Merrie v. Houston in training (Z2 dressuur) *film*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kel2004

Merrie v. Houston in training (Z2 dressuur) *film*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 15:22

Het is een beste poos geleden dat ik foto's plaatste (Almelose Ruiterdagen 2010, dus bijna een jaar terug)
Omdat merrie heel moeilijk in de aanleuning is, heb ik vaak plaatjes waar het ruggebruik net niet helemaal goed is en dan krijg ik heel paardenbeminnend bokt over me heen dat we terug moeten naar de basis, dat we boven onze macht trainen, dat het beengebruik van het paard niet goed is, noem ze allemaal maar op :o
Voor mij niet altijd leuk om te horen, maar mezelf daarbij wel realiserend dat foto's een momentopname zijn. En aangezien ik een paard heb die binnen een lange zijde 1500 verschillende manieren van bewegen laat zien, is dat voor mij uiteraard donders moeilijk om haar in een constant beeld de baan rond te sturen.
Daarbij ben ik een ongelooflijke streber en zit ik mezelf hierdoor (en mn paard dan ook) regelmatig dwars. Ik wil het perfect en dat gaat natuurlijk niet.

Dus voor de verandering een keer een filmpje, van gedeeltes van mijn les. Ik ben zelf heel tevreden over hoe het momenteel gaat, ik heb voor mezelf wat dingen los gelaten, waardoor mijn rijden beter word. Uiteraard heb ik mijn paard vwnw losgereden, maar dit is niet gefilmd.

Even voor de duidelijkheid: Het dribbelen aan het begin van het filmpje is om de achterhand te activeren en voor mij een steun om mn ritme te vinden. Ikzelf ben nl geneigd om steeds harder te gaan draven :o Ik ben me er terdege van bewust dat ze in het dribbelen niet mooi over de rug blijft gaan. Dit is natuurlijk een grove fout, maar het kost het paard veel kracht en ik kan nog niet heel goed het balans vinden tussen rond houden en niet terugwerken, dus ik zet vaak de dribbel in met teveel 'lucht' aan de voorkant.
Hier word aan gewerkt.

http://www.youtube.com/watch?v=BHVGTdeo2Ss

(Ze is wat schraal op de hals, sinds 4 weken herstellende van een zeer zware koliek , een week aan het infuus gestaan in Utrecht en daarbij heeft ze flink in moeten leveren. In een week tijd was ze 150 kilo lichter)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:10

Jullie trainen zo hard, en de mensen die jullie als combinatie kennen zullen ook zien dat je echt vooruit gaat :j

Jammer dat de beeldkwaliteit van je filmpje wat minder is, je ziet niet alles even goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:20

Schreeuw je nou tegen je mede bakberijdster dat ze voor dr moet kijken?!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:36

Ja dat doe ik inderdaad :') :D En ik weet dat ik dat zelf regelmatig niet doe tijdens les, maar dan heb ik voorrang :+ Wie lest gaat voor bij ons (geen excuus, maar als ik vol geconcentreerd floep ik dat er zo uit :o )

(En overigens schreeuw ik het niet)

Abercrombie

Re: Wiliena v. Houston in training (Z2 dressuur) *film*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:38

@ Share Kel is een gooische dame met de stem van een markt verkoopster.. Kan ze ook niets aan doen :')

Dit was een vriendelijk doch dringend verzoek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:44

Ik denk dat je aan mij dan toch écht een verkeerde had gehad :D Voorrang of niet ;)

Wel een leuk paard trouwens. Vind het af en toe wel wat krabbelig en gespannen maar over het algmeen ziet het er netjes uit! je appuyementen zijn wel een 10 waard netjes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-11 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:48

Ik vind het er heel netjes uitzien. :j Je zit er keurig op en die passage-oefeningen werken goed zo te zien: paard loopt daarna mooi verzameld en er zit een goede veer in. De appuyementen en de arbeidspirouetten zijn ook heel netjes gereden. Wat ik soms wel vond, was dat de bovenlijn wat strak was. Misschien dat je in je training wat meer ontspanningsmomenten kan inbouwen, waarbij je de hals weer terug meer op lengte laat komen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:59

