Balkentraining met AV Noah

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Balkentraining met AV Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 00:22

Met het oog op een vak dat ik momenteel volg (trainingsfysiologie in de paardensport) ga ik de komende 8 weken meer trainingen met balkjes doen met mijn pony. De reden hiervoor is om 1. het mogelijke verschil in spieren te zien na 4, 6 en 8 weken, en 2. meer ontspanning in de bovenlijn en meer draging ipv stuwing te ontwikkelen. De toevoeging aan de training houdt in dat wij twee tot drie keer per week intensief met balken aan de slag gaan. Dit kan variëren van een tiental draf- of galopbalkjes in een rechte lijn, tot in-uitjes, tot grondbalken of verhoogde balken op een halve volte. Soms doe ik dit alleen, maar ook zeker onder begeleiding van mijn instructeurs tijdens spring- en dressuurlessen. Dit is de tweede keer dat we de balken er bewust bijpakken. De eerste keer was hij heel erg vluchtig op de verhoogde (10cm :+ ) drafbalkjes.

Mijn pony is een Arabisch volbloed van bijna 16 jaar, loopt nu L1 dressuur, B springen en B eventing tussen de paarden.

Eerst linksom, zijn makkelijke kant. Op deze foto zie je dat hij nog wat vluchtig over de balken gaat, hij is erg schichtig op drafbalkjes. Ikzelf zit ook niet netjes, duik naar voren met mijn bovenlichaam, en ik trek mijn been te ver naar achter.
Afbeelding

Hier gaat het al wat meer ontspannen dan op de vorige foto
Afbeelding

Daarna rechtsom, waar hij meer moeite mee heeft.
Hier tikte hij een van de balkjes er af, en zie je goed dat hij daar direct op reageert. Ik reageer zelf ook, en zet mijn handen onbewust heel breed neer.

Afbeelding

De keer daarna was hij extra scherp en weer wat vluchtig, rug weer flink weggedrukt.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna begon hij weer wat meer te ontspannen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit vind ik al een veel fijner beeld. We zijn er nog niet, maar hier drukt hij in ieder geval zijn rug niet zo weg :)
Afbeelding

Ik zie dat het lijkt alsof ik wat groot ben voor mijn zadel, maar dit komt door de dikke bodywarmer :+

Alle tips, commentaar en kritiek is welkom :)

Pantykous

Re: Balkentraining met AV Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:44

Wat leuk dit topic. Ga je ook updates plaatsen met meer foto's? Misschien wel eens interessant om te volgen!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:56

Wat een leuk project, erg benieuwd naar de resultaten! Zeker blijven posten met nieuwe foto's :)

Heeft jouw pony altijd moeite met voorwaarts-neerwaarts? Je ziet hier inderdaad op de eerste foto's veel spanning waardoor hij zijn rug wegdrukt (waardoor je eigenlijk net de verkeerde spieren traint), op het einde lijkt hij wel meer te ontspannen en zijn lichaam op een correcte manier te gebruiken.
Als ik naar deze foto's kijk zou ik met dit paard zeker veel oefenen op ruimer/korter door afwisselende reeksen balkjes te leggen die korter of ruimer uit elkaar liggen. Op de volte zoals je hier toont is dit ook gemakkelijk te doen: hoe meer je aan de buitenkant rijdt, hoe ruimer hij zal moet draven (maar werk dan best wel met balkjes die niet afwisselend één kant omhoog liggen)

Zoals je zelf aangeeft, lijken je handen nog wat onstabiel, wellicht omdat jullie beiden wat zoekend zijn boven de balken. Dit is zeker een puntje waaraan je kunt werken om het makkelijker te maken voor je paard; probeer de balkjes aan te rijden met een goed contact en in de juiste stelling, zodat je boven de balken zo weinig mogelijk moet bijsturen. Boven de balken kan je eventueel je handen iets naar voor meegeven om hem neerwaarts uit te nodigen indien je paard voldoende je hand blijft volgen.

Met betrekking tot je houding: probeer door je enkels te veren en lange benen te maken. Misschien kan het helpen om stukjes in verlichte zit uit te voeren zodat je zelf je evenwicht gaat zoeken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 12:11

Ik ga zeker updates plaatsen, ben zelf ook erg benieuwd wat het eventuele resultaat is.

Mijn pony heeft inderdaad heel veel moeite met voorwaarts neerwaarts, en gaat snel in zijn eigen houding lopen. Komt ook nog bij dat hij iets overbouwd is, een kort hoog kruis (Arabier he :') ) en een korte rug heeft.

