Riada, Gribaldi x Heidelberg @ Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartJ

Riada, Gribaldi x Heidelberg @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:02

Hallo!

Gezellig dat je even komt kijken hier. Ik zal ons eerst even voorstellen.
Ik ben Maartje en 22 jaartjes jong en vorm met dit paard een combinatie sinds januari van dit jaar.
Riada was als 3 jarige kampioen op de keuring hier in Zeeland en is daarna tot haar 5e uitgebracht in de sport t/m de klasse M2 door de dochter van de eigenaresse. Zij ging toen studeren en wonen in Amsterdam en is gestopt met rijden. Riada heeft voor de eigenaresse een hele grote emotionele waarde en zal daarom ook nooit weg gaan, ze staat ook lekker bij de eigenaresse thuis samen met haar vriendje Buffalo, een Zeeuws Trekpaard. 3 Jaar geleden heb ik haar ook een half jaartje gereden, ik reed toen een paard wat bij haar in pension stond en via die weg ben ik ook Riada gaan rijden. Daarna ben ik een tijdje Zeeland uit geweest en sinds januari ben ik weer terug en zijn we dus weer aan het trainen. Mevrouw is nog wel aan de zware kant maar er is al heel veel af, en de weidegang nu helpt ook niet echt mee. Daarbij heeft ze een enorme aanleg om dik te worden en heeft ze ook nog een veulen gehad wat je bij haar altijd zal blijven zien.

Wat vinden we lastig? Tja, wat niet.. We zijn al van ver gekomen en zitten nog steeds in een stijgende lijn. Het moeilijke aan dit paard is dat ze heel handig en snel met haar lijf is, ze weet dus op heel veel manieren er tóch even onderuit te komen. Daarbij heeft ze een wat traag achterbeen en zodra het lastig wordt duiden we op verzet in verschilllende vormen.
Wat ik nu graag wil is dat ze actief, aan elkaar en van achter uit gaat lopen zónder daarbij zwaar op m'n hand te worden. Daar heeft ze namelijk een handje van, het liefst wil ze dat ik haar hoofd vast hou terwijl ze dat prima zelf kan. Verder probeer ik haar nog steeds recht te krijgen maar ook daar zit een probleem want dan laat mijn gevoel me nog wel eens in de steek. Vooral op de rechterhand wil ze links niet aannemen en blijft ze dus op rechts 'vasthouden', dat verschil is ook heel duidelijk in de foto's te zien. Mijn linkerhand is daarbij nóg niet stabiel genoeg om een fijne aanleuning te gaan geven en daardoor heb ik nogal eens de neiging om aan rechts te willen trekken.....
Afijn, we zijn dus nog niet eens B-niveau en hebben ook geen wedstrijdambities dus we hebben alle tijd. Voor nu wil ik gewoon dat ze fijn gaat lopen en dat ik haar op de juiste manier train.
Oh ja, ik heb elke week netjes les, en mijn instructeur is wild enthousiast over de sprongen die we vooruit maken..

Papa heeft foto's gemaakt en das geen super kwaliteit.. Van de galop en stap heb ik geen foto's, hebben we uiteraard wel gedaan.
Wees lief voor ons en ik ben gek op kritiek maar dan wel opbouwend en onderbouwd. We doen hard ons best en hebben in elk geval veel plezier samen.

Genoeg gekletst, daar gaan we!

Afbeelding
Afbeelding
Bovenstaande foto's zijn van februari dacht ik. Mijn houding is echt om te janken, ik zoek te veel mijn balans aan mijn teugels. Teugels zijn te lang en om over mijn beenligging nog maar te zwijgen..
Ik heb heel veel moeite gehad om aan haar bewegingen te wennen en stukje bij beetje gaat dit nu eindelijk beter..

Afbeelding
Rechtsom, hier zie je duidelijk het punt waar ik vaak nét niet door heen kom. Zeker rechts om niet. Dan kan ik haar niet fijn nageeflijk sturen op mijn linkerteugel en dan krijg ik haar net niet door die kaak en kantelt ze dus. Komt in dit geval ook doordat ik mijn rechteram dan niet ontspan.

Afbeelding
Hier wordt ze wat zwaar op mijn hand en moet ik haar dus weer actiever houden. Gevaar is dus dat ik steeds meer mee ga naar voren en dan niet meer terug kan komen dus te traag ben.

Afbeelding
Staakmoment. D'r nieuwe geintje, als het moeilijk wordt, in galop aanspringen en dan heel paniekerig op de plaats blijven galoperen...

