Zembla bitloos met heel wat verbeter punten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Zembla bitloos met heel wat verbeter punten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 17:18

Dit jaar ehh ohnee vorig jaar natuurlijk! :+ ben ik serieus begonnen met bitloos rijden, we hebben een tijd geen les gevolgd omdat in de zomer net een nieuwe bak aangelegd werd en ik liever ging buitenrijden omdat het rijden in de bak ook niet helemaal goed ging waardoor ik na het rijden iedere keer teleurgesteld was. Een tijdje geleden alweer liep Zembla kreupel, hij had verrekte kniebanden en heeft in totaal zo'n 12 tot 14 weken stilgestaan.

Sinds december mogen wij weer vol aan de bak en daar zijn we nu mee bezig, maar dit gaat ons niet niet zo makkelijk af. :o (let niet op dat hij zo dik is haha dat zijn we eraf aan het trainen). :P
Zembla is lichtelijk scheef, heeft moeite met de balans in galop en zijn achterbenen moeten sterker gaan worden.

Mijn houding is echt een drama; Ik zit scheef en voorover (al lijkt dit in draf minder dan in stap vind ik), mijn tenen wijzen naar buiten en mijn hakken druk ik niet uit, ook zijn mijn handen niet gelijk (rechts is lager als links) en mogen mijn handen ook meer gedragen worden. Zo heel verhaal nu dan de foto's, deze zijn tijdens mijn les vandaag gemaakt:

Afbeelding
Laten we dan eerst even horen hoe we nu recht op een paard moeten zitten. :Y)

Afbeelding
Mooi hoofdje! <3

Afbeelding
Daar gaan we dan, hier zie je goed hoe scheef ik zit. Hoe mijn handen zo niet naast elkaar zijn. Ondanks dat loopt Zembla wel lekker ontspannen. :j

Afbeelding
Zembla kan het met zijn ogen dicht. :+ Ik mag meer naar achteren zitten, mijn been op zijn plaats houden en mijn handen gelijk houden maar verder een heel fijn beeld. Hier ben ik echt blij mee!

Afbeelding
Zelfde verhaal, mag wat actiever.

Afbeelding
Moet actiever, mijn handen zijn redelijk gelijk.

Afbeelding
Te diep maar liever dat dan sterrenkijken, hakken uitdrukken

En dan de galop :\ :

Afbeelding
Alles wat je fout kan doen doe ik hier. Hier was ik erg angstig dat hij er vandoor zou gaan en zat ik met tranen in mijn ogen. :o Maar wel een 'echte' galopsprong :P

Afbeelding
En hier willen we naartoe, ik moet alleen wel op mijn kont blijven zitten. :P

Dan hier nog wat foto's van hoe het er eerder toen ik nog met bit reed aantoe ging. Man wat is hij in positieve zin verandert! :+:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik sta open voor commentaar en tips! :))

mang

Re: Zembla bitloos met heel wat verbeter punten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:23

jullie zijn zeker goed vooruit gegaan hoor! Ik vind de foto waar jij hem te diep vind, juist het fijnst. Daar laat hij echt goed los. Maar ga zo door!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 17:25

Ja daar ben ik ook blij mee. :j Want eerder durfde hij juist nooit te zakken dus dan zie ik inderdaad liever dit. Maargoed voor het perfecte zou hij te diep zijn. :')

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:37

Ik vind jullie ook goed vooruitgegaan! Zijn achterbeengebruik is echt al veel beter als op de bitfoto's, maar het kan nog beter! Als hij zijn achterbenen mooi onderzet (wat ik nu wel mooi zie in galop, hahaha) komt die ontspanning vanzelf!
Maar ik vind het er echt al goed uitzien! Jij moet nog wat trotser zitten, mag toch wel met zo'n beest onder je kont! En je gaat je handen dan automatisch ook meer dragen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:46

Gaat hartstikke goed met jullie!! +:)+

Zem heeft jarenlang lopen 'sterrenkijken' en die rug vast gezet, en nu leert hij deze los te laten en ontspannen.
Vooral in galop is dat nog moeilijk, omdat hij dan zijn bekken moet gaan kantelen.
Maar dat komt ook goed met enige oefening.. bovendien moet zijn lichaam het ook kunnen verwerken ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 02-01-12 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 17:47

Bedankt! :D

Ik ga jou tip ook eens proberen Saars ben benieuwd. :)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:52

Ik vind Dat je pony er geweldig goed uitziet! Je noemt zelf al onwijs veel punten op die je kunt verbeteren. Dat gaat zeker goedkomen!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:12

Hoe bevalt dat nu, bitloos rijden? Ik zie hele fijne plaatjes, ik ga dus met bovenstaande reacties mee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:18

Ik ben een beetje perfectionistisch met rijden ofzo denk ik. :=

Adamootje: Ja bevalt echt heel goed en zeker niets anders meer. Zembla is veel ontspannender en ook ik zelf ben veel rustiger geworden. Dus ja voor die van mij werkt het super! :)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:55

Zo Alison! Wat een goed werk :wow: Hij loopt echt veel beter :j Zo ontspannen ken ik hem helemaal niet!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:22

Jullie gaan er goed op vooruit zeg!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:26

Ik heb niks toe te voegen aan bovenstaande reacties.
Jullie gaan goed vooruit. Nu je eigen angsten nog overwinnen en dan komt het helemaal goed met jullie.

