mijn meissie geeft niet op!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:40


Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké... ze lopen niet perfect, maar de Sacha loopt nu braaf en begint steeds meer op eigen benen te lopen, Willow voelt haar weer zeker een durft nu weer. de tips hebben echt geholpen... simpele oplossing maar wel DE oplossing

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: mijn meissie geeft niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:59

Top! Ga zo door, zou ik zeggen.

Princesj

Berichten: 4548
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: mijn meissie geeft niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:09

Super dat je dochter weer vertrouwen heeft, alleen laat haar alsjeblieft met goede rijlaarzen rijden! Met deze laarzen is er zo veel kans dat ze met haar voeten in de beugel blijft hangen als ze zou vallen, dan ben je nog verder van huis als terug bij af.

LiannePuthzy

Berichten: 6999
Geregistreerd: 10-05-13

Re: mijn meissie geeft niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:12

top, alleen vind ik dat het paard bij sommige stukken/foto's achter de loodlijn kruipt

Nathaliejuf
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-10-13

Re: mijn meissie geeft niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:18

Het ziet er al leuk uit. Ik zou afraden met snowboots te rijden (ook al lijken deze er voor gemaakt) Mijn dochter viel een keer van haar pony en bleef met net zo'n laarzen hangen in de stijgbeugels. Erg eng....

Es_ther

Berichten: 18711
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:24

Er zit vooruitgang in!
Alleen vind ik wel dat ze best onrustig is met dr handen, waardoor haar pony dat is met haar hoofd.

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:39

Nathaliejuf schreef:
Het ziet er al leuk uit. Ik zou afraden met snowboots te rijden (ook al lijken deze er voor gemaakt) Mijn dochter viel een keer van haar pony en bleef met net zo'n laarzen hangen in de stijgbeugels. Erg eng....


Ai, goeie tip! Dit zijn van die thermorijlaarzen, maar das dus ook gevaarlijk

Ess_Ramona schreef:
Er zit vooruitgang in!
Alleen vind ik wel dat ze best onrustig is met dr handen, waardoor haar pony dat is met haar hoofd.

klopt...werkt ze ook aan in de lessen :)

LiannePuthzy schreef:
top, alleen vind ik dat het paard bij sommige stukken/foto's achter de loodlijn kruipt

Ook daar wordt hard aan gewerkt :D de instructrice werkt er samen met mn dochter aan, bij de vrouw die em traint loopt hij al zoveel beter, dus ik weet dat het goed gaat komen.


ten opzichte van 3 weken terug hebben de 2 al zo'n sprong vooruit gemaakt :j Ik ben enorm blij met de hulp die we hebben. Diegene die de pony traint, diegene die mijn dochter met de pony traint.....het komt goed, vast en zeker :D

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:40

Ess_Ramona schreef:
Er zit vooruitgang in!
Alleen vind ik wel dat ze best onrustig is met dr handen, waardoor haar pony dat is met haar hoofd.


Dat komt omdat het tempo nog niet constant is. Ze moet dus nog wat meer voorwaarts rijden dan zal de pony vanzelf rustiger worden met t hoofd. Je kan ook nog wel zien dat haar zit nog niet onafhankelijk is (ze houdt zich nog een beetje vast aan de teugels). Juist om die reden ben ik eigenlijk juist wel voor een hulpteugeltje en niet ertegen, zoals de meesten hier. Wel onder begeleiding, want met een hulpteugel hoeven ze niet op de voorhand te gaan. Maar hoe meer kilometers je dochter maakt, hoe fijner het contact zal worden. Het is niet de makkelijkste weg, maar het zal wel goedkomen.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:49

Wat mij opvalt op het filmpje van deze pagina is dat als de pony zijn hoofd omhoog doet je dochter kleine zaag bewegingen maakt met haar handen. Dat is wel even een behoorlijk puntje van aandacht! ;) Dit is goed te zien tussen de 10 en 20 seconden.

Top dat jullie een professional hebben ingeschakeld om de pony naar een goed niveau te laten rijden :) Ze komen er wel!

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:58

Negerzoen schreef:
Wat mij opvalt op het filmpje van deze pagina is dat als de pony zijn hoofd omhoog doet je dochter kleine zaag bewegingen maakt met haar handen. Dat is wel even een behoorlijk puntje van aandacht! ;) Dit is goed te zien tussen de 10 en 20 seconden.


