Peeps weer back on track.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Peeps weer back on track.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:54

Vandaag weer een lesje gereden met Peeps dus weer is tijd vor een topic.
Dit keer niet met foto's maar met een paar filmpjes.
Nadat we Peeps in Juli weer gingen oppakken na hoefbevangenheid en verzakte hoefbenen hebben we begin Septemebr ons aller eerste wedstrijd gereden.
De teller stond vanaf toen op B+1.
Afbeelding
Afbeelding
In oktober zouden we weer twee keer gaan starten maar helaas altijd als we weer goed op weg zijn gebeurt er weer wat.
Halverwege September is ze in paniek door een ander paard het land uit gesprongen, ze kwam aardig goed over het hek heen maar schaafden toch langs het hout.
Gevolg einschuss been, ontsteking van de lymfevaten. Gezien de bevangenheid mocht ze geen ontstekingsremmers en de wond op haar been genas niet. Deze bleef ontstoken ook al nam het einschus been goed af qua dikte.
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4UEXDFT4.jpg
Hier zijn we weer een maand mee zoet geweest. Twee antibiotica kuren, 3 weken vochtafdrijvers, 6 keer de dierenarts op bezoek en een natverband verder konden we weer opnieuw gaan opbouwen.
Bij Peeps betekend stil staan weer van voor af aan beginnen. :')

Helaas sinds na de bevangenheid is ze onder behandeling van de osteopaat want de rechter galop kan ze niet goed meer.
Maar ook daar komen we wel weer uit.

Vandaag filmpjes gemaakt van de les.
Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=_rNWCzAmMCQ
http://www.youtube.com/watch?v=kC7lPxMVeMw
http://www.youtube.com/watch?v=e7EAY_Q5S5o
http://www.youtube.com/watch?v=jUoKj1SS_LQ
http://www.youtube.com/watch?v=drKAmVIjkU8
http://www.youtube.com/watch?v=D2n_lwP-IAY

En een van eerder in de training
Afbeelding

Helaas telefoonkwaliteit.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:17

Wat een leuke pony, en fijn dat het weer beter gaat :)
Vind het wel een heel onrustig beeld geven, niet ontspannen. Zeker omdat je terug aan het komen bent van een blessure zou ik hem veel meer voorwaarts-neerwaarts willen zien. Daarbij vind ik ook jouw zit wat ongebalanseerd over komen, zeker in draf; je gooit jezelf echt omhoog en daarbij jou je je handen en benen niet stil. Dan is het ook wel erg moeilijk voor de pony om te ontspannen, en je ziet ook dat ie onder je vandaan wil rennen.
Overigens ben ik ook niet gecharmeerd van een instructrice die zegt 'rond houden' en dan hup daar zie ik een hand ergens heen gaan waar die niet hoort, en vervolgens 'daar ja'... En het paard maakt het heel duidelijk dat het hem niet lukt rechtsom aan te springen, maar dan toch tien keer het aanspringen forceren zou ik ook niet doen, want wat bereik je met een paar hele gespannen passen terwijl de basis er nog niet is? Dus samengevat: eigenlijk zie ik een scheve en gespannen pony, wat logisch is, want je begint pas weer net, maar daar moet je dan ook wel rekening mee houden. Ik zou alles iets rustiger aan doen, begin bij het begin: focus op je eigen rust en ontspanning, dan gaat hij dat wel volgen, en stapje voor stapje opbouwen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 13:20

