Dodge na lange tijd weer eens op bokt. #Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AshleyvdH

Dodge na lange tijd weer eens op bokt. #Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:25

:wave:

De titel zegt het al...

Dit was ons laatste topic:
[RIJ-ITP] Dodge (v. Laurentz) weer eens op bokt @ M2 work

4 jaar en 2 maanden momenteel in mijn bezit.
11 jaar.
Ik ben vorig jaar in het Z1 gestart met Dodge.
Maar dat is nog niet zo makkelijk.

We oefenen heel hard aan de verzameling, lengte buiging, inpuls en ontspanning.
De oefeningen op het filmpje zijn wat mattig, hij kan ze netter!
Dit zijn toch wel de grootste punten weer ik tegen aan loop.
Ook op wedstrijd heb ik soms heel veel spanning waardoor zoon proef gewoon niet lukt.
Maar we blijven trainen en maken veel kilometers.

Mijn teugellengte is een ramp ik weet het :o
Komt omdat ik best wel korte armpjes heb en hem de lengte wil geven zodat hij zich niet tever opricht.

Op dit moment heb ik 4 winstpunten.

Ik heb een filmpje van afgelopen vrijdag:

Ik ben benieuwd wat jullie nu van hem vinden!!

Als je het toch gezien heb kan je misschien best een berichtje achter laten :D

:evaw:

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:31

Tsja, jullie zijn gewoon een topteam!! Kan er weinig anders van maken :)
Geweldig veelzijdig paard; dressuur, springen, sgw, mennen en dat alles met zijn hoefjes in zijn neus!
Lekker doorgaan hoe je bezig bent, moet je kijken hoe ver jullie al zijn gekomen!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:53

Ik vind het er meer uitzien als B dan als Z1, maar misschien is dat slechts een momentopname van deze training, elke combinatie heeft zijn mindere momenten natuurlijk ;).
Ik zie een paard wat niet constant nageeflijk is en zelfs zijn rug wegdrukt, mijn advies is, doe eens een stapje terug naar de basis. De oefeningen gaan niet, omdat je paard niet genoeg nageeft en niet ontspant. Laat staan dat je dan aan dingen als verzameling/ lengtebuiging kan gaan denken (dit is overigens goed te zien bij sb/ travers, zijn benen komen haast niet op verschillende sporen terwijl dat wel de bedoeling is). Verder mis ik ook buiging in de bochten, je paard lijkt er als een plank doorheen te gaan. Zet hem eens 10 minuten op een volte en probeer de juiste stelling en buiging te vragen. Misschien gaat hij dan ook nageeflijk lopen (hij loopt nu wel in de ''houding'', maar mijns inziens is dit slechts een valse knik, jij moet ook constant kneepjes in de teugel blijven geven om hem daar te houden).
Wel vind ik het knap dat je zover met hem gekomen bent, t is niet het standaard type ''sportpaard'' wat je in de Z verwacht te zien, dus vind ik het extra knap dat je het toch doet!

Sharonaa_

Re: Dodge na lange tijd weer eens op bokt. #Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:05

Ik ga mee met Myrthe, dacht precies hetzelfd. Vind m erg onrustig in zijn hoofdhals houding en niet constant. Mag ook veel meer gaan dragen en zijn rug gebruiken.
Maar dat zal vast goed komen. Verder een leuk paard.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:13

Knap dat je zover bent gekomen, maar wat mij heel erg opvalt is dat het paard zijn staart extreem naar links draagt; bijna constant. Vaak is er dan ook iets lichamelijks met het paard, misschien eens na laten kijken door osteopaat ofzo.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:17

Ik vind het persoonlijk niet Z waardig. Dat neemt niet weg dat ik het een leuk paard vind.

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 09:08

Dank je wel allemaal!

44Myrthe44 schreef:
Ik vind het er meer uitzien als B dan als Z1, maar misschien is dat slechts een momentopname van deze training, elke combinatie heeft zijn mindere momenten natuurlijk ;).
Ik zie een paard wat niet constant nageeflijk is en zelfs zijn rug wegdrukt, mijn advies is, doe eens een stapje terug naar de basis. De oefeningen gaan niet, omdat je paard niet genoeg nageeft en niet ontspant. Laat staan dat je dan aan dingen als verzameling/ lengtebuiging kan gaan denken (dit is overigens goed te zien bij sb/ travers, zijn benen komen haast niet op verschillende sporen terwijl dat wel de bedoeling is). Verder mis ik ook buiging in de bochten, je paard lijkt er als een plank doorheen te gaan. Zet hem eens 10 minuten op een volte en probeer de juiste stelling en buiging te vragen. Misschien gaat hij dan ook nageeflijk lopen (hij loopt nu wel in de ''houding'', maar mijns inziens is dit slechts een valse knik, jij moet ook constant kneepjes in de teugel blijven geven om hem daar te houden).
Wel vind ik het knap dat je zover met hem gekomen bent, t is niet het standaard type ''sportpaard'' wat je in de Z verwacht te zien, dus vind ik het extra knap dat je het toch doet!

