Zilver en haar beleer proces

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:40

Knappe zilver, ze doet het echt goed.


Wat een gezeur over de leeftijd weer. Vorig jaar heb ik een topic gezien van een paard waar vooral op de slof gediscussieerd werd, máár ook dat paard was bereden vóór het werkelijk 3 jaar was en daar kwam géén reactie op. Waarom op Zilver dan wel? Terwijl zilver duidelijk meer bespierd is dan het paard waar ik het over heb.
Ieder zijn leven, maar als.je graag commentaar levert moet je dat bij iedereen doen die "fout" bezig is en niet selectief.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 01:47

Gaaf dier! Wat doet ie dat stoer.

Jammer van de reacties, het is en blijft jouw paard dus jouw keuzes

Je geeft zelf al aan dat je paardje nu lekker vakantie krijgt. Ik vind deze manier toch aardig beter dan vele ruiters die hun jonge paarden beleren en direct volop aan het werk zetten.

Kabayo

Berichten: 14241
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 03:25

Dankje wel iedereen!

Haha dat is altijd zo Marijke. Maar natuurlijk ook logisch. Je ziet genoeg bokkers op een paard te hotseklotsen die er mentaal en lichamelijk (te baby) nog lange na niet aan toe is. Maar dat vind ik bij zilver niet het geval

Dankje wel marjolein! Ik rij haar straks nog een paar keer per maand. Inspannen doe ik dit jaar denk ik niet meer. November is er een cup voor 3.5 jarige paarden (dus allemaal jonkies). Ze lijkt mij een goede kandidaat dus daar doe ik aan mee. Maar ik denk niet dat ik daar veel voor hoef te trainen omdat ze al goed loopt. Dus het rijden blijft op een laag pitje. Het heet de Friesian Talent Cup . Ze gaat voor volgend jaar drachtig en als 4 jarige heb ik totaal geen plannen met haar. Ga dan ook niet starten. Nog genoeg jaren om te rijden

Dankje larissajulia! Ik heb er inderdaad goed over na gedacht. Dit leek mij de beste optie zodat ze straks er lekker over kan nadenken en vrij heeft :P Echt fanatiek rijden kan altijd nog!

Dankje wel ruitje! Leuk berichtje :D

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:18

Leuk topic! Vind dat je goed bezig bent TS. Je overhaast duidelijk niet en je bent er zuining mee. Trouwens het is jouw paard dus daar heeft niemand zich mee te moeien :-).
Ze is inderdaad nog erg wiebelig maar dat is normaal voor zo een junkie. Ze ziet er ook geen puppy meer uit +:)+

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:57

vergelijkingen over hotseklotsen slaan natuurlijk nergens op. Hotseklotsen op een 5-jarige is ook niet ok.
Maar waarom men vindt dat paarden al jong ingereden worden en moeten laten zien dat ze talent hebben heeft een hele simpele reden. Ego van de mens. De paardenwereld stikt van de tradities, ego's en chauvinisme. En er zijn maar weinig fokkers/wedstrijdruiters die het kunnen hebben dat de buurman/andere fokker/eigenaar wel een paard heeft wat al flink bereden is en met keuringen/evenementen/wedstrijden/vulmaarin meedoet met 3,5 en die van jou niet. Dit gaat nooit veranderen, dan zouden de stamboeken de leeftijden voor bepaalde keuringsmomenten omhoog moeten gooien maar daar krijg je kleine piemels van dus…...

Boras
Berichten: 9996
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:23

Knap paard!

Jammer dat je haar niet meer tijd gunt.
Dat verdient zo'n dier.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:29

Eens met de voorgangers. Het is een leuk dier.
Jammer dat je niet kunt wachten en haar niet de tijd gunt. Dat komt haar alleen maar ten goede.

Kiekeboefje

Berichten: 1806
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:34

Ik vind dat ze het knap doet. Logisch ook voor een baby, die kent nog geen eigen wil.

Toch vind ik hetzelfde als mijn voorgangers, gelukkig krijgt ze hierna een (lange?) vakantie..

AissaEnIzzy
Berichten: 37
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:36

Knap, ik vind dat ze het zeer goed oppakt.
En over het leeftijd verhaal, jij kent je paard het best.
Als je rekening houdt met haar grenzen komt het vast goed.

Kabayo

Berichten: 14241
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 09:41

Kiekeboefje schreef:
Ik vind dat ze het knap doet. Logisch ook voor een baby, die kent nog geen eigen wil.

Toch vind ik hetzelfde als mijn voorgangers, gelukkig krijgt ze hierna een (lange?) vakantie..

