Samen met pep weer eens gelest

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:48

Beste bokkers,

Een paar weken terug is mijn vriendin meegegaan om foto’s te maken van mij dn mijn verzorgpony pep.
Heel toevallig had ik deze dag ook weer eens rijles.

We zijn nu voornamelijk bezig in de les en in de training zelf om pep goed te leren nagefelijk te laten lopen.
Dit is ter voorbereiding op de moeilijkere oefeningen die we later willen leren zoals schouderbinnenwaarts en travers.

Voor degene die pep nog niet kennen nog een klein paspoortje:
Naam: Peppie
Ras: new-forest pony
Leeftijd: 21 jaar
Niveau: L/M niveau( nooit officieel gestart).

Genoeg gekletst tijd voor de foto’s :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips zijn uiteraard welkom maar houd het wel netjes.
Een reactie vinden wij ook erg leuk :D

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:53

LEuke pony en blauw setje! :) Wat ik meteen opmerkte is dat jij je voeten veel te ver in de stijgbeugel hebt zitten waardoor je hakken naar beneden houden ook veel moeilijker is ;) Verder zou het denk ik voor jou ook makkelijker zijn als je je beugels een gaatje of 2 langer maakt. Veel plezier en succes!

TinkerLoves

Berichten: 117
Geregistreerd: 21-12-10
Woonplaats: Limbwabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:54

Wat een leuke pony. Ik heb een beetje een zwakte voor vosjes. Tips weet ik zo niet. Maar zijn je beugels niet te kort?

Yentaah

Berichten: 1139
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:54

Leuk stel! Dat setje is echt te gek <3
Tip, probeer eens te focussen op je houding en zit. Denk aan de lijn schouder-heup-hak. Je voet heeft geen stabiele plek in de beugel, deze zit er op een aantal foto’s te diep in. En hakken uitdrukken, vooral bij de laatste foto.
Gewoon lekker blijven lessen! Jullie komen er vanzelf wel :)

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:55

Axivoca123 schreef:
LEuke pony en blauw setje! :) Wat ik meteen opmerkte is dat jij je voeten veel te ver in de stijgbeugel hebt zitten waardoor je hakken naar beneden houden ook veel moeilijker is ;) Verder zou het denk ik voor jou ook makkelijker zijn als je je beugels een gaatje of 2 langer maakt. Veel plezier en succes!

Dankjewel voor de tip, ik zal van de week gelijk de beugels een gaatje langer doen.

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:56

Yentaah schreef:
Leuk stel! Dat setje is echt te gek <3
Tip, probeer eens te focussen op je houding en zit. Denk aan de lijn schouder-heup-hak. Je voet heeft geen stabiele plek in de beugel, deze zit er op een aantal foto’s te diep in. En hakken uitdrukken, vooral bij de laatste foto.
Gewoon lekker blijven lessen! Jullie komen er vanzelf wel :)

Ik ga dit meenemen in de training en vooral de lessen. Bedankt voor je tips we gaan er mee aan de slag

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:56

Leuke pony!
Beugels zijn echt wel te kort en ongelijk, of dat ligt aan het zadel maar dan klopt het zadel ook niet.
Als je de beugels een gaatje ( of 2) langer en je hakken uitdrukt geeft dit al een heel ander beeld :)

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:57

Leuke combi! Wat mijn voorgangers inderdaad zeiden over hakken uit drukken maar het viel me ook op dat je de teugels niet tussen je ringvinger en pink hebt. Heb je daar een reden voor?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102544
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:58

Je sporen zitten ook totaal niet goed. :+
Ik zou iets meer teugel geven, ik zie op meerdere foto's aan de mondhoeken dat je trekt.

Staat wel goed het setje! :D Maar heeft ie al die bescherming echt nodig?


En het lijkt alsof je de teugel niet correct vast hebt...handen recht op en sluiten en je teugel tussen je pink en ringvinger houden.

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:59

Ilsaaaa schreef:
Leuke combi! Wat mijn voorgangers inderdaad zeiden over hakken uit drukken maar het viel me ook op dat je de teugels niet tussen je ringvinger en pink hebt. Heb je daar een reden voor?

Dankjewel, een reden heb ik niet echt voor de teugels ik vind dit erg lastig om tussen mijn ringvinger en pink te houden vandaar dat ik eigenlijk zo de teugels vasthoud.
Ik ga eens kijken en overleggen met mij instructrice hoe we dit kunnen verbeteren

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:00

Bellatrix schreef:
Je sporen zitten ook totaal niet goed. :+
Ik zou iets meer teugel geven, ik zie op meerdere foto's aan de mondhoeken dat je trekt.