Boven de balken heb ik soms moeite met mijn balans omdat hij zo kan verschieten op de balken. In een springtraining heb ik een veel netter been, omdat dan het ritme veel gelijker blijft. In de wending naar de balken toe blijft hij vrij netjes ontspannen en heb ik fijn contact, op de eerste balk pakt hij zich echter snel vast, versnelt en dan krijg je de houding op de eerste paar foto's.

Ik ga eens proberen om de balken allemaal aan 1 kant te verhogen, en de breedte wat te laten verschillen. Dankjewel voor je input! :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:16

Hij heeft wel erg veel respect voor het hout en trekt zijn benen enorm op!
Hij is helemaal erg gespannen, zie ik.
Dat is wel erg leuk om aan te werken en hoe vaker je het doet des te makkelijker zal het gaan.
Probeer vooal zelf het goede voorbeeld te geven met de ontspanning en je beugels mogen best wat langer, ik doe dit soort balkjes gewoon op de dressuurmanier en blijf zitten, dat lijkt hetzelfde als piaffe/passage. (Dat helpt hem waarschijnlijk ook, merr in het midden zitten)
Leuk project, ben benieuwd hoe het verder gaat met de mikado! :))

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 12:27

Had hij dat respect voor het hout nou ook maar in het parcours... :')
Ik denk ook dat hij wat minder bang/gespannen zal worden naarmate we dit vaker doen. Ik zie ook dat de beugels er vrij kort uitzien, denk dat ik vergeten was ze langer te maken nadat ik op de GVR had gereden :+

Is het doorzitten op de balkjes niet te zwaar voor hem als hij loopt zoals nu? je beredenering kan ik me wel in vinden :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:34

Mij lijkt dat het wel kan, zo krijg je hem denk ik beter in balans en wat meer controle over de voorhand.
Heb het zelf geleerd bij mijn klassieke dressuurlessen.
Je kunt het ook afwisselen zodat je kunt opbouwen en zo kun je ook uitvinden wat het beste werkt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 22:33

Een update van deze eerste week :) Dinsdag hebben we rechtuit drafbalkjes gedaan, en cavaletti gegaloppeerd. Woensdag zonder balkjes gereden, en donderdag met een balkje per kwart volte gelongeerd. vandaag heb ik Miranda's advies opgevolgd, en ben ik gaan doorzitten op de drafbalkjes. Rechte balkjes op de grond, hij was een stuk minder 'paniekerig'. Een filmpje en wat screenshots er van :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:58

Wat een leuk topic, ik ben benieuwd naar de resultaten.

In de update ziet hij er inderdaad al een stuk minder 'paniekerig' uit, ik ben benieuwd naar een volgende update. :)

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:00

Ziet er al veel meer ontspannen uit! Ben benieuwd naar je volgende update binnenkort :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 07:27

Ziet er heel ontspannen uit, doorzitten werkt blijkbaar beter voor jullie :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:54

Van het doorzitten krijg je natuurlijk een betere evenwichtsverhouding, maar hij zal ook gewoon rustiger zijn geworden doordat je het vaker doet. :j
Je zit erg netjes! :))
(Toen ik begon met balkjes met mijn paard dacht ie dat het één grote hindernis was die hij moest nemen...was helemaal erg..stormde erop af en nam het met twee grote galopsprongen, één lukte niet, dat snapte hij wel..) _O-

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:23

Weer een update!
Dag 6: dag van mijn bijrijdster
Dag 7: cavaletti in galop, lage hindernissen, dubbelsprongen
Dag 8: dag van mijn bijrijdster
Dag 9: 10 drafbalkjes rechtuit, verder veel galopwerk op de volte
Dag 10: Rustdag, niet gereden
Dag 11: springen, korte parcourtjes, 80-100cm.
En vandaag, dag 12: 10 drafbalkjes op de volte, en 4 galop cavaletti op een lichte wending. Bij gebrek aan een filmer heb ik mijn telefoon op een hindernis gezet :Y)

linksom:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsom:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de cavaletti:

Dit vind ik zo lastig! Hij changeert achter, soms helemaal. Hoe ik mijn buitenbeen er ook aan leg... tips zijn welkom om hem nog sterker te maken zodat hij achter niet zo vaak meer changeert!

