jes had en geen 7ens? Dan kom je al snel aan 156 punten. Je pony zal de basis beter moeten gaan beheersen. Ik zou hem als het zoveel spanning voor hem opleverd ook niet te vaak meenemen, hij is nog jong genoeg. Sleutel eerst thuis aan de basis en ga dan op concours :j

Na het galop gedeelte wordt hij inderdaad gespannen en dat kost je punten. Zonde, maar niet veel aan te doen op zo'n moment. Waar je wèl wat aan kan doen is het rijden van je oefeningen :j ik zie geen èèn correct gereden volte. Allemaal zijn ze ei-vormig of te klein. Probeer goede voltes te rijden bij E en bij B. Je middendraf, hij is opzich prima.. een 5'je denk ik? misschien een 6je... maar dùrf hem te rijden! En doe dit thuis ook vaak. Maar veeeel overgangen in ed draf en dan vooral naar VOREN.
Naar voren, 3 pasjes terug, naar voren, 3 pasjes terug. Ook in de galop kan dit heel erg goed!! :j

Ook je gebroken lijnen ogen veel te klein! Rijd een goede 5 meter, oefen dit super vaak thuis! Ook aanspringen in galop, zònde dat die de baan uitvliegt, erg makkelijk te trainen thuis! :j

Ik denk als jij je oefeningen secuurder rijd je punten omhoog zullen gaan.