Na ziekte komt zonneschijn

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 08:32

Sms sponsor 1752 naar 4422 (0,60 cent per sms). 1 sms staat voor 1 stem.

Ons verhaal begon in 2008. Ik was geopereerd en herstelde in een zorghotel. In het weiland naast mijn kamer liep een fjordenmerrie met een zeer schattig hengstveulen aan haar voet. Al snel werden we vriendjes en brachten we wat tijd samen door. 's ochtens stond hij vaak voor mijn raam te wachten tot de gordijnen open gingen, en als ik in mijn rolstoel of in een auto (zelfs ambulance) langs kwam rijden rende hij naar het hek. Hij was mijn steun, mijn vriendje en mijn maatje in deze moeilijke tijd.

Afbeelding
Afbeelding

Toen ik aan de betere hand was werd hij verkocht en mocht ik niet veel later naar huis. Af en toe hoorde ik nog iets van Eran. In 2011 hoorde ik dat hij te koop kwam te staan. Ik was zelf weer erg ziek geworden en had geen cent te makken. Ik deelde om onverklaarbare wijze mijn ervaringen van Eran en mij met goede vrienden. Op een dag kwam ze naar mij toe en vertelde ze mij dat ik Eran van hen zou krijgen. Ik wist niet wat ik hoorde! Wat bijzonder, wat gaaf en wat speciaal. Alles brak bij mij open. Ik zag het weer zitten. Niet lang daarna gingen we bij hem kijken. Toen ik de stal in kwam lopen hoorde ik een hinnik. Ik ging bij zijn box staan en hij legde zijn hoofd in mijn hals. We waren weer samen.

De dag van de koop:
Afbeelding

Toen Eran bij ons stond werd al heel erg snel duidelijk dat er van alles mis was met Eran. De dierenarts die een check-up deed kwam erachter dat hij als gevolg van de castratie een ontstoken zaadleider had. Verder had hij zeer slechte hoeven en een slecht gebit en was zijn huid niet in orde. Hij werd uiteraard direct behandeld. De volgende dag vond ik zijn buik opgeblazen en vond ik Eran zeer kortademig. Het kon door de pijn van de ontsteking komen, maar ook door andere dingen. Ik besloot het even aan te kijken. Een paar dagen later werd Eran op de kliniek in Utrecht geopereerd an de ontstoken zaadleider. We leken er net op tijd bij te zijn. Na 12 dagen behandelen met penicilline bleef ik het gevoel houden dat hij niet in orde was en besloot ik weer met hem naar de kliniek te gaan om hem na te laten kijken. Al snel bleek uit rontgenfoto's dat hij een gevaarlijk ernstige longontsteking had en opgenomen moest worden. De dierenartsen en ik zagen de vechtlust in zijn ogen en we besloten ervoor te gaan. En niet voor niets zo bleek later. Hij herstelde voorspoedig en mocht na een week weer naar huis. Inmiddels stond hij op speciaal orthopedisch beslag omdat zijn hoeven in zeer slechte staat verkeerden.
Ik bleef een gevoel houden dat we het plaatje nog niet compleet hadden. Dat bleek ook al snel, want Eran kreeg nadat het al weken aan het 'rommelen' was, ernstige koliek. Midden in de nacht wandelde ik met hem naar de kliniek en werd hij bij iedere stap zieker. Op de kliniek bleek dat hij een zeer ernstige ontsteking aan zijn dikke darm had en het opnieuw de vraag was of hij het zou redden. Weer zag ik de vechtlust in zijn ogen en besloten we ervoor te gaan. Ook dit liep voorspoedig.

Een van de betere foto's van zijn laatste opname:
Afbeelding

Deze tijden waren erg zwaar. Maar ook zo bijzonder. Hij had mij keihard nodig en dwong mij om er gewoon keihard voor te gaan. En dat deden we ook. Uren zat ik bij hem. Uren steunde ik hem en sleepte ik hem door de ziekteperiode heen. Op de kliniek liep hij als een hondje achter mij aan terwijl hij naast mijn rolstoel meeliep. We waren een stel, een maf, sterk en doorzettend stel.