xDreamerx schreef:
Wat een leuke pony, en fijn dat het weer beter gaat :)
Vind het wel een heel onrustig beeld geven, niet ontspannen. Zeker omdat je terug aan het komen bent van een blessure zou ik hem veel meer voorwaarts-neerwaarts willen zien. Daarbij vind ik ook jouw zit wat ongebalanseerd over komen, zeker in draf; je gooit jezelf echt omhoog en daarbij jou je je handen en benen niet stil. Dan is het ook wel erg moeilijk voor de pony om te ontspannen, en je ziet ook dat ie onder je vandaan wil rennen.
Overigens ben ik ook niet gecharmeerd van een instructrice die zegt 'rond houden' en dan hup daar zie ik een hand ergens heen gaan waar die niet hoort, en vervolgens 'daar ja'... En het paard maakt het heel duidelijk dat het hem niet lukt rechtsom aan te springen, maar dan toch tien keer het aanspringen forceren zou ik ook niet doen, want wat bereik je met een paar hele gespannen passen terwijl de basis er nog niet is? Dus samengevat: eigenlijk zie ik een scheve en gespannen pony, wat logisch is, want je begint pas weer net, maar daar moet je dan ook wel rekening mee houden. Ik zou alles iets rustiger aan doen, begin bij het begin: focus op je eigen rust en ontspanning, dan gaat hij dat wel volgen, en stapje voor stapje opbouwen.

We waren deze les juist bezig met het verruimen en actief houden/voorwaarts rijden.
Mijn beugels zijn een x aantal gaten korter gegaan omdat ik anders mijn benen er niet aan houdt maar het lichtrijden viel mij ook op op de filmpjes.
Verder blijven wij de galop gewoon proberen en proberen tot ze goed zit, ze is hierbij ook onder behandeling van een osteopaat en dat advies volgen wij dus ook gewoon op. En dat is lekker door trainen en de rechter galop gewoon mee blijven pakken!

De basis zit erin en voorwaarts - neerwaarts beheerst ze ook prima.

44Myrthe44

Re: Peeps weer back on track.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:18

Ik zie race-neerwaarts i.p.v. voorwaarts neerwaarts. Wat rent die pony onder je uit zeg!
Probeer het tempo iets rustiger te houden.
Ook moet je minder proberen te zagen met je handen, houd ze gewoon stil. Op het 4e filmpje als je de lange zijde rijd in galop zie je je pony gewoon nee-schudden, dat kan alleen omdat jij met je handen bezig bent: links, rechts, links, rechts. Maar het heeft geen zin om los te laten als je meteen daarna weer moet vastpakken. Laat pas los als ze echt ontspant, of pak gewoon minder vaak vast.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 14:22

Race neerwaarts is het gewoon echt niet. Ze gaat vooruit als ze daarvoor de beenhulp krijg en niet uit zich zelf.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:26

Ook ik zie in bijna alle filmpjes een heel instabiele hand. Probeer die echt stil te houden want dat is een stuk fijner voor je pony, vooral als je wil dat ze constant laag blijft. Ook zie ik inderdaad dat je jezelf erg omhoog gooit, maar dat komt ook omdat je hard gaat. Probeer naast het vn bij je pony ook aan je houding/zit te werken. Het is voor je pony misschien wel goed om zo aan het voorwaartse te werken maar volgens mij komt het jou houding niet ten goede.

Heel goed dat ze onder behandeling is en hopelijk geeft dat op den duur een goed resultaat! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:35

Dat snap ik niet zo goed, als je dit niet een veel te hoog tempo vind, vraag ik me wel af of je weet waar je mee bezig bent. Je pony gaat echt veel te hard. Zo kan ze nooit in balans komen en ontspannen in de rug. En ze heeft al een oude blessure, dan zou ik zeker rustig aan doen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:54

Trouwens nog een puntje; het aanspringen in galop is dus erg moeilijk voor haar (ik denk omdat ze scheef is en gespannen), dat zei je zelf ook al. Maar vervolgens springt ze goed aan (knap paard!) en dan moet ze meteen een paar hele rondes doorgaloperen! Ik denk dat het veel effectiever is om het goede aanspringen enorm te belonen, vervolgens maar een paar passen doorgaloperen en dan gewoon weer terug en weer goed belonen. Nu zit je een aantal rondes op een racende en gespannen pony die de rug wegdrukt, het galoperen is zo geen fijne ervaring voor haar (voor jou ook niet lijkt me), en dat gaat het galoperen, en haar balans en lichaam niet ten goede komen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:59

