Ons eerste jaar rijden samen! Painthorse Pebbles Red Dona

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Ons eerste jaar rijden samen! Painthorse Pebbles Red Dona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 17:17

2013 zou het jaar werden dat we ons paard zouden laten beleren. We hadden haar al zelf zadelmak gemaakt en aan de longe leren stappen en draven met iemand erop maar verder durfden we niet te gaan in de angst dat we zoiets belangrijks fout zouden doen. Het was een jaar vol met pieken en dalen, verrassingen en teleurstellingen...

April (Pebbles Red Dona)
v. Red Pebbles
m.Steppin' Image
v.m. Teedona Step
Solid Red Dun
1,53


Maart 2013
April komt op pensionstal en wordt ingereden, de hele winter had ze een deken opgehad en we schrokken van haar conditie toen die deken eraf ging. Ze heeft altijd veel voer gekregen en onbeperkt hooi en toch was ze ontzettend afgevallen. Ze kreeg nog meer voer en begon langzaam aan te komen maar haar flanken bleven opgetrokken. Het was een raadsel hoe ze zo dun kon zijn met zo veel eten.
Na 3 weken zat ik er voor het eerst los op.

Afbeelding

April/Mei 2013
April kwam snel aan en verloor haar wintervacht. Haar beleerster had al een aantal keren gegalopeerd en was erg tevreden over haar.
Onze eerste galop samen:
Afbeelding

eerste kleine fotoshoot
Afbeelding

April kwam weer bij huis te staan en we konden een bak gebruiken van onze buren. We oefenden veel en onze beleerster kwam af en toe ook les geven.



Ondertussen waren mijn zusje en ik op manege Rosworld samen op privéles gegaan voor westernlessen. We reden allebei toen al 1,5 western maar wilden dingen leren die we konden toepassen op April later.

Juni/Juli 2013

We reden we voor het eerst een keertje bitloos en we namen een sprongetje

Afbeelding
Afbeelding

2 dagen na deze foto's ging het helemaal mis...

Van het een op het andere moment schrok ze overal van en raakte ze helemaal in paniek. Ze ontsnapte meerdere keren door het touw kapot te trekken en sloeg op hol bij elk zuchtje wind. Te probeerde mij er met rodeosprongen eraf te gooien, wat haar niet lukte maar de schrik zat er bij mij flink in. 2 dagen later smeet ze mijn zusje er af...

Dat was het punt waarop we beide niet meer durfden, dus we haalden onze beleerster er weer bij. Bij haar ging het redelijk goed maar ze ervaarde ook de schrikkerigheid. Ook aan de hand leek ze nergens anders op te letten dan op gevaar en rende mensen gewoon omver. Ze is mij toen meerdere keren in de rug gesprongen en het vertrouwen daalde naar 0....

Juni/Juli 2013
Na een tijdje rust hebben we haar meegenomen naar een westerncentrum in de buurt om haar na te laten kijken op eventuele medische oorzaken. De paniekerigheid kon namelijk het gevolg zijn van een eierstokcyste of een maagzweer. Ze vonden daar 2 knelpunten; Het zadel paste niet helemaal meer en ze is ontzettend dominant.
We besloten totdat we op vakantie gingen grondwerk te doen en na de vakantie een nieuw zadel aan te schaffen. We begonnen in die periode ook met vrijheidsdressuur. Ons vertrouwen groeide een beetje.
Afbeelding




Augustus/September2013
Na de vakantie was het dan zover: Weer helemaal opnieuw beginnen met als eerste start een korter zadel.
Afbeelding



Ook het manegerijden ging gewoon door
Afbeelding


Maar algauw ging het rijden weer fout... Ze bleef maar bokken en protesteren als je je been aanlegde en na uitsluitsel van een cyste bleek dat ze een maagzweer had. We begonnen met het bijvoeren met lucerne en dat hielp!
Na een paar weken reden we alweer rond!
Afbeelding



Daarna zijn we begonnen met lessen nemen en haar 'scheefheid' bleek algauw een truukje van haar te zijn dus daar werd hard aan gewerkt. Ook haar dominantie moest aangepakt worden omdat ze het steeds vaker over begon te nemen met het rijden.

M'n zusje en ik reden onze eerste onderlinge westernwedstrijd met een manegepaard tegen 11 anderen en ik werd eerste!



Ook kwamen we steeds verder met vrijheidsdresuur




Oktober/November 2013

Het lessen ging top maar ze begon rare dingen te doen zoals spastische knikken maken met haar hoofd, niet alleen maar tijdens het rijden maar ook op stal. Ze pakte het bit vast met rijden en werd onstuurbaar. We kwamen erachter dat er een tand los zat en de tandarts heeft er vervolgens nog 3 late melktanden uitgehaald. Na die tanden ging het weer lekker.