Afbeelding
Rechtsom gaat hier al beter alleen moet ik uitkijken dat ik haar niet over d'r tempo heen ga jagen. Verder mag ze nog meer na gaan geven.

Afbeelding
En toen was het kwartje weer even gevallen. Moet hier alleen opletten dat ik op 2 teugels ga rijden en niet alleen op m'n rechterteugel..

Afbeelding
Als ik nou nog eens voor me zou kijken dan zou dat het plaatje bijna goed maken!

Afbeelding
Trots!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik zit hier redelijk fatsoenlijk te paard en Riada loopt hier wel fijn van achteruit naar voren!

Bob1976

Re: Riada, Gribaldi x Heidelberg @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:12

Ziet er leuk en (paard)vriendelijk uit! Ga zo door! vooral de laatste foto is mooi. Volgens mij loopt ze lekker ruim met een gelijkmatig gebruik van voor- en achterbenen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:17

Hey
Wat een leuke foto's. Er mag qua gewicht wel wat van af idd, maar dat komt vanzelf goed. Jullie zijn goed bezig.
Is ze ook nog eens overbouwd of niet?

Nou ik denk dat jullie er we gaan komen. Jij voelt heel goed aan wat er goed gaat en niet en samen met je instructeur kan je dat mooi verbeteren gaan. er zit ook een heel mooi verschil in tussen de eerste foto's en de laatste.

Ik kan je verder geen advies geven, omdat ik amper rij :-), maar ga zo door, dan komen jullie er echt wel!!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:24

Thnx :)

@Bob1976 Klopt, Ritme en takt is een van haar sterkte punten. Maar zodra ik te veel doe krijgen we ook meteen taktfouten...
@Tamadine, nee ze is niet overbouwd, anders was ze ook nooit zo goed door de merriekeuring gekomen :) Lijkt wel zo idd doordat haar rug wat week/gezonken is. En de schoft ligt ook maar een heel klein beetje hoger, scheelt maar een paar cm. Ze is niet echt opwaarts gebouwd.

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:41

Ziet er leuk uit maartje!
Over het rijden heb ik ook niet veel verstand :o Vindt het netjes dat je zelf wel veel verbeterpunten ziet! Dat is nodig om beter te worden :D Ga lekker zo door!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:23

Wauw wat een verbetering zeg!!! Wat knap dat je zo hebt doorgezet met dit paard, en nu steeds meer een mooiere combinatie vormt!
Over dat aanspringen in galop als het te moeilijk wordt, ik rijd een Concorde merrie (al een jaar ofzo, staat wel in m'n profiel), en die doet dat ook haha!!!
Ik galloppeer haar dan juist door, tot ze moe wordt, en dan ga ik zelfs nog even door, inmiddels wordt haar conditie daardoor steeds beter, en het in galop aanspringen neemt steeds meer af haha!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:31

Dat aangaloperen is iets van de laatste 2 weken. Doet ze dus om onder de draf uit te komen. Galoperen dat wil ze juist en doet ze ook vrij makkelijk. Op het moment dat ze dus aangalopeert weet ze dat ze het niet mag en gaat ze ofwel dusdanig sluiten dat we ineens stappen ofwel ik kan direct terug nemen en verder draven. Als zij moe wordt, wordt het steeds moeilijker want dan krijg ik het helemaal niet meer van achter naar voren gereden en wordt ze dus steeds zwaarder op m'n hand.
Ik ga even in je profiel spieken!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:35

heb het idee dat je een beetje aan de teugels ''hangt''
wel een leuk dier ! :D

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:43

Bedankt! Het is zeker een onwijs leuk dier!
Kan wel kloppen dat het zo lijkt dat ik hang hoor. Op de 1e 2 foto's doe ik dat nog wel extreem. Nu niet meer, heb onderweg allerlei trucjes geleerd van m'n instructeur om te checken of ik niet hang. Verder is zij behoorlijk zwaar op m'n hand en blijf ik dat nog teveel 'vasthouden', mijn armen zijn nog lang niet ontspannen genoeg.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:46

lovesFIRE schreef:
heb het idee dat je een beetje aan de teugels ''hangt''
wel een leuk dier ! :D

ben ik met je eens. Je mag wat meer werken aan je 'onafhankelijke' zit. Vind het zadel ook neit echt bij je passen. Je lijkt er niet lekker diep in te kunnen zitten.
En wat afvallen is ook goed voor de zadelligging.. die nu dus te ver naar voren ligt.
Lekker aan de slag en dan komt het vanzelf goed!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:58

