Zwaardvechten te Paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:17

Wauw wat gaaf! <3 En wat leg je alles duidelijk uit bij je foto's. Heel leuk om een kijkje te nemen in zoiets!

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:28

Heel mooi, vooral de manier waarop jij jouw paard hanteert; geen geruk, niet achter de loodlijn, op de achterhand... top!!

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:30

Super gaaf topic dit en het ziet er mooi gereden uit! Waar in de omgeving is dit. Want niet alleen jij en je paard zijn mooi en stoer, maar ik vind de omgeving ook zo mooi!

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:38

Hevonen schreef:
Heel mooi, vooral de manier waarop jij jouw paard hanteert; geen geruk, niet achter de loodlijn, op de achterhand... top!!

Precies dit! Zelfs in het heetst van de strijd (letterlijk :D ) geen geruk en gepluk, het lijkt zo eenvoudig en beheerst. Ook echt heel leuk dat er in de dressuur toch nog heel veel afwisseling is, lijkt mij ook echt heel leuk om zo bezig te zijn met rijden. Het zal je vast al heel vaak gevraagd zijn, maar wat voor / welke instructeurs geven op zulke manier les?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 20:07

Thanks allemaal!

@ pien_2010: Dit is in Thüringen, nabij het Thüringerwald. :)

@ Bamii: voor de specifieke combinatie 'historische dressuur' (omdat klassieke dressuur tegenwoordig zo breed is dat het niet specifiek dezelfde lading dekt :) ) hoge school en schermen is Arne Koets één van de weinige die hierin in Europa lesgeeft en bij mijn weten de enige die regelmatig (3 a 4 keer per jaar) in Nederland clinics geeft.

Deze manier van dressuurrijden heeft wel raakpunten met andere disciplines zoals Californian vaquero en bepaalde stromingen binnen de Working Equitation (omdat die ook beide werken met het rijden op één hand en het in de andere hand hanteren van een lasso/garrocha/etc.). Dus les in die richting in combinatie met lessen zwaardvechten op de grond is ook wel een prima begin. :)

Het grootste verschil met de meest vormen dressuur is het grote belang van zit- en beenhulpen en het ontbreken van een constante contactteugel. Dat maakt het ook mogelijk om zelfs 'in het heetst van de strijd' zachtheid en lichtheid te behouden. :)

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:21

Wat bijzonder! Heel gaaf om te zien hoe je je paard op zo'n zachte manier rijd. En die omgeving maakt het wel echt af :D

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:56

Prachtig! het zwaardspel en de rijkunst in het algemeen is gewoon geweldig! :D

Lobita

Berichten: 24
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Swifterbant

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:02

Ik reageer echt bijna nooit in topics, maar ik vind dit toch zo gaaf! Prachtige foto's en prachtige paarden! :D

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:30

Jullie staan in Uitgelicht! *\o/*
Was weer heel gezellig TS, Santi wordt elk jaar knapper! :))

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:58

rider schreef:
Ik heb wel meer foto's ja. :D

Inmiddels pagina 2 en was het niet nieuwe pagina nieuwe foto's toegestaan?

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:32

Gave foto's weer! Ik geniet altijd van je topics over rossfechten. Ooit zou ik zoiets ook wel willen doen, maar op het moment niet echt de middelen en tijd voor. Ik denk dat mijn paardje, wat ook compact en wendbaar doch snel geïntimideerd is, ook nog wel wat meer voorwerk zou kunnen gebruiken voor het handig is aan zoiets als dit mee te doen.

Erg leuk om te zien dit, en je uitleg bij de foto's is fijn. +:)+

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:42

Terecht in uitgelicht

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 18:32

Thanks allemaal! :D Hier nog wat foto's!


Pirouette oefenen:

Afbeelding

Ik kan die pirouette dus nog niet echt - soms lukt hij een kwart of een half - maar dat is echt een groot nadeel tegen een goede tegenstander. Op het moment dat je minder wendbaar bent, eindig je heel vaak met je tegenstander linksachter je. Dit is voor de tegenstander namelijk de beste plek. Je rug is al lastiger te verdedigen, en je linkerzijde is sowieso zwak omdat je je zwaard rechts houdt. Helaas geen foto van, maar wat je kunt doen ter compensatie is zo chaotisch mogelijk bewegen en de beste manier is...zigzagappuyementen! Als je namelijk steeds van richting veranderd is het voor je tegenstander lastig om dichtbij genoeg te komen om te kunnen slaan.

