Zara aan het werk met ons nieuwe zadel!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Zara aan het werk met ons nieuwe zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 18:37

Nadat ons dressuurzadel én springzadel niet meer paste, heb ik ongeveer 1 a 2 maanden met barebackpad gereden. Gelukkig ben ik dat gewend omdat ik dit probleem vaker heb gehad, Zara is enorm aan het veranderen qua spier namelijk. We hebben een moeilijke tijd achter onze rug, waarbij we helemaal opnieuw moesten beginnen. Tussendoor hebben we nog aardig wat dipjes gehad met meerdere keren maagzweren ;( Daarna hebben we de beste keuze ooit gemaakt: verhuizen naar een andere stal! Sindsdien gaat het rijden gigantisch vooruit, zit ze iets té goed in haar vel en heb ik gewoon weer een gezond en blij paard.

We hebben wekelijks intensief les, waarbij we voornamelijk werken aan het rechtrichten en lekker over de rug rijden. Zara heeft een heftig onbekend verleden in de handel, ik zal er niet te veel op in gaan want dat is een lang verhaal. Sinds dinsdag hebben we een gloednieuw zadel waarin ik zelf ook beter kan zitten! Zara was gigantisch hengstig vandaag, dus dat levert vaak extra pissige reacties op met rijden :')

Naam: Zara (Schoenbrunn Typesse)
Stokmaat: 1.40m
Leeftijd: 11 jaar

1. Charming haha.
Afbeelding

2. Draf in het begin, waarbij ze geneigd is om te diep te lopen
Afbeelding

3. Mijn voeten leiden een eigen leven.
Afbeelding

4. Pasje naar voren levert een pissige reactie op :roll:
Afbeelding

5. Duidelijk beeld van haar scheefheid, ze buigt continu naar links. Toch een blije kop
Afbeelding

6. Nog meer blije koppen haha
Afbeelding

7.
Afbeelding


8. Net weer te diep, maar toch niet slecht beeld
Afbeelding

9. Galop vindt ze enorm moeilijk, waarbij ze alle trucjes uithaalt om niet te hoeven galopperen. Ik geef daar niet aan toe en rijd gewoon door, wat weer pissige reactie oplevert 'want moeilijk' :+
Afbeelding

10. Ik moet leren zitten, nooit gekund in galop op een of andere manier.
Afbeelding

11. Ik ben meer geconcentreerd dan mijn paard volgens mij
Afbeelding

12. En dan even halsstrekken
Afbeelding

13. Ook bij het halsstrekken komt ze wat te diep, maar ik ben allang blij dat ze zo ver durft te zakken
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Ze kan zo blij kijken haha
Afbeelding

Ik heb zelf chronische rugklachten, waardoor ik niet altijd fijn kan zitten. Dat mag geen excuus zijn natuurlijk en daarom zijn we daar heel hard mee bezig in de les. Met dit nieuwe zadel kan ik al een stuk beter zitten met een stuk minder pijn. Wat betreft Zara, die is altijd aan het kauwen op haar bit. Dat kan er soms vreemd uitzien, maar zelfs op foto's zonder contact op de teugels heeft ze soms haar mond open. Ik heb nog veel meer leuke foto's, van goede en slechte momenten uiteraard :D Hoewel we nog lang lang lang niet klaar zijn voor de B, ben ik toch heel blij met de vooruitgang die we hebben geboekt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Zara aan het werk met ons nieuwe zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:00

Leuk paardje!
Dat is precies de kleur dekje die ik zoek en jij hebt er ook nog een superleuke trui bij!
Alleen laat mijn budget even geen Eskadron meer toe :+

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:01

Wat een ontzettend gave pony!

Mag ik vragen wat jullie vooral doen tijdens de lessen met het rechtrichten?
Ik zie hier namelijk een pony die in een valse knik loopt, op bijna elke foto. Misschien eens rechtrichten vanaf de grond?

Ik heb het idee dat je echt op de hoofdhouding gefixeerd bent, gezien je alleen maar daar naar kijkt. Kijk in de richting waar je je paard heen stuurt.

Succes.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:03

Cinnepin schreef:
Wat een ontzettend gave pony!

Mag ik vragen wat jullie vooral doen tijdens de lessen met het rechtrichten?
Ik zie hier namelijk een pony die in een valse knik loopt, op bijna elke foto. Misschien eens rechtrichten vanaf de grond?

Ik heb het idee dat je echt op de hoofdhouding gefixeerd bent, gezien je alleen maar daar naar kijkt. Kijk in de richting waar je je paard heen stuurt.

Succes.