Dat is dus precies de reden waarom ik er liever een hulpteugeltje aan hang. Dan durft dochter er meer aan te rijden (want de pony moet echt meer voorwaarts) en zal ze minder de neiging te hebben aan de voorkant te gaan rommelen. Daardoor is het voor de pony rustiger in de mond.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: mijn meissie geeft niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:09

Mooie pony, probeer samen met de instructie er aan te werken dat je dochter niet zo met het hoofd van de pony bezig is, een jong dier rij je vanachter uit en dan komt de aanleuning vanzelf. Bij de ervaren ruiter zal dit al wel goed gaan maar je dochter is nog niet zover en probeert door aan de teugels te friemelen de pony in de krul te rijden, niet toestaan. Jong dier krijgt veel sneller balans door in een lekker tempo te lopen, hoofd mag alle kanten op, gewoon licht contact proberen te houden.

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:49

Negerzoen schreef:
Wat mij opvalt op het filmpje van deze pagina is dat als de pony zijn hoofd omhoog doet je dochter kleine zaag bewegingen maakt met haar handen. Dat is wel even een behoorlijk puntje van aandacht! ;) Dit is goed te zien tussen de 10 en 20 seconden.

Top dat jullie een professional hebben ingeschakeld om de pony naar een goed niveau te laten rijden :) Ze komen er wel!

Allereerst, wat een leuke pony! En goed dat je naar de tips luistert!
Maar dit is ook wat mij opvalt inderdaad. Als ze dit doet kniekt je pony als het ware in. Ik snap dat je dochter bang is, maar als ze de pony netjes naar beneden wil rijden zal ze hem toch actiever moeten maken. Misschien dat je de bungy er wel aan kan hangen voor je dochters veilige gevoel, maar dat je hem wat langer laat, waardoor je pony niet zo op de voorhand klettert, maar toch z'n hoofd niet helemaal omhoog kan doen. :)

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Re: mijn meissie geeft niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:56

:o :o %) %)

zoveel mensen, zoveel tips.... :?

weet je, meestal heb ik ook wel een tip kijkend van de zijlijn, maar in dit geval weet ik het ook niet echt. instructrice zegt dat een losse bungy geen kwaad kan maar dat ze er wel onder begeleiding mee moet rijden. En nooit mee geklooid mag worden, wat ik heel begrijpelijk vind. Ik ben geen tegenstander van hulpteugels, mits het goed gebruikt wordt natuurlijk.

Hier wordt gezegd geen bungy eraan hangen.... mijn dochter krijgt 2x per week les op de pony
mijn idee.....1 les met bungy (wel losjes) en 1 les zonder????

het van achter aan rijden wordt haar aangeleerd maar is, heel begrijpelijk, nog heel moeilijk voor haar. ze rijdt nog maar anderhalf jaar. Toch vind ik dat ze het knap doet.

( zagen met de handen ga ik op letten, was me niet op gevallen... ik let heel veel op haar schouders en hoofd omdat ze wat in elkaar kruipt)

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: mijn meissie geeft niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:00

Als ze op die brave pony lest laat haar daar dan eens zitles mee nemen, dus handen van de teugels af. Dan zal ze ook straks op haar eigen pony minder steun zoeken aan de teugels, je hebt een hele mooie pony en het zou jammer zijn als het fout ging. Kijk maar eens naar je filmpje waar ze uitstapt, je dochter zit alleen maar naar het hoofd van de pony te kijken en aan de teugels te friemelen.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:31

Ik denk dat je toch beter de bungy eraan kan hangen voor de 2 x per week dat ze er onder begeleiding mee rijdt. Ik ben het wel eens met je instructrice. Dat kan geen kwaad en je dochter komt minder in verleiding om aan de teugels te friemelen.
Ik vind best dat ze het knap doet voor die 1,5 jaar dat ze rijdt. Ik vind ook niet dat ze zaagt, maar ze wil wel de controle houden, zo lijkt het. Als ze nu meer vertrouwen heeft en minder friemelt met de bungy dan zou ik hem er lekker omhouden.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: mijn meissie geeft niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:47

Wat een leuke brave pony zeg! :) Je dochter staat er leuk op.

Wat mij alleen vooral opvalt in de reacties die gegeven worden, is dat het net lijkt alsof er een keuze gemaakt moet worden tussen of de 'bungy' of het zagen in de mond --> oftewel: het paard moet in ieder geval met zijn hoofd naar beneden.. Ik zou zeggen, laat dat hoofd lekker met rust. Gewoon verbinding met de mond is het enige wat je nodig hebt, en zodra het paard meer balans krijgt, rechter wordt en zijn spieren kan leren ontspannen, komt de nageeflijkheid vanzelf.
Als er minder aandacht wordt gevestigd op de hoofdhouding van de pony, kan er veel meer aandacht worden besteed aan het lekker vlot aan de hulpen krijgen van de pony, actief rijden. :)

Succes met deze leuke pony!