Morgen rijdt mijn bijrijdster weer, en wat we zondag gaan doen weet ik nog niet :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:21

Interessante training!
Kan je uitleggen waarom je er nu voor kiest om de slofteugel erbij te gebruiken? Ik zou denken dat het neusje eruit in dit stadium, mits mooi over de rug, helemaal zo erg nog niet is. Vind het vooral op foto 5 en 6 een beperking lijken?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:00

Tamara je brengt mij op ideeen! Ik was een beetje inspiratieloos wat betreft balkjes lopen ;-)

@doubtless op foto 5 hangt de slof los..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 15:34

Ik had de slof er om om te kijken of ik hem lager in kan stellen, maar dat lukt op dit moment nog niet. hij drukt nog erg graag zijn rug er uit. Ook had ik de slof er bij voor de cavaletti in galop, hij moet daar ronder op blijven van mijn trainer, dus de tip gekregen om het eens met de slof te proberen. Ik heb er op gelet hem niet op de slof te laten lopen, maar hem alleen er tegenaan te laten komen als hij zich er uit trekt.

haha Nathalie, ideeën genoeg hier voor de balkjestraining hoor! balkjes op de volte en dan openen en sluiten, balkjes rechtuit en dan heen en weer wijken, gebroken lijn met een volte 10m met balkjes er in... heb een stuk of 10 balans en let-op-je-pootjes-oefeningen met balkjes liggen hier :))

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:23

Super om te zien ook verschil.

Ben benieuwd ook na verdere periode.

Mo train ik ook met balken in showseizoen :)
En ik zie vaak wel al gauw het verschil zeg maar.....

Wat betreft slof vind ik een groot voordeel dat je er gewoon mee kan nageven en soms net even dat extra zetje kan geven om inderdaad paard over de rug laten lopen.
Longeren wordt ook vaak gedaan met slof of zo concord leader om je paard fijner te laten lopen dus waarom niet onder het zadel...waar de ruiter kan bepalen hoe of wat ;)

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:25

pony tilt der beentjes wel mooi op!

zpakataridis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:01

Wat een leuke!!

Ik heb ook een AV, die veel changeerde in de galop. Die van mij was behoorlijk scheef en niet voorwaarts genoeg. Ik rijd hem nu veel voorwaartser (echt voorwaarts, niet sneller) zodat die z'n buikspieren aanspant, schoudervoor en ik rijd ipv voltes vierkantjes, waardoor die in de hoek altijd recht moet worden. Hierdoor is die heel veel beter geworden en springt hij bijna niet meer over!

Hoop dat je er iets aan hebt, succes!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:16

Ziet er goed uit hoor! Hoever leg je die balken en cavaletti's uit elkaar?
En op de volte?
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 14-03-15 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:16

Interessant zeg. Op welke afstand leg je de balkjes voor het voltewerk? Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 00:49

de balken op de volte liggen in het midden iets meer dan een meter uit elkaar, rond de 1.20m (zelfde afstand als wanneer ik ze rechtuit leg) de cavaletti heb ik op ongeveer 3 meter uit elkaar. Het is allemaal een beetje op gevoel (drafbalk is 1 grote stap voor mij, cavaletti 2,5 grote stap :+ )dus ik kan er iets naast zitten hoor!

zpakataridis, voorwaarts rijden in de galop is zeker een goede oefening die we ook veel doen, uit zichzelf loopt hij heel... tsja, het beste woord is denk ik 'economisch' :+ de vierkantjes rijden in galop hebben wij nog nooit gedaan, ik zal het eens aan mijn instructrice vragen! dankjewel :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:00

Leuk om je balkentraining te volgen, kan ik ook weer wat extra inspiratie opdoen.

Hier ook een Arabiertje die van achter overspringt in galop, helaas is het hier voornamelijk door een medisch mankement. Dus ik verveel hem er niet meer mee, hij loopt lekker rechtuit op buitenritten en dat is het dan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:05

Oefeningen om de galop beter onder controle te krijgen zijn:
Volte openen en sluiten
Contragalop
Rechtdoor schoudervoor zetten
Tempowisselingen

Let vooral op dat je je buitenbeen goed naar achter houdt, dat is de begrenzing dat hij achter gebogen blijft, ook niet te veel sturen met de teugel maar met je zit.
Daar moet je ook heel streng in zijn, dat als je hem naar binnen wil drukken met je been (en buitenteugel) dat hij niet changeert maar appuyeert.
En de galopbalken zou ik proberen iets dichter op elkaar te zetten om hem een kortere sprong te laten maken die iets meer omhoog gaat.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:15

Heel interessant om te lezen en te volgen. Ik denk dat ik hier ook heel wat inspiratie uit ga halen!