Golden Velvet een week OHZ

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ccathalijne
Berichten: 654
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:11

Meetje22 schreef:
Ikima schreef:
Ja dat is een goed plan, ga lekker lange buitenritten met haar maken, lange stukken galop want daar wordt ze sterk van. :+
Die cap is flauwekul want het paardje doet toch geen stap verkeerd.



Inderdaad en wat springen ermee kan ook geen kwaad,daar word alleen de achterhand lekker sterk van :+

Het valt mij telkens op dat mensen jaren lang meelezen en reageren op bokt.
Ze hebben alle kansen om te leren van andermans fouten.
Ze hebben de kans te lezen,leren en zien hoe het wel moet.
En toch worden er keer op keer grove inschattingsfouten gemaakt als het op jonge dieren aankomt.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:14

Diablo schreef:
Meid, ik kreeg ook enorm veel commentaar toen ik mijn nog iele Fries met 3 in ging rijden. Nu, een jaar later, mét veulen, ziet ze er fantastisch uit. Dat gaat goedkomen met jouw merrie hoor. Lekker veel buiten rijden, rustig aan doen, ik heb er alle vertrouwen in.


Maar waarom zou je dat doen als je ook het paardje nog een half jaar in de wei kunt laten staan, laten aankomen, groeien en sterker laten worden?

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:15

ik heb medelijden met dit paardje...zonde...
ze is nog zo jong en iel...
ik zou je aanraden, als je er niet voor kiest om haar in de wei te gooien, om regelmatig te gaan freestylen en een begin te maken met werk aan de hand (http://www.paardenbegrijpen.nl).
met freestylen versterk je de band tussen jullie 2 en krijgt ze beweging waardoor ze spieren krijgt en met werken aan de hand train je de achterhand en de rug zodat ze jou straks goed kan dragen...
maar mijn voorkeur zou toch gaan naar een poosje de wei op en dan het bovenstaande doen en er dan pas op gaan...

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:32

Zoals ik in je vorige topic ook al zei, heb ik echt het idee dat dit diertje dit alles lichamelijk nog niet verwerken kan. Onze Shiva is nu een jaar en 10 maanden en is meer paards dan jouw 3-jarige...ik vind het gewoon een groot veulen, maar nog geen paard. Sommige zijn met 3 veel verder, daar kun je dan met rust en begeleiding rustig een zadeltje op leggen...Bij sommige paarden kan dit niet en daar is jouw paardje er imo een van...

Waarom niet nog een jaar op de wei en lekker laten werken aan de lange lijnen/longeerlijn?

Jullie hebben zo'n mooie band, daar kan menig een jaloers op zijn, maar dat hebben jullie volgend jaar ook! Het is gewoon doodzonde als je over een half jaar je dier een hele tijd moet laten staan en veel geld moet uitgeven voor een ostheopaat omdat ze rugproblemen heeft...

Echt, take your time, hier doe je je paardje in ieder geval geen plezier mee...!

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:14

Wat fijn dat je zo'n goede band hebt met je pony, maar zoals al meer gezegd, meid doe rustig aan!

Wat heb je er aan om je pony naar de knoppen te rijden? Niks toch. Je zegt elke keer dat jij je pony het beste kent, en dat is waarschijnlijk ook wel zo, maar er zitten hier op bokt mensen met heel veel verstand van paarden. Jij ziet er nog niet uit als 40, dus jij kunt geen jarenlange ervaring hebben met paarden, en die mensen die je hier advies geven (sommige althans) hebben dat wel!

Je pony is nog heel iel en toont te zwak om op te gaan zitten. Waarom gun je hem niet gewoon de tijd om op te groeien? Je kunt hem wel in handen nemen en wat wandelen en poetsen, maar ga je pony niet in de weg zitten!
Je zegt dat je nog geen 70 kilo bent, sorry maar dat geloof ik niet helemaal...

En zoals hierboven al staat, take your time..

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:51

Ik denk niet dat ze een goede band met die pony heeft. De pony heeft niet bepaald een keuze...
Jammer maar helaas. Maar pubers blijven lastig om iets te leren. Misschien dat ze er iets van leert als het mis gaat met het ponnietje. Wel jammer dat er een onschuldig dier er weer onder moet lijden.

AdelineL
Berichten: 340
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:59

Tja...

Nu is je paard nog braaf, kan ook haast niet anders.
Wacht maar tot dat het paard op krachten komt, dan word het vaak wel anders.
En dan is het hoe kan dat toch dat hij bokte, hij is aaaaaaltijd zooooo braaf!