Staat wel goed het setje! :D Maar heeft ie al die bescherming echt nodig?


En het lijkt alsof je de teugel niet correct vast hebt...handen recht op en sluiten en je teugel tussen je pink en ringvinger houden.

Mag ik vragen hoezo mij sporen niet goed zitten?
Pep heeft deze bescherming niet nodig maar aangezien ze al op leeftijd is wil ik beter voorkomen dan genezen.

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:01

SindyKaya schreef:
Leuke pony!
Beugels zijn echt wel te kort en ongelijk, of dat ligt aan het zadel maar dan klopt het zadel ook niet.
Als je de beugels een gaatje ( of 2) langer en je hakken uitdrukt geeft dit al een heel ander beeld :)

Aan het zadel ligt het niet, ik ga van de week mij beugels een paar gaatjes langer maken en kijken hoe dat aanvoelt

Molfre

Berichten: 2651
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:02

Leuk kleurtje!

Ik ben het eens met de beugel opmerkingen. Verder zou ik willen adviseren je schouders wat meer te ontspannen, de meeste mensen die hun pink op de teugel leggen doen dit vanuit het gevoel alsof ze kracht moeten bijzetten en dit kan vaak worden opgelost door meer te ontspannen.

Het kon echter wel eens zijn dat dit allemaal met elkaar in verband staat :+ Als je beugels te kort zijn zit je niet stabiel, dan ga je je lijf aanspannen (vooral je schouders en bovenlijf, want dat raakt uit balans).

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:03

Wat een leuke pony! Heel leuk setje ook <3

Je kunt inderdaad je beugels een gaatje langer doen en je hakken uitdrukken, wat is de reden dat je met sporen rijdt? Ze zitten namelijk ook verkeerd, waardoor ze naar mijn idee geen werking hebben.
Als je je handen rechtop houdt en je teugels op de juiste manier vasthoudt (pink onder de teugel, duim op de teugel) ziet het er al een stuk beter uit!

Ga vooral zo door met lessen!

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:04

Molfre schreef:
Leuk kleurtje!

Ik ben het eens met de beugel opmerkingen. Verder zou ik willen adviseren je schouders wat meer te ontspannen, de meeste mensen die hun pink op de teugel leggen doen dit vanuit het gevoel alsof ze kracht moeten bijzetten en dit kan vaak worden opgelost door meer te ontspannen.

Het kon echter wel eens zijn dat dit allemaal met elkaar in verband staat :+ Als je beugels te kort zijn zit je niet stabiel, dan ga je je lijf aanspannen (vooral je schouders en bovenlijf, want dat raakt uit balans).

Beugelopmerking is duidelijk,
Ik weet dar ik mij schouders moet ontspannen maar vind het wel lastig.
We gaan er nog mee aan de slag.
Bedankt voor je tip

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:05

Binkie_Eline schreef:
Wat een leuke pony! Heel leuk setje ook <3

Je kunt inderdaad je beugels een gaatje langer doen en je hakken uitdrukken, wat is de reden dat je met sporen rijdt? Ze zitten namelijk ook verkeerd, waardoor ze naar mijn idee geen werking hebben.
Als je je handen rechtop houdt en je teugels op de juiste manier vasthoudt (pink onder de teugel, duim op de teugel) ziet het er al een stuk beter uit!

Ga vooral zo door met lessen!

De reden dat ik met sporen rij is omdat pep anders niet doorloopt.
Dit is in overleg gegaan met mij instructrice en de eigenaresse van pep.
Ik word ook goed begeleid om met sporen te rijden.
Zou je mij kunnen toelichten hoe je zit dat de sporen verkeerd zitten?

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:07

Je had les op deze foto's? De instructrice was het niet opgevallen dat je beugels een paar gaatjes tekort zijn? Dan mag je haar daar best even op aanspreken of zij daarop wil letten in het vervolg. Voeten ook een beetje minder ver in de beugels. Als je er af valt blijf je op deze manier makkelijk in de beugels hangen, dat is gevaarlijk. Maar waarschijnlijk zal het allemaal al beter zitten als je de beugels een paar gaatjes langer doet. Je sporen hangen te laag, die horen hoger. Zo hebben ze niet echt een functie. Verder een leuke pony en een mooi setje!

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:09

Paardenfann4 schreef:
Je had les op deze foto's? De instructrice was het niet opgevallen dat je beugels een paar gaatjes tekort zijn? Dan mag je haar daar best even op aanspreken of zij daarop wil letten in het vervolg. Voeten ook een beetje minder ver in de beugels. Als je er af valt blijf je op deze manier makkelijk in de beugels hangen, dat is gevaarlijk. Maar waarschijnlijk zal het allemaal al beter zitten als je de beugels een paar gaatjes langer doet. Verder een leuke pony en een mooi setje!

