Anda Mo 12e keer onder het zadel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Anda Mo 12e keer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:57

Inmiddels heb ik weer wat foto's gespaard, van een week geleden en vandaag!

Mo gaat onwijs goed, ik verbaas me er iedere keer over! Vandaag was eigenlijk voor het eerst dat ze toen ze een beetje moe werd een beetje begon te vervelen. Ze probeerde het bit vast te pakken en werd heel loperig. Dit heb ik goed opgelost gekregen gelukkig en voor de rest ging het weer heel fijn!

Heb helaas afgelopen week heel weinig tijd gehad dus heb er tussen de foto's in niet meer op gezeten.
Ook was het een beetje waaierig vandaag en deze combinatie maakte dat ik het nogal spannend vond zelf om er weer op te klimmen.
Toch blij dat ik het gedaan heb!

Tips zijn opzich welkom, al zijn we nog erg basic aan het werk (lijkt me logisch :+) met stuur, gas en rem.
Dat ze zo fijn in mijn hand loopt is mooi meegenomen maar hoeft dus absoluut niet van mij!
Af en toe rolt ze wat op maar dat wordt eigenlijk nu al steeds minder!

Foto's met touwtje om de hals zijn van vorige week en de rest van vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mo is moe :+:

Excuus voor de slechte kwaliteit van de laatste reeks, het schemerde en vriendlief moet een cursus 'hoe maak ik paardenfoto's' hebben :')

laulau85

Re: Anda Mo 12e keer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:09

Ziet er echt goed uit zeg! Jullie zijn een topduo!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:10

Leuk paard heb je!
Op sommige foto's loopt ie inderdaad wat opgekropt.
Jouw houding kan nog wel wat beter, maar het kan ook zijn dat het zadel jou niet veel steun geeft.

Op de laatste foto's lijkt het net of je bijna op z'n hals zit.
Maar ik vind 't een erg leuk paard :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-11-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:12

Leuke pony zeg :)
maar probeer wel wat meer van de voorkant af te blijven zodat hij lekker na het bit toe word gereden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:14

Thanks Laura :D

Mika: mijn houding kan veel beter, echter is dit al een heel grote verbetering ten opzichte van een paar jaar terug :') En zodra mijn eigen zadel erop kan zal dat ook veel schelen ja!

DDW: euh sorry maar ik zit echt totaal niet aan de voorkant :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:15

Voor een paard dat pas net onder het zadel is, moet je veel meer lengte in de hals geven. De hals zorgt dat je paard evenwicht kan houden, in balans kan gaan lopen. Dit is veel te opgekropt, achter de teugel. Zorg eerst dat je paard echt voorwaarts neerwaarts kan lopen voordat je je paard aan de voorkant zo kort pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:17

Ik pak haar niet zo kort, ze loopt zelf nog zo kort.
Zodra er meer rust inzit zal ik haar zeker gaan uitschuiven maar die optie is er nu gewoon nog niet!

Weet niet of je zelf ooit een barrokkie gereden hebt?

Edit: En daarbij is dit ITP, en de 12e keer dat ik erop zit en in mijn uitleg geef ik duidelijk aan dat ik bezig ben met gas, rem en stuur...
Lijkt me fijn dat jullie lezen :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:18

Robijntjah schreef:
Thanks Laura :D

Mika: mijn houding kan veel beter, echter is dit al een heel grote verbetering ten opzichte van een paar jaar terug :') En zodra mijn eigen zadel erop kan zal dat ook veel schelen ja!

DDW: euh sorry maar ik zit echt totaal niet aan de voorkant :')

wat raar, zie toch dat je teugels in je handen hebt :D ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:20

Angela schreef:
Voor een paard dat pas net onder het zadel is, moet je veel meer lengte in de hals geven. De hals zorgt dat je paard evenwicht kan houden, in balans kan gaan lopen. Dit is veel te opgekropt, achter de teugel. Zorg eerst dat je paard echt voorwaarts neerwaarts kan lopen voordat je je paard aan de voorkant zo kort pakt.

ga hier mee in...van voor echt meer lengte geven lijkt me nog een belangrijk punt om aan te werken.
Verder moest ik wel lachen om de laatste foto: je kijkt of je het ritje in de achtbaan maar net overleeft hebt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:20

Ik was vooral errug moe :+
Heb een lichtelijke kater :o

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:21

Robijntjah schreef:
Zodra er meer rust inzit zal ik haar zeker gaan uitschuiven maar die optie is er nu gewoon nog niet!

