Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 23:03

São Paulo, zomaar een willekeurige deelstaat in Brazilie, waar afgelopen maart de selectie wedstrijden voor de Regionale Kampioenschappen Dressuur 2009 van start gingen. Maar wat betekent 'regionaal' nog als je bedenkt dat de "provincie" São Paulo 6x groter is dan Nederland en ruim 40 miljoen mensen herbergt!
Dan wordt het concept regionaal opeens toch wel erg grootschalig, over concurrentie gesproken! En dit regionale kampioenschap werd meteen mijn debuut! Welkom in Brazilie zou ik zeggen.

Gewapend met paard, sporen en instructeur betraden we die bewuste zaterdag zenuwachtig het heiligdom van club Santo Amaro, waar gedurende twee dagen de eerste etape verreden werd. Mijn instructeur had er alle vetrouwen in, ikzelf was nogal onder de indruk van het hele gebeuren en paardlief maakte zich meer zorgen of hij wel op tijd zijn hooistengels zou krijgen.

Paardlief, ook wel bekend onder de naam Q´Esplanado, is een 12 jarige Lusitano hengst en staat in pension op de stal waar ik les. Het is ook zijn dressuurdebuut, want voorheen werd hij alleen 'Working Equitation' getraind en door zijn eigenaar voor buitenritten gebruikt. Toen zijn vaste bijrijder wegging, was ik de gelukkige, maar het was pittiger dan ik dacht, want:
** In Working Equitation wordt niet gedraafd. Dus draven, dat deed hij ook braaf niet! En in de hedendaagse dressuur is de draf toch wel een onderscheidend onderdeel.
** Hij was zo wendbaar dat hij bij mijn voorzichtige poging tot afwenden meteen met zijn neus in zijn kont zat. Mijn A-C lijn werd in het gunstigste geval een slangenvolte-met-6-bogen... :o
** Hij werd voorheen heel kort in de hals en op een flinke stang & trens gereden. Zelf rij ik met simpel trensje en meneer liep dan ook meteen happy met zijn neus op de loodlijn, maar dan wel op een horizontale loodlijn..
** hij was zo lui dat ik altijd voor de zekerheid een reserve pakje Duracell bij me droeg. En was het niet voor hem, dan kon ik het zelf wel gebruiken.

Ik kan dan ook wel eerlijk bekennen dat onze eerste tijd samen werkelijk niet om aan te zien was. Maar onder begeleiding van mijn instructeur hebben we hem toch om weten te scholen tot een deftige dressuurdanser. En voor je het weet sta je daar.. in vol ornaat in verweg Brazilie zenuwachtig je plastron te strikken.

Naast het plaatsen van de fotos (van verschillende wedstrijddagen) heb ik ook wat geschreven over de dressuurcultuur en wat de verschillen zijn. Dan kun je na afloop vertellen waar je liever zou starten: In Nederland of in Brazilie. Zelf ben er namelijk nog niet uit..

Omdat zijn naam zo lastig typt, zal ik Q´Esplanado (spreek je ongeveer uit als het 4 lettergrepige woord: "Kéès-spla-na-doe") vanaf nu Kees noemen.


Aanschouw de wedstrijdring:
Afbeelding

Alle proeven op alle niveaus, ook beginners en kinderen, worden in een 20x60m bak verreden. De bak op onze stal is zelfs kleiner dan 20x40m, dus van hand veranderen wordt hier opeens een zowat onoverbrugbaar traject, dat was erg wennen.
(Op het lijstje zetten voor volgende keer: Verrekijker en GPS meenemen!)
Maar de bak van vandaag is wel erg mooi! Voelt net echt. Let ook op de 5 kabouter juryhuisjes.



Afbeelding
Elke wedstrijd op elk niveau wordt door minimaal 3 (!) juryleden beoordeeld. Bij kampioenschappen zijn dat er 4 of 5, waaronder eentje uit een andere deelstaat. Dat maakt wedstrijd rijden hier ook iets duurder, zelfs terwijl er altijd volop sponsors zijn. De goedkoopste wedstrijd is omgerekend 16 euro per proef, en voor deze wedstrijd betaal je omgerekend 41 euro per proef. Voor een derde wereld land natuurlijk een enorm bedrag, ter vergelijking: het wettelijke minimun salaris is hier 155 euro per maand.