Kun je eens uitleggen wat je bedoelt met een valse knik? Ik ken het niet :)

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 19:10

Granoek schreef:
Leuk paardje!
Dat is precies de kleur dekje die ik zoek en jij hebt er ook nog een superleuke trui bij!
Alleen laat mijn budget even geen Eskadron meer toe :+

Ja die trui is echt puur toeval :P Komt van de Primark.


Cinnepin schreef:
Wat een ontzettend gave pony!

Mag ik vragen wat jullie vooral doen tijdens de lessen met het rechtrichten?
Ik zie hier namelijk een pony die in een valse knik loopt, op bijna elke foto. Misschien eens rechtrichten vanaf de grond?

Ik heb het idee dat je echt op de hoofdhouding gefixeerd bent, gezien je alleen maar daar naar kijkt. Kijk in de richting waar je je paard heen stuurt.

Succes.

Poeh we doen zoveel verschillende dingen tijdens de les, heel erg afhankelijk van hoe los ze is en hoe meewerkend ze is. Veel op de volte de juiste buiging krijgen, gevolgd door stukken rechtuit etc. Ook zijgangen pakken we mee. Ze moet haar buikspieren aanspannen en het binnenachterbeen onder laten treden en dat vindt ze gigantisch moeilijk. Ik kijk trouwens standaard naar beneden, zelfs als ik gewoon loop :P

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:11

Fijn dat je zo goed bezig bent met het passend maken van zadel, heel belangrijk!
En wat een super mooie kleur heeft je paardje, heel apart en staat goed samen.

Kleine tip, het lijkt alsof jij ook in knikt naar links, misschien daar eens opletten of zij niet naar links knikt omdat jij dat ook doet?
Iig heel veel plezier en succes samen, lekker kilometers maken en genieten!

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:12

Ok, dat zijn wel goede oefeningen idd. Slangevoltes kan je ook nog meenemen..

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:14

Granoek schreef:
Cinnepin schreef:
Wat een ontzettend gave pony!

Mag ik vragen wat jullie vooral doen tijdens de lessen met het rechtrichten?
Ik zie hier namelijk een pony die in een valse knik loopt, op bijna elke foto. Misschien eens rechtrichten vanaf de grond?

Ik heb het idee dat je echt op de hoofdhouding gefixeerd bent, gezien je alleen maar daar naar kijkt. Kijk in de richting waar je je paard heen stuurt.

Succes.


Kun je eens uitleggen wat je bedoelt met een valse knik? Ik ken het niet :)


http://paard.shop/valse-knik/

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 19:14

Corien_ schreef:
Fijn dat je zo goed bezig bent met het passend maken van zadel, heel belangrijk!
En wat een super mooie kleur heeft je paardje, heel apart en staat goed samen.

Kleine tip, het lijkt alsof jij ook in knikt naar links, misschien daar eens opletten of zij niet naar links knikt omdat jij dat ook doet?
Iig heel veel plezier en succes samen, lekker kilometers maken en genieten!

Hier heb je absoluut gelijk in! Waarschijnlijk komt dat voort uit mijn bekken, die staat scheef namelijk. Dat heeft zeker invloed op haar manier van lopen, we zijn er ook hard mee bezig :j Dankjewel trouwens, haar kleurtje is marmerbont haha.

Cinnepin schreef:
Ok, dat zijn wel goede oefeningen idd. Slangevoltes kan je ook nog meenemen..

Goede ja, die nemen we niet zo heel vaak mee. Gaan we toch maar vaker doen!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:16


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:21

Als ik de foto's zo zie denk ik dat je pony moeite heeft met de middelste halsspieren gebruiken. Die ervoor zorgen dat ze haar hoofd stabiel te dragen.
Ze loopt of heel diep, of ze gaat met de kin naar de borst, het kost zeg maar moeite om haar eigen hoofd te dragen.

Dat in combinatie met het moeilijk doen met galopperen zou ik zeggen: veeeeel overgangen en juist die korte stukjes galop. Aanspringen, drie goede passen en terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:26

Wat een gaaf paard!

Ik wil jou alleen de tip mee geven wat rechter te gaan zitten, voornamelijk je schouders meer naar achter te houden. Nu "val" je namelijk naar voren. Dan zal het zitten in galop ook beter gaan :D

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 19:31

gekvanfleur schreef:
Als ik de foto's zo zie denk ik dat je pony moeite heeft met de middelste halsspieren gebruiken. Die ervoor zorgen dat ze haar hoofd stabiel te dragen.
Ze loopt of heel diep, of ze gaat met de kin naar de borst, het kost zeg maar moeite om haar eigen hoofd te dragen.

Dat in combinatie met het moeilijk doen met galopperen zou ik zeggen: veeeeel overgangen en juist die korte stukjes galop. Aanspringen, drie goede passen en terug.

