Olina weer met 12-jarige bijrijdster Simone!(foto's+filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Olina weer met 12-jarige bijrijdster Simone!(foto's+filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:28

Hallo allemaal!

Vandaag hebben ik en Simone weer op Olina gereden. Olina is een 5-jarige haflinger van Nokia. Simone is een meisje van 12 jaar oud en heeft nu 7 jaar rijervaring op de manege en rijd nu sinds een maand of 2 op Olina en sinds kort gaat ze ook regelmatig alleen! Ze heeft ondertussen een keer les gehad van mijn instructeur en we zijn nu met zijn tips bezig. Houd er rekening mee dat Simone tot kort voor alleen manegepony's gewend is en Olina écht geen manegepony is, het kan best wel een flink draakje zijn. Ik had er vantevoren even op gereden, dus ze was al ingereden.

Dit is het vorige topic van Olina&Simone, ik vind dat ze erg vooruit zijn gegaan samen en ik ben trots op ze :D. [RIJ-ITP] Haflinger Olina met mijn (nieuwe) 12-jarige bijrijdster!

Waar ik/we vooral mee bezig zijn met Olina:
- Rechtrichten
- Stelling rechts(maar dat hangt sterk samen met het rechtrichten)
- Galop verbeteren
- Achterhand er nog wat meer onder
- Iets meer oprichten, maar met Simone vind ik het niet erg als ze wat lager/dieper loopt.
- Simone nog wat met Olina leren kennen en uitvinden hoe&wat

Het kan vanaf de foto's ogen alsof Olina wat hangt, dit is absoluut niet zo.

Commentaar mag, maar houd het vriendelijk! Simone zal hier zelf ook nog wel reageren.
1. stappen
Afbeelding

2. draven
Afbeelding

3. draven
Afbeelding

4. galop, haar galop is niet echt fijn
Afbeelding

5. stap
Afbeelding

6. stap
Afbeelding

7. draven
Afbeelding

8. draven
Afbeelding

9. galop
Afbeelding

10. draven
Afbeelding

11. draven
Afbeelding

12. draven
Afbeelding

En nog een filmpje van vandaag(er zitten allemaal stukjes film tussen de foto's):

Groetjes Desiree&Simone!

xSimonee

Re: Olina weer met 12-jarige bijrijdster Simone!(foto's+filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:36

Het gaat in ieder geval al een stuk beter als in het begin (A)

imkebirba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:47

Ik vind dat het er ontspannen uitziet,
Alleen de galop maar je bent al goed bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:48

Ja inderdaad Simone! Niet dat het toen slecht ging maar oke.

Bedankt imkebirba! De galop is inderdaad(ook bij mij, eigenaresse die m zelf heeft ingereden 2 jaar geleden etc) een punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:51

Nog een goede opmerking net van iemand in een van mn hk-topics: Olina valt inderdaad over haar buitenschouder weg als je niet uitkijkt, dat was ik vergeten in de OP te zetten. Maar daar zijn we ook mee bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:00

Eh, oprichten?

Dan moet het paard eerst constant nageeflijk zijn, en er moet een stabiele aanleuning zijn. Dat is hier niet het geval, dus ik weet niet waar je die oprichting vandaan haalt?

Ik vind dat Simone leuk rijdt, lief en vriendelijk, heel fijn, moet ze vooral blijven doen. Denk de handen moeten nog even wat stiller in de galop. Soms helpt het ook om niet dom door te galopperen, maar een paar goede passen, en dan weer terug naar draf. Beter een paar goede momenten, dan maar doorgaan, goede momenten leer je van, alleen maar doorgalopperen leert geen van beiden iets van.

Ik zou een zadel met een kleinere inchmaat aanraden voor haar, dit zadel is te groot voor haar, en daarom zit zij niet goed. Als zij goed wil zitten, moet ze op de voorboom van het zadel gaan zitten namelijk. Overigens zie ik het galopprobleem nu ook: het paard houdt de rug achter de schoft vast, daarom loopt hij zo in de lucht als hij moet galopperen. Zou er een deskundige bijhalen, want dit is rijtechnisch, maar ook een medisch probleem. Vraag me ook af of het zadel niet te smal is voor hem, eigenlijk.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:04

Oprichten is meer waar ik zelf mee bezig ben(hooguit 5 minuutjes per keer dat ik rijd), bij mij loopt ze nog een heel stuk constanter in de aanleuning maar ik ken haar dan ook al veel langer :).

Dat het zadel te groot is voor haar klopt helaas. Maar voor mij is deze maat goed en helaas heb ik niet het geld om 2 (goed passende voor zowel Olina als ik/Simone) zadels aan te schaffen.

Bedankt voor je tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:10

Desiree_1993 schreef:
Oprichten is meer waar ik zelf mee bezig ben(hooguit 5 minuutjes per keer dat ik rijd), bij mij loopt ze nog een heel stuk constanter in de aanleuning maar ik ken haar dan ook al veel langer :).

Dat het zadel te groot is voor haar klopt helaas. Maar voor mij is deze maat goed en helaas heb ik niet het geld om 2 (goed passende voor zowel Olina als ik/Simone) zadels aan te schaffen.

Bedankt voor je tips!