Weet niet of je zelf ooit een barrokkie gereden hebt?!

Jeps, ik heb een 4 jarige PRE, sinds begin dit jaar heel langzaam onder het zadel gebracht. Daarnaast rij ik nog 3 andere andalusiers :j

En echt... ze hebben lengte nodig, meer als ieder ander paard. :j

En als jij haar niet zo kort houdt, waarom zijn je teugels dan wel op contact??? Echt, ga voorwaarts neerwaarts rijden. Ik snap best dat je voor je gevoel de rem bij de hand wilt hebben (die trouwens niet in de mond zit, maar in je zit), maar dit is echt te kort. Ga anders verder terug, aan de longe, en ga pas los als je het paard op een langere teugel in je eigen tempo kunt rijden.

Hier een foto van mijn PRE van een paar maanden terug. Deze foto is aan het einde van de les gemaakt, en korter danwel ronder in de hals als dit komt hij niet:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:22

Zadel ligt op zijn schouders. Ik zou met een groen paard niet met een zadel gaan rijden dat niet past en op zijn schouders ligt, waardoor jij dus ook op zijn schouders zit...niet goed voor zijn evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:24

Ik rem haar niet op mijn hand, dan gaat ze alleen maar hader namelijk :')

Ik rijd haar express niet aan de longe omdat ze dan compleet in de war raakt...

Mijn teugels zijn op contact omdat ik altijd op elastisch teugelcontact rijdt, dit wil zeggen dat als zij mijn hand mee wil nemen naar voren, dit ook kan!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:26

Als jij je teugels op deze lengte hebt, zoekt je paard ook deze lengte op!
Als je een paard dus op lengte wilt rijden moet je wel genoeg teugel geven zodat ze naar het bit toe gereden kan worden :)
Je hebt verder een leuke pony, en dat van net is misschien een rotopmerking, maar het was alleen bedoelt als tip :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:26

Robijntjah schreef:

Mijn teugels zijn op contact omdat ik altijd op elastisch teugelcontact rijdt, dit wil zeggen dat als zij mijn hand mee wil nemen naar voren, dit ook kan!

Maar waarom komt het paard dan echt fiks achter de loodlijn? Het kan niet anders dan dat het paard niet voorwaarts genoeg is, of teveel druk op de teugel heeft, anders kan het zich niet opkroppen. Ik blijf bij mijn eerste advies: ga voor voorwaarts neerwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:27

Angela schreef:
Robijntjah schreef:

Weet niet of je zelf ooit een barrokkie gereden hebt?!

Jeps, ik heb een 4 jarige PRE, sinds begin dit jaar heel langzaam onder het zadel gebracht. Daarnaast rij ik nog 3 andere andalusiers :j

En echt... ze hebben lengte nodig, meer als ieder ander paard. :j

En als jij haar niet zo kort houdt, waarom zijn je teugels dan wel op contact??? Echt, ga voorwaarts neerwaarts rijden. Ik snap best dat je voor je gevoel de rem bij de hand wilt hebben (die trouwens niet in de mond zit, maar in je zit), maar dit is echt te kort. Ga anders verder terug, aan de longe, en ga pas los als je het paard op een langere teugel in je eigen tempo kunt rijden.

Hier een foto van mijn PRE van een paar maanden terug. Deze foto is aan het einde van de les gemaakt, en korter danwel ronder in de hals als dit komt hij niet:
Afbeelding

En hier nog even op terugkomend...
Ik houd idd ook niet van paarden die achter de loodlijn lopen, heb ze ook liever wat langer en neusje er mooi uit.
Maar nogmaals, ik zit er voor de 12e keer op! Ik ga haar niet instellen, ze loopt maar even waar ze wil lopen en schijnbaar is dat hier!