TakeThat
Berichten: 118
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:06

Lienn_ schreef:
Tja...

Nu is je paard nog braaf, kan ook haast niet anders.
Wacht maar tot dat het paard op krachten komt, dan word het vaak wel anders.
En dan is het hoe kan dat toch dat hij bokte, hij is aaaaaaltijd zooooo braaf!


Ik ben het met Lienn_ eens
Onverantwoord dit :n
Dat mensen toch zo naif kunnen zijn.

Ben je je wel van de gevaren bewust? hoe je met een jong dier om moet gaan of uberhaupt in moet rijden??
ik vraag het me sterk af, waarom laat je je paard niet eerst aansterken voordat je erop gaat

Ohja en het is niet DE commentaar maar Het commentaar..

Mandy_B

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: Stoutenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:17

Erg leuke pony ! :D

Alleen erg onverstandig. Bij mijn paard precies het zelfde iedereen dacht ooh wat een lief paard ze doet echt niks. Totdat ze opeens begon te puberen en trucjes leerde.
Dit is niet op je af te kraken maar echt pas hier mee op. Het is en blijft een jong paard en het is en blijft een vluchtdier!
Je weet niet wat er opeens gebeurd straks steekt er een jong persoon een vuurpijl achter zijn kont af. Reactie van het paard heel hard rennen en jij??
Dus zou ik zowieso wel met zadel gaan rijden. En ja cap dat is en zou je altijd je eigen keus blijven. Maar wel erg onverstandig zonder cap. (vooral buiten omdat je gewoon niet weet hoe het verkeer is.)

Izaa_

Berichten: 469
Geregistreerd: 30-04-09
Woonplaats: Boechout (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:46

Oakland1990 schreef:
Vind dit nogal onverantwoord.
Dier ziet er ten eerste nog te jong uit om al op te gaan zitten, een jaartje wei zou haar deugd doen.
Cap op je kop, het feit dat je hem niet op hebt getuigd niet van veel "verstand"...
Niet mijn stijl


Het is niet dat hetnjou stijl niet is dat je haar zo moet afkraken,
ze oogt misschien jong, maar ze is 3 jaar en we rijden er ook nog maar net op,
dit paard is gewoon heeeeeel braaf,
en dat ze haar cap niet opzet is haar eigen keus en daar moet je je niet mee bemoeien ;)

Izaa_

Berichten: 469
Geregistreerd: 30-04-09
Woonplaats: Boechout (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:48

AnnemiekvM schreef:
Ik denk niet dat ze een goede band met die pony heeft. De pony heeft niet bepaald een keuze...
Jammer maar helaas. Maar pubers blijven lastig om iets te leren. Misschien dat ze er iets van leert als het mis gaat met het ponnietje. Wel jammer dat er een onschuldig dier er weer onder moet lijden.


Tessy is geen puber,
en waarom zou er iets met de pony gebeuren?!

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:52

Geef dit beestje nog even de tijd om wat voller te worden en iets meer te volgroeien.
Daarna kun je aan de gang om zijn spieren te versterken.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:07

Het paard kan nog zo braaf zijn, het kan schrikken en vallen! Dit heb ik dus gehad met ook een onwijs brave merrie, nooit een stap verkeerd gezet, ze schrok, springt opzij en struikelt..ach wat doet het er ook toe..er zal toch eerst iets moeten gebeuren voor dat jullie iets aannemen van anderen

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:12

Mijn paardje is ook net 3, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt er nu al een zadel op te gooien en erop te gaan zitten alleen maar omdat ze 3 is. Belachelijk. Je paard/pony ziet er nog veel te veulenachtig uit. Ze is gewoon nog lang niet klaar. Ik kan een foto van mijn paardje er naast leggen en die lijkt dan al een stuk verder in haar ontwikkeling, maar voor mij nog steeds niet ver genoeg. En ook zij is superbraaf en zal alles doen om mij te plezieren, maar daar zit dan ook haar valkuil. Als ik nu zo gaan karren op dat paard, blijft ze denk ik niet zo lang blessurevrij dan dat ik nu de tijd neem om haar uit te laten ontwikkelen.