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:43

Misschien leg je de lat voor jezelf gewoon TE hoog... Ik vind dat t er toch wel keurig uit ziet hoor.. en je houding moet je ff bewust van worden.. maar geloof dat dat wel goed zit.. vind m ook niet zo dik hoor.. lekker wat winter spek..

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:45

Allison: NIET ZO NEGATIEF over je zelf.Ik vind het een hele verbetering hoe ze nu loopt. Je werkt er aan en dat is belangrijk. Je verbeterd over een tijd steeds meer en je leert steeds beter te gaan zitten enz. Ik zat vroeger nog gekker.

Ik heb weinig ervaring met Bitloos maar ik zie data je op de goede weg bent. Heb plezier in het rijden en geniete van de goede momenten.

(ok hoor miij praten.

Krijg vertrouwen in je paardje. Dan komt het helemaal goed. En oke het zal een keer minder gaan maar daarna ga je met 2 stappen weer vooruit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:46

Bedankt! :)

Mwah ik noem de punten op die ik zie. :P Maargoed het lijkt me nu het belangrijkste dat ik begin met rechtzitten en mijn handen goed hou en dan als dat goed is me meer te focussen op derest. :j

Ik ben niet negatief Marjolein, tenminste zo zie ik het niet. Ik wordt bewust over hoe ik mijn lichaam verkeerd gebruik. Ik baal er stiekem ook wel een beetje van dat ik mijn mooie zit van vroegah kwijt ben.
Bedankt voor je positieve feedback. :D

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:00

tja zo bedoel ik het ook niet echt dat je echt negatief bent. Maar tja hoe moest ik et anders zeggen ghghi.
Ach ik heb nooit goed gezeten. Zit nu op mijn best ghighi en dat is al scheef en soms krom

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:02

Haha ik snap je wel hoor. :) Komt vast goed met ons. :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:06

Mooi om die verbetering bij jullie te zien Alison. Jullie zitten zeker op de goede weg.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:14

Ik zie jeske :wave:

Ook ik zie de positieve dingen, jullie zijn goed aan het leren +:)+ En het gaat misschien niet zo snel als je zou willen, maar het gaat goedkomen. Ik vind het trouwens wel goed en knap dat je zo kritisch naar jezelf kan kijken :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:21

He broem... alles goed?? :wave:

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:25

Jullie zijn zeker vooruit gegaan Alison! +:)+ ik vind het er nog niet eens zo slecht uitzien, tuurlijk zijn er wat puntjes
waar je aan kan werken, maar die geef je zelf al aan. Er zitten fijne momenten tussen, dus maar lekker zo door trainen! :) Jullie komen er wel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 02:23

Jullie zijn inderdaad vooruit gegaan +:)+ .

En je zit is nog altijd een stuk beter dan die van mij hoor :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 03:11

Het ziet eruit alsof je nu voor het eerst goed les krijgt. Zonde hè, achteraf, hoe je zo lang scheef kan rijden zonder dat je het door hebt. Maar goed, niks aan te doen, doen veel meer ruiters, ik ook tot een paar jaar geleden. Vanaf nu gewoon zo doorgaan, ziet er prima uit! :)

Wat ik me wel afvraag is waarom je met sporen rijdt terwijl je pas leert recht op je paard te zitten en je hakken uit te drukken. De basis zit er bij jou gewoon nog niet goed in en gevaar op onnodig prikken is dan groot, lijkt op de 1e galopfoto ook zo.
Als je die basis straks goed kent dan heb je voor huis tuin en keukendressuur echt geen sporen nodig. Als jij goed rijdt wordt het paard rechter, en daarmee ontspannender en beter aan het been. :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 09:32

Ik prik mijn paard niet. :n Ik rij met sporen omdat Zembla ook ontiegelijk scheef is en ik hem niet met enkel mijn been de bocht om krijg. Daarom kan ik met mijn spoortje ingrijpen zodat hij niet plat door de bocht gaat maar gewoon recht. :)
Ik heb een stille beenligging volgens anderen dus ik zie hier het kwaad niet van in, als ik hem onnodig zou prikken dan gaan we vliegend de bak door en niet zo ontspannen als nu. ;)

Ook heb ik al langer les van de zelfde lesgever en heb ik nooit verkeerd les gekregen, maar in mijn vrijetijd als ik dus geen les had dacht ik het wel even op te lossen met een harde hand. :o Gewoon puur uit frustratie dat het geen wat ik wilde niet lukte. Ook met een zachte hand (die ik dus in de les moest gebruiken) liep Zembla altijd heel gespannen onder het zadel en dat had niets met wel of geen les te maken. :) Ook met een andere ruiter deed hij dit. :j

Maar wel bedankt voor je reactie en de kritiek die jij in jou ogen ziet op de foto's. :) :D

Bedankt voor de reacties! Leuk dat jullie elkaar kennen Broem en Jeske. :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:39

Persoonlijk zou ik een ander hoofdstel gebruiken om dressuur mee te rijden.
Op een aantal foto's strekt je paard erg met zijn neus vooruit en dit kan een teken zijn dat er pijn is en probeerd deze weg te drukken.