Sandy's Viola (B dressuur)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Andante

Berichten: 1220
Geregistreerd: 30-06-07

Sandy's Viola (B dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:47

Hallo bokkers!

Sinds Koninginnedag vorig jaar heb ik mijn lieve, bijna zevenjarige New Forest merrie, Sandy’s Viola. Door een hoop pech en fikse blessures van mijn brokkenpiloot zijn we nu sinds een ruime maand aan het rijden. Voor haar laatste rustperiode reden we ongeveer vijf maanden :) .

Met Viola heb ik sinds een maand weer les. Ondanks dat Viola bijna zeven jaar oud is, is ze beschouwen als een jong paard in de dressuur. We werken daarom eerst naar de ontspanning, zodat ze los en over de rug kan lopen. In de aanleuning laat ik haar dan laag en wat dieper lopen, zodat ze haar lijf volledig los kan laten.
Van daaruit probeer ik haar steeds wat meer op te pakken. Ik probeer haar dan telkens een paar passen te sluiten, waarna ze weer in normaal tempo verder kan lopen. Dit doe ik vooral zodat de ontspanning bewaard blijft. In de galop werken we vooral aan meer sprong.

Ik zelf zal maar niet te veel zeggen over mijn houding, want ik weet dondersgoed dat ik niet altijd even goed zit. Ik heb de neiging erg voorover te vallen, en ook pak ik graag mijn binnenteugel er teveel bij. Bij tijd en wijlen laat ik daarom de binnenteugel helemaal los, om te controleren of ik er niet teveel aan zit. Verder ben ik me bewust van mijn tenen (ramp).

Ons niveau samen komt denk ik in de buurt van de B dressuur. Ik vind ons nog niet bevestigd genoeg op dit moment, hoewel we wel iedere les met sprongen vooruit gaan.

Deze foto’s zijn gemaakt door Puissance, een week geleden. Helaas kozen we een belabberde dag uit, want Viola bleek erg gespannen te zijn. Dit is natuurlijk geen excuus, want een goede ruiter hoort dit ook op te kunnen lossen. :)


Afbeelding

Afbeelding
Mijn binnenteugel valt hier teveel los

Afbeelding
Meestal gaat de galop zo, erg vlak en diep. Op de foto zie je wel weer dat ik mijn binnenhand los laat, buitenteugel staat normaal.

Afbeelding
Om meer sprong te creëren laat ik haar daarom veel schakelen. Hier gaat het richting middengalop, maar ik zet wel weer mijn binnenhand vast, en ik leun naar voren.

Afbeelding
Iets later corrigeer ik mezelf wel weer, maar beland ik wel teveel achterin het zadel. Bovendien kantelt Viola, ik vermoed dat ik mijn buitenteugel er niet genoeg bij heb gehad.

Afbeelding
Hier laat ik wel de binnenteugel expres los. Viola kantelt gelijk niet meer.

Afbeelding
Ik zit teveel naar voren, maar laat de binnenteugel wel weer los – waarschijnlijk wel teveel.

Afbeelding
En eindigen met een fijner drafje, waar ik in ieder geval de teugels weer goed heb, maar mijn handen iets te laag.

Hopelijk is het nog niet helemaal hopeloos :P . Commentaar, tips en opbouwende kritiek zijn welkom!

Andante

ccathalijne
Berichten: 654
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Hardenberg

Re: Sandy's Viola (B dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:49

Hopeloos, helemaal niet, leuke pony en leuke combinatie.
Misschien kun je iets meer proberen om de slappe teugel op te vangen met je been. En een beetje zelfvertrouwen nog, dan kom je er wel.

Marielle_93
Berichten: 2126
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:54

nou kan wel commentaar gaan geven maar geen zin in.
wat ben jij vooruit gegaan zeg! :wow:
hopelijk geen pech meer en als jullie zo doorgaan word het vast alleen nog maar beter zeker als je ziet dat je nu al zo vooruit bent gegaan! +:)+

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:26

Deze foto's moeten vast gemaakt zijn door een supergoede fotograaf :D .
Ik vind dat jullie veel vooruitgang boeken, en ik zie liever een binnenteugel te los dan te strak.
Jullie komen er wel hoor.

Andante

Berichten: 1220
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:45

Dankjulliewel! Jij vooral voor de foto's Char :D .
Ik wil nog wel eens wat minder zelfvertrouwen hebben, maar dat uit zich dan vooral in verlies van consequent rijden van mijn kant. Daar werken we in ieder geval aan. Bedankt voor het commentaar allemaal! :)

larabo

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:19

ik vind dat het er best goed uitziet hoor. *D
vooral voor na een lange periode van rust. die houding komt vanzelf wel weer en is echt niet zo belabbberd als jij denkt ;) .volgens mij ben je in ieder geval goed bezig en dat lijkt me het belangrijkste. :Y)

tamaraM

Berichten: 278
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Zeeland-Goes

Re: Sandy's Viola (B dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:14

Leuke pony en je zit er mooi op!
Jammer dat hij soms wat diep loopt als je overgang maakt