wat leuk dat pepe weer aan het werk is! als ik heel eerlijk ben ben ik ook niet zo gecharmeerd van je instructrice, idd bij wat xdreamerx zegt, ik zou afhaken hoe goed bedoelt ook en voor wat anders kijken uit belang voor je (net herstelde) poon en jou rijkunsten, wat verkeerd aangeleerd is is weer lastiger af te leren.
oh en hebben jullie het veulen ook nog en hoe gaat het daarmee (:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:03

Wat een gigantisch gave Haf!
Alleen rent ie wel erg onder je uit, hij loopt over zn eigen tempo heen. Haflingers zijn actieve paarden, maar probeer het te forceren. Mijne was ook een race eendje, maar die moet je juist proberen rustig te houden :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:05

Ess_Ramona schreef:
Wat een gigantisch gave Haf!
Alleen rent ie wel erg onder je uit, hij loopt over zn eigen tempo heen. Haflingers zijn actieve paarden, maar probeer het te forceren. Mijne was ook een race eendje, maar die moet je juist proberen rustig te houden :).

Ik heb het idee dat hij niet onder haar uit rent maar dat ts zo'n hoog tempo van hem vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:23

Ik ben het eens met Joolien, zijn tempo is veel te hoog. Neem het tempo terug en ga samen met je pony aan jou houding werken! Dat is voor beide veel beter.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 18:44

Bedankt voor het commentaar.
Wij blijven alleen gewoon op deze manier doorgaan met rijden. Er is een duidelijke vooruitgang en ons gevoel is goed.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:06

Peeps is al heel erg vooruit gegaan zeg! Fijn dat jullie nu weer aan het werk kunnen!

Toch ben ik het wel met het bovenstaande eens. Ik vind ook dat ze veel te veel onder jullie uit rent. Ik zou haar veel meer in tempo terugnemen en juist op haar eigen benen laten lopen. Daarnaast merk ik dat ze moeite heeft met de lengtebuiging en zou ik daar ook meer mee aan de gang gaan. Bovendien vind ik dat je af en toe wat streng bent met je hand en deze vast lijkt te zetten.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:48

Mooie Haflinger!

Helaas voor jou ben ik het helemaal met bovenstaande reacties eens.
Als dit je basistempo is, hoe wil je dan een uitgestrekte draf rijden?
Een paard wat boven zijn kunnen moet lopen, kan niet ontspannen en op eigen benen lopen.

Persoonlijk zou ik een andere instructrice gaan zoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:52

Wat een heerlijke haf! En wat fijn dat je weer lekker kunt trainen :)

Ik zie je op het vierde filmpje de pony elke pas behoorlijk aansporen met sporen, tempo is veel te hoog en ik zie vooral een pony die daardoor wat uit balans raakt. Pony kan het tempo gewoon niet goed bijhouden. Zorg voor een rustige beenligging en richt je weer op de basis en niet op het snelle tempo. Meer rust in de ruiter en dan krijg je pony ook meer kans op een goed balans.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 21:48

Klasien schreef:
Mooie Haflinger!

Helaas voor jou ben ik het helemaal met bovenstaande reacties eens.
Als dit je basistempo is, hoe wil je dan een uitgestrekte draf rijden?
Een paard wat boven zijn kunnen moet lopen, kan niet ontspannen en op eigen benen lopen.

Persoonlijk zou ik een andere instructrice gaan zoeken.