Ik snap niet goed hoe je hier vrolijk foto's plaatst van een jong diertje met overduidelijk een weke rug die ook nog eens doorzakt door het gewicht dat ze moet dragen, zonder zadel, jij zonder cap op en dan kennelijk verwacht van mensen op dit forum dat ze net zo enthousiast zijn als jij ???? Echt heel vreemd.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:29

Eerlijk gezegd vind ik dit geen liefde voor je paard hebben..
Bij liefde voor je paard LUISTER je naar je paard, kijk je er goed naar, en in dit geval kom je dan tot de conclusie dat ze nog niet klaar is om bereden te worden.
Toen ik de foto's zag dacht ik dat ze 2 jaar en misschien een paar maand zou zijn, geen 3...

Meis asjeblieft, kijk eens heel kritisch naar jezelf, want als jij je paard bijft doorrijden, dan durf ik te zeggen dat dat alleen uit eigen plezier is en niet om het welzijn van je paard.

Sowieso, wat kan het kwaad om een jaar langer te wachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:55

Izaa_ schreef:
AnnemiekvM schreef:
Ik denk niet dat ze een goede band met die pony heeft. De pony heeft niet bepaald een keuze...
Jammer maar helaas. Maar pubers blijven lastig om iets te leren. Misschien dat ze er iets van leert als het mis gaat met het ponnietje. Wel jammer dat er een onschuldig dier er weer onder moet lijden.


Tessy is geen puber,
en waarom zou er iets met de pony gebeuren?!


Je begrijpt niet waarom er iets met de pony zal gebeuren? Welnu, als je de foto's nog even goed bekijkt zie je nu al dat het dier met een weggedrukte en soms ook doorgezakte rug loopt en dat draagt niet bij aan een lange levensduur voor het dier.
Het zal mij worst zijn of de berijder eraf valt, die is er uit eigen beweging opgeklommen tenslotte maar ik bekommer me meer om het lot van de pony in kwestie die gewoon kapot gaat door te zware belasting op te jonge leeftijd.

*puck*
Berichten: 405
Geregistreerd: 02-06-08

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:16

ts leuke pony maar op de eerste foto's in draf zie je goed dat ze moeite heeft met het gewicht, wees verstandig en gooi haar het land op zodat je lang plezier van haar hebt.

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:21

Waar ik nu eigenlijk op zit te wachten is het mooie bericht van ts, dat ze de pony vanaf nu t/m september lekker in de wei laat.
Dus ts, als je echt veel om je pony geeft ga je dat nu doen, dan geloven we pas dat je echt om je pony geeft.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:26

Ikima schreef:
Waar ik nu eigenlijk op zit te wachten is het mooie bericht van ts, dat ze de pony vanaf nu t/m september lekker in de wei laat.
Dus ts, als je echt veel om je pony geeft ga je dat nu doen, dan geloven we pas dat je echt om je pony geeft.


Ik hoop echt dat ze dit gedaan heeft. +:)+ als je toch voor je pony hebt gekozen.

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:33

over het weiland ga ik niet begnnen, het is al vaak genoeg gezegd;
maar wat is bij de laatste 2 foto's dat touwtje dat via het touwhalste naar het zadel gaat, als ik mag vragen?
(misschien is het wel onderdeel van het tuig, maar beng ewoon nieuwgierig ;) )

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:47

Ik vind dit ook niet getuigen van een goede band of liefde voor het paard.
Paardje heeft de energie gewoon niet om hier tegenin te gaan. Het enige wat deze moet doen is moeite doen om de TS de dragen.
Wat hierboven al gezegd wordt, bij een band en zeker een band die bestaat uit liefde, hou je rekening met je paard.
Iets wat de TS duidelijk niet doet.
Het enige wat telt is zijzelf.
Zij wil nu rijden, dus gebeurt dat ook. Wat dat met het paardje doet....................dat maakt geen ene donder uit.
En dat vind ik een hele kwalijke zaak. Paardje laat op meerdere foto´s zien dat het zich ongemakkelijk voelt.
En de TS wil dit niet inzien, hoe groot kan een bord voor je kop zijn????

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:20

ik heb een beter idee, ik zal morgen eens een foto van haar plaatsen ;)

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:22

Nou....bewijs ons het tegendeel dan maar.... ;)

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:24

ik hoef jullie niets te bewijzen :)
ik ga alleen laten zien hoe mooi ze al is bijgekomen :)

verder heb ik er ook niet meer mee gereden

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:34

Ik ben heel benieuwd naar de foto's en heel fijn om te lezen dat je niet meer op haar hebt gereden. Nu hoop ik nog te lezen dat ze voor een halfjaar het land op gaat, je bent al op de goede weg door er niet meer op te zitten.