Het ziet er netjes uit, maar toch zou ik zelf meer ontspanning in de bovenlijn willen zien en meer ruggebruik. Ik herken het type paard namelijk heel erg, heb er zelf ook zo 1 en ik weet dat het heel lastig is maar ze gaan er zoveel beter van lopen op het moment dat je meer ontspanningsmomenten (laag en diep, echt heel vwnw) in bouwt in je training. Ik vind de hals er nu nog teveel opgeprikt en het spiergebruik in de hals wisselt vaak af en gaat soms ook naar de onderhals, wat je dus niet wilt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:15

Ik ga mee met het commentaar boven mij. Tevens lijkt ze zich op sommige momenten nog wat te blokkeren, bijvoorbeeld inzet arbeidspirouette. Probeer haar op zo'n moment iets sneller voor te zijn, door er voordat ze kan blokkeren uit te gaan. Dit is mijn enigste puntje, verder ziet het er erg goed en fijn uit. Succes met deze knappert ;)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:19

je draf stukken zijn netjes zou hem zelf wat meer voorwaarts zien , je galop moet ie meer galoperen hij krabbelt een beetje daarin en daardoor zijn je wissels ook niet mooi naar voren gesprongen ,ik zou hem in je arbeidspirouette iets ronder in de hals zetten zodat ie zn rug beter gebruikt.
verder zijn jullie een leuke combi

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:44

VOlgens mij mankeert het niet aan de oefeningen bij jullie. Ik zou wel proberen iets vaker te wisselen van hoofd-halshouding, omdat ze nu af en toe een beetje stug en vechterig oogt. Ik weet niet of ze dat ook is?
Ik snap wel dat je middels het terug rijden het nageven ook wilt stimuleren. Zo zou ik het ook oplossen, met daarbij af en toe ronder instellen en eens (meer) inbuigen links en rechts.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:00

Ben ik nu de enige die vind het wel erg zwaar werk na een koliekaanval. Zou hem eerst de tijd geven om daar goed van te herstellen en alleen basiswerk doen. Als je hem dan al zonodig aan het werk wil zetten.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 20:33

Bedankt voor de reacties. Het klopt dat ze de rug soms vast zet. Voornamelijk in de wendingen en zijgangen. Dit is een van mn moeilijkste punten om te controleren, omdat ze dan los komt van het bit, zodat ik dan tijdelijk de 'controle' over de spiergroepen kwijt ben. Ook klopt het dat ze op die ogenblikken tijdelijk blokkeert, als het ware net een fractie achter de hulp als een beetje doofstom. Ikzelf vind dit het moeilijkste stuk, ik zou dan liever een sterk paard hebben die de tegen de hand komt, zodat je met been weer in de hand kan drukken.

Met losrijden stel ik haar inderdaad diep in, dat ze de rug moet gebruiken, afgewisseld met tempowisselingen om fris te blijven op de beenhulp. Ik stap wel regelmatig tijdens de training, met lange teugel, maar het is wel een idee om gewoon te blijven rijden, maar de hals dan te laten vallen. Zal ik eens mee pakken in de training.

@FriesWietske
Hoe lang moet een paard bijkomen na een koliek volgens jou? Als ik flink verstopt ben geweest en de boel is weer op gang, ga ik vlot weer aan het werk. Ik heb haar 4 weken geleden weer op stal gekregen met de boodschap om vooral weer met haar aan het werk te gaan, eerst rustig aan en dan vrij vlot weer naar oud niveau. Het is een paard wat 6 dagen in de week aan het werk is, die wordt niet heel gelukkig van stil staan of rustig rondjes rijden. Geloof me maar dat ik zuinig ben op dit paard :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:46

Share schreef:
Ik denk dat je aan mij dan toch écht een verkeerde had gehad :D Voorrang of niet ;)

Wel een leuk paard trouwens. Vind het af en toe wel wat krabbelig en gespannen maar over het algmeen ziet het er netjes uit! je appuyementen zijn wel een 10 waard netjes!

aan mij ook, zeker de toon waarop :+

Mooi dier heb je onder je kont. :) Hier en daar wordt ze idd wat strak maar daar wordt aan gewerkt denk ik ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:52

Kel2004 schreef:
Bedankt voor de reacties. Het klopt dat ze de rug soms vast zet. Voornamelijk in de wendingen en zijgangen. Dit is een van mn moeilijkste punten om te controleren, omdat ze dan los komt van het bit, zodat ik dan tijdelijk de 'controle' over de spiergroepen kwijt ben. Ook klopt het dat ze op die ogenblikken tijdelijk blokkeert, als het ware net een fractie achter de hulp als een beetje doofstom. Ikzelf vind dit het moeilijkste stuk, ik zou dan liever een sterk paard hebben die de tegen de hand komt, zodat je met been weer in de hand kan drukken.