Ik ga ermee aan de slag en als hij er fijner is plaats ik een nieuw filmpje!

Gitje, ik heb er al een osteopaat bij gehad. Hij doet dit omdat hij dan geen balans heeft. Als ik hem helemaal goed heb draagt hij zijn staat ook netjes recht!

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:30

Ik ben zelf maar een B-ruiter (dus weet niet hoeveel nuttig commentaar ik je mag/kan geven) maar ik heb het idee dat het beeld op de video gewoon niet Z-waardig is. Je paard heeft geen constante aanleuning, het lijkt alsof hij niet over de rug loopt en ik vind hem weinig verzameld. Ik ben wel benieuwd hoe hij loopt als je hem lager en ronder instelt. Heel veel succes, jullie komen er vast wel!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:36

Paard zit naar mijn idee kraakvast in zijn rug en hals. Ik zou even een paar weken terug naar de basis gaan, de rug en nekspieren oprekken. Lang en laag en het gas erop, werken aan loslaten in de hals, schoft, rug en kaak.. Het paard werkt zichzelf gewoon tegen in zijn lichaam, waardoor de oefeningen niet gaan.

Vind het wel een prachtig dier hoor! Ik denk dat als je hem eenmaal aan de gang hebt dat hij ook echt super kan gaan lopen!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:44

Hij komt er naar mijn gevoel niet door, je lijkt de vechten, kunt niet loslaten vanvoor want dan zou hij zijn neus de lucht in steken, maar dit zal dan ook wel niet je beste training zijn geweest ook niet ;)

Ik rij nu ook zelf een grote bulldozer op Z1 niveau, lekker bruut in zijn bewegingen en actief vanzelf, maar hij loopt er ook erg graag door. Bij hem is de truc eerst de overgangen op pinkjes en zit kunnen rijden voor aan zijgangen te beginnen, maar ook daarvoor heb ik talloze voltes 10m en slangevoltes achter de rug. Op training vraag ik hem rond en diep, al moeten mijn handen daar iets verder voor open, die hals moet vallen, ook tijdens wijken en schouderbinnenwaarts, zodat hij zich niet kan vastzetten in de hals en er tijdens de oefening zijn eigen ritme opplakt, wat veel te snel is :')

Voltes zijn de truc, ook voor je zijgangen, op training kun je daarop oefenen en op wedstrijd zul je daar alleen maar de vruchten van plukken ;)

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 12:53

Ik ga er mee aan de slag! Ik begin deze week of volgende week bij een nieuwe instructriese en dan beginnen we gewoon ook bij de bassis! En dan film ik he nog wel een keer!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:05

Wanneer is de osteopaat er voor het laatst bij geweest?
Ik denk dat het niet verkeerd is hem nog eens na te laten kijken. Zie op de video echt gewoon het hele filmpje een paard met een weggedrukte rug lopen.
Hopelijk gaat het goed dadelijk bij je nieuwe instructie terug naar de basis en over de rug rijden zou goed doen denk ik. Ook zou ik lekker op een trensje gaan rijden jo. Niks tegen s&t je gebruikt hem prima. Maar voor de basis niet nodig en alleen maar onhandig met zoveel teugels toch? :D

Verder veel succes je gaat er zeker wel komen met dit leuke paard.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:25

Leuk weer een dodge filmpje, ga wel mee met bovenstaand commentaar. Staat hij ook nog veel voor de wagen? Misschien ook daar wat meer dressuurmatig oppakken.
Tja en hij heeft niet geheel zijn bouw mee, misschien wel goed om er weer een keer extra een fysio/osteopaat naar hem te laten kijken

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:09

Vind het echt knap dat je zo ver met hem gekomen bent Ashley!
Ik ga mee met het commentaar van hierboven, het is altijd goed om te controleren of de basis er nog helemaal goed in zit.
Bij wie ga je lessen? Heel veel succes met de volgende wedstrijden! :)

