Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 08:55

xx_Irisje schreef:
Ook de wel-gelovigen zijn nieuwsgierig hoe het verder gaat met dit paard!

:P hahah komt goed hoor!

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:30

Wow! Ik herken het hele verhaal bij mijn paardje ook! Die kon dat ook al. Daarna is hij 4 maanden heel ziek geweest, vanwege een parasiet, iets heel anders dus, maar daardoor wel heel lang niet kunnen rijden en verplichte weiderust. Ik word nu begeleid om hem langzaam weer naar zijn niveau te werken. Bij hem is dat L2. Maar dank! Ik heb al iets geleerd! Zowiezo heb ik eindelijk begeleiding gevonden die gelooft in de 'vriendelijke' aanpak van het paard en ik weiger nog naar hulpmiddelen te grijpen als iets me niet lukt. Ik neem dit topicje zeker mee naar de les om eens te bespreken. Inmiddels heb ik geleerd, dat alles wat een paard doet een oorzaak heeft. Zoek eerst de oorzaak en ga dan aan de slag met de oplossing. Dit is een zeer leerzaam topic! Paarden zijn geen onwillige wezens die ons willen pesten hè? Gisteren mocht Sam iets doen wat hij geweldig vindt: Het bos!

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:49

LoveRomeo schreef:
Ik geloof inderdaad dat de sperriem en neusriem los zitten hoor, maar het kon geen kwaad om er even over te beginnen. ;)

Houdt/hield hij zijn tong ook buitenboord als hij gewoon ontspannen zonder enig tuig staat?
Ik heb al vaker paarden gezien die hun tong er uit laten hangen, en vaak kwam dit doordat paarden tegenwoordig te doorgefokt worden. Dus klein koppie ten opzicht van het lichaam. De kiezen blijven gewoon even groot, en soms is er dan gewoon te weinig plek over om de tong (en bit) kwijt te kunnen. Ook hebben sommige paarden gewoon een veel dikkere/vlezerige tong als normaal.

Maar aangezien het nu wel goed gaat, zal het hier waarschijnlijk niet aan liggen.


In het begin gooide Noah zijn tong naar buiten als ik enkel opgestapt was en verdween pas weer als we klaar waren. Behandeling van een goede osteopaat heeft wel iets geholpen, in stap deed hij stukken minder zijn tong eruit, maar in draf en galop nog steeds.
Hoe dit probleem ontstaan is kan ik je niet precies zeggen. Bij zijn eerste eigenaresse (die Z2 met hem heeft gereden) heeft hij het wel een tijdje gedaan maar als hij goed liep was zijn tong ook binnenboord.
De tweede eigenaresse heb ik wel eens zien rijden en dan hing altijd die tong er helemaal uit.

kaatje77

Berichten: 10445
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:54

idefix4 schreef:
Wow! Ik herken het hele verhaal bij mijn paardje ook! Die kon dat ook al. Daarna is hij 4 maanden heel ziek geweest, vanwege een parasiet, iets heel anders dus, maar daardoor wel heel lang niet kunnen rijden en verplichte weiderust. Ik word nu begeleid om hem langzaam weer naar zijn niveau te werken. Bij hem is dat L2. Maar dank! Ik heb al iets geleerd! Zowiezo heb ik eindelijk begeleiding gevonden die gelooft in de 'vriendelijke' aanpak van het paard en ik weiger nog naar hulpmiddelen te grijpen als iets me niet lukt. Ik neem dit topicje zeker mee naar de les om eens te bespreken. Inmiddels heb ik geleerd, dat alles wat een paard doet een oorzaak heeft. Zoek eerst de oorzaak en ga dan aan de slag met de oplossing. Dit is een zeer leerzaam topic! Paarden zijn geen onwillige wezens die ons willen pesten hè? Gisteren mocht Sam iets doen wat hij geweldig vindt: Het bos!

:Y) Jij schrijft waar ik ook een aantal jaren geleden achter ben gekomen.