Dat zou heel goed kunnen, in de les doen we inderdaad ook meer korte stukjes galop. Ze vindt het aanspringen ook gigantisch moeilijk. Als ik zelf rijd dan pak ik de galop wat minder mee, ben veel te bang dat ik het verpest door mijn houding :+

Anoniem schreef:
Wat een gaaf paard!

Ik wil jou alleen de tip mee geven wat rechter te gaan zitten, voornamelijk je schouders meer naar achter te houden. Nu "val" je namelijk naar voren. Dan zal het zitten in galop ook beter gaan :D

Haha ja dat recht zitten, vertel mij wat :') In mijn vorige zadel zat ik bijna met mijn neus tussen haar oren, zo extreem voorover. Nu is dat sowieso al een kwaal van mij vanuit mijn rug (ik loop ook voorover met hangende schouders), dus mijn instructrice roept ook continu 'rechtop, tieten naar voren!'. We zijn er hard mee bezig en ik hoop over een tijd netjes rechtop te zitten :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:34

Leuke combinatie zijn jullie !

Ik vind het er helemaal niet zo slecht uitzien hoor, jullie zijn hartstikke goed onderweg +:)+ Heel vaak dat aanspringen in galop oefenen zou ik juist afraden.. Gewoon regelmatig even meepikken en belonen als 't goed gaat.

Ik zou je als tip nog willen meegeven om wat trotser op je paard te gaan zitten (schouders naar achteren en rug recht). Dat maakt het plaatje nog net even mooier :)

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:36

Leuke foto's!

Jullie gaan zeker wel vooruit! Nu gewoon veel kilometers maken zodat ze wat constanter/minder zoekerig wordt en daarbij jou ook makkelijker gaat laten zitten. Slangenvoltes vind ik ook fijn om mee te nemen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:48

xApple schreef:
Leuke combinatie zijn jullie !

Ik vind het er helemaal niet zo slecht uitzien hoor, jullie zijn hartstikke goed onderweg +:)+ Heel vaak dat aanspringen in galop oefenen zou ik juist afraden.. Gewoon regelmatig even meepikken en belonen als 't goed gaat.

Ik zou je als tip nog willen meegeven om wat trotser op je paard te gaan zitten (schouders naar achteren en rug recht). Dat maakt het plaatje nog net even mooier :)

Dit soort type paarden leert de galop niet vanzelf en met een beloning. ;)
Juist die stukjes galop meepakken. Je paard heeft moeite om op de achterhand te komen en dat uit zich als eerste bij het aanspringen in galop. Dan moeten ze en lukt het niet. Gewoon lekker doen en met de les leren voelen wat een goede galop is.

En oh ja, neem de tijd! :) Dit soort problemen los je niet binnen twee weken op. Je paard moet leren zijn lijf anders te gebruiken en daar kan best wat tijd overheen gaan.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 19:52

gekvanfleur schreef:
Dit soort type paarden leert de galop niet vanzelf en met een beloning. ;)
Juist die stukjes galop meepakken. Je paard heeft moeite om op de achterhand te komen en dat uit zich als eerste bij het aanspringen in galop. Dan moeten ze en lukt het niet. Gewoon lekker doen en met de les leren voelen wat een goede galop is.

En oh ja, neem de tijd! :) Dit soort problemen los je niet binnen twee weken op. Je paard moet leren zijn lijf anders te gebruiken en daar kan best wat tijd overheen gaan.

Klopt helemaal wat je zegt! Aanspringen ziet er soms ook heel 'lelijk' uit om het zo maar te zeggen, omdat ze het zo moeilijk vindt. Na een paar goede stukjes galop gaan we ook altijd rustig terug naar draf, halsstrekken en stap zodat ze het even kan verwerken. Tijd nemen we zeker! Het heeft allemaal geen haast :) Daarom hebben we ook wekelijks les, om rustig aan te werken aan onze probleempunten.

Poek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:01

Jullie zijn een leuke combi!

Rijtechnisch ga ik niet teveel over zeggen, want daar heb ik te weinig verstand van, maar wat ik enkel wil meegeven dat op het moment dat je haar meer recht hebt gericht, dat de galop dan waarschijnlijk vanzelf al een stuk beter gaat :) Tenminste dat merk ik erg bij het paard wat ik nu rijd.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 20:12

Poek schreef:
Jullie zijn een leuke combi!

Rijtechnisch ga ik niet teveel over zeggen, want daar heb ik te weinig verstand van, maar wat ik enkel wil meegeven dat op het moment dat je haar meer recht hebt gericht, dat de galop dan waarschijnlijk vanzelf al een stuk beter gaat :) Tenminste dat merk ik erg bij het paard wat ik nu rijd.