Afbeelding
Er zijn geen winstpunten te behalen, je rijdt alleen voor een "Ranking" binnen een klassement. Er bestaan meerdere klassementen: per Staat, per Club, per Interclubs, per Federatie of per gesponsord evenement. Sommige Rankings hebben 5 selectie wedstrijden, sommige maar 1. Omdat er geen winstpunten zijn, mag je zelf bepalen in welke klasse je begint en wanneer je promoveerd naar een hogere/lagere klasse en mag je zelfs een klasse overslaan. (al zijn er enkele beperkingen, zie volgend verschil)
Het is vreemd (voor een hollander) om zonder winstpunten wedstrijden te rijden, want nu gaat het echt om het winnen in plaats van groeien binnen een klasse.



Afbeelding
Ze kennen geen klasse B, L1, L2, M1, etc. Maar ze hebben een complexer systeem.
De klasse waarin je start bestaat uit 2 delen: De 'Category' en de 'Serie'.
De Category is het niveau van de ruiter.
Als ruiter start je bijvoorbeeld als Baby-rider, Mini-mirim, Mirim, Amateur I, Amateur II, Amateur Open, Professional, Senior, Senior Top. Deze Category hangt af van je wedstrijdervaring, leeftijd en of je beroepsruiter of recreant bent.

De Serie is de moeilijkheidsgraad van de proef.
Zo heb je: Iniciante, Elementar, Preliminar, Media 1, Media 2, Forte 1, Forte 2, Prix St.George, etc. Deze serie indeling is niet te vergelijken met de verdeling in Nederland. De braziliaanse Media 1 vraagt meer dan de Nederlandse M1. Omdat er minder klassen zijn tot aan de Prix St. George, zijn de verschillen tussen de series extra groot. Een overstap wordt dus niet zo makkelijk gemaakt.
Je start-groep wordt bepaald naar aanleiding van de combinatie van Categorie + Serie.
Met de interclub kampioenschappen start ik "Amateur I - Elementar". Maar omdat deze klasse niet wordt aangeboden tijdens de regionale kampioenschappen start ik daar in de hogere klasse "Amateur Open - Elementar".

Voordeel is dus dat je als professioneel ruiter met een jong en/of onvervaren paard onbeperkt in alle lage klassen kunt starten. (en dat is concurentie-technisch gezien eerlijk, omdat je alleen uitkomt tegen andere professionele ruiters.)
En als onervaren ruiter op een talentvol doorgetraind toppaard kun je meteen een hogere klasse uitproberen en de lagere klasse overslaan. En ook dat is eerlijk omdat je alleen tegen ruiters zal starten met dezelfde leeftijd/ervaring. (die niet automatisch ook een goed paard hoeven te hebben.)



Afbeelding
Ik start naast de op zich staande wedstrijden in 2 kampioenschappen (rankings): de Interclubs en de Regionale. In beide gevallen gaat het zo: tijdens je eerste selectie wedstrijd rijdt je Proef 1 van je Serie, dat is een simpele proef. De tweede keer rij je proef 2, dat is al een stuk moeilijker. De keer erna rij je de technisch nog moeilijkere proef 3, en de vierde keer rij je de zeer pittige proef 4.
In elke proef (binnen je Serie) zitten steeds moeilijkere onderdelen die elkaar sneller opvolgen. Dat maakt vergelijken met Nederland ook moeilijker, want proef 1 binnen je klasse zal bijvoobeeld B zijn, terwijl proef 4 binnen dezelfde klasse al moeilijker dan L1 is. Aan de andere kant is het ook wel leuk dat je elke selectiewedstrijd een moeilijkere proef moet rijden. Survival of the fittest!



Afbeelding
De Puntentelling:
De normale onderdelen tellen 1x mee, de belangrijke onderdelen tellen 2x mee in het eindtotaal. (bijvoorbeeld alles met halsstrekken telt 2x mee) Serie Elementar telt 18 onderdelen, waarvan 14 rijonderdelen, en daarnaast nog: zuiverheid/regelmaat van de gangen (1x), Impuls (1x), Harmonie/vertrouwen/acceptatie van het bit (2x) en de Ruiter (zit/ gebruik, effectiviteit van de hulpen (2x).
Op de foto ben ik verrast door mijn rechte: schouder, heup, enkel lijn.
Achja, moment opname zullen we maar populair zeggen, daarna zal ik vast wel weer scheef gaan zitten.