Toen het beter met hem ging bleek al snel dat rijden geen optie was. Hij was te ziek en bleek bovendien angst voor het bit te hebben en al in paniek te zijn als ik met een opgevouwen deken aan kwam lopen. Er moest dus aan een hoop gewerkt worden. Rustig ging ik met hem aan het werk doormiddel van grondwerk en het maken van wandelingetjes. Na verloop van tijd lukte het mij om lange lijnen en dubbele longe met hem te oefenen zodat hij kon wennen aan het sturen en wat sterker en soepeler kon worden.

Afbeelding

Afgelopen zomer was het moment daar. Ik mocht op zijn rug. Om te voorkomen dat hij mij niet vertrouwde vanwege zijn angt voor een zadel en een bit, besloot ik om op hem te gaan zitten zonder iets. Zodat hij kon ervaren dat ik hem geen pijn deed en dat hij mij kon vertrouwen.

Afbeelding


Voorlopig besloot ik om bitloos te rijden en hem de eerste tijd met een dekje en singel te laten wennen aan singeldruk. Dat ging erg goed en al snel kon ik met een zadel en bosal of halster kleine buitenritjes maken in de omgeving.

Met Bosal en westernzadel
Afbeelding

Met engels zadel en halster
Afbeelding

Regelmatig kreeg Eran terugvallen en moest weer medicijnen hebben en het rustig aan doen. Ik had alle tijd van de wereld en gaf hem daarom steeds de gelegenheid om te herstellen. Steeds weer kwam hij een stukje sterker uit een ziekteperiode en groeide hij goed. Aan het einde van de zomer werd Eran uit het niets ineens zeer ernstig hoefbevangen. Mijn wereld stond stil. Ik was kapot van verdriet. Maar mijn kanjer knokte zich eruit.

Eran bevangen:
Afbeelding

Hij knapte snel op en was al gauw weer zijn vrolijke zelfje:
Foto: Eveline Esser
Afbeelding

De winter volgde en Eran groeide goed. We reden maar een beetje en deden vooral veel grondwerk en werk aan de hand. Hij krijgt nog regelmatig een terugval maar lang niet meer zo ernstig as voorheen en hij laat overduidelijk zien dat hij ervoor gaat en geniet van het leven. Inmiddels is al mijn geld op en kan ik mede ook door mijn handicap niet makkelijk aan een zadel komen. Mocht het lukken om aan een aangepast zadel te komen dan wil ik kijken hoe ver ik met Eran kom in de dressuur. Hij heeft de aanleg ervoor en heeft er lol in.

In het bijzonder wil ik kijken hoe ver ik in de paralympische dressuur kom. Als dat met Eran zou lukken zou dat echt fantastisch zijn. Binnenkort heb ik de classificatiekeuring bij het KNHS en wordt bepaald in welke handicapklasse ik kom.
Morgen komt Danny Kroetch een zadelpassing bij mij en Eran doen. Dan heb ik beter beeld bij de aanpassingen die nodig zijn, welk zadel geschikt is voor Eran en wat het gaat kosten.

Tot die tijd rijden we even zo:
Foto's Henk Ernst Blok
Afbeelding
Afbeelding

Sms sponsor 1752 naar 4422 (0,60 cent per sms). 1 sms staat voor 1 stem.

Moderatoropmerking:
Dit topic maakte deel uit van de Pavo-win een sponsorship-actie, zie ook [VN] Win een Wildcard, maak kans op een sponsorship!. Inmiddels is de winnaar van de wildcard bekend, [VN] De winnaar van de wildcard Pavo/Trust actie is bekend!!.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 16-07-13 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd

Birmaantje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Onder de Kastanjeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:20

Wat een bijzonder verhaal zeg! Erg sneu dat hij al die ellende heeft moeten doorstaan maar fijn dat hij nu aan de betere hand is en ook meer stabiel. Het is een echte vechter. Veel geluk en plezier samen :D Jullie zijn een leuk stel

Ravel13

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:24

Indrukwekkend hoor. En fijn dat jullie samen zijn.

miekemuys

Berichten: 252
Geregistreerd: 13-04-05

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:24

jullie hebben beide al een lange weg van veel ellende achter de rug, maar je hebt ook beide nog een lange weg met een mooie toekomst die je tegemoetlacht.
ik hoop dat je verhaal veel sponsering mag opbrengen en vooral, dat je verhaal een inspiratie mag wezen voor mensen die in dezelfde schoenen (bandjes ;) )als jij staan.
go for ik girl!!

brammie
Berichten: 200
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:27

Het komt wel goed met jullie. Ik sta achter jullie!