Een paard kan niet denken: ik heb geen zin, ik ga staken (voorbeeld)
Als je paard aangeeft pijn te hebben eerst de oorzaak opzoeken en dan pas verder gaan :))

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:05

kaatje77 schreef:
idefix4 schreef:
Wow! Ik herken het hele verhaal bij mijn paardje ook! Die kon dat ook al. Daarna is hij 4 maanden heel ziek geweest, vanwege een parasiet, iets heel anders dus, maar daardoor wel heel lang niet kunnen rijden en verplichte weiderust. Ik word nu begeleid om hem langzaam weer naar zijn niveau te werken. Bij hem is dat L2. Maar dank! Ik heb al iets geleerd! Zowiezo heb ik eindelijk begeleiding gevonden die gelooft in de 'vriendelijke' aanpak van het paard en ik weiger nog naar hulpmiddelen te grijpen als iets me niet lukt. Ik neem dit topicje zeker mee naar de les om eens te bespreken. Inmiddels heb ik geleerd, dat alles wat een paard doet een oorzaak heeft. Zoek eerst de oorzaak en ga dan aan de slag met de oplossing. Dit is een zeer leerzaam topic! Paarden zijn geen onwillige wezens die ons willen pesten hè? Gisteren mocht Sam iets doen wat hij geweldig vindt: Het bos!

:Y) Jij schrijft waar ik ook een aantal jaren geleden achter ben gekomen.

Een paard kan niet denken: ik heb geen zin, ik ga staken (voorbeeld)
Als je paard aangeeft pijn te hebben eerst de oorzaak opzoeken en dan pas verder gaan :))


Klopt! Maar dit alles wat jij zegt is eigenlijk in 1 woord samen te vatten: "Antropomorfisme" :Y)

kaatje77

Berichten: 10445
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:08

Ik moest dat woord even opzoeken in de wikipedia, maar je hebt gelijk :Y)

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:22

Kaatje: Het is zo waar hè? Dat paarden geen onwillige pubers zijn weet ik natuurlijk ook wel, maar ja, ik heb zelf nogal de neiging om te denken dat anderen altijd meer weten dan ik en dat ik moet doen wat ze zeggen. Ik noemde dat altijd bescheidenheid en de wil om te leren. Dit lezende zie ik dat ik helaas niet de enige ben, die tegen de grote monden van mensen aanloopt, die er geen kijk op willen hebben.

Inmiddels heb ik geleerd en vertrouw ik meer op mijn eigen gevoel, maar ook dat heeft tijd nodig gehad. Ik heb geleerd om te kijken en te proberen mijn paard te gaan begrijpen en ik ben eerlijk, er zijn nog regelmatig momenten dat ik hem niet begrijp. Als ik een jaar geleden met mijn paard stond te tobben en iemand zei vanaf de kant: probeer eens een slof, dan was ik in staat om dat te proberen. Ik heb ook de nodige adviezen gehad om mijn paard neerwaarts te krijgen. Een hel was het! En wat bleek bij mij? Mijn zadel paste niet! Zelfs een MSFC-er heeft me op dat vlak enorm in de steek gelaten. Om mij heen krijgen de paarden de schuld van onze eigen onkunde. Inmiddels heb ik wel gezien dat dat wel erg veel voorkomt helaas, ook bij de 'vakmensen'. Ik ga in elk geval in mijn omgeving eens flink bewijzen, dat het aan henzelf ligt! ;) Sinds ik geleerd heb om mijn gevoel te vertrouwen, word ik beloond door mijn paard!

Wel super dat jij al een paar jaar eerder hebt geleerd je paard te lezen. Ik weet inmiddels ook, dat het absoluut niet vanzelfsprekend is, dat een paardeneigenaar dat kan.

Ik was van het weekend op een manege en daar zat weer zo'n wicht van een jaar of 11 irritant de wijsneus uit te hangen. Een paard was nerveus, want de vertrouwde bak was verandert in een zaal met publiek en het dier had duidelijk plankenkoorts. (Althans voor mij duidelijk dan!) Ik legde dat uit aan mijn dochtertje van 7, die het dus een heel knap paard vond. Maar dat meisje van 11 zat me daar een partij onzin over dat paard uit te kramen! Het was een torreknol en weet ik wat allemaal. Dus ik nog rustig uitleggen, dat een paard angst kan kennen enzo, maar nee, niet willen luisteren en dat is dan de toekomst! Een moment voor mij om te denken: Waar gaat dit heen?

