Nieuwste project: 6 jarige ruin

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 23:24

Hallo

Ik plaats hierbij enkele foto's van mijn nieuwe project. Het is een 6 jarig paard die ik nu sedert 3 maanden voor mensen rijd.
Door het verkeerd opleiden van dit paard, was van dit prachtig dier een zielig hoopje frustratie en verdriet gemaakt. Hij zat vast in zijn hele lichaam en geest. Ze waren al zover dat ze er een s&t in hadden hangen, met een martingaal dat hij wel rond moest staan en dan te weten dat hij pas 6 is en eigenlijk officieel pas 19juli ;( Echt triestig.

Het is een chique type van paard, maar heeft wel veel tegen. Hij is groot (m78), lang, en een verschrikkelijke lange dikke nek die hij aardig op zijn front kan zetten... :D
Iedereen die me kent weet dat ik klassiek train, vetrekkende vanuit een actieve motor achterin.
Dat was bij deze dus niet mogelijk, hij was zo in dat front gereden, liep in wel 100 stukken ( :D zo voelde dat toch) dat ik niets mocht doen wat hem uit dat patroon bracht. Want dan nam hij me direct (blokkeren, bokken, ...)
Dus ik moest even 'n "control alt delete" uitvoeren op dit dier. Dus eerste fysio en osteo laten komen en dan zijn we gewoon ritjes gaan maken in het bos en een keertje naar het strand. Gewoon zodat hij terug wist wat vooruit was en eveneens zijn lichaam leerde kennen.

Nu zijn we sinds enkele weken terug bezig met het dressuurwerk op te nemen en het begint ergens op te lijken. Het aandachtspunt blijft om hem niet in dat front te laten lopen als hij het wil, want dan drukt hij zijn rug weg en kan hij achter niet sterk bewegen.

Maar nu genoeg gesproken, dus hier volgen de foto's *D

FF foto'je van mijn oprit 8-)
Afbeelding
Door het lange gras, naar ons afgereden stuk weiland
Afbeelding
Toch ff checken of mijn zusje weet hoe dat fototoestel werkt :Y)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toch mooi recht
Afbeelding
Afbeelding
Deze vind ik echt mooi ;)
Afbeelding
Afbeelding
En terug naar stal
Afbeelding

ccathalijne
Berichten: 654
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Hardenberg

Re: Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:26

Mooi paard, zoals je vertelt ben je op de goede weg. Ik vind dat je nog wel kan zien dat hij echt in meerdere stukken loopt, maar dat is ook niet zo gek met zo'n joekel. Goed bezig zeg!

latnahc2

Berichten: 1201
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:27

wat een gaaf paard zeg!!!
en wat leuk dat je hem helpt!!!
zo te zien gaat het wel goed komen.

opgeheven
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03-06-08

Re: Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:30

petje af..en succes met dit prachtige dier!

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:34

ziet er heel fijn uit, fijn dat je het zo rustig opbouwd, juist met zon grote moet je de tijd nemen.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:35

Dat is een mooi dier (afstamming?)
Ja dat wordt een dankbaar projectje!

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:37

Dat heb je mooi voor elkaar gekregen!! En ook helemaal van S&T af neem ik aan? Mooi dier hoor maar idd erg groot! Hoop meer fotoos te zien ...

Even off-topic.. mooie oprit..

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:38

Wat een ontzettend gaaf en chique dier! Ziet er al netjes uit, veel succes verder, met tijd en ontspanning moet het goedkomen.

_Carien

Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:39

Wat mooi dat je dit dier zo hebt geholpen!
Chapeau...
Veel succes.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:40

Ik heb net zo'n kolos ;) .
Jammer dat ze hem zo verreden hebben (de mijne kreeg ik met vier jaar en ook al helemaal overvraagd).
Wel een heel leuk paard, lijkt me, heel veel plezier met hem, hij gaat je zeker veel voldoening schenken!

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 23:59

zow dat is snel... bedankt voor de reacties

@Pris: nee stang en trens niet, eerst de basis er goed in dus zal pas vanaf st georges zijn. Probleem is ook niet het 'rondrijden', wel het correct door zijn lichaam laten lopen. Helaas krijg je dat niet iedereen wijsgemaakt en blijven veel mensen gaan voor het 'frontwerk'

Het is een Don Primero uit een alcatraz merrie.

Verder schenkt dit paard me veel voldoening hoor en ben ik gewoon blij van zo eentje bij op stal te hebben.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 00:01

bulck schreef:
zow dat is snel... bedankt voor de reacties

@Pris: nee stang en trens niet, eerst de basis er goed in dus zal pas vanaf st georges zijn. Probleem is ook niet het 'rondrijden', wel het correct door zijn lichaam laten lopen. Helaas krijg je dat niet iedereen wijsgemaakt en blijven veel mensen gaan voor het 'frontwerk'

Het is een Don Primero uit een alcatraz merrie.

Verder schenkt dit paard me veel voldoening hoor en ben ik gewoon blij van zo eentje bij op stal te hebben.

oh wat leuk , mijn kolos is een Natal * Alcatraz, ze hebben qua looks ook best wat gelijkenissen.
Hij is nu 8 en 1.85m

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 07:24

@sjorsie, heb je daar een foto van? 1.85 is echt groot e. Heb zo'n springpaard gehad en die aaneen rijden is echt een heel karwei, omdat ze zich zo snel er doorheen kunnen laten vallen.
Maar eens zo'n beest zijn lichaam onder de man leert kennen en beheersen, zit je ook wel echt op een boot :-)

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:45

@ bulck Ik vind juist de basis het belangrijkste lekker laag en over zijn rug leren te lopen en op zijn eigen benen. het frontwerk vind ik voor latere zorg.. Maar idd veel mensen denken hup dat front erop trekken want dat staat mooi!!!
Mijn complimenten dat je dit diertje in ongeveer 3 maand tijd toch al zover hebt gekregen.. Ben benieuwd naar meerdere fotoos.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:56

Ziet er echt goed uit! Je ziet ook dat je met een licht contact rijdt. Echt lekker ontspannen :j
Vraag me af of je ook foto's hebt van enkele maanden terug?