Met losrijden stel ik haar inderdaad diep in, dat ze de rug moet gebruiken, afgewisseld met tempowisselingen om fris te blijven op de beenhulp. Ik stap wel regelmatig tijdens de training, met lange teugel, maar het is wel een idee om gewoon te blijven rijden, maar de hals dan te laten vallen. Zal ik eens mee pakken in de training.

@FriesWietske
Hoe lang moet een paard bijkomen na een koliek volgens jou? Als ik flink verstopt ben geweest en de boel is weer op gang, ga ik vlot weer aan het werk. Ik heb haar 4 weken geleden weer op stal gekregen met de boodschap om vooral weer met haar aan het werk te gaan, eerst rustig aan en dan vrij vlot weer naar oud niveau. Het is een paard wat 6 dagen in de week aan het werk is, die wordt niet heel gelukkig van stil staan of rustig rondjes rijden. Geloof me maar dat ik zuinig ben op dit paard :j

goed je zult er misschien anders tegenaan kijken, ik vind 4 weken ook wel kort. Stil staan hoeft een paard met sociaal weidegang ook nooit.

Vind het rijden idd net wat te krabbelig, maar er zitten ook betere stukken tussen. Je bent je ervan bewust, dus je zult er vast hard aan werken. Denk niet dat ik tips voor je hebt.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:54

Ziet er goed uit Kel :j

Idd word ze af en toe wat strak in de bovenlijn wat je zegt, maar je lost het mooi op :j

Leuk om eens een filmpje van jullie aan het werk te zien!!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:58

Haha ik denk dat je aan mij ook een verkeerde had gehad :P Het is de toon die de meziek maakt ofzoiets toch ;) maargoed rijden ziet er opzich goed uit. wat me opvalt is dat het inderdaad wat strak is. Ik zie graag wat meer ontspanning zowel bij ruiter als paard.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:10

Poeh die opmerking is best lomp inderdaad :+ Voornamelijk omdat je mede-bakgebruikster steeds erg goed oplet en op dat moment dat jullie een bijna-botsing hebben, ook niets verkeerd doet. Jij kijkt niet waar je heen rijdt.. Maar goed dat is ook jullie eigen ding, bij jullie op stal!

Je manier van rijden is niet helemaal dat van mij, steeds maar tegen die passage aan drukken. Ik zou een lossere bovenlijn willen zien en van daaruit veel meer schakelen. Wel goed dat je niet te hard mag rijden van je trainer, maar nu krijg je zoveel spanning in de bovenlijn, dat moet echt niet de bedoeling zijn.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:07

Ziet er goed uit Kel, zeker met zo'n, toch niet makkelijk paard ! :)
Kan je geen tips geven, denk dat je het (samen met instructie) op een prima manier doet!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:18

Tjuppie schreef:
Poeh die opmerking is best lomp inderdaad :+ Voornamelijk omdat je mede-bakgebruikster steeds erg goed oplet en op dat moment dat jullie een bijna-botsing hebben, ook niets verkeerd doet. Jij kijkt niet waar je heen rijdt.. Maar goed dat is ook jullie eigen ding, bij jullie op stal!

Je manier van rijden is niet helemaal dat van mij, steeds maar tegen die passage aan drukken. Ik zou een lossere bovenlijn willen zien en van daaruit veel meer schakelen. Wel goed dat je niet te hard mag rijden van je trainer, maar nu krijg je zoveel spanning in de bovenlijn, dat moet echt niet de bedoeling zijn.

Mee eens! Ik zou juist liever zien dat je dingen voorwaarts oplost. Dan behoud je lossigheid. Als ie wat strak houdt en je rijdt terug, dan krimpt ie zoals je ook op de film kan zien, in elkaar en houdt zn rug strak. Remedie is veel schakelen en overgangen rijden. Dan loopt ie meer naar je hand toe vanuit de achterkant. Maar goed dat is mijn mening en ik zie dat je instructeur het inderdaad geheel anders wil zien dus weet niet of je zo kan/wil gaan rijden. Succes in ieder geval!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:38

Wajoo, dat kind was gewoon rustig aan het van hand veranderen en jíj draait ineens van de hoefslag af en dan roep je tegen haar 'voor je kijken'. Mijn inziens was het andersom correcter geweest!! Maargoed. :+

