Preza na winterstop, een beetje een dipje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Preza na winterstop, een beetje een dipje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:26

Hoi :D

over preza:
Ik heb preza nu sinds juli 2010, 2 dagen geleden precies een half jaar. Sinds ongeveer November staat het rijden in een heel laag pitje. We zijn nu sinds een week of 3 weer wat aan het opbouwen met vooral longeren en af en toe in de bak thuis rijden. Daar kan ik helaas alleen stappen en een beetje draven omdat die bak best wel slecht is. Doordat ze zolang stil staat is ze ook al haar bespiering kwijt. Daardoor heeft ze nu heel veel moeite met de galop, wat je ook terug ziet op het filmpje. Ze is ook een tijdje erg mager geweest, maar gelukkig komt ze nu weer erg aan door een ander voerschema en zit de singel inmiddels al weer 3 gaten losser :D
over vandaag:
het ging vandaag eigenlijk echt voor geen meter, er 'reed' een meisje in de bak die heel de tijd alleen maar wilde galoperen en eigenlijk nog helemaal niet kon sturen. Eerst ging ze ook nog eens springen, dus ik heb bijna 3 kwartier ingestapt omdat dat meisje de hele bak bezette... Daarna had mijn moeder even met haar gepraat en dus kon ik toen toch nog even een half uurtje rijden :D Ze was best wel gespannen door dat kind dat heel de tijd aan het klikken was met haar tong (ook al zo aso als je ziet dat een ander paard daar druk van word ;) )
We hebben dus vandaag alleen maar gewerkt aan ontspanning, lekker laag proberen te houden.
waar we aan 'werken' :
We zijn vandaag alleen bezig geweest met ontspanning omdat ze erg gespannen was door alles om haar heen. Ook zijn we veel bezig met stelling en beneden blijven in overgangen.
Zodra ze wat sterker is van achter en haar conditie weer helemaal goed is gaan we weer aan de galop werken, wat die is op dit moment redelijk drama :P
Ik moet zelf opletten dat ik ontspannen blijf zitten en dat ik niet teveel mee ga als zij met haar hoofd wil zakken, dan heb ik namelijk de neiging om zelf ook helemaal naar voren te gaan hangen :P

over de filmpjes, alle geluiden die je hoort zijn van dat andere meisje. Het enige wat ik af en toe zeg is hooooo :P

oke dit is echt een lang verhaal zie ik nu, nouja hier de filmpjes maar gewoon :+

en nog een mooie still
Afbeelding
wees alstjeblieft een beetje aardig, het was gewoon een mindere dag en ik wil het toch plaatsen omdat het nou eenmaal niet altijd goed kan gaan...

Groetjes elles
Laatst bijgewerkt door mang op 22-01-11 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLaura98

Re: Preza na winterstop, een beetje een dipje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:52

Het ziet er al wel goed uit hoor el! :)
Zeker nadat je zo lang bijna niet hebt kunnen rijden! :j

Qua rijtechnisch commentaar inderdaad niet zelf meegaan met je bovenlichaam als prees zakt.

Verder ziet het er heel netjes uit en een minder dag je kan altijd :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:50

Ik weet niet of jij altijd met lange teugels rijd maar ik vind het er niet heel erg goed uitzien. Sorry maar ik vind dat jou paard veel te veel op de voorhand loopt,, je moet een proberen om met je benen naar je handen te rijden dan kun je jou paard alsnog laag en ontspannen rijden, maar dan gebruikt ze haar rug en achterhand beter!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:07

lees even de op. Ik rijd met lange teugels omdat ze ongelofelijk gespannen was. Zodra ik mijn been dan aanleg dan gaat ze gewoon en dat gaat dus niet op een dag als deze.
Normaal pak ik haar meer op en rijd haar voorwaartser.
Maar dat ging vandaag, zoals in de op ook gewoon staat, niet

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:17

Ik vind het er gewoon goed uitzien hoor! Natuurlijk niet als de beste dag maargoed het blijft een levend wezen en je bent gewoon aardig gebleven je bent niet gaan plukken aan die teugels en dat is toch goed?
Vind het er goed uitzien hoor , na zo een lange tijd weinig/niks gedaan te hebben!
Je gaat langzaam heus wel weer de goede kant op! :j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:20

dankjewel :D
ik ben inderdaad gewoon stil in mijn handen en trek haar absoluut niet naar beneden. Wel gaat ze soms zo hard dat ik haar niet in een ophouding terug haal maar haar zegmaar vast houd. Maar dit word al steeds minder gelukkig. :)
bedankt voor je reactie!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:26

