Zitles op Diddle de mini-pluis-fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Zitles op Diddle de mini-pluis-fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:14

Vandaag heb ik voor het eerst in 7 (!) jaar een les gehad met mijn pony.
7 jaar terug heb ik wat op een manege gehobbeld, een jaartje of 2,5.
Diddle is een pony van bijna 13 jaar, hij is nu bijna 4 jaar in mijn bezit.
Dids is een ruintje van 1,35 hoog, en hij staat 24/7 in de wei, zonder deken ;)

Dids draagt westerntuig, maar dat wil niet zeggen dat wij ook western rijden natuurlijk ;) De les die ik vandaag heb gehad is totaal onafhankelijk van een rijstijl, maar gewoon echt basisbasis, de basis die ik op de manege nooit geleerd heb :o

Doel was; Zorg dat Naaltje recht op haar pony zit!
Er is vooral véél gestapt, afentoe kleine stukjes gedraafd maar mijn pony is te eerlijk, als ik wiebel en uit balans raak gooit hij alles vast en gaat hard lopen :Y)

Ik ben wel klaar met mezelf indekken ;)

Afbeelding
commentaar was hier waarschijnlijk in de richting ''bekken kantelen, bovenbenen naar beneden en je benen dan dus niet zo naar voor gooien''

Afbeelding
hier een correctie met binnenbeen van mij, hij wil op dat deel de hoefslag graag mijden, je ziet zijn pinnige reactie meteen :o

Afbeelding
moeilijk :=

Afbeelding
het gaat dus niet altijd goed :') dat ik er niet afgelazerd ben.. :=
:Y)

Afbeelding
heel arrogant naar de andere wei aan het kijken :o
maar ik zit wel recht _O-

Afbeelding
hee help ho, waar gaat dat achterbeen heen :oo <3

Afbeelding
hij mocht iets zakken in zijn hoofd-hals houding.. maar ik niet :+

Afbeelding
draven is niet moeilijk
zitten op een dravend paard wel... :o

Maar, en dit is de laatste en meteen de mooiste foto
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd naar tips en tops, maar houd er rekening mee dat ik opnieuw word opgevoed :D

en een heeeel grote pluim naar mijn lesgeefmensje!! ;)

dancertje

Re: Zitles op Diddle de mini-pluis-fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:17

hey
ja ken het ik heb het wel iets minder als jouw maar moet ook goed op mijn zit letten ben er nu al een tijdje mee bezig maar nu blijft het bij af en toe een heup optrekken:P
min tip denk je ook aan je tenen en super leuk fjordje

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:18

Waarom is hij zo dik? ;(

maar ja ziet er wel uit alsof jullie plezier hebben , wel leuke foto's ! :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:19

Het eerste wat mij opviel was zijn enorme buik :+
voor de rest lijkt het mij ook wat moeilijker op een westernzadel om je benen niet naar voren te laten, had ik ook last van toen ik dat ooit probeerde. Fijn dat je les krijgt, ben benieuwd naar het vervolg :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:21

Ja ik ben me er zeer van bewust dat hij niet bepaald in sportconditie staat.. Diddle staat 24/7 buiten en er wordt op het moment helaas zeer riant gevoerd bij tijd en wijlen..
Ook heb ik de afgelopen 25 (!!) weken amper iets gedaan met hem.. Schijnt ook niet best te zijn voor de vetjes als je naar mij kijkt :+

Overigens zit er over mijn hele paard nog een fikse laag ijsberenbont.. die valt er wel vanzelf af :))

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:23

helemaal leuk zeg!
dapper dat je meteen foto's plaatst ik vind het heel netjes allemaal,
en je Fjord is echt heel erg leuk om te zien

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:26

Ik heb geen tips, ik vind het leuke, vrolijke fotos. Maar ik ben wel he-le-maal verliefd op jouw paardje... zelfde bouw, zelfde uitdrukking, zelfde manier van lopen, zo te zien ook wel dezelfde ideeën over het Leven als Rijpaard... jij hebt mijn paard maar dan in het geel. Zelfs de stokmaat is exact gelijk.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:32

Leukleukleuk! Zit onder dat haar echt een fjord? :P Dat is écht een pluizebol.
Maar het ziet er super uit hoor :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:35

@hestejente; het leven als rijpaard is om je rugbewoner op zijn fouten te wijzen he ;)

@elmo1; ja fotos plaatsen durf ik wel, ik ben ook helemaal trots hoe goed het al ging na 1 les, ik moet nu alleen leren meer dan 5 passen te kunnen draven.. :o en ik denk dat we dat lekker in het bos gaan oefenen ;)

overigens, ja er komt een fjord onderuit
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF4688.jpg
dit is hem in zomerjas :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:37

Hey,

wat n mooi dier!
Ik zie liever dit, dan een in de krul getrokken gespannen paard.

Alleen je zadel mag toch echt wel een heel stuk naar achteren, dit ligt nu echt te ver naar voren.
Dan zal je merken dat je zelf ook beter komt te zitten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:40

Het zadel lijkt aan de voorkant erg te liggen, er zitten echter nog zadeltassen op aan de voorkant, ik denk dat dit ook vertekent? Het ligt stabiel, schuift niet en qua zweetplekken klopt hij ook..

de enige gespannen muts was ik :)) ik was zenuwachtig, da's toch erg he als je al een aantal jaar rijdt :o
Het krulletje is trouwens ook niet iets wat Diddle ooit gaat aanbieden wat ik nu denk, maar ontspannen zakken is al helemaal :):)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:41

Ik moet wel zeggen dat het echt een knuffel en aaibaarheids factor van 100 % heeft zeg _/-\o_

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:42

Ik vind je knop al veel te ver naar voren liggen, dat bedoelde ik meer. :)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:43

zn buikie is wat aan de bolle kant, maar het is wel een enorme leukerd, lekker blijven lessen, mag ik vragen waarom je nooit eerder bent gaan lessen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:50

Diddle..... so loveble!!!! grijns.. lijkt alleen wel wat op Sjol nu, maar die is 315 dagen drachtig.....grijns...