Zodra mijn gas, rem en stuur bevestigd zijn ga ik daar mee aan de slag ja ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:27

Angela schreef:
Robijntjah schreef:

Maar waarom komt het paard dan echt fiks achter de loodlijn? Het kan niet anders dan dat het paard niet voorwaarts genoeg is, of teveel druk op de teugel heeft, anders kan het zich niet opkroppen. Ik blijf bij mijn eerste advies: ga voor voorwaarts neerwaarts.

Paard niet voorwaarts genoeg :')
Nu wordt ie helemaal mooi!

Ze kruipt er juist achter omdat ze op veel momenten nog geen contact accepteerd.
En dat los ik niet op door mijn teugels los te gooien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:29

DDW1190 schreef:
Als jij je teugels op deze lengte hebt, zoekt je paard ook deze lengte op!
Als je een paard dus op lengte wilt rijden moet je wel genoeg teugel geven zodat ze naar het bit toe gereden kan worden :)
Je hebt verder een leuke pony, en dat van net is misschien een rotopmerking, maar het was alleen bedoelt als tip :)

Dat was niet zo zeer een rot opmerking, meer gewoon kinderachtig ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:30

Robijntjah schreef:
Paard niet voorwaarts genoeg :')
Nu wordt ie helemaal mooi!

Ze kruipt er juist achter omdat ze op veel momenten nog geen contact accepteerd.
En dat los ik niet op door mijn teugels los te gooien :+

Dan blijft dus teveel hand over. Als je hand heel elastisch is, dan zal het paard niet achter de teugel kruipen.

Maar goed, je moet het zelf weten, jou paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:31

Dan zijn wij het niet eens...
Prima toch ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:33

Robijntjah schreef:
Prima toch ;)

Ja hoor, we agree to disagree.

Je geeft aan dat ze in de war raakt aan de longe, is dat alleen met ruiter, of ook zonder ruiter dat ze het longeren niet begrijpt? (danwel gewoon echt niet leuk vind en denkt }:0 )

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:33

Blijkbaar wil TS niets aannemen, maakt verder ook niet uit de keus is ook aan jouw :)
Veel plezier met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:37

Angela schreef:
Robijntjah schreef:
Prima toch ;)

Ja hoor, we agree to disagree.

Je geeft aan dat ze in de war raakt aan de longe, is dat alleen met ruiter, of ook zonder ruiter dat ze het longeren niet begrijpt? (danwel gewoon echt niet leuk vind en denkt }:0 )

Alleen met ruiter, cq mij! ze is heel erg (extreem) op mij gefocust en dan zit ik erop en staat er dus iemand anders in het midden wat resulteert in overprikkeld raken (ik heb het genoegen een autistisch paard te hebben :D)...
Dus heb dat 1 keer gedaan en binnen 2 minuten gezegd: maak maar los, dit werkt niet!

Longeren zelf zit er super op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:39

DDW1190 schreef:
Blijkbaar wil TS niets aannemen, maakt verder ook niet uit de keus is ook aan jouw :)
Veel plezier met je paardje!

TS wil best wat aannemen, mits ik het daar mee eens ben!
Ik ben het er mee eens dat Mo heel wat langer in haar hals moet worden... De manier waarop is alleen aan mij, vandaar ook ITP en niet HAW ;)

Bedankt!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:45

fotos zijn en blijven moment opnames, dus de discussie over loodlijn ga ik niet aan, hier op de fotos loopt ze gewoon erg getrokken zeg maar, maargoed misschien is dat gewoon die dag of dat moment. nogmaals zeg ik hier maar niks over.

Wel vind ik op de fotos erg te zien is dat je zadel zo raar naar voren licht en dat kan je probleem zijn. waarom zij achter de loodlijn terug duikt en met je aan de ren slaat is je zadel ! zeker weten.
deze moet je even goed na laten kijken , ik weet zeker als je zadel goed licht zij veel meer op eigen benen loopt en haar vrijheid durft te zoeken door ruim naar voren te kijken. Nu rent ze op het beeld heel erg onder je weg.

Longeren vind ik echt een basis. Ik heb met mijn hengst echt vet veel gelongeerd. daar vond hij zijn rust en balans en zat lekker niks in de weg + is elke dag training met gewicht helemaal niet goed voor jonge dieren dan worden ze vet snel scheef van. Voor lengte buiging aan te leren wat die spaanse beestjes al best lastig vinden is longeren echt in mijn ogen ideaal !!.