Ondanks de mindere dag vind ik het er ook niet verkeerd uit zien hoor..
Ik vind dit (losse teugel geven en dan maar even niet een 'mooi plaatje') veel fijner dan op een slechte dag rukken en plukken om hem toch maar mooi te laten lopen.. Denk dat menig paardenmens daar een voorbeeld aan mag nemen!

Preza lijkt echt een heel lief beestje altijd vanaf je foto's en filmpjes.. Jullie komen er wel!
Je eigen commentaar geef jezelf al, probeer daar op te letten, maar dat doe je vast al :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:07

Preza <3
Ik vind het er niet verkeerd uit zien, op een mindere dag kun je beter wat relaxter en met lange teugels rijden dan dat je een bom onder je hebt en je steeds aan de teugels hangt (:

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:46

dankjullie :D
@ jacyntha, dat is dus precies wat ik ook dacht!
prees is inderdaad echt een schat, ze is zo eerlijk en slim :+: en verwend :')

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:16

Ziet er echt niet slecht uit hoor! Ze loopt lekker ontspannen haar rondjes, vind het verstandig van je dat je er op zo'n dag niet aan gaat zitten plukken ;)
Galop is inderdaad nog wat onrustig, maar na het aanspringen herstel je toch weer goed. Gewoon 1 of 2 rondjes een rustige galop en je neemt haar weer terug, heel goed :)
Heb je ook les?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:20

ja ik heb normaal gesproken elke week privéles in deze bak. Maar omdat we nu erg afhankelijk zijn van stalbaas en het weer om in de bak te kunnen komen, gaat dat even niet meer. Straks als ze weer op ijzers staat zullen we weer gaan lessen :)
bedankt voor je reactie!

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:56

Ik vind het goed gaan hoor!
Zeker voor als je een tijd niet hebt kunnen rijden.
Ik vind het juist knap dat jij je pony niet constant in z'n mond loopt te trekkenomdat ie te voorwaarts is maar dat jij rustig blijft!
Daar zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Tuurlijk het is niet zoo als het hoort maar dat gaf je zelf ook al aan ;).
Veel succes !!

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:18

Ziet er goed uit hoor elles! Lekker ontspannen en ik vind het inderdaad heel verstandig dat je op zo'n dag lekker rustig aan doet :)
Jullie zijn een topteam dus het komt helemaal goed +:)+

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:17

Wiebe___ schreef:
Ik weet niet of jij altijd met lange teugels rijd maar ik vind het er niet heel erg goed uitzien. Sorry maar ik vind dat jou paard veel te veel op de voorhand loopt,, je moet een proberen om met je benen naar je handen te rijden dan kun je jou paard alsnog laag en ontspannen rijden, maar dan gebruikt ze haar rug en achterhand beter!

Mee eens!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:33

bedankt caitlin en ashleylucky ! :D

en morris, jij ook heel erg bedankt voor je nuttige reactie :')

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:00

ik vind het er goed uitzien na een lange stop hoor, en het is fijn om te zien dat je als ze een mindere dag heeft, niet gaat zitten harken en trekken :j
probeer niet je teugels teveel los te gooien maar iets meer naar je hand toe te rijden, gewoon je been licht aanhouden en kleine halve ophoudingen maken, zodat ze wat minder uit elkaar gaat lopen :) dat gebeurt ook erg in de galop, probeer daar extra zwaar te zitten, al helemaal met het aanspringen, ze schiet een beetje naar voren. Als ze dat doet, ga je heel zwaar zitten, je mag haar dan best in de weg zitten, en dan maak je meteen een overgang terug naar draf. Het beste kan je eerst een rondje rustig doorzitten in hetzelfde tempo, dan je buitenkuit iets naar achter leggen, en haar dan in de galop 'duwen'. Je overgang naar galop is in het filmpje een beetje abrupt. Al helemaal omdat ze een beetje druk was, kan je beter extra de tijd nemen voor een overgang naar galop, zodat je haar niet overvalt en ze weg schiet :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:24

bedankt voor de tips Tamara!
ik zat voor het aanspringen overigens wel een halve volte door, maar ze gooit ontzettend hoog op, en na een halve volte raak ik mijn evenwicht kwijt. Dit verbeterd wel hoor, eerst kon ik alleen korte zijdes doorzitten, het gaat al steeds beter!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:22

