C'est bon dressuurtraining ( Dayano x Alasca ).

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annutjuuh

C'est bon dressuurtraining ( Dayano x Alasca ).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 07:52

Hoi allemaal!

Hier weer eens een updateje van het rijden van C'est bon. :) We zijn inmiddels een keer L1 gestart, geen winstpunt behaald maargoed, de eerste keren gaan we meer voor de ervaring. Hier het topic van de eerste wedstrijd:

[RIJ-ITP] C'est bon ( v. Dayano ) voor het eerst mee op concours!

We zijn inmiddels weer een maandje verder. C'est bon is nog flink aan het groeien. Ze wordt nu wat breder en krijgt wat meer body. Het rijden gaat al steeds beter. Ze wordt fijner te rijden en er zitten steeds meer fijne stukken tussen. Ik ben vooral bezig met de losgelatenheid. Ze wil nog wat snel achter de teugel kruipen, maar dat word al steeds minder. Ook het wijken moet nog een stuk beter, met name het meenemen van de achterhand. Ook kanteld ze op de linkerhand af en toe haar hoofd, maar dat is nog meer het zoekerige naar de goede aanleuning. Word dus aan gewerkt! :D

C'est bon is nu 4 jaar en we zijn dus 1x L1 gestart. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en rij haar dus nu ( zonder de winter meegeteld ) ongeveer een jaartje.

Heb je nog meer tips, dan hoor ik ze graag!

Hier het filmpje! /3

Laat je even een berichtje achter??

Groetjes Anne!
Laatst bijgewerkt door annutjuuh op 05-05-11 08:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Shiirley

Re: C'est bon dressuurtraining ( Dayano x Alasca ).

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:53

Er staat geen link nar je filmpje ;)

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 07:54

Ben ik mee bezig sorry! :P

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:56

Geeft niets. hij doet het :P je rijden ziet er erg vriendelijk uit!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:56

je mist een streepje muts :P Maar je kan ook de link kopieren...

Wat een grote bak hebben jullie zeg, echt heerlijk om te oefenen. Ze ziet er goed uit hoor, wanneer hebben jullie weer een wedstrijd?

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 08:04

Het is gelukt hoor! :P Valt niet mee af en toe ;)

Maar thanks! :) We hebben niet aankomend weekend, maar het weekend daarop weer wedstrijd. :)

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:15

Leuk paardje hoor en jullie zij een leuke vriendelijke combinatie om te zien

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:31

Zit goede vooruitgang in zeg, mooi!

Even een paar opmerkingen/tips:
Ik zie haar bijna continu met (vaak veel) stelling naar binnen lopen, kantelt het hoofd ook wat. Wissel eens af met stelling naar buiten en recht rijden. Met name in galop heb ik geen recht stuk gezien en juist op een recht stuk kun je makkelijk een beetje wisselen met stelling.
Pak het tempo af en toe duidelijker terug. Na het (supermooie) halthouden stap je eerst even voordat je in draf gaat. Die stap is al bijna draf, zorg dat dit ook echt stap is. En even later zie ik haar weer in een bijna draftempo stappen, waarna je haar aan laat draven. Ook daar had je naar mijn idee beter eerst het staptempo terug kunnen nemen.
Zelfde verhaal in draf, ze dendert door en je lijkt het niet te kunnen regelen omdat ze achter de teugel duikt. Terug is terug op een gegeven moment. Dus als ze duikt dan meteen naar stap en dan weer aandraven, zo help je haar meer op de achterhand te blijven en zal ze minder gaan duiken.
Misschien voelt het voor jou heel anders dan hoe ik het zie, maar wellicht heb je er wat aan.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:00

Bedankt voor de reacties!!

Tjolieke: Ze wordt inderdaad af en toe wat hectisch... Het is niet zo dat ze door denderd, ik hou haar zelf bewust flink voorwaarts. Daarvanuit probeer ik met ophoudingen om haar wat meer op het achterbeen te krijgen. Maar ik ben het met je eens dat het er af en toe wel zo uitziet dat ze doordenderd. :) In stap was ik me er niet van bewust dat het tempo te hoog lag. Zal er eens op gaan letten.
Moet zeggen dat ik het wel belangrijk vind dat een jong paard eerst goed in de vooruit gaat, dan maar wat te veel voorwaarts... Terugrijden kan altijd nog. :) Begin je hier te vroeg mee, dan krijg je zo'n krabbelend paard wat zijn passen niet afmaakt en niet actief is van achteruit. Voor in de proef zou ze wat meer terug mogen komen, maar wat betreft training hou ik het liever nog wat actiever.
Maar bedankt, ik ga er zeker op letten! :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:28

Dat is een heel verschil met hoe ik 'moet' rijden van mijn instructrice. Ik mag niet teveel voorwaarts rijden maar in draf juist balans laten zoeken in heel laag tempo, wel met goede impuls. Daar worden ze volgens haar sterk van in de achterhand en ik merk het effect ook wel. En dan van daaruit af en toe verruimen. Dus helemaal tegengesteld aan jou manier vandaar ook mijn opmerkingen. Ja en wat is dan goed? Zal beide uiteindelijk wel goedkomen. Paarden zijn nog zo jong.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:59

Er zijn gewoon heel veel verschillende manieren van rijden. :) Maar ik sta zeker open voor andere manieren, je kunt overal wel weer wat van leren. Ik heb haar begin dit jaar ook wat meer terug gereden in het tempo, inderdaad om de balans te verbeteren en om haar niet onder me uit te laten lopen. Ik vond dat ze daarbij te traag werd in het achterbeen en dat ze nu ook af en toe best wat meer aan de slag mag. :) ik rij ook niet elke dag in dit tempo, maar probeer het wat af te wisselen. De ene dag rij ik haar wat feller, en de andere dag wat meer lang en lager waarbij ik het tempo wat meer terug neem.
Ik had nog even gekeken naar dat stukje stap dat je zei, daar was ik een poging aan het doen tot wijken, vandaar dat ze daar wat drukker was in de stap. Soms vind ze het nog moeilijk om om te gaan voor mijn been, zonder daarbij sneller te gaan of haar hoofd op te steken ;).
Wat betreft de rechte lijnen, daar ga ik zeker meer aan werken. Ik blijf zelf nog te graag op die grote volte hangen :P

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:30

ik vind het er goed uit zien hoor ;)
Maar mag ik weten wat voorn muziekje eronder heb?

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:51

De muziek is van Mike Oldfield :) Erg mooie muziek!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:23

Ik vind het er vriendelijk en ontspannen uitzien, komt wel goed met jullie!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 07:40

Dank je :)
Verder nog iemand tips??