Boogschieten te paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik zou dit ook wel eens willen proberen

Ja, het lijkt me super leuk
280 (74%)
Nee, het lijkt me te gevaarlijk
37 (9%)
Kijken is genoeg
61 (16%)

Totaal aantal stemmen: 378

ymkessen

Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:35

Boogschieten te paard, een van de beste sporten die ik ken. Elke keer als ik het aan iemand vertel, zeggen zij dat ze niet wisten dat het een sport was. Daarom laat ik het nu aan jullie zien. Ik heb niet van alle trainingen mooie foto's dus om te beginnen laat ik jullie deze training zien.

We beginnen de training altijd te voet. Dit ben ik in mijn middeleeuwse tuniek. Grondtrainingen zijn altijd erg belangrijk. Je word er warm van en je herhaalt voor jezelf in het kort wat je straks op het paard gaat doen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Nu we klaar zijn met de voettraining halen we het eerste paard ebij. We gebruiken altijd twee paarden, omdat het voor een paard best zwaar is. We doen het nu aan de longeer lijn, omdat het winter is. Paarden zijn altijd wat frisser dan en je kan het echt niet hebben dat je paard in het midden opeens de kolder in zijn kop krijgt. Veiligheid boven alles. Ik stel jullie voor aan Truuske. Ze draagt een voltigeer singel, zodat we leren zitten.

Afbeelding
Eerst even inkomen in rustige stap

Afbeelding
De eerste galop

Afbeelding
Truuske ziet er wild uit, maar ze zit heerlijk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En toen raakte ik wat

Op de helft wisselen we van paard. We pakken Gina, zij is iets minder rustig dan Truuske en zit helaas ook wat minder lekker, maar je moet leren om vanaf verschillende paarden te kunnen schieten. Uiteindelijk deed Gina het super braaf, al was ze het niet gewend.

Afbeelding
Even kijken hoe ze voelt.

Afbeelding

Afbeelding

En dan aan het einde wat statie foto's, gewoon omdat het kan :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was onze training. Aan het einde paarden afzadelen, afdrogen en even lekker knuffelen. Wij krijgen lekkere koffie / chocolade melk. Een beetje nakletsen en de volgende training plannen. Ik wou dit met jullie delen, omdat ik het geweldig vind om te doen... Laat me weten wat jullie er van vinden :D

romyloverrr

Re: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:37

haha , lijkt mij super om een keer te proberen :D

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:38

Wat grappig. Ik schiet zelf wel een wat pijlen weg, maar zou er nooit aan gedacht hebben dit te paard te doen :P Lijkt me nog behoorlijk lastig, om een bewegend iets een stilstaand doel raken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:43

Oh wat gaaf zeg!! :wow:
Dat wil ik ook!!

ymkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:44

Haha, het is heel speciaal om te doen. Ik begon met boogschieten en toen was daar iemand die dit al deed. Nu doe ik het ook, en het is... ja.. fantastisch xd. En wel heel moeilijk ja, omdat de galop best bewegenlijk is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:45

Gaaf, ik wil dat ook gaan doen, maar wordt nog wat lastig om voor elkaar te krijgen.

ymkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:50

galley schreef:
Gaaf, ik wil dat ook gaan doen, maar wordt nog wat lastig om voor elkaar te krijgen.

Valt wel mee hoor, ik neem aan dat je kan paardrijden, dus heb je het moeilijkste al achter de rug. Boogschieten is makkelijker aan te leren dan paardrijden.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:53

Ha wat leuk!! Dit gaan wij van de zomer doen :) we zijn er naar aan het trainen. Schiet zelf ook al jaren en heb paarden dus ja... dan moet dat toch op een gegeven moment wel gebeuren :P
Ziet er gaaf uit! Leuk dat je een middeleeuwse outfit ervoor hebt :)

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:00

Wat gaaf! Mensen bij mij op stal hebben dit ook een tijdje gedaan, maar zijn daarna helaas weg gegaan, zag er zo gaaf uit!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:00

ik heb het regelmatig voor mijn werk (royal armouries in leeds) gedaan destijds. ik ben bepaald niet supergoed erin, maar adequaat als je de oude voorschriften bekijkt.