Afbeelding
Favoriet onderdeel uit mijn Elementar - Proef 2:
Picture this:
Je bent halverwege je proef, je zit in galop, je gaat over in draf, precies op A maak je een overgang naar middenstap, om vervolgens F-X-M een gebroken lijn in uitgestekte stap aan de losse teugel te maken, dan voor M teugels weer oppakken, op M een overgang naar middenstap, en dan op C hup in draf. En dat precies midden in je proef op een hengst die in de verte allemaal lekkere merriemokkels ziet, en eigenlijk denkt dat de proef al weer afgelopen is, en eigenlijk op X de andere kant op wil. Zie dan maar eens zonder teugels een nette gebroken lijn te maken om vervolgens de boel weer leuk op te pakken en je proef af te maken...
En inderdaad, dit onderdeel telt 2x mee en daar worden veel onvoldoendes op gescoord.
Kees (hier tijdens proef 1 waar het zelfde op de gigantisch lange diagonaal gevraagd wordt) laat hij zijn hoofd netjes zaken en stapt goed door, het oppakken verloopt echter minder soepel.. Dat wordt nog meer oefenen!



Afbeelding
De vraag der vragen: Wordt je proef in het portugees, engels of nederlands voorgelezen?
Het antwoord: Alle drie niet!
Want in Brazilie is een voorlezer niet toegestaan! Ook niet voor beginners en ook niet voor kinderen. Alleen voor erg jonge kinderen mag de jury zelf aanwijzingen geven waar ze naartoe moeten. Bij een 2 daagse moet je dan ook 2 verschillende proeven uit je hoofd leren. Erg pittig! En de volgende keer weer 2 nieuwe!
Overigens, bij Serie Iniciante en Elementar je mag zelf weten of je doorzit of lichtrijdt. Daarna is het verplicht doorzitten tijdens de hele proef.



Afbeelding
Brazilie, het is hier tropisch, heeel tropisch met tropische zon. Iedereen denkt meteen aan zee, strand, zon en dan op je slippers in je bikini een lekker kokosnootijsje halen. Ik denk aan: Het is 35 graden en ik rij in de open zon op een zwetend dampend paard met mijn handschoenen, cap, laarzen, plastron en syntetisch rijjasje aan!! Je rijjasje mag dus -nooit- uit, maakt niet uit hoe warm het is. Na afloop kun je me dus uitwringen en aan het infuus hangen. Is echt veels te heet voor dit hollands-11-steden-tocht-poldermodel! Maar jullie hoeven je geen zorgen te maken, want bij elke dressuurwedstrijd is het verplicht om een ambulance, 1 doktor en 1 verpleger aanwezig te hebben.
De waterplassen in de bak zijn niet van de regen, maar van mijn zweet.



Afbeelding
Een naar puntje is de bekendmaking van de startlijsttijden. Moet je om 08:30 rijden, of om 18:30? Toch niet onbelangrijk hè, maar dit kleine detail wordt altijd pas in de (na)middag VOOR de wedstrijddag bekend gemaakt en daar moet je zelf voor bellen.
Maar hoe zit dat dan met voorbereiding, transport, wassen, poetsen, invlechten, laarzen en tuig boenen? Tja, durf het bijna niet te zeggen, maar dat doen de grooms de avond ervoor. Iedereen, ook kinderen, hebben grooms. Dat klinkt misschien raar, maar in een land met zoveel armoede en zonder werkloosheidswet is zelfs rioolveger nog een droombaan, dus daarmee vergeleken is aanstelling tot paarden-groom een een lot uit de loterij. Daar staan ze letterlijk voor in de rij. Ik hoef dus niet te melden dat "verzorging" nooit onderdeel van het protocol is, want geen enkele ruiter die zelf aan zijn paard geplukt heeft.
Op de foto een verzorgd plaatje, waar alle dank en credits uitgaan naar mijn 3 enige echte supergrooms Ivan, Pedroso en Fernando!




Afbeelding
Inderdaad Kees is een lusitano. In Brazilie wordt de Lusitano gezien als het dressuurpaard, dus 90% van de deelnemers rijdt op een lusitano. Leuk weetje, hier wordt de dressuurwereld overspoeld door.. mannen. Dressuur is een echte mannensport! Er zijn ook vrouwen, maar dat zijn eigenlijk europeanen. Veel mannelijke deelnemers zijn trouwens ook europeaan. De van oorsprong brazilianen die in de klasse 'Professional' rijden zijn voornamelijk in dienst van grote stoeterijen en bestaan uit jongemannen uit armere bevolkingsgroepen die zich opgewerkt hebben van mestschepper tot ruiter. Een prachtig levensverhaal is van Rogerio die names Brazilie zich gekwalificeerd had voor de olympische spelen van 2008. Dat is een echt 100% penny verhaal. Helaas werd een dag voor de spelen zijn paard medisch afgekeurd wegens onregelmatigheid. De Penny kan de filmrechten komen kopen.