Nou nou. Volgens mij heeft geen enkel paard meer een eigen wil. Allemaal robots wat de mens wil. Dat slaat kant noch wal.
Als je mijn paard echt kent zeg je wel wat anders


De rest ;
Dankje voor je reacties. En bedankt voor de complimenten over mijn mooie friesje.
En natuurlijk de mindere berichten maar die horen er ook bij :P

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:47

Ze ziet er goed ontwikkeld uit voor haar leeftijd daar is geen twijfel over mogelijk, maar zou persoonlijk toch nog eventjes wachten. Niet alleen lichamelijk, maar ook met de gedachte dat ze hun hele leven nog moeten werken. Laat ze lekker nog even paard zijn ;).

Hier staan ook twee merries die deze zomer drie worden. Tot nu toe hebben ze nog niets gedaan. Deze zomer beginnen we met spelenderwijs leren longeren. Het is heel moeilijk om zoveel geduld te hebben. Mijn handen kriebelen nu al om met mijn zelfgefokte hengst aan de slag te gaan (maar deze is pas twee :') ).

Ik zou haar in ieder geval hierna een lang verdiende vakantie geven en zeker pas na de zomer weer verder gaan :).

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:50

Als ik de rest van de planning zo lees heb je goed doordacht een keus gemaakt en krijgt ze voorlopig vakantie om alle indrukken te verwerken.

Succes in november met de 3,5 jarigen wedstrijd

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:46

Kinke schreef:
vergelijkingen over hotseklotsen slaan natuurlijk nergens op. Hotseklotsen op een 5-jarige is ook niet ok.
Maar waarom men vindt dat paarden al jong ingereden worden en moeten laten zien dat ze talent hebben heeft een hele simpele reden. Ego van de mens. De paardenwereld stikt van de tradities, ego's en chauvinisme. En er zijn maar weinig fokkers/wedstrijdruiters die het kunnen hebben dat de buurman/andere fokker/eigenaar wel een paard heeft wat al flink bereden is en met keuringen/evenementen/wedstrijden/vulmaarin meedoet met 3,5 en die van jou niet. Dit gaat nooit veranderen, dan zouden de stamboeken de leeftijden voor bepaalde keuringsmomenten omhoog moeten gooien maar daar krijg je kleine piemels van dus…...

Precies dit.

Leuk ding, ik zou er maar zuinig op zijn als ik jou was.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:56

Ik ga temmen. Vind dit zonde van het topic. TS geeft een planning aan die niet wereldschokkend is.

Er lopen tientallen topics over de leeftijd van beleren, ga daar lekker verder je mening( want het is geen feit!) Verkondigen.

Jessica24

Berichten: 1304
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:00

Jullie gaan goed zeg! En wat ziet het er fijn uit.straks lekker vakantie houden.

Kabayo

Berichten: 14241
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 11:03

ruitje schreef:
Ik ga temmen. Vind dit zonde van het topic. TS geeft een planning aan die niet wereldschokkend is.

Er lopen tientallen topics over de leeftijd van beleren, ga daar lekker verder je mening( want het is geen feit!) Verkondigen.

Dankje wel! Lief.
Paard heeft straks een dik jaar vakantie. Van 4 tot 5 jaar. En zoals gezegd start in op de friesian cup en verder niet

Dankje jessica!

Jolande en kinke. Graag een eigen topic maken daarover als het je zo dwars zit


ynskek schreef:
Als ik de rest van de planning zo lees heb je goed doordacht een keus gemaakt en krijgt ze voorlopig vakantie om alle indrukken te verwerken.

Succes in november met de 3,5 jarigen wedstrijd

Dankjewel!!

IEmmaa wie zegt precies dat ze haar hele leven moet werken?
Verder bedankt

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:04

Knappe Silver, echt gaaf dat ze het zo goed doet en al zo veel laat zien op een jonge leeftijd. En zolang je weet wat je doet en alles met beleid doet en naar je paard luistert zie ik nergens een probleem _/-\o_

Sterre98

Berichten: 6347
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:55

Wat een schitterend beest! Vind het er erg fijn uitzien. Ik doe je het niet na hoor! Tja qua leeftijdsgetal is het een beetje vroeg, maar aan de instelling en bouw, daar kan het bijna niet mis gaan :)

Je hebt het zelfde met oudere paarden, het ene paard is het andere niet. De ene is op zijn 19e fit zat voor concoursen, en de andere staat met 17 al op pensioen.

Kan je niet echt vergelijken :)

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:59

Joolien schreef:
Kabayo schreef:
Nee zeker niet. Maar heb nog geen enkel paard gezien met een blessure op een jonge leeftijd. Terwijl het toch een "populaire" leeftijd is om te beleren
Paard is nooit gemaakt om op te rijden. Nu niet. Over 10 jaar niet.