Ziet er goed uit hoor!
voor de mensen die het minder vinden dat Mang met lange teugel rijdt: het is een draver, het moment dat zo'n paard druk is of fris en je pak de teugels kort aan dan is dat voor dit soort paarden een soort startschot om weg te draven (zo werkte dat toen ze nog koers liepen) dus Mang doet er erg verstandig aan Prees gewoon lang en laag te rijden om zo ontspanning te verkrijgen.
Dat ze teveel op de voorhand loopt maakt op zo'n moment niet veel uit daar je ontspanning zoekt en helaas kan je bij sommige dravers niet constant druk met je kuiten geven wanneer ze in een guitige bui zijn.

Al met al goed opgelost dus Mang!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:08

Ik vind het knap dat je zelf rustig blijft en het paard niet gaat dwingen in de krul te lopen zoals je hier vaak ziet -O- Voor een eerste keer na winterstop vind ik het er heel behoorlijk uitzien! Jullie komen er wel :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:51

bedankt voor je uitleg nobel, het klopt inderdaad als een bus! jij kunt het een stuk beter verwoorden als ik :')
bedankt beide ! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:00

ik vindt niet dat ze zich erg gespannen gedraagt,maar dat voel jij natuurlijk beter.
Een paard wat op deze manier loopt 'doet' niets.
Dit kan hij wel drie uur volhouden.
Hij wordt nu niet gegymnastiseerd,gebruikt zijn rug niet,en is er niet door.
Maar dat maakt niet uit voor een keer,het doet hem absoluut geen kwaad want je rijdt super vriendelijk en zit er netjes op....maar beter wordt hij er niet van.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:19

bedankt!
ze ziet er inderdaad niet heel gespannen uit, maar dat was ze zeerzeker wel.
Dat het geen nut heeft dat klopt, maar iets anders kon op het moment bijna niet (voor mij dan)
ik ben geen pro en kan haar in zo'n bui gewoon niet anders rijden... :)
bedankt voor je compliment.! :D
ennuh, het is wel een zij :=

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:02

Ziet er hartstikke netjes uit Elles! :)
Prees gaat langzaam wel weer voorruit, ik vind het goed dat je het er gewoon even bij laat zo!
Marene heeft ook wel eens een mindere dag, en dan kan ik ook wel m'n teugels op maat nemen en naar m'n hand toe rijden, maar ik moet toegeven dat dit gewoon niet altijd lukt en Marene dan helemaal op slot slaat.
Dus ik vind dit juist een goede manier om het op te lossen meis :j

(En Prees ziet er al weer veel beter uit hé!)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:18

Dankje amber :D ze ziet er inderdaad al een stuk beter uit gelukkig *D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:28

mang schreef:
lees even de op. Ik rijd met lange teugels omdat ze ongelofelijk gespannen was. Zodra ik mijn been dan aanleg dan gaat ze gewoon en dat gaat dus niet op een dag als deze.
Normaal pak ik haar meer op en rijd haar voorwaartser.
Maar dat ging vandaag, zoals in de op ook gewoon staat, niet

Heb je begin tekst ook goed gelezen ;) Maar het wil niet zeggen dat als je paard een slechte dag heeft dat je dan je teugels maar los moet gooien. Kan je die dag net zo goed niet rijden. Het probleem wat kan gaan ontstaan is dat jou paard dadelijk denkt dat hij voortaan iedere dag een slechte dag heeft.

En ik zeg ook niet dat je aan de voorkant moet gaan plukken dat absoluut niet, maar je moet wel gewoon met je benen naar je hand toe gaan rijden, zoals ik al zei dan gaat je paard netjes over de rug lopen.

Maar je moet dus niet omdat zei daar geen zin in heeft haar dr zin maar gaan geven, zou ik iniedergeval niet doen!