Ziet er veder lekker relaxt uit, heerlijk he, de basis, dat die soms toch nog zo moeilijk is.
Lekker verder lessen, komt het (niet vanzelf) maar wel goed.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:53

Oh, die is leeeeeuk (en dik) <3
Ga je door met lessen?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:56

Jeeej! Knappe diddle zal zn vrouwtje even opvoeden!

Tja, verdere tips... Luister naar je paard zou ik zeggen, want hij laat het perfect zien en voelen zodra jij het goed doet.
Pas wel op dat je in je houding niet gaat overcompenseren, te ver achterover gaat hellen omdat je niet voorover mag vallen. Hou je lichaam recht; stapel je wervels bovenop je zitbeenknobbels en ontspan in je schouders. Blijf goed op je benen letten, het zadel zet je graag in een stoelzit en das nou net ff niet de bedoeling. En verder... keep up the good work! :D
Ik ben heel trots op jullie!
en alvast sorry voor de spierpijn die je morgen wel zal hebben...

Groetjes, Lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:57

sjorsie schreef:
zn buikie is wat aan de bolle kant, maar het is wel een enorme leukerd, lekker blijven lessen, mag ik vragen waarom je nooit eerder bent gaan lessen?

:o
omdat ik een hekel heb aan de bak.. En ik niet veel mensen ken die ook echt lesgeven zoals ik dat fijn vind..
Ik wil het namelijk zelf graag goed doen, en heb ook echt moeite met ontspannen zitten,
Mijn lieve lesmensje van vandaag heeft mij lesgegeven zonder dat ik onderweg dacht ''damn ik ben echt slecht''

Ik zat ook altijd brullend in manegelessen omdat daar zo'n druk op lag, brr :=
Dus eigenlijk een beetje koudwatervrees, en bosliefde :o

@sjolvir; ik hoop dat mijn ruin geen verrassingen heeft voor me _O- :)) Ik weet het hoor.. Moet ook echt anders maar moet nog een keertje moed verzamelen voor een goed gesprek ofzo... Er werd ook brood gevoerd de afgelopen weken, een heel brood, vers.. en dat vrat hij in zijn eentje op want ja, to fjord or not to fjord ;)

Ik ben wel heel trots dat ik een paard heb wat de basis wel kent :D En hij wil het mij ook leren, ik moet dat alleen leren herkennen :)

Ik wil zeker doorgaan met lessen, niet elke week want ik rijd vaak maar 1keer per week :)
Maar ik wil dit zéker uitbouwen! Ik ga deze week nog een keer naar het bos, en dan ga ik ook oefenen :)

@lacuna lesgeefmens; ik hang nu al op apengapen op de bank en zit dorst te lijden omdat lopen niet meer leuk is.. maar het is voor een goed doel :D

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:01

Bij priveles word er echt wel rekening met je gehouden hoor, is heel wat anders als die hobbelgroepslessen op de meeste maneges,waar iedereen vooral hetzelfde moet doen, maar lekker dat je nu iemand hebt waar je je goed bij voelt, dan leer je ook echt wat, succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:15

Naaltje schreef:
@hestejente; het leven als rijpaard is om je rugbewoner op zijn fouten te wijzen he ;)

:j Met eindeloos geduld, hij richt zijn mensgeval goed af. In ruil voor snoepjes of een appel :9
Jouwe ook? :D

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:15

Leuk paardje, je zit er netjes op. Alleen zou ik wel oppassen met 24 uur buiten ivb met hoefbevangenheid....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 22:17

Mareng schreef:
Leuk paardje, je zit er netjes op. Alleen zou ik wel oppassen met 24 uur buiten ivb met hoefbevangenheid....

Hij staat al ruim 3.5 jaar 24/7 buiten. Er staat nu weinig gras, het is wel weer aan het groeien maar er is zoveel tot blubber vertrapt :)
En in het gras-seizoen gaan ze op een gemaaid land in strookbegrazing :)
Zijn vettigheid nu komt in elk geval niet van het gras, maar van zijn innige relatie met de hooibak.. Er wordt wel met beleid mee omgegaan dus :)

@Hestejente; yep.. een bakje lijnzaad doet het ook goed :P En je moet niet denken dat je met een vervelend humeur ook maar 1 stap de goede richting op komt.. :Y) leuk he, paardenmeesters ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:48

Als ik een vervelend humeur heb ga ik er niet eens op := Gelukkig heeft dat paard eindeloos veel geduld en is hij erg vergevingsgezind. Ik leer veel van 'm :o

Strookbegrazing op gemaaid land doen wij ook :j Paard staat al z'n hele leven op gras, nooit bevangen geweest. Z'n systeem went er ook aan he.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:07

Ooh Angela wat ziet Dids er geweldig uit! :')
Nee je bent echt goed bezig, gaat zeker weten goedkomen! :j

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:39

wat een leuke fjord! Met lessen kom je er vanzelf :)