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 11:28

Heel veel dank voor de lieve reacties. Eran en ik gaan ervoor!

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:37

Wat een mooi/ontroerend verhaal! Ik hoop van harte dat het jullie gaat lukken!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:14

Mijn stem heb je :j

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:45

Wat een mooi verhaal.
ik wens jullie het allerbeste toe.
jammer genoeg kan ik vanuit BE niet stemmen voor je.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:40

Een erg bijzonder verhaal!
Zoals je weet heb ik veel respect voor jullie en heb ik je verhalen op de voet gevolgd

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:35

Wat een mooi verhaal, bij deze mijn stem :)

HoresesLover

Berichten: 1589
Geregistreerd: 26-09-11

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:11

Inderdaad, een mooi verhaal. Respect.
Ik stem ook op jullie :)

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:15

Wat een verhaal, het heeft jullie ook niet meegezeten zeg. Heel veel geluk in de toekomst samen!

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:29

Dank voor alle stemmen en steun! Eran en ik gaan rustig verder met het opbouwen van ons lichaam en leven. Mijn website is in de ombouw en wordt gericht op de paardensport. Nu staat er nog informatie over het roeien dat ik een tijdje heb gedaan.

Voortvarend gaat het verzamelen van gelden voor de dierenarts en vooral een nieuw zadel. Op mijn website komt een lijst met donateurs en sponsoring te staan. Voorlopig is het nog een particulier initiatief en geen stichting-concept.

Voor wat betreft de wedstrijden heb ik in de planning om met Eran binnen een jaar of twee-drie de eerste Para-dressuur wedstrijd te starten in de klasse waar ik in geclassificeerd word (niveau is vergelijkbaar met een Z2-ZZ-licht proef als ik het goed heb begrepen). Waarschijnlijk start ik tussentijds nog een ander paard, maar dat hangt af van mijn fysieke mogelijkheden en hoe ik het rijden opbouw.

Straks kan je ons blijven volgen op: http://www.sportygwen.nl

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:17

Wat hebben jullie een hoop meegemaakt samen, diep respect voor jullie doorzettingsvermogen!

Niekje4

Berichten: 73
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: IJmuiden

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:57

Ik heb tranen in mijn ogen!
Wat een verhaal.
Ik hoop voor je dat het nu allemaal achter je blijft en nu op naar een fantastische toekomst!
heeel veel succes bij de keuring!!

vivan

Berichten: 762
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Baarn

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:17

Is dat bij Kuur en Herstel? Mijn oma heeft daar nu 2x gezeten, en ik kijk ook altijd of er weer nieuwe veulentjes zijn. Leuk :)

Tsplendid

Berichten: 1755
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Hengelo

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:15

Prachtig verhaal erg ontroerend, ik gun jullie samen veel geluk en hopelijk kunnen jullie samen mooie resultaten behalen!

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 00:09

Dank voor de fijne en lieve reacties. Het geeft veel steun.

Ik heb inderdaad in Kuur & Herstel gezeten. In de kamer beneden met uitzicht op de wei en de parkeerplaats met openslaande deuren.

Met Eran gaat het nu best wel goed. Ik hoop echt dat hij van zijn vakantie goed opknapt en als de ergste hitte voorbij is weer goed aan het werk kan. Ik heb nu op medisch gebied weer wat pech en heb o.a. weer een longontsteking gehad. Ik hoop dat ik in staat ben om het steeds ziek worden te doorbreken en echt een verbeterslag kan maken.
Ik volg nu een maand het PALEO-dieet en merk al grote verschillen in beschikbare energie en dat ik wat sneller herstel van bijvoorbeeld die longontsteking.

Eran en ik gaan genietend rustig verder op onze weg. 1 ding staat vast: Wij zijn maatjes voor het leven.

elainelouise

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Schijndel

Re: Na ziekte komt zonneschijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:37

Ondanks dat de PAVO sponsorship actie alweer voorbij is wil ik toch nog graag even reageren.
Namelijk dat jullie beiden zoooo ongelofelijk sterk zijn en doorzettingsvermogen hebben!
Ik heb heel jullie verhaal gelezen en de reactie's van de bokkers. Het heeft me echt ontroerd!
Hoe jullie overal mee om zijn gegaan.. echt klasse en respect! Denk dat weinig mensen jullie na zouden kunnen doen!