Ja ik had les om deze foto’s.
Aanspreken doe ik niet ik neem aan dat mij instructrice daar zelf kundig genoeg voor is. Ik check mij beugels altijd in de les en volgens haar zaten deze goed.

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:13

Maar als je zelf deze foto's bekijkt, vind je dan niet dat ze te kort zitten?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102544
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:16

Je sporen horen zo te zitten:

Afbeelding

En je gebruikt sporen niet om je paard vooruit te krijgen. :+ Dan kan je beter met zweepje werken. Been is reactie. Bij geen reactie een duidelijkere kuithulp en bij weer geen reactie een tikje achter je been. Uiteindelijk heb je dan je zweep niet meer nodig en als je toe bent aan verfijnen van je hulpen en je benen liggen stil genoeg kan je een spoortje overwegen.

En als je pony die bescherming niet nodig heeft zou ik ze aflaten...maar goed, dat is mijn mening. :')

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:19

Bellatrix schreef:
Je sporen horen zo te zitten:

[ Afbeelding ]

En je gebruikt sporen niet om je paard vooruit te krijgen. :+ Dan kan je beter met zweepje werken. Been is reactie. Bij geen reactie een duidelijkere kuithulp en bij weer geen reactie een tikje achter je been. Uiteindelijk heb je dan je zweep niet meer nodig en als je toe bent aan verfijnen van je hulpen en je benen liggen stil genoeg kan je een spoortje overwegen.

En als je pony die bescherming niet nodig heeft zou ik ze aflaten...maar goed, dat is mijn mening. :')

Oh nou heb ik er goed beeld van, dat widt ik niet sorry.
Ik heb hiervoor altijd met een zweep gereden maar daar reageert ze ook nauwelijks op en moet ik haar zeker 4-5x een tik geven voor ze reageert.
Daarom rijd ik nu met sporen.
En bescherming is ieder zijn mening goed recht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102544
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:21

Maar ze reageerde dus wel op de zweep? Bij consequent volhouden hoef je uiteindelijk niet meer 4/5x een tik te geven hoor, kwestie van volhouden. Maar goed jou keus. Zelfde voor de bescherming, is jou keus maar ik zou het liefste niets om de benen willen tenzij het nodig is (tikt zichzelf aan bijvoorbeeld) of je zit in de springsport/eventing/SGW.

Maar ik wens je veel plezier met je verzorgpony!
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 10-05-18 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:21

Sporen omdat je pony niet door loopt >;)
Ik zou die sporen af doen en lekker overgangen gaan rijden. Zorgen dat de pony aan het been word en niet aan het spoor.
Ook zou ik een andere instructrice gaan zoeken als ze je aanraad om voor die reden met een spoor te rijden. Sporen zijn voor het verfijnen en niet voor het vooruit duwen.
Ook ga ik mee met de andere bokkers voor het langer maken van de beugels.

nardxash

Berichten: 4037
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:25

Lau schreef:
Sporen omdat je pony niet door loopt >;)
Ik zou die sporen af doen en lekker overgangen gaan rijden. Zorgen dat de pony aan het been word en niet aan het spoor.
Ook zou ik een andere instructrice gaan zoeken als ze je aanraad om voor die reden met een spoor te rijden. Sporen zijn voor het verfijnen en niet voor het vooruit duwen.
Ook ga ik mee met de andere bokkers voor het langer maken van de beugels.

Andere instructrice word er niet gezocht.
We hebben het met verschillende manieren geprobeerd van eerst zonder hulpmiddelen tot aan zweep aan toe.
Deze zullen dan ook niet afgaan

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:27

nardxash schreef:
Lau schreef:
Sporen omdat je pony niet door loopt >;)
Ik zou die sporen af doen en lekker overgangen gaan rijden. Zorgen dat de pony aan het been word en niet aan het spoor.
Ook zou ik een andere instructrice gaan zoeken als ze je aanraad om voor die reden met een spoor te rijden. Sporen zijn voor het verfijnen en niet voor het vooruit duwen.
Ook ga ik mee met de andere bokkers voor het langer maken van de beugels.

Andere instructrice word er niet gezocht.
We hebben het met verschillende manieren geprobeerd van eerst zonder hulpmiddelen tot aan zweep aan toe.
Deze zullen dan ook niet afgaan


Heel veel succes dan... ik vind het klinken als veel onkunde van alle kanten. Veel plezier met je verzorg pony.