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:31

Vivat: mss toch iets overvraagt door de vorige eigenaren? Forceer zelf maar eens flink iets, dat ja ie ook ontlasten toch? Als je dan niet de kans krijgt om te herstellen, blijf je ontlasten en ontwikkel je een verkeerde gewoonte.

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:55

Noor, wederom respect voor jou +:)+ maar ook voor het baasje van Noah, dat ze er alles aan heeft gedaan (doet) om zijn lichaamlijke ongemakken te laten verdwijnen. +:)+

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:44

idefix4 schreef:
Vivat: mss toch iets overvraagt door de vorige eigenaren? Forceer zelf maar eens flink iets, dat ja ie ook ontlasten toch? Als je dan niet de kans krijgt om te herstellen, blijf je ontlasten en ontwikkel je een verkeerde gewoonte.


Ik ken hem niet vanaf de eerste eigenaresse, enkel van verhalen en foto's.
Zijn tweede eigenaresse heeft niet zoveel met hem gedaan, op het laatst niets meer eigenlijk - door omstandigheden. In die tijd heeft hij ook nog een heleboel verschillende verzorgers (die er ook af en toe op reden) gehad die na een tijdje er weer mee zijn gestopt. Dan werd hij een paar dagen wel gereden, dan weer een week niet, en op het laatst helemaal niet meer. Hierdoor was zijn bespiering helemaal verdwenen.

Ik denk dat deze zéér onregelmatige 'training' in combinatie met veel verschillende ruiters die toch allemaal op hun eigen manier reden een hoop verwarring en lichamelijke ongemakken hebben veroorzaakt. Wat eerder misschien een 'licht tongprobleem' was is naar mijn idee op deze manier veranderd in een 'zwaar tongprobleem'.
Toen ik voor de eerste keer ging rijden had hij al een half jaar geen zadel op zijn rug gehad, en ik denk dat bij alles wat we deden hij behoorlijk spierpijn heeft gehad en dat hij hierdoor ook het rijden vervelend is gaan vinden en gaan bokken zodra hij zijn spieren echt moest gaan gebruiken. Hierdoor is hij alleen maar vaster in zijn lijf geraakt en dit heeft het tongprobleem verergert.

Dit is mijn idee over het ontstaan van het probleem, mocht iemand het beter/anders/duidelijker uit kunnen leggen, graag :Y)

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:34

Wat goed Noor! Wat fijn ook vooral voor het paard en zijn bazin, dit moet een verademing zijn na al die zoektochten naar een oplossing.
Ik hoop dat alles goed blijft gaan met dit paard en dat de bazin straks weer heerlijk kan genieten!

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:49

idefix4: gelukkig rijden dat soort mensen dan paard en geen fiets }:0 , het is zo lastig om steeds uit te leggen dat je fiets stout is :+
Lins_Vetra: thanks! ;)

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 00:35

Vandaag zonder sperriem gereden en hij deed het fantastisch. Toen ik hem iets meer ging oprichten had hij heel even de neiging om zijn tong eruit te doen maar zodra hij merkte dat de door hem verwachtte druk dus niet kwam, meteen weer naar binnen. ERG trots op hem vandaag!! Ik had vergeten aan te singelen(briljante actie) dus mijn zadel schoof naar voren :o :D Aandachtspuntje! }:0

Afbeelding

Hier zie je dat hij heel beweeglijk is, maar het zijn nu nog maar korte momentjes dat hij die neiging heeft, em ik vind het ook logisch, ander hoofdstel in, ander bit, en iets meer oprichten, hij verwacht nog druk en bereidt zich daar nog steeds op voor maar hij herstelt al zoveel sneller. Het is gewoon een heerlijk paard. Vandaag was puur een test om te kijken wat er gebeurt zonder sperriem en als hij iets harder moet werken, hij gaat al veel beter, er gebeurt niet veel schrikbarends maar ik ga dat voorlopig dus niet meer vragen, eerst nog meer vertrouwen kweken in de hand en dan over een paar weken weer eens kijken.
Afbeelding

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 00:47

Ziet er goed uit hoor hij pakt het aardig snel allemaal op als ik het zo zie!