Dit is niet ons basis tempo. Maar deze les zijn er bezig geweest om haar meer naar voren te rijden, te laten reageren op t been etc. Basis tempo ligt lager.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:51

ze loopt in een regelmatige takt, nagevelijk op 2 teugels, naar voren gereden op het been. Dat daarbij mijn grondtempo hoger ligt dan het basis tempo maakt niks uit. Dat is een moment in de les. Ze loopt in balans naar mijn teugels toe.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:03

Je paard probeert je uit alle macht iets te vertellen en krijgt nog een tik na ook.
Luister eens,zou me afvragen of dit wel de goede manier is na zo'n blessure om dit zo op te lossen.Pony heeft heel wat te verduren gehad.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 23:08

timokyana schreef:
Je paard probeert je uit alle macht iets te vertellen en krijgt nog een tik na ook.
Luister eens,zou me afvragen of dit wel de goede manier is na zo'n blessure om dit zo op te lossen.Pony heeft heel wat te verduren gehad.

En altijd komt de dierenarts eerder teveel dan te weinige langs het bouwen we pas weer op als hun groenlicht geven en houden we ons aan de opbouw schema's. Paard heeft een goed leventje en wordt echt niet mishandeld ofzo. Dus iets anders reageren, wat volwassener zou geen kwaad kunnen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:12

Op het laatste filmpje zet je haar op de volte. Weliswaar met iets minder snelheid maar die buitenhand schiet meteen omhoog en dus ook het hoofd van jouw pony. Ze kan echt mooi galopperen en het is goed dat je haar vraagt te versnellen met beenhulpen, maar dan moet je haar ook weer terug rijden.
Als je haar aan het been wil hebben en laten verruimen/actief laten blijven, kan je dat beter doen door vooruit te rijden en haar dan weer op te vangen. Maar dat is hoe ik het liever zie ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 23:17

Het zijn stukjes van een les ze wordt ook echt wel terug gereden. Maar ik weet zelf wel beter wij gaan lekker door zoals we bezig zijn met dezelfde instructrice want daar hebben we wat aan en gaan we mee vooruit. Hoe jullie er overdenken beïnvloedt dat echt niet. Ken me paard zelf het beste. Goed leedvermaak wel hier in t topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:22

Goh marlis, nu laat je nog de goeie filmpjes zien! Normaal geef ik les op een andere manier. Dan moet jij onder je paard hangen! Of achterste voren zitten! Of moet ze over de bakrand lopen! Doet ze ook heel netjes!

Wat een slap gelul allemaal...
Vind het heel knap dat er zoveel gezien word op een onduidelijk filmpje waarbij de pixels goed zichtbaar zijn!
Maaruh, bokt?

# pakt ff popcorn erbij en gaat lezen hoe het wel moet!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:27

Marlis schreef:
Het zijn stukjes van een les ze wordt ook echt wel terug gereden. Maar ik weet zelf wel beter wij gaan lekker door zoals we bezig zijn met dezelfde instructrice want daar hebben we wat aan en gaan we mee vooruit. Hoe jullie er overdenken beïnvloedt dat echt niet. Ken me paard zelf het beste. Goed leedvermaak wel hier in t topic

Ik denk dat dit geen leed vermaak is, maar dat bokkers je advies geven wat betreft de training van je pony.
Wat je er mee doet moet je zelf weten, maar volgens mij is dit absoluut geen aanval op jou.

Ik heb verder qua goedbedoelde adviezen niets toe te voegen :).
Peeps is een lekker ding :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:33

Sorry maar jullie weten geen van allen hoe Pepe veranderd is .
En dat in positieve zin!
Het paard heeft veel blessures gehad en daar zijn wij zeer zeker voorzichtig mee.
Schakelen is echt niet verkeerd in de training en het stuk op de filmpjes in draf in een hoger tempo was op dat moment het beste.
Hier zocht ze druk op beide teugels en bleef in een zuivere takt.
Ik ben van mening dat je nooit het zelfde tempo moet blijven rijden maar juist moet schakelen.
En dat wij dan nu een stuk hebben doorgeschakeld is echt niet dramatisch!!
Vind het belachelijk hoe sommige reageren op een meid die heel goed haar best doet.
En dan mij afbranden... Ik zeg; ga er zelf staan! En laat maar zien hoe het moet!