Als je natuurlijk heel handig bent kun je alsnog veel aan de linkerzijde. Hier zit Isak, Arnes working student, op mijn paard en hij weet heel kundig een ontwapening over links klaar te spelen. Heel dapper, want hij had hier dus geen teugels vast en zoals in de OP gezegd is Santi niet altijd even dapper. :+


Afbeelding


De verdediging bij een aanval van achter:


Afbeelding

Hier jammer genoeg tegenstelling maar dit was een supergaaf moment, want ik wendde hier naar links, zag mijn tegenstander draaien en terwijl ik dacht 'oh oliebol' en naar mijn tegenstander draaide, veranderde Santi in de galopsprong naar links van richting. Nu nog zorgen dat mijn hulpen hem volgende keer helpen bij het omstellen. :D


Afbeelding


En nog wat foto's van de cavalerie versus infanterie oefeningen:

Men neme:
Afbeelding

En:
Afbeelding

En dan gooi je alles door elkaar. :P
Afbeelding

Ook nog een stukje video van het repulonieren, het inzetten van de aanval. We probeerden Santi hier gerust te stellen zodat hij niet elke keer weg sprong bij de slagenuitwisseling. Dat had ook met mijn hulpen te maken: ik stuurde hem zelf ook echt richting de achterhand van het andere paard in plaats van vlak erlangs, wat het wegspringen ook stimuleerde. Video is bagger kwaliteit, sorry, maar je hoort wel de instructie van Arne dus dat is interessant. :)



En ja, al deze stoere ridders doen ook gewoon aan de braaf! koekje erin methode. :+

Vermoeiend, al dat vechten. Santi doet even een impressie van een muilezeltje.


Afbeelding

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:36

Mooie foto's en een leuke aanvullende post.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 18:46

Thanks. :) Er is trouwens ook een heel gave documentaire in de maak over het Symposium! Ik zal een link posten hier zodra deze online staat.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:52

Gaaaaaf :)

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is naar hoe zwaar zo'n zwaard dan is... Ik doe zelf aan reenactment (viking) en ze zien er een stuk langer uit dan de zwaarden die wij gebruiken, en dat lijkt me stiekem toch wel best zwaar worden dan :P Of zijn ze lichter dan stalen zwaarden?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 19:01

Ik moest het even opzoeken, haha, maar volgens Rawlings wegen hun wasters ongeveer 700 gram. Hetzelfde zwaard in staal weegt normaal gesproken tussen de 1 en de 1,4 kg. De wasters zijn natuurlijk kunststof. Nadeel daarvan is dat ze wel neigen naar 'stuiteren' terwijl staal tegen staal echt in elkaar bijt, zeg maar.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:17

Oooooh, dat valt dan mee inderdaad :) Heb afgelopen weekend een langsax vastgehad van hetzelfde gewicht en dat was itt tot een zwaard goed te doen. Al zal zo'n zwaard wel wat zwaarden aanvoelen door de lengte weer.

Hoe werken de houten stokken op de bovenstaande foto's eigenlijk? Werken die als speren, dus steken met de punt, of ook slaan? Zo cavalerie versus infanterie ziet er ook wel boeiend uit, vraag me af of een van de twee groepen nu in het voordeel is door wel/geen paard. :) Lijkt me vanaf de grond lastig om omhoog te moeten vechten, maar anderzijds lijkt het me dat je op een paard minder wendbaar bent? Maar wel weer sneller weg komt.

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:42

Gaaaaf! Hele mooie fotos, hele mooie paarden en een gave sport!

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:13

Thanks voor de tip, TS, ben Arne met mijn zadel vragen lastig gaan vallen :D Interessant dat een kort wapen ook in principe werkt te paard. Lange wapens zijn misschien eerder fijner/geprefereerd omdat je toch graag een beetje afstand bewaart in een gevecht.
Ben benieuwd naar de documentaire!