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:21

Heb het ook gezien, dus laat ik even een berichtje achter:
Allereerst ziet hij er wel uit als een "happy atleet"
verder ben ik het eens met voorgaande over de lengtebuiging.
Wat mij opviel in het filmpje is dat je jezelf in het lichaam nogal vasthoud, dat kan zijn misschien omdat hij niet loslaat, of hij kan misschien niet loslaten omdat jij vasthoud.
Heb je last van rug/nekklachten? Mij lijkt als je in de onderrug meer los kan laten ( kan door de bodywarmer komen) maar mij leek je je bekken meer naar achteren gekanteld te hebben. Verder misschien iets meer de schouderbladen naar elkaar toetrekken?
Ik ben fysio, ik kan het niet helpen, sorry.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:37

Heee meis !!! Goh wat een tijd geleden !! wat super dat je nu in het Z zit !! moet absoluut nog een keer bij je langs komen :) en ja vond jullie altijd al een geweldig koppel

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:41

Knap vind ik het om een filmpje op Bokt te zetten en open te staan voor opbouwend commentaar.

Wat ik zelf wel deels als een storende opmerking ervaar is de volgende opmerking van 4Myrthe44;
Er rijden wel meer Gelderse paarden in de sport. Bijv. Tyara die de eerste wedstrijd meteen won met Laurens van Lieren na pas 2-3wkn een combi te zijn.
Een Gelders paard is overigens nog steeds een KWPN'er.

Zelf ben ik bij lange na geen Z-amazone, ieder niveau moet de basis er goed in hebben dat is het fundament waarvan en waarop je start. Qua osteopaat kan ik je Michael Hamerslag aanraden. Gecertificeerde Paardentandarts van Wellensiek om zijn gebit evt te laten checken vanwege t hoofdschudden.

Ik vind het super knap wat Ashley tot nu toe al heeft bereikt met Dodge!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:57

PaysBas schreef:
Knap vind ik het om een filmpje op Bokt te zetten en open te staan voor opbouwend commentaar.

Wat ik zelf wel deels als een storende opmerking ervaar is de volgende opmerking van 4Myrthe44;
Er rijden wel meer Gelderse paarden in de sport. Bijv. Tyara die de eerste wedstrijd meteen won met Laurens van Lieren na pas 2-3wkn een combi te zijn.
Een Gelders paard is overigens nog steeds een KWPN'er.

Zelf ben ik bij lange na geen Z-amazone, ieder niveau moet de basis er goed in hebben dat is het fundament waarvan en waarop je start. Qua osteopaat kan ik je Michael Hamerslag aanraden. Gecertificeerde Paardentandarts van Wellensiek om zijn gebit evt te laten checken vanwege t hoofdschudden.

Ik vind het super knap wat Ashley tot nu toe al heeft bereikt met Dodge!

Natuurlijk rijden er gelderse paarden in de sport, je ziet het alleen niet zoveel als het standaard type kwpn.
Daarom vind ik het knap van ts dat ze niet daarvoor heeft gekozen, maar toch voor deze uitdaging is gegaan (veel mensen kiezen toch eerder voor de makkelijke, standaard weg)!

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:13

Wat een leuke reacties's

En ook zeker dingen waar ik wat mee kan! Ik ga er zeker mee aan de slag!

Claartje, het is inderdaad dat ik me bekken niet goed kan kantelen. En hij is voor mij niet makkelijk uit tezitten want ik ben ook niet de slankste en dan ook een paard wat nu momenteel niet fijn nageeft dus eigenlijk is het niet mijn beste filmpje!

Testebeest, hij heeft momenteel niet meer voor de koets gelopen want het seizoen was afgelopen maar hij gaat er wel weer voor vanaf feb/maart!
En daar is hij zeker dressuurmatig goed alleen af en toe te kort in de hals.

Queelens, Ik kijk het van de week even aan hoe hij het op een trensje en laag en rond doet als hij er niet fijner op word dan laat ik de osteopaat weer komen! ;)

Marlies, hij is pas naar de tandarts geweest en dat was allemaal goed. En ik heb zelf ook een goede osteopaat maar dank je wel in ieder geval!!

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 23:18

Hierbij een filmpje van vandaag.
Het is nog lang niet perfect maar het is voor jullie alvast een idee.
Ik heb vooral op de volte gereden omdat er ook menles was, en heb de film staan niet veel overgangen maar het is even voor het beeld.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:50

Wat super knap dat je op het beruchte bokt filmpjes plaatst en helemaal super dat je alles zo sportief oppakt +:)+

Het tweede filmpje geeft al een veel fijner beeld en ik weet zeker wanneer je zorgt dat je basis africhting in orde is, die oefeningen vanzelf volgen! Nu kan ze haar passen niet afmaken en buigt en strekt ze gewoon veel te weinig door haar lijf in zowel haar bovenlijn als haar lengtebuiging. Zonder die activiteit, lossigheid en buiging is een goede oefening gewoon niet uit te voeren hoe hard je ook je best doet.