Klopt helemaal, we zijn hard bezig met mijn houding en zit en ik heb zo'n enorme moeite met die bewegingen van haar :o
Het zadel is ook al een zeer oud Daaleman zadel.. zeker al 15 jaar oud, toen waren de diepe zitten en dikke wrongen er nog niet :+ Tja en een nieuw zadel zit er niet in. Heb 't aan m'n instructeur voorgelegd en 't zadel ligt niet dusdanig dat ze er last van heeft. Jammer genoeg zal die buik er waarschijnlijk niet meer afgaan. Overblijfseltje van een veulen en dan een merrie met een soort van onstilbare honger die al dik wordt zodra ze ergens naar kijkt..

Laura612

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:16

leuk paard :)

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:45

Erg leuk dier MaartJ en jullie zijn hele stukken vooruit gegaan zo te zien!

Het verdere commentaar is al genoemd en kan even zo snel niks bij verzinnen!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:30

Leuk dier Maartje!
Wat een verschil zeg met die eerdere foto's, daar herken ik je bijna niet qua rijden. Ik heb niet echt tips behalve gewoon lekker doorgaan en lessen blijven volgen, zoals ik eerder al zei jullie komen er wel!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 04:36

Dank jullie wel!
Ja het verschil is echt verbazend.. En dan zijn er mensen die zeggen 'Oh, jij hebt een makkelijk paard joh! Die kent alles al!' Aarghh, was ze maar zo makkelijk een echt 'leerpaard' is ze duidelijk niet...

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 05:30

Leuk paard! Fijn dat jullie zo goed ermee bezig zijn!
Misschien moet je je er eerst op focussen dat ze goed voor je been is en minder op je handen focussen. Vergeet dus vooral je benen niet. Dat ze aanspringt in galop is voor mij een teken dat ze te weinig voor je been is. Als ze zich verzet (hangen, hoofd scheef, aangalloperen) , wegrijden en weer terugnemen. Daarbij mag je gerust met je hand ook inwerken, maar eerst been en vooruit en dan pas (kort) hulpen geven met je handen. Dus even doorwerken en vervolgens weer loslaten/ontspannen en haar weer terug nemen naar het basistempo.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 05:33

Oh, en ook als ze over haar schouder wegvalt naar links, vooral ook met je linkerbeen reageren; want daar is waar ze doorheen loopt. Door je rechterhand er nog meer aan te nemen gaat ze terugtrekken en valt ze steeds verder door haar schouder van je weg.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:47

Het ziet er goed uit, je houding is echt ontzettend verbeterd! Je bent ook bewust van de punten die beter kunnen, en dat is al het halve werk :) Laatste foto ziet er heel goed uit, jij zit erg netjes, en het paard loopt fijn over de rug. :)

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 18:43

Heel goed geformuleerd Seabiscuitje ;) Precies waar we mee aan het werk zijn! Met m'n handen doe ik bar weinig, zolang ik genoeg blijf rijden met m'n been gaat zij vanzelf nageven als ik daar maar een klein beetje 'weerstand' houd. Het is alleen uiterst aantrekkelijk om af en toe even gewoon die *&^%$# kop (Mijn excuses voor mijn woordgebruik, maar zo voelt het op dat moment) naar beneden te trekken want ze kan er heel lang zomaar net tegenaan lopen!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:06

Die heeft inderdaad wel een beetje vet over :P

Wel een erg leuk ding ! :)

Ik vind je vriendelijk rijden.
Misschien je beugels wat langer :)

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:16

Langer?? Chann, da ga nie! ;) Als ik ze langer doe kan ik er niet meer bij...

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:01

Misschien eens lang en diep rijden? Leert ze haar achterhand actiever te gebruiken en beter onder het lichaam te zetten. Hierdoor wordt ze in de aanleuning ook soepeler. Veel voltes rijden (niet alleen maar) in verschillende gangen en op beide handen.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:14

Dat doen we :) Heel veel voltes en overgangen en schakelwerk.. Het moeilijke aan dit paard is, laag en rond wil ze wel, no problemo, maar dan kukelt ze op d'r voorhand en wordt ze enorm zwaar en dat red ik (nog) niet. Vandaar dat we nou eerst die achterhand er onder proberen te krijgen en ze vooral niet te laag mag lopen.