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 01:06

Siamsmeesje schreef:
Mooi, dank je!
Zou ooit wel eens zo'n zadel willen uitproberen, want ze schijnen behoorlijk stevig te zitten.
Ooit een documentaire gezien over Richard III, waarvan men betwijfelde of hij wel zelf gereden kon hebben. Een jongeman met bijna exact dezelfde scoliose kon in een engels zadel nauwelijks blijven zitten, laat staan draven. Uiteindelijk toch maar een 15e eeuws zadel gepakt, want anders was het experiment over voordat ze goed en wel begonnen waren. Bleek hij in dat zadel zodanig stevig en ondersteund te zitten dat zelfs een galop mogelijk was!
Niet alles wat oud is, is dan ook per definitie slechter :j


ik heb aan dat programma meegewerkt, en kom ook nog voorbij op Max, en was er ook bij toen Dominic in dat zadel reed, de eerste keer.

dat is een 'henry V' type, wat iets ouder is, en een verhoogde zitbalk heeft, dit onderscheid wordt ook al door Don Duarte beschreven n 1430.

hij had er echt veel steun aan.

maar in het algemeen hebben veel ruiters erg veel baat bij een middeleeuws zadel, vooral die die we het meeste gebruike, de bravante zadels.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 21:13

_roodvos_ schreef:
Oooooh, dat valt dan mee inderdaad :) Heb afgelopen weekend een langsax vastgehad van hetzelfde gewicht en dat was itt tot een zwaard goed te doen. Al zal zo'n zwaard wel wat zwaarden aanvoelen door de lengte weer.

Hoe werken de houten stokken op de bovenstaande foto's eigenlijk? Werken die als speren, dus steken met de punt, of ook slaan? Zo cavalerie versus infanterie ziet er ook wel boeiend uit, vraag me af of een van de twee groepen nu in het voordeel is door wel/geen paard. :) Lijkt me vanaf de grond lastig om omhoog te moeten vechten, maar anderzijds lijkt het me dat je op een paard minder wendbaar bent? Maar wel weer sneller weg komt.


Voor een daadwerkelijk gevecht zouden er punten opzitten maar dat doen we voor een vriendschappelijke oefening maar even niet. :D Wendbaarheid valt mee. De infanteristen moeten zoveel mogelijk op een kluitje blijven staan om veilig te zijn. Als ze formatie breken worden ze een makkelijke prooi voor de cavalerie. Bedenk ook dat wij maar een klein groepje zijn, maar een echt regiment ruiterij veel groter zou zijn en ook meerdere linies achter elkaar. Ons doel was hier dan ook om te 'wedgen' dus om één paard (voorzichtig uiteraard) door de verdediging te drukken zodat er een gat onstaat in het infanterieblok, waarna de rest dat gat in duikt en de boel verder uit elkaar jaagt.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:24

Linies slopen met heel veel runners dus eigenlijk? :D
Klinkt wel interessant, misschien dat ik toch maar eens moet zien of ik het eens kan komen bekijken. Hebben jullie meer shows/evenementen dit jaar?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 18:33

Het Symposium is één keer per jaar. :j Arne doet wel shows/demo's, zie hier een overzicht. Ik doe ook wel shows, maar doorgaans meer stunt/spektakel werk en niet zozeer wat je hier in dit topic ziet.

Het is natuurlijk altijd mogelijk om als theorie of praktijkdeelnemer mee te doen met clinics (vorig weekend hebben we tijdens de clinic ook geschermd met een aantal ruiters). Arne is in 2019 op 25&26 mei in Nijmegen en op 31 augustus en 1 september. Hij zal in 2019 ook nog clinics geven in Amsterdam maar daar weet ik nog geen datums voor. Helaas hebben we in 2018 geen clinics meer op de planning.

Je bent ook altijd welkom om een keer bij een training te komen kijken, al is dat niet zo spectaculair als het Symposium natuurlijk. Op mijn stal doen we dit met een klein clubje, maar veelal beginnende ruiters/beginnende schermers.

Het zou natuurlijk supervet zijn om een keer een demodag Rossfechten in Nederland te organiseren maar ik weet niet of daar echt draagvlak voor is. Er zijn in Nederland ook maar een beperkt aantal ruiters die dit op een dergelijk niveau doen dat het interessant is om naar te kijken en dat zijn veelal mensen die professioneel in de paarden/showbusiness zitten dus die hebben vaak al een overvolle agenda. :o

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:20

Wat een schitterende foto´s!
Maar hoe kun je Santi nu laf noemen, hij is gewoon heel beleefd! ;)

Ik vind het zo leuk om te zien hoe hij zich ontwikkeld en ook uitzwaard.