Dit paard is absoluut nog niet toe aan oprichting, bij wie dan ook niet. Hij houdt de rug vast, dat hij bij haar de nek loslaat en de kaak vind ik al heel wat, maar de rug blijft hij stug vasthouden, en dat ligt imo niet aan haar, want haar handen zijn zeker niet stil, maar ze gaat wel fijn mee met de beweging (daar reageert hij ook op, daarom laat hij de nek en de kaak los). Maar dat laatste stukje komt niet, want de pony houdt de rug vast (hij drukt hem niet weg trouwens, bij haar dan) en daarom kan hij nooit dat achterbeen eronder plaatsen en gaan dragen. Pas als hij helemaal los is in het lijf, en hij laat die rug los, dan kan hij dat achterbeen gaan plaatsen, en dan mag je heel blij zijn met een redelijk horizontaal evenwicht.
Maar als je hem nu gaat oprichten, krijg je niet alleen een rug die niet losgelaten wordt, maar ook die weggedrukt wordt, een krulletje en een valse knik. Daar ga je hem mee aan gort rijden imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:12

Ik ga je even een pb sturen. Want ik zit er al langere tijd over te denken om een keer een fysio oid te laten komen. Zadel is een maandje terug helemaal aangemeten en wordt binnenkort nog een keer gecontroleerd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:14

Wat het zadel betreft, zou je ook eens kunnen kijken naar een bontje of seat saver voor op het zadel, zodat Simone al wat beter in het zadel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:28

Dat is nog wel een idee ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:29

Je hebt pb terug, ik weet wel iemand die je kan helpen :)

annutjuuhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:37

Leuke cominatie!! :D
Toch lijkt het mij dat het zadel zowieso niet lekker ligt, vooral op foto 10, 11 en 12 valt me dit op... Hij klappert omhoog... Als het helemaal aangemeten enz. is lijkt me toch dat dit niet moet kunnen...
Wat betreft fysio kan zowieso nooit kwaad... :) Af en toe alles een keer laten checken, dan weet je zeker dat alles goed zit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:41

Ja dat idee had ik ook al een beetje... Gelukkig dat de zadelmaker binnenkort nog even komt. (Schijnt als ik iedereen moet geloven wel een van de beste uit de omgeving hier, Karl Langeraap)

En wat betreft fysio: Ik heb even met Yamcha op en neer gepb't en ik ga iemand laten komen van happy athlete :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:08

ZIet er goed uit, ik zie een leuke toekomst.
Ze mag haar teugels wel langer nemen zodat ze meer terug kan zitten.
Daarbij heb ik wel het idee dat je zadel naar voren kantelt, wat het naar voren vallen van de ruiter wel verklaard.

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:53

karl langeraap vind ik persoonlijk geen goede zadelmaker. Hij heeft ooit bij mijn vorige paard een zadel aangemeten dat dus gewoon echt voor geen ene meter lag. Heeft hij bij jou ook mee gekeken toen het zadel op je paard lag en je daarbij de gangen stap draf en galop laten doen? En hoe het zadel dan uiteindelijk lag? Hij zei toen ook tegen mij beter kan het niet liggen. Ik had er geen fijn gevoel bij en heb toen een andere zadelmaker laten komen uit belgie en die vertelde mij dat het zadel helemaal niet goed lag. Persoonlijk zou ik kiezen voor een andere zadelmaker. Succes er mee

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:42

Ik vind ook dat je zadel niet lekker ligt. Op foto 6 bijvoorbeeld zie je dat het zadel nieteens contact maakt met de rug van je paard en bovendien ligt het zadel op de schouder (dus te ver naar voren) Heb je het zadel daar zelf neergelegd of schoof hij hierheen? Mischien ligt het al een stuk beter als het meer naar achter ligt, zo niet, zou ik als ik jouw was evt. bij een andere zadelmaker een second opinion vragen, want het lijkt mij niet dat het zadel zo goed ligt.

Verder; verstandig dat je een fysio laat komen en laten we niet vergeten dat je bijrijdster imo erg netjes rijdt voor haar leeftijd! :j

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:13

Ik weet anders ook nog wel een fijne fysio hoor Dees!

Ik vind dat Simone leuk rijd iig. :D Het zadel lijkt wel te breed geworden voor Olina maar daar zal Karl je vast wel mee kunnen helpen.. Volgens mij is Olina ook wat afgevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:15

Bedankt voor jullie tips, zadel wordt voor gezorgd dus daar is nu genoeg over gezegd! :)

Olina is inderdaad wat afgevallen sinds ze dit zadel heeft want nu rijd ik weer fanatiek haha.

Mensen nog tips voor Simone?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:21

Ziet er al heel goed uit! Doen de meeste haar niet na :D
Laat haar wel op haar houding letten. Het lijkt net of ze de neiging heeft om naar voren te vallen. Dus rechtuit kijken recht op zitten, en haar arm buigen (die zijn nu helemaal gestrekt ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:21

Bedankt voor je tip :D

Ik ben ook echt blij met dr :)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:07

Dankjewel allemaal! Misschien nog iemand die tips heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:14

Oh, hoi Simone!

Voor jou: blijf altijd zo lief en vriendelijk rijden als je nu doet, laat je nooit en nooit verleiden tot rukken en plukken en ruw rijden, ook niet als de wedstrijden lokken.......
Hou maar van de paardjes, probeer ze te begrijpen als je kunt, beloon ze voor hun werk, en ze zullen voor je door het vuur gaan...... blijf zo eerlijk rijden als je nu doet, dan ben je een topper!