Edit.
Maar laten we het verder gezellig houden


Het gaat er ook niet om dat ze nu een blessure krijgt, maar dat ze veel eerder stuk gaan. De rug is 1 van de laatste plekken bijv waar de wervels sluiten, dus daar kun je problemen verwachten. Maar op deze leeftijd zijn veel onderdelen van de benen ook nog niet gesloten, dus dan maak je het nog dubbel zo tricky. En dan helpt het ook niet mee dat het een Fries is, die staan al niet bekend om de meest sterke rug.
Als je iig wacht tot het 4e levensjaar, heb je een betere kans dat je je paard heel houdt. ;)
Zomaar een paar onderdelen die nog volop in ontwikkeling zijn:
Spaakbeen en ellepijp – 3 tot 3,5 jaar
Opperarmbeen – 3 tot 3,5 jaar
Schouderblad – 3 tot 3,5 jaar
Spronggewricht – 3 tot 3,5 jaar
Tibia (scheenbeen) – 3 tot 3,5 jaar
Femur (dijbeen) – 3 tot 4 jaar


En wat is precies het negatieve gevolg van lichte arbeid als deze onderdelen nog in ontwikkeling zijn? Is het ooit aangetoond in een betrouwbare studie hoeveel paarden op latere leeftijd blessures krijgen in verhouding tot de leeftijd van inrijden?

Jammer van je topic TS. Denk inderdaad dat je goed weet wat je doet. Ik vind het een hele aansprekende fries, ben erg benieuwd hoe jullie het verder gaan doen in de toekomst.

Jorex

Berichten: 10035
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:54

Wat is Zilver lekker bezig zeg! Ik kan nu niet wachten om Jorie meer te gaan oppakken, want die is ook echt toe aan meer uitdaging. Hij is nu stront vervelend tegen Alex iedere keer _O-

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:51

Kabayo schreef:
Jolande en kinke. Graag een eigen topic maken daarover als het je zo dwars zit


Graag uitleg waarom hier alleen positieve reacties geplaatst mogen worden.

Kabayo

Berichten: 14241
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 20:29

Kinke schreef:
Kabayo schreef:
Jolande en kinke. Graag een eigen topic maken daarover als het je zo dwars zit


Graag uitleg waarom hier alleen positieve reacties geplaatst mogen worden.

Oh je mag zo negatief zijn als je wil hoor. Is mij helemaal prima haha

Maar je vraag waarom wij jonge paarden rijden voor de wedstrijden om ons ego daar te strelen en waarom fokkers/eigenaren en weet ik veel wie jonge paarden gaan rijden lijkt mij écht en écht niet relevant voor dit topic

WillemijnW

Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:34

Wat een knapperd, inderdaad 2,5 jaar is misschien vroeg maar zolang het met beleid gaat,
zie ik het probleem er niet van in, neem aan dat TS haar paard goed genoeg kent om in te schatten
wat ze aan kan :)

Kabayo

Berichten: 14241
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 20:37

Dawson123 schreef:
Knappe Silver, echt gaaf dat ze het zo goed doet en al zo veel laat zien op een jonge leeftijd. En zolang je weet wat je doet en alles met beleid doet en naar je paard luistert zie ik nergens een probleem _/-\o_

Dankjewel ! Lief :)
Hoe is het met jouw knapperd?


Fennadev schreef:
Wat is Zilver lekker bezig zeg! Ik kan nu niet wachten om Jorie meer te gaan oppakken, want die is ook echt toe aan meer uitdaging. Hij is nu stront vervelend tegen Alex iedere keer _O-

Hihi herkenbaa hoor. Zilver voeld zich een beetje ellendig als ze een paar dagen "stil" staat (natuurlijk dagelijks lang lekker naar buiten in kudde verband. Geen zorgen hoor bokkers). En gaat iedereen lopen te irriteren ,loopt iedereen omver en word chagrijnig :+

Dankjewel tmr001. Ik heb er inderdaad goed over na gedacht voordat ik er op ging. Gelukkig ging alles van een leien dakje en vond ze niks erg. Ze is super werkwillig en vind het ook erg leuk. Ze doet liever iets dan niets


sterreke98 schreef:
Wat een schitterend beest! Vind het er erg fijn uitzien. Ik doe je het niet na hoor! Tja qua leeftijdsgetal is het een beetje vroeg, maar aan de instelling en bouw, daar kan het bijna niet mis gaan :)

Je hebt het zelfde met oudere paarden, het ene paard is het andere niet. De ene is op zijn 19e fit zat voor concoursen, en de andere staat met 17 al op pensioen.

Kan je niet echt vergelijken :)

Dankjewel! Mee eens hoor :D

Willemijn dankjewel!

Verder , buiten die 40 minuten per week iets doen ,is ze hardstikke paard met sterke eigen wil. Rustig maar hoor. Die "baby " weet heel goed wat ze wil.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:53

Kabayo schreef:
Maar je vraag waarom wij jonge paarden rijden voor de wedstrijden om ons ego daar te strelen en waarom fokkers/eigenaren en weet ik veel wie jonge paarden gaan rijden lijkt mij écht en écht niet relevant voor dit topic


Beter lezen, ik stel daar geen vraag over.