Afbeelding
En dan de eindgroet! Kees staat zowat op een postzegel.
De punten worden altijd in percentages uitgedrukt, en meteen na de proef per jurylid bekend gemaakt. Heb me dus snel bekwaam gemaakt in het portugees cijferen.
Mijn scores waren dag 1: 64,700% en dag 2: 64,400% wat 2x een eerste plaats opleverde. Er was ook een prijs voor de leider van het individuele tussenklassement, wat ik automatisch ook was. Bij de "Interclubs ranking" staan we ook op de eerste plaats. Maar er zijn voor beide nog wat etapes te gaan, dus alles kan veranderen, maar tot dat moment geniet ik elke dag weer van de vooruitgang die we gemaakt hebben. Wie had dat gedacht.. zonder mijn instructeur was dat dus nooit gelukt. Hij verdient ook een lintje.




Afbeelding
Na elke proef, op elk niveau, komt er een jurylid uit het hokje gestapt en doet een inspectie. Vinden ze bloedsporen in de mond of bij de buik dan ben je direct gediskwalificeerd. Ze checken bijvoorbeeld ook of de wieltjes aan je spoor kunnen draaien, of je sporen niet te scherp zijn, de neusriem/kinketting niet te strak aangesnoerd zit, etc.
Ondanks dat ik een simpel zacht bitje heb en niet gigantisch in zijn mond heb zitten raggen, blijft het toch een spannend moment.


Afbeelding
Prijsuitrijkingen zijn hier hele happenings, met foto pers-moment en al. Van mijn even snel de rozet ophalen kwam niets terecht, want je moet eerst glimlachend poseren met de sponsor, dan met de organisatie of federatie directeur, dan met je persoon naar keuze, en dan met de top3. En flits, flits, flits, wel blijven lachen voor de camera´s. Op deze foto poseer ik met links de federatie directeur en rechts mijn instucteur. Ze hadden die dag zelf ook niet onverdienstelijk gestart. Na de prijsuitrijking is er vaak een lotterij. Alle namen van alle ruiters gaan in een bak, en dan trekt de jury er steeds een naam uit. Je kunt bijvoorbeeld flatscreen TV´s, Mp3-spelers, GMS, etc winnen. (Afhankelijk van de sponsor) Afgelopen weekend stond er een splinternieuwe motor als hoofdprijs te wachten. Heb hem niet gewonnen, heb mijn handen al vol aan 1 PK..




Afbeelding
Hier nog even voor het verre thuisfront een shootje. Zelf sta ik er niet zo best op, maar Kees wel. En als ik moet kiezen tussen een mooie foto van hem of van mij, dan wordt het dus de witte motor himself. De gouden medaille en rozet met gouden plak is voor de eerste plaats in de ranking, de andere medaille en rozet voor eerste prijs tijdens de selectiewedstrijd van die dag. Ze kennen hier niet het principe van Oranje, rood, wit, blauw, etc.
Andere verschillen zijn: Iedereen mag op een hengst starten, iedereen boven de 18 jaar mag met hoedje starten, stang en trens zijn al veel eerder toegestaan, je mag per paard maar 1 proef per dag starten, en per category maar 2 paarden uitbrengen, vanaf dit jaar moet elke wedstrijd ook een 'Jonge paarden' categorie hebben (4, 5 en 6 jarigen).

Zoals ik al schreef rijden hier bijna alleen mannen dressuur, dus na afloop moet er gezoend worden. Het mag wel duidelijk zijn welke lekkere braziliaanse vent de grootste zoen krijgt:
Http://pic50.picturetrail.com:80/VOL459/4347226/19366564/364234125.jpg

Nu weten jullie ook een beetje de verschillen tussen het wedstrijdleven hier en in Nederland, ieder land heeft zo zijn voor- en nadelen.
Ben dan ook benieuwd voor welk van de 2 landen jullie zouden kiezen!!