Probeer meer naar de hand toe te rijden ipv met de hand naar jou toe zodat ze aan je been gaat nageven en jouw hand wilt volgen. Nu moet je telkens met je hand compenseren waar ze achter of voor de teugel komt (handen uit elkaar, handen richting buik of been). Probeer dat vanuit je been op te lossen, elke keer als ze achter of voor de teugel komt is ze feitelijk achter je been en te weinig actief in het achterbeen dus daar waar de oorzaak is moet je hem ook oplossen. Met de hand compenseren is eigenlijk symptoombestrijding/foetelen. Hou het gevoel dat je haar steeds voor je uit rijdt.
Ook het buitenachterbeen in de gaten houden als je aan de lengtebuiging werkt. Dan ben je de voorkant mooi aan het buigen (soms zelfs overbuigen) waardoor je het gevoel krijgt dat de buiging best fijn is maar in haar lijf buigt nauwelijks tot niet en op die momenten dat ze om het binnenbeen komt zet ze haar buitenachterbeen een pasje naar buiten waardoor de lengtebuiging verloren gaat. Dat zijn van die kleine dingetjes waardoor je al een heel ander paard kunt krijgen als je er goed mee aan de slag gaat!! Succes!!!!!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:03

Ik vind het ook stoer dat je dit zo op Bokt durft te plaatsen!

Mijns inziens moet hij meer aan elkaar lopen, meer van achteren naar voren en losser in zijn lijf. Jij zit zelf nog wat onrustig hier en daar en de verbinding is ook niet mooi constant. Zodra deze punten in orde zijn krijg je een compleet ander beeld!

Ben benieuwd wat je nieuwe instructrice ervan zegt :) plaats je binnenkort weer een filmpje?

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:04

Jeetje, wat een verschil tussen de 2 filmpjes, je bent echt heel positief en goed met de gegeven tips aan de gang gegaan zeg, complimenten!
Het eerste filmpje ziet er niet zo fijn uit, je paard is erg strak, maakt zich lang en wil niet nageven (maar dat wordt ook lastig als de rug niet meewerkt natuurlijk). De overgangen zijn niet mooi, met name je galop-stap overgangen lukken niet maar ook dat heeft alles met het loslaten in de rug en de nageeflijkheid te maken.
Op het eerste filmpje kun je echt heel goed zien dat je paard van een ouderwets/klassiek type is, hij straalt duidelijk "tuigpaard" uit. Ik bedoel dit niet als negatief commentaar op je paard hoor, ik kan het ouderwetse type paard heel erg waarderen namelijk, maar het toont minder als rijtypisch.

Het tweede filmpje had voor mij veel langer mogen zijn! Ik zie een paard dat los durft te laten in de rug, wat wil zakken vanuit de schoft en wat soepel beweegt in de volte. Een ruiter die niet tegenwerkt en mooi in balans en in het ritme meebeweegt, al lichtrijdend.
Ik zou op deze weg absoluut lekker doortrainen op de basis, dan zul je zien dat je overgangen en oefeningen over een poosje met een paard dat los is in de rug en hals gewoon zonder problemen uitgevoerd kunnen worden.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:40

Blijft moeilijk he die klasse. Ik weet er alles van met mijn stoere springpaard.

Je bent zeker op de juiste weg, gezien het tweede filmpje.

Ik zie veel van jou paard terug in mijn paard. Mijn paard is vrij horizontaal gebouwd. Het is voor hem dan ook erg moeilijk om bovenin te komen. Lang en laag is geen probleem, doet hij met 2 vingers in zijn neus, maar echt door de schoft omhoog vind ie erg moeilijk en gaat hij mij gauw op zijn onderhalsspier lopen en doet hij van achter te weinig en hebben we hierdoor dus ook alles behalve een fijne aanleuning.

Probeer wanneer je je paard lang en laag ontspannen hebt lopen en er van achter goed bij om hem rustig naar boven te zetten. Niet in 1 keer, maar steeds ietje hoger in zijn halshouding en hier ook steeds weer in te wisselen wanneer hij zijn balans verliest of strak wordt. Zodat je je steeds weer de ontspanning op kan zoeken en hem juist sterker kan maken.

Maar het gaat helemaal goed komen met jullie volgens mij.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:23

Eerste filmpje schrok ik ook een beetje van. Paard wat steeds wat tdh komt en niet over de rug loopt. Tevens niet genoeg gesloten.
En een wat onrustige amazone op zijn rug.

Tweede filmpje geeft een heel ander beeld. Fijn ontspannen, paard mooi rond, beter over de rug. Rustig meeliftende amazone.
Top!