Afbeelding
Met haar dochter Far Ute White Dona

Afbeelding

Weer een keertje bitloos

Afbeelding

En toen ging alles weer mis....


December 2013
Ze begon weer met bokken en haar mond opendoen en er bleek weer een tand los te zitten die er 3 dagen later uitviel. We hebben haar een week op rust gezet maar ook daarna bleef ze maar bokken en dat gaf geen vertrouwen... Ze bleef haar mond maar open doen en bokken en we besloten haar nog wat langer te laten staan om haar mond helemaal te laten herstellen.

Afgelopen week ben ik er weer voor het eerst opgestapt en dat ging redelijk totdat ze met draven weer begon te bokken en hele vreemde passen met haar voorbenen maakte. De keer erna heb ik doorgepakt en bleek ze puur uit vervelendheid te bokken en daar stopte ze na een tijdje mee.
Vanaf zondag beginnen we weer met lessen en hopelijk gaat het vanaf daar weer bergopwaarts. Ons doel is meedoen aan de April Paint Contest volgend jaar april met April :)


Afbeelding
We komen er wel :)

Petpet

Berichten: 273
Geregistreerd: 29-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:24

Mooi paardje! Je bent in ieder geval goed met haar bezig. Jullie komen er wel!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:35

wat vervelend dat alles eigenlijk eem beetje tegenzit. Op naar een goed 2014! :j

Maar wat ik me echt afvraag, je zegt dat je schrok van haar conditie toen de deken af ging, heeft niemand die hele winter naar haar gekeken? Begrijp dat ze in de opfok stond, daar zou ik niet blij van worden. :)

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 17:42

gekvanfleur schreef:
wat vervelend dat alles eigenlijk eem beetje tegenzit. Op naar een goed 2014! :j

Maar wat ik me echt afvraag, je zegt dat je schrok van haar conditie toen de deken af ging, heeft niemand die hele winter naar haar gekeken? Begrijp dat ze in de opfok stond, daar zou ik niet blij van worden. :)


Nee ze stond gewoon bij ons vlakbij en vanwege de lang aanhoudende sneeuw haalden we de deken er niet af omdat we nog niets met haar deden dus we voelden gewoon onder haar deken hoe haar vet zat en en in februari is de deken er nog even afgeweest en had ze nog een redelijk normaal postuu. Maar na haar verhuizing is het erger geworden en dat merkten we pas toen ze in training ging en de deken eraf moest

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Ons eerste jaar rijden samen! Painthorse Pebbles Red Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:50

Heb je haar (en haar veulen) al laten testen op PSSM? Als je paard bijv. last heeft van haar spieren kan ze ook zo 'vervelend' gaan doen, terwijl dit eigenlijk een pijnreactie is.

Nietactief1
Berichten: 819
Geregistreerd: 21-12-07

Re: Ons eerste jaar rijden samen! Painthorse Pebbles Red Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:22

Prachtig paardje. Hopelijk word 2014 een stuk leuker voor jullie!

ladylisa
Berichten: 1369
Geregistreerd: 23-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:26

Jullie zijn een super team !
hoop dat 2014 een super jaar word voor jullie <3
kom snel weer eens foto's maken <3

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Ons eerste jaar rijden samen! Painthorse Pebbles Red Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:57

Wat Ryder zegt is idd ook het eerste dat bij mij op kwam ... ik herken er veel van de symptomen in.
PSSM komt vrij veel voor bij Paints en kan zich op heel veel manieren uiten.
Het zou de moeite waard zijn om het te laten testen, dan kun je vaak met een aangepast dieet en aangepaste beweging veel verbetering bewerkstelligen.

Veel plezier met je paardje! Je hebt echt al een hele "weg" afgelegd met haar!

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:45

Ryder schreef:
Heb je haar (en haar veulen) al laten testen op PSSM? Als je paard bijv. last heeft van haar spieren kan ze ook zo 'vervelend' gaan doen, terwijl dit eigenlijk een pijnreactie is.


De symptomen komen inderdaad overeen maar zowel vader als moeder van mijn paard zijn geen drager van het gen, dus ze kan het niet hebben. Het gaat inmiddels al een stuk beter :)

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Re: Ons eerste jaar rijden samen! Painthorse Pebbles Red Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:57

Onwijs gave paint heb je ! Succes met rijden en het komt vast allemaal wel goed !

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Ons eerste jaar rijden samen! Painthorse Pebbles Red Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:23

Daphne, in het geval van jouw paard zou het goed om PSSM2 kunnen gaan, wat niet met een DNA test aan te tonen is. Het zou dan gaan om PSSM type 2. Pb me gerust als je meer wilt weten :-) .

Respect voor je doorzettingsvermogen en je zoektocht naar de juiste aanpak voor je paard!