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:01

Ziet er zeker en vast goed uit hoor!
Als ik zo lees hoe zwaar hij het had dan ziet dit er al vreselijk goed uit!
Doe zo verder zou ik zeggen!

Btw: prachtig dier!!!!

Karolien_

Berichten: 1066
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:04

Het ziet er al heel goed en plezierig uit. Je zou niet eigenlijk niet meer zeggen dat hij zo'n problemen gehad heeft.

En wat een prachtige omgeving, lekker dat je daar elke dag van kan genieten.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:05

@Pris: helemaal met je eens ;-)
Dit paard is echt alle oefeningen ingeschopt, zonder basis en zonder te kijken naar het paard.
Verder is het wel dit paard dat de complimenten verdient hoor, ik geef hem enkel de mogelijkheid.
Maar het is een hemels groot verschil met toen hij hier pas aankwam. De eigenaar stond op het punt hem weg te brengen naar het laatste station, omdat zijn dochter er schrik op had en zogenoemde 'prof' ruiters hier uit de buurt hem ook niet klaar kregen en hij onhandelbaarder werd met de dag.

Weet je wat het ook is, een paard is een dier. Wij delen ze op in hokjes (dressuur, springen etc) waardoor we te hard focussen op een onderdeel, zeker bij dressuur. ik ben zelf dressuurruiter, maar maak graag een stevige buitenrit, neem eens kleine sprongetjes etc.

Dit paard heeft een heel karakter en is een persoonlijkheid op zich. Hij is ondanks alles heel hard op mensen gefocust, en je ziet hem ook meer en meer uit zijn schulp komen. En het onzekere is stilaan plaats aan het ruimen voor een zelfzeker paard, dat weet hoe de regels in elkaar zitten. Dus structuur, consequent doorzetten en eerlijk blijven doen een paard snel opknappen.

Karolien_

Berichten: 1066
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:13

Wat gaat er verder met hem gebeuren? Gaat hij weer terug naar de eigenaar als hij weer op het goede pad is? Als dat zo is hoop ik dat ze dan begeleiding krijgen, want het is voor de eigenaar natuurlijk moeilijk om dan niet terug te vallen in oude gewoonten.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:14

@karolien, ja heb mazzel met mijn hoeve :-), bovendien ligt het vlakbij een beschermd natuurgebied, dus heel bosrijk en landelijk.
Het is nog verre van af hoor, maar heb deze alvast bij mij thuis staan. Enkel heb ik nog geen rijbaan, maar om de twee weken ga ik op verplaatsing trainen en in echte nood kan ik even naar mijn ouders. En eerlijk die ruimte doet denk ik ons beide wel een plezier.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:26

Ik vind het er eigenlijk al heel netjes uitzien, lekker ontspannen en naar hoe je alles beschrijft, weet je waar je mee bezig bent.
De mijne is iets kleiner 1.74m hoog, maar soms ook lastig aan elkaar te rijden.
Zonde dat sommige mensen zo star zijn op wat ze willen dat een paard kan en dit "even" snel willen aanleren. Z'on paard raakt daarvan helemaal in de knoop. Daarom is het erg fijn te zien dat jij het paard de tijd gunt en de kans biedt om ook "anders" te leren, zonder stress en spanning, maar gewoon alles in samenwerking met elkaar.

Mooie laarzen trouwens en mooie omgeving, succes met dit mooie paard!

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:34

Helaas zijn vele profs niet zulke profs als ik ze graag zou willen zien.. Ook bij de meeste trainen ze de paarden echt over de kop! Ik heb veel paarden voor anderen gereden en ben ook dressuur gericht bezig maar af en toe een sprong is heerlijk en een heerlijk eind de bos in dus ook! En ja zelfs met de friezen die ik de laatste tijd heb gedaan train ik hetzelfde ook extra laag instellen hoe moeilijk ze dat ook vinden.. en springen idem dito.. En weet je ze gaan er veel fijner van lopen en zijn dressuurmatig veel fijner te rijden

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:36


bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:55

@pris daar heb je helemaal gelijk in. Kijk ik ben verre van een perfecte ruiter hoor. Maar ik begrijp niet dat mensen zolang een paard in training zetten en niet kritisch blijven op hoe hun paard loopt. Het kan altijd eens zijn dat ze eens klieren, maar paardrijden kan toch geen gevecht en powertraining zijn. En dan mag je bij mij GP zijn, maar dan pas ik.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: Nieuwste project: 6 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:06

Zijn er niet veel die zo denken.. ook ik zie hier meerdere hogere ruiters en vaak de manier van trainen staat me niet aan. Ook ik ben helemaal niet een perfecte ruiter, verre van dat, maar ik ben wel graag fair naar het paard toe.. en heb gewoon gemerkt in mijn omgeving dat allerlei hulpmiddelen eraan hangen heel vaak lijd naar hele ongewone situaties! Maar goed ben dus eens met je manier van trainen!! Super!
Heb je toevallig nog fotoos van hoe hij bij jou kwam?