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 01:09

Fyne foto's en een heel prettige update! :D

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 01:09

Hoe vaak je train je hem? Staat ie een maand op stal bij je voor training of hoe gaat dat? :)

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 01:15

Thanks! Ja hij staat hier nu drie weken, de bedoeling is dat hij een maand blijft in totaal dus eens kijken hoe het dan weer terug thuis gaat. We werken vijf dagen in de week met hem, twee dagen heeft hij vrij. Elke dag gaat ie als het even kan ook in de paddock en als we niet rijden gaat ie aan de dubbel. Op vrije dagen alleen de paddock in. Verder komt Lorene elke dag om nog eens met hem te wandelen/grazen/poetsen/knuffelen en opgedane bagger te verwijderen(lang leve natte paddocks :D ). Ohja ze wil ook nog wel eens mijn liefdevolle poetswerk verknallen door hem in de paddock te gooien nadat ik een halve liter antiklitspray in zijn staart heb gedaan en zijn voetjes gewassen heb :Y)

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 01:19

Hahaha, helemaal toppie dus! :D

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:14

Mindfields schreef:
Afbeelding


Op deze foto lijkt het alsof je je been wat afsteekt.
Verder vind ik het er allemaal verzorgd, netjes en vriendelijk uit zien. Dus meer commentaar dan dit heb ik niet. :D

1978

Berichten: 833
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:07

Michel123 schreef:
Mindfields schreef:
Afbeelding


Op deze foto lijkt het alsof je je been wat afsteekt.
Verder vind ik het er allemaal verzorgd, netjes en vriendelijk uit zien. Dus meer commentaar dan dit heb ik niet. :D


Ze steekt inderdaad haar been af! Maar ik moet zeggen dat ik het erg knap zou vinden als ze die eraan zou hebben aangezien de foto in het "sta" moment genomen is...

rjimmieke
Berichten: 0
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:10

Ja recpect en goed bezig hoor .
knap dat het gelukig weer vooruit gaat he:P
succ 6 verder met je paardje

Vendoux
Berichten: 108
Geregistreerd: 20-09-09
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:02

Ik wil graag even inhaken op de "druk" waar steeds over gesproken wordt. Ben van mening dat de druk ten onrechte als oorzaak aangewezen wordt voor dit soort problemen. Het is namelijk niet de druk waar paarden tong-, gedrags- en rijtechnische problemen van krijgen, maar de ruiters die deze druk keer op keer niet tijdig wegnemen bij hun paard. Daar is wetenschappenlijk onderzoek naar gedaan! Niet de druk zelf maar het gebruik ervan moet aangepakt worden!

DOSEREN!!!!!!!!

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:33

Vendoux schreef:
Ik wil graag even inhaken op de "druk" waar steeds over gesproken wordt. Ben van mening dat de druk ten onrechte als oorzaak aangewezen wordt voor dit soort problemen. Het is namelijk niet de druk waar paarden tong-, gedrags- en rijtechnische problemen van krijgen, maar de ruiters die deze druk keer op keer niet tijdig wegnemen bij hun paard. Daar is wetenschappenlijk onderzoek naar gedaan! Niet de druk zelf maar het gebruik ervan moet aangepakt worden!

DOSEREN!!!!!!!!

Daar heb je helemaal gelijk in! Timing, voelen en snel zijn.

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 06:55

1978 schreef:
Ze steekt inderdaad haar been af! Maar ik moet zeggen dat ik het erg knap zou vinden als ze die eraan zou hebben aangezien de foto in het "sta" moment genomen is...



Zucht. Probeer ik ook eens opbouwende kritiek te leveren, krijg ik dit weer ! -:(-
Maar inderdaad, ik zie nu ook dat het tijdens het "sta" moment is, dus ik trek mijn commentaar weer in !
Eind goed, al goed.

Vendoux
Berichten: 108
Geregistreerd: 20-09-09
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:05

Ik heb het zelfde tong- probleem ook eens met een leerling gehad! Toen lag het aan mijn intructie en natuurlijk de "druk" terwijl de ruiter in kwestie zelf niet handig genoeg was vlug in haar hand te worden... Hoe ik het ook overbracht!!
En als ik dan zie op dit topic dat het nu weer de fout is van Intructie, Osteo's etc. dat ze probleem niet gezien hebben denk ik: Kijk eens kritisch naar jezelf heb jij het wel goed toegepast? En stond je er toen voor open?? Wedstrijden staan toch vaak op nr 1 anders zou je niet starten!