Verder vind ik dat de veer in de draf teveel vanuit de vertraging komt (je bent steeds aan het terugwerken om dat op te wekken: 'passage' en terug in tempo), maar dit moet juist vanuit het voorwaartse ontstaan. Vanuit de activiteit. Meer van achter naar voren en op een gegeven moment komt die veer dan vanzelf in je draf. Zoals je het nu doet, kan je op een gegeven moment gaan opbreken, dat je paard in de staak gaat. Deze twee manieren van de veer erin krijgen heb ik allebei meegemaakt, dus dit zeg ik vanuit ervaring. Wellicht accepteert jouw paard het wel, maar ik heb het idee dat deze manier van terug werken icm het vastzetten van de bovenlijn (en eng in de hals) niet lang goed zal gaan. Ze veert te weinig door de bovenlijn.

Verder vind ik je oefeningen wel mooi voor elkaar van wat ik ervan kan zien. En je hebt een aansprekend paard met een goed achterbeen!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 10:00

Uiteraard ben ik ooit begonnen met voorwaarts, rijden tot ze in de hand komt en van daaruit verder. Maar dit paard was nooit, maar dan ook nooit op die manier in de hand gekomen. Ze heeft een enorm losse aanleuning, als ze al aanleuning heeft. Deze manier werkt het beste, al heeft ze daar soms nog moeite mee. Het idee van meer voorwaarts van jullie snap ik wel, en had ik waarschijnlijk zelf ook geadviseerd. Maar dit paard kennende vanaf zadelmak tot nu heeft me doen realiseren dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Het idee is laag in tact maar wel met impuls, rond in de hals (daar gaat het bij mij nog wel eens mis, je kan je voorstellen dat een licht paard en dan een net wat te lompe hulp ook weer problemen geeft :+ ) zodat ze de rug omhoog moet brengen. Zowel op rechte stukken als in de wendingen.
Dit is training he, dus je moet je voor stellen dat ik op andere dagen en op wedstrijd net iets minder tegen de grens aanrijd :j Ik kan dit immers nog niet regelmatig volhouden. Overigens ziet het er soms misschien strak uuit, maar mn paard is NOOIT sterk. Las net bij iemand dat ze het er bij mij ook moeizaam uit vind zien, das dan echt gezichtsbedrog, want als ze gaat, dan zit ze als een huis.

En wat betreft mn medebak-bereidster, ook zij weet dat ik alleen maar blaf en niet bijt...

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:34

Nee, hij is niet sterk, want je hebt juist te weinig verbinding. Je hebt ook echt een heel fijn en goed paard, dat hij over de benen nog zo door blijft gaan, want hij is echt niet goed over de rug nu. Ik ben net als Smeetjoew bang dat hij er straks óf mee ophoudt, óf dat je straks niet meer zo fijn kan zitten, want je ruggebruik gaat er volledig aan. De kunst is niet om eerst meer over de rug los te rijden, maar om die lossigheid te behouden tijdens het oprichten.
Je moet dus ook niet meer voorwaarts jagen, maar de activiteit van achteruit bewaren. En nu wordt hij te traag (en dat zou dan volgens jouw trainer 'passage' moeten zijn) en dat moet je nooit willen. Je kunt ook schakelen in een appuyement, daar krijgen ze ook meer uitdrukking van, maar dan moet je hem wel ronder in de hals houden (dat noem je al eens, maar dat is op het filmpje nergens te zien). Met je oefeningen is verder niks mis, dus ik zou het op die manier maar eens moeilijker gaan maken.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:02

Knap hoor Kel wat je allemaal met je "Draak" weet te bereiken... Je ben je zo bewust van de moeilijke punten en hebt genoeg hulp, dus nu vooral volhouden en doorzetten!! Ik heb alle vertrouwen in je, natuurlijk is het niet perfect ook al zou je dat zo graag willen... maar goed wanneer is het nu perfect! ;)

Ik heb iig veel respect voor jullie! :j :*

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:47

Kan het niet zo goed zien allemaal :+ , mag het volgende keer buiten met veel licht?
Vindt het heel knap wat je allemaal al bereikt hebt en weet dat jij weet dat je er nog niet bent. Maar je bent zelf nuchter en realistisch genoeg om je mindere punten in te zien en aan te pakken.
Blijft gewoon moeilijk een paard die geen verbinding wil maken... kan je misschien toch beter een hebben die het te graag wil :+
*weekje ruilen* :D