Sinds lange tijd weer een keer rijden op Pathos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Sinds lange tijd weer een keer rijden op Pathos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 19:54

Allereerst sorry voor het lange verhaal hier wat gegevens van ons:
Paard: Pathos, kentucky mountain saddle horse ruin van 7 jaar (gangenpaard)
Ik rij met een westernzadel, maar rij dus geen western, gewoon recreatief, beetje dressuur.

Gisteren heb ik weer eens op mijn paard Pathos gereden. Ik ben in maart geopereerd aan mijn heup, daarvoor had ik al amper gereden en daarna al helemaal niet. 2 maanden geleden heb ik 2 keer een kwartiertje gereden en daarna kreeg Pathos droes. Hij is er best wel ziek van geweest, dus heeft alleen maar op de wei gelopen. Ook is ie behoorlijk af gevallen, vooral zijn bespiering is weg gevallen. De singel zat nu op zijn strakst nog te los, dus hij is best veel kwijt geraakt.
Ik dacht dus gisteren beetje rustig een beetje hobbelen buiten, ik kan niet lang rijden en Pathos ook niet dus dat komt goed uit.
Hij dacht daar alleen anders over, want had helemaal geen zin. Helaas was ik mijn zweepje vergeten dus daar maakt ie dan misbruik van door stil te gaan staan en dan krijg ik hem met geen mogelijkheid meer vooruit. Dat deed ie overigens voor dat ie ziek werd ook al, hij is vrij dominant en als ie dan saaie dingen moet doen, zoals rondjes rijden in een bak of grasveld dan gaat ie stil staan. Een tikje met de zweep brengt hem dan snel op andere gedachte en dan is het ook klaar ook.
Maar goed ik wou dus op het grasveld bij de wei rijden, daar had ie geen zin in, dat werd weer eens stil staan dus. Daarom ging ik maar een rondje door het park, daar ging ie in de ankers en verzette geen stap meer :( . Toen maar terug naar het grasveld gegaan en heeft mijn vriend mij een takje aan gegeven. Dat hielp goed en daarna liep ie weer als een trein. Normaal heeft ie buiten heel veel looplust, maar er gaat ook altijd iemand mee met de fiets, dus waarom ie nou buiten niet wou lopen weet ik eigenlijk niet, denk dat ie teveel gewend is lekker te nietsnutten in de wei, in combi met het warme weer.

Mijn houding is natuurlijk waardeloos, maar ik ben al blij dat ik erop kom. Ik zit in stoelzit (deed ik altijd al) en scheef en trek mijn hakken op. Ook trek ik af en toe teveel aan de teugels. Als het moeilijk word voor Pathos dan gaat ie van tolt naar draf en dit zit voor mij voor geen meter. Als ik hem dan terug neem, dan word ie dus wat sterk in de mond. Dan trek is misschien wat teveel aan de teugels, mede ook omdat ik dan mijn evenwicht slecht kan bewaren.
Op sommige foto's zit ie in tolt en sommige in draf of stap
Hier dus de foto's, gemaakt door mijn vriend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ten slotte nog een filmpje, toen liep dus wel lekker in tolt. ik hoop dat de link het doet.

http://orinoko1.hyves.nl/#show_reaction ... _state__=1

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 20:46

Terug in de wei met zijn dochter Caithlyn.

Afbeelding

_Kimmm

Re: Sinds lange tijd weer een keer rijden op Pathos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:55

Wauw top dat je er weer op zit en alles op zijn tijd het is al een heel wonder dat je er uberhaupt op kan komen :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:00

_Kimmm schreef:
Wauw top dat je er weer op zit en alles op zijn tijd het is al een heel wonder dat je er uberhaupt op kan komen :)

sluit me er helemaal bij aan
top dat je weer erop zit meid

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:17

_Kimmm schreef:

Ja op en afstijgen is nog het moeilijkste. Ik moet op een krukje of bankje gaan staan en kan dan met gestrekt been met veel moeite in het zadel komen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:17

Leuk paard! Al vind ik je VEEL te hard in de hand. :=

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:25

De foto's geven niet echt een goed beeld, mijn vriend heeft er niet zoveel gemaakt dus moest het hier mee doen. Maar meestal loopt ie dus zoals op de 4 na laaste foto, met een doorhangend teugeltje. Maar ik geef toe dat als ie terug valt naar draf ik wel te hard in mijn hand ben, omdat ie dan dus zwaar op de hand word, word zeg maar een soort touwtrek wedstrijd. Ik kan dan niet anders dan hem zo snel mogelijk terug nemen naar de stap. Het doet namelijk onwijs zeer in mijn heup en rug als ie gaat draven.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:40

Nou Tink, ik vind het al een prestatie op zich dat je er nog op klimt!
Echt respect!

Probeer eerst maar weer is pijnloos paar rondjes te rijden, de rest volgt vanzelf wel toch?
Zie je wel genieten op paar fotos trouwens :D

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:13

*\o/* Top dat je er weer opzit, Tinka! Respect! Zou niet iedereen je nadoen. V.w.b. je rijhouding, dat komt wel weer. Misschien komende tijd eerst maar even lekker rustig genieten van de relaxte gangen en evt wat meer stappen. Weet niet hoe je heup dat houdt? Langzaam aan weer opbouwen. Dat geldt ook voor Pathos, onderschat alsjeblieft droes niet en de nawerking ervan op lichaam en geest van het paard. Ik vind het enerzijds helemaal top dat jij weer in het zadel zit :j , ga vooral zo door. Anderzijds toch even een nootje, dat ik Pathos er niet heel erg blij uit vind zien, ook niet zoals hij de wereld op dit moment inkijkt. Niets te nadelen van jou overigens. Als ik dan ook het verhaal lees van dat hij voorheen wel lekker buiten ook aan het werk wilde en looplust had en nu bijna niet. Wees alsjeblieft voorzichtig, voor jezelf en voor je paard :Y) Het kan geen kwaad om hem nog eens na te laten kijken als de DA toevallig een keer in de buurt is. Herstel heeft natuurlijk een tijd nodig. Je bent goed opweg, ook met hem. Het is goed bedoeld. Ik weet wat droes betekent -helaas en ik ken de gevolgen ervan als je te snel gaat met paard. Ook al lijkt het in jouw ogen wellicht niet snel. Jullie kunnen samen lekker verder opknappen en genieten. Veel plezier en geniet! *D

Willeke

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:25

ShauniBef schreef:
Leuk paard! Al vind ik je VEEL te hard in de hand. :=

Ga eens met een pijnlijke heup op een paard zitten dat al maanden stil staat >;)
(en maak dan ook een filmpje,dat wij er ook nog wat aan hebben :D )

Over filmpje:Je 'tolt' lijkt mij erg heup-onvriedelijk :=
Mischien eerst rustig weer spieren opbouwen voordat hij telgang gewoontes aanneemt.
Wel dapper hoor,om zo weer op een paard te klimmen +:)+