Dankjewel! :) Klopt helemaal, het is ook al enorm verbeterd vergeleken met het begin. Toen kon ze niet eens links aanspringen, omdat ze zo enorm scheef was.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:18

gekvanfleur schreef:
xApple schreef:
Leuke combinatie zijn jullie !

Ik vind het er helemaal niet zo slecht uitzien hoor, jullie zijn hartstikke goed onderweg +:)+ Heel vaak dat aanspringen in galop oefenen zou ik juist afraden.. Gewoon regelmatig even meepikken en belonen als 't goed gaat.

Ik zou je als tip nog willen meegeven om wat trotser op je paard te gaan zitten (schouders naar achteren en rug recht). Dat maakt het plaatje nog net even mooier :)

Dit soort type paarden leert de galop niet vanzelf en met een beloning. ;)
Juist die stukjes galop meepakken. Je paard heeft moeite om op de achterhand te komen en dat uit zich als eerste bij het aanspringen in galop. Dan moeten ze en lukt het niet. Gewoon lekker doen en met de les leren voelen wat een goede galop is.

En oh ja, neem de tijd! :) Dit soort problemen los je niet binnen twee weken op. Je paard moet leren zijn lijf anders te gebruiken en daar kan best wat tijd overheen gaan.


Ik zeg niet dat het vanzelf gaat..? := Ik heb het over regelmatig meenemen en belonen. Ik ben zelf geen voorstander van eindeloos opnieuw aanspringen, daarvan zie ik veel paarden alleen gefrustreerder worden. Maar dat is mijn ervaring :D Succes met je mooie paardje +:)+

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:20

Jullie doen beide je best en wat een mooie kleur heeft Zara!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 20:28

antje_vip schreef:
Jullie doen beide je best en wat een mooie kleur heeft Zara!

Dankjewel! :)


xApple schreef:
Ik zeg niet dat het vanzelf gaat..? := Ik heb het over regelmatig meenemen en belonen. Ik ben zelf geen voorstander van eindeloos opnieuw aanspringen, daarvan zie ik veel paarden alleen gefrustreerder worden. Maar dat is mijn ervaring :D Succes met je mooie paardje +:)+

Eindeloos opnieuw aanspringen doen we ook zeker niet, deze pony wordt daar ook enorm gefrustreerd van :P We houden het op zo'n 3 keer links, 3 keer rechts ongeveer. En veel rust tussendoor geven om te verwerken wat ze net goed heeft gedaan, anders wordt ze té chaotisch in haar koppie en gaat ze meedenken.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Zara aan het werk met ons nieuwe zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:24

Wat een gave pony heb jij! :D
En ik vind het er eigenlijk best netjes uitzien! Het lijkt alsof de pony niet erg opwaarts is gebouwd dus dat met die valse knik ben ik het niet mee eens. Ze heeft idd moeite om zich te dragen maar ik zie een mooie boog in de hals spier en die krijg je alleen zo bij ontspanning :)

En dat van die galop, misschien is het voor jou handig om balkjes te leggen en daar over aan te springen, zij heeft dan alvast een huppeltje wat het wat makkelijker maakt!
Probeer haar anders ook een helemaal met een losse teugel te laten galopperen, aan het eind ofzo. Dan kan ze zelf even ontspanning zoeken en vind ze het misschien ook makkelijker om door haar hele lijf te lopen :)

Echt een leuke combi! Veel plezier :D

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Zara aan het werk met ons nieuwe zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:26

Ik blijf jullie een leuke combinatie vinden <3

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 10:43

DiscoDipp schreef:
Wat een gave pony heb jij! :D
En ik vind het er eigenlijk best netjes uitzien! Het lijkt alsof de pony niet erg opwaarts is gebouwd dus dat met die valse knik ben ik het niet mee eens. Ze heeft idd moeite om zich te dragen maar ik zie een mooie boog in de hals spier en die krijg je alleen zo bij ontspanning :)

En dat van die galop, misschien is het voor jou handig om balkjes te leggen en daar over aan te springen, zij heeft dan alvast een huppeltje wat het wat makkelijker maakt!
Probeer haar anders ook een helemaal met een losse teugel te laten galopperen, aan het eind ofzo. Dan kan ze zelf even ontspanning zoeken en vind ze het misschien ook makkelijker om door haar hele lijf te lopen :)

Echt een leuke combi! Veel plezier :D

Dankjewel! Klopt volgens mij wel van haar bouw, ze vindt het sowieso erg moeilijk om zich te dragen en dat merk je echt met rijden. Als het moeilijk wordt, dan wil ze nog wel eens boos worden omdat het haar niet lukt. Wanneer het dan wel lukt dan komt er een diepe zucht en staan de oren strak naar voren :+ Met een balkje kunnen we zeker een keer proberen :j

Deni11 schreef:
Ik blijf jullie een leuke combinatie vinden <3

Bedankt :)