CeesRinko

Berichten: 1540
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:07

Geweldig !! Super leuk! :D
ik denk dat ik toch wel voor nederland zou kiezen, daar is het allemaal simpeler ... Mjha! brazillie is dan ook wel weer een super uitdaging! ;)

Gefeliciteerd met je prijzen! :D

kaatje77

Berichten: 10447
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:11

Wat een enorm mooi verslag om te lezen. :Y)

Gefeliciteerd met je prijzen. :D

Armario

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:18

Waaw! Prachtig verslag en (even gespiekt) prachtig profiel!
Ben nu wel een beetje jaloers;).

Ik zou toch wel kiezen voor de ouwe trouwe regeling in Nederland (ook al woon ik in België). Veel te ingewikkeld daar in Brazilië :)!

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:19

Wow wat een prachtig paard! De rest in je profiel trouwens ook :9 Je boft maar!
Gefeliciteerd met je prijzen, het ziet er ook heel mooi uit. Wel een heel ingewikkeld gedoe dat wedstrijdrijden daar pfff. Maar je doet het super!

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:20

wauw leuk om te lezen!gelukkig hoef ik niet te kiezen haha,brazilie kom ik niet zo gauw :+

SunnyBL

Berichten: 456
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:20

Wat ontzettend leuk om te lezen! En een schitterend paardje ook zeg :D

Gefeliciteerd met je eerste prijzen!

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:21

Wat super leuk om te lezen, heb erg gelachen en weer wat geleerd!
Gefeliciteerd!

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:23

wat een mooie piste en omgeving, je boft. Leuk verslagje :) gefeliciteerd.

Zoetje_

Berichten: 2755
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:27

wauw wat super gaaf om dat zo uitgelegd te zien!
klikt idd ingewikkeld, maar op een of andere manier ook eerlijker :j

je hebt trouwens een erg gaaf paard onder je! die ook lekker kan lopen zo te zien :j je eerste prijzen waren zeker verdiend!

enne houd je ons op de hoogte van je vorderingen met kees? :D

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:30

Wat een mooi beest!
Tjee, ingewikkeld maar hoor die wedstrijden daar! Ook echt een superterrein!
Wel heel leuk om te lezen hoe het daar er aan toe gaat. Echt interessant!
Maar zou toch liever voor nederland kiezen

Manonx

Berichten: 2048
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Spanbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:31

wat leuk om dit zo te zien, qua vergelijkingen enzo!
erg leuk geschreven!

je hebt een leuk paard tot je beschikking!
en ziet er goed uit :)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:33

Enorm grappig geschreven :D
Apart toch hoeveel verschil er is in dezelfde sport, verschillende landen. Je moet er haast wel voor gestudeerd hebben te weten in welke proef je nu moet starten zeg. Ik vond Belgie al onbegrijpelijk :o

Over je foto's, hele leuke plaatjes en natuurlijk een prachtig paard.
De eerste keer op pad en dan gelijk alle prijzen wegkapen beloofd wat!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:39

Erg interessant, leuk geschreven! Je hebt je paard heerlijk aan het lopen, wat een ontzettend knap dier!!

Manderino

Berichten: 1309
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 00:50

Jeetje,wat intressant,en wat een mooi paard!
En natuurlijk gefeliciteerd met je prijzen :D

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 01:00

gefeliciteert met je overwinning!
het is daar wel heel erg mooi.
heel erg leuk om je verslag te lezen!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 02:31

Zoetje_ schreef:
klikt idd ingewikkeld, maar op een of andere manier ook eerlijker


Heb ook het idee dat het eerlijker is. Er zijn standaard meer juryleden, je wordt niet alleen ingedeeld op basis van de proef, maar ook op achtergrond van de ruiter.
En ook eerlijker voor het paard, want na afloop wordt elk paard gecontroleerd op onregelmatigheden. En wordt het niet aan het toeval overgelaten dat een ringofficial toevallig ziet dat jij je sporen even lekker scherp bijgevijld hebt...

loveshorses1 schreef:
Maar zou toch liever voor nederland kiezen


Op basis van de winstpunt mogelijkheid zou ik ook voor Nederland kiezen.
In Nederland krijg je tenminste nog winstpunten boven de 60%, hier maakt het geen r**t uit of je boven de 60% of 70% scoort, als je er niet eerste mee wordt dan valt er verder weinig binnen te slepen.

KellyenXena schreef:
De eerste keer op pad en dan gelijk alle prijzen wegkapen beloofd wat!