Vooral in traditioneel japanse stijl met die gigantische asymetrische bogen en japanse harnassen is een enorme ramp wat mij betreft. ;)

met een hongaarse boog is het veel leuker.

het is ook veel makkelijker als mensen denken, iig om überhaupt wat te raken, snel herladen en wat ze er tegenwoordig allemaal bij verzinnen maakt het dan weer veel moeilijker, maar instapniveau is heel goed te doen, je moet ff je teugels weg durven smijten, dat is het voornaamste.

te voet 'intuitief' boogschieten helpt enorm, want mikken op een paard is echt niet mogelijk.

leuk, veel plezier!
(let op wat er achter het doel is, wellicht een doek spannen?)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:01

Leuk! Wij hebben het ook gedaan. Met Hongaarse ruiterboog (net als jij). Ook speerwerpen en zwaardvechten te paard hebben wij gedaan. Niet aan de longe overigens. Wel met ons eigen paard en pony tegelijk. Door het grootteverschil; paard = Groninger 1.64 m en pony A-welsh 1.20 m was dat niet altijd even makkelijk. Met speerwerpen en zwaardvechten zijn we begonnen met larpmateriaal; daar krijg je hoogstens blauwe plekken van en geen wonden. De paarden vonden het altijd erg leuk en wij ook!

ymkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 16:03

Airnt schreef:
ik heb het regelmatig voor mijn werk (royal armouries in leeds) gedaan destijds. ik ben bepaald niet supergoed erin, maar adequaat als je de oude voorschriften bekijkt.

Vooral in traditioneel japanse stijl met die gigantische asymetrische bogen en japanse harnassen is een enorme ramp wat mij betreft. ;)

met een hongaarse boog is het veel leuker.

het is ook veel makkelijker als mensen denken, iig om überhaupt wat te raken, snel herladen en wat ze er tegenwoordig allemaal bij verzinnen maakt het dan weer veel moeilijker, maar instapniveau is heel goed te doen, je moet ff je teugels weg durven smijten, dat is het voornaamste.

te voet 'intuitief' boogschieten helpt enorm, want mikken op een paard is echt niet mogelijk.

leuk, veel plezier!
(let op wat er achter het doel is, wellicht een doek spannen?)

Haha, ik heb toevallig net een Hongaarse boog :P. In galop word alles wel lastiger, maar dat hangt ook van e paard af. Je moet een paard hebben die vlak zit in die niet idioot hard gaat.
Achter het doel is een leeg weiland. Als je een doek erachter spant is er een risico dat hij terug komt, en dat wil je ook niet.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:16

als het doek los hangt, is dat risico miniem, terugstuiteren kan ook op het pak gebeuren, maar meestal nok-eerst, dus valt allemaal wel mee.

maar goed altijd in je hoofd houden: voor- en achter terrein zijn vrij, natuurlijke projectielafvang is voorhanden... bij elk schot... :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:18

leek me altijd al heel leuk!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:18

wat cool zeg! is dit al een officiële sport, waarvoor wedstrijden bestaan?

ymkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 16:19

Airnt schreef:
als het doek los hangt, is dat risico miniem, terugstuiteren kan ook op het pak gebeuren, maar meestal nok-eerst, dus valt allemaal wel mee.

maar goed altijd in je hoofd houden: voor- en achter terrein zijn vrij, natuurlijke projectielafvang is voorhanden... bij elk schot... :)

Ik weet het, gelukkig doe ik dit echt bij een groep en niet op eigen houtje, We hebben een super goeie trainer en zijn in de leer bij mensen uit Hongarije :D. Zwaar, ze verwachten veel van je... Maar het is het waard. Ik heb de witte band, maar helaas heeft iedereen die als men net begint. En je komt er maar heel moeilijk vanaf :(

ymkessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 16:20

merrylegs schreef:

Er bestaan zeker wedstrijden voor. Helaas is er maar een groep in Nederland die dit officieel doet (daar zit ik bij) dus in Nederland zijn ze niet. Daarvoor moeten we naar Duitsland, België, Hongarije ect. In Oost Europa is deze sport veel bekender dan hier.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:24

ymkessen schreef:
merrylegs schreef:

Er bestaan zeker wedstrijden voor. Helaas is er maar een groep in Nederland die dit officieel doet (daar zit ik bij) dus in Nederland zijn ze niet. Daarvoor moeten we naar Duitsland, België, Hongarije ect. In Oost Europa is deze sport veel bekender dan hier.

jammer zeg! ik zou dat wel eens willen zien. Misschien is het nog niet bekend genoeg?
wie weet, over een paar jaar...

Romy_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:47

Leuk!!!! Wil ik ook. haha

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:50

Gaaf! :D

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:35

Het lijkt mij echt ontzettend gaaf om dit te kunnen! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:36

Ik heb het ook wel eens gedaan, het is kicken! :D

Pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:41

Wauw, dat ziet er gaaf uit zeg!

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:53

Leuk! Mocht je dit nog een keer voor de ogen van een (hobby)fotograaf willen herhalen, dan hou ik me aanbevolen ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:52

Hartstikke leuk! Ik wist niet dat er ook een vereniging voor was in Nederland, hoe heet die? Ik schiet zelf bij een 'gewone' handboogvereniging (wel met veel tradionele schutters overigens), maar wat lessen te paard lijkt me ook erg leerzaam. :j