Was eigenlijk wel een verassing.. We hadden beide nou niet echt de achtergrond om even de 2 rankings te domineren. Ook afgelopen weekend sleepte we op beide dagen de eerste prijs weg. Maar nummer 2 wordt elke proef beter, terwijl wij vrij constant blijven, dus het wordt nog spannend. (al denken ze hier dat ik in piepklein Nederland, waar iedereen uiteraard een Salinero-kloon ter beschikking heeft en natuurlijk elke dag les van Anky krijgt, een voorsprong heb. :D )

nikkigioa schreef:
wat een ontzettend knap dier!!


Jammer dat niet alle fotos even scherp zijn.
Op deze foto van hem vind ik hem echt geweldig, die komt uit het vorige topic over Kees.
http://pic50.picturetrail.com/VOL459/4347226/19366564/361919671.jpg
Probleem is alleen dat hij zoooo wit is dat de meeste fotos overbelicht worden. (het is ook nooit goed, haha!)

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 03:15

Geweldig verhaal, de tranen liepen over mijn wangen van het lachen. Zo humoristisch beschreven, echt geweldig. _O- _O- _O-

Wel leuk om eens te lezen hoe het in een ander land gaat en dan in een land waar zoveel armoede is.
Het zijn heel andere regels maar eigenlijk wel eerlijker dan hier. Hier kan een Z ruiter gewoon met een jong paard L starten volgens mij, die rijdt dan iedereen eruit.

Jullie zijn ook een hele goede combinatie, zag er goed uit.
Ze zijn alleen iets te royaal geweest met het besproeien van de bak. Waren de bordjes wel groot genoeg?. _O-

Orchidee21
Berichten: 2154
Geregistreerd: 27-09-07
Woonplaats: Westerhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 05:34

WAt een prachtig verhaal heb je daar geschreven zeg.
Echt super intressant alhoewel ik de helft al wel weer vergeten ben.
En wat een supermooi toppaard heb je daar onder je kont.
Wel grappig om te zien dat de kleding hetzelfde is als in nederland.

GEfeliciteerd met je resultaten en ik hoop snel weer wat te lezen van je andere wedstrijden aldaar!!

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 06:11

Wat mooi joh, daar!
Wat een ervaring.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Mijn wedstrijddebuut in... Brazilie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:47

Wauw, super zeg! Wat is Kees een heerlijke, prachtige vent :~ En gefeliciteerd met jullie resultaten, super.

Narya

Berichten: 5231
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:01

Wat een leuk verslag, ik heb het met veel plezier gelezen. En wat een verschrikkelijk leuk paard heb je daar :D

anGelaa_Xx
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Kesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:05

Wat een geweldig prachtpaard!

Wauw, wat een hals & achterhand. Je bent zelf, op de foto's te zien, een erg vriendelijke ruiter. En daar hou ik wel van. Goed gedaan meid, ga vooral zo door!

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:28

Wat een ontzettend leuk verslag om te lezen zeg. Het is wel een hele ervaring om daar te starten. MOeilijk om te bepalen wat nu leuker/ beter/ makkelijker is. VInd het in geval dat je het super gedaan hebt!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:36

Toen de kant-en-klare eetcultuur in Nederland nog in de kinderschoenen stond, was er een reclame voor brood. Dat brood kwam niet van de bakker maar uit de fabriek, was sneeuwwit, gevuld met lucht, redelijk goedkoop, alvast gesneden en mooi verpakt. Dat brood heette Kingcorn.
In de reclame trad een klein jongetje op die, bepakt met een koffertje en speelgoedbeer, op de drempel van de voordeur, klaar om te vertrekken, tegen zijn vader de onvergetelijk woorden sprak: "Ik ga bij Pietje wonen, want daar hebben ze Kingcorn!"

Zal ik je 's wat vertellen? Zo'n gevoel krijg ik na het lezen van jouw verhaal ook!
Ik ga m'n koffertje pakken, neem m'n reuzinnenpaard onder de arm en kom naar je toe!

Wat een heerlijk verslag, vol humor ... ik denk dat we het best met elkaar kunnen vinden :)
Met de Braziliaanse regels, och daar komen we wel uit - schrijf me maar alvast in voor Top Senior, Grand Prix _O-

Mijn dringend verzoek.. als er op jouw werkplek wel 95 paarden staan, dan zie ik graag nog tenminste 95 verhalen tegemoet!!