Orlina Z1 dressuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Orlina Z1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:25

Hoi allemaal!

Dit ben ik met mijn paard Orlina, een BWP merrie van ondertussen alweer 19 jaar oud.
We hebben haar gekocht op 13 jarige leeftijd. Ze had toen nog nooit hoger gelopen dan L1, maar ze was heel lief en betrouwbaar, wat ideaal was voor mijn overstap van de pony's naar de paarden.
Ik had gehoopt nog een paar jaar wat te kunnen rijden in de B en de L, voordat ik aan mijn studie diergeneeskunde begon.

Het ging véél beter dan gehoopt. We begonnen in B1 bij de LRV en mochten ieder jaar een klasse omhoog. Zelfs later nog, in combinatie met mijn drukke studie. Ondertussen zitten we in Z1, een grote droom die uitkomt voor mij! :D
Niemand had dit verwacht, als ik in de L2 zou geraken zou dat al heel wat zijn. Ik ben dan ook super trots op wat we hebben bereikt en wil graag deze foto's met jullie delen! :)

Orlina in B2
Afbeelding


Orlina in Z1
1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5)
Afbeelding

6)
Afbeelding

7)
Afbeelding

8)
Afbeelding

9)
Afbeelding

10)
Afbeelding

11)
Afbeelding

12)
Afbeelding


Binnenkort wil ik ook graag starten in Nederland, maar ik vermoed dat de concurrentie daar sterker is. In België kan ik nog wel mee in de Z1, maar ik vraag me af of jullie het ook Z1-waardig vinden voor Nederland. En zo niet, wat er dan nog beter moet. ;)

thoraklover

Berichten: 2332
Geregistreerd: 03-08-08

Re: Orlina Z1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:31

Ziet er netjes uit! Ik heb niet echt verstand van wedstrijden maar ik vind het er goed uitzien! Alleen moet je nog op je handen letten, op sommige foto's heb je piano handen ;) .

Sweety1987
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:32

Allereerst gefeliciteerd met je behaalde resultaat! :D Super leuk dat jullie zo snel vooruit zij gegaan.

Wat betreft of het Z waardig is in NL kan ik helaas niet over meepraten. Wat ik zelf zie bij de foto's is dat je paard vrij lang blijft. Ik zelf zou de achterhand er wat meer onder gereden willen zien worden. Maar nogmaals ik ben een recreatieve ruiter :o

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:34

thoraklover schreef:
Ziet er netjes uit! Ik heb niet echt verstand van wedstrijden maar ik vind het er goed uitzien! Alleen moet je nog op je handen letten, op sommige foto's heb je piano handen ;) .


Ja, inderdaad, viel me ook al op. En zoals je kan zien had ik al last van pianohandjes in de B2... Sommige gewoontes zijn moeilijk om af te leren blijkbaar! :D :o

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:35

Ik vind dat je een leuk paard heb lekker steving houd ik wel van.Denk dat je wanneer je bij ons Z1 wil gaan starten dat hij wat meer dragende mag gaan lopen en zijn achterhand mag wat actiever wezen.Zie foto 8,9,10.
En natuurlijk lessen blijven volgen dat blijft het sleutelwoord :)

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Re: Orlina Z1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:51

Weet je dat we dit jaar bij LRV met exact dezelfde proeven als de KNHS hebben gereden? Dus over de proef moet je je al weinig zorgen maken ;)

Fijne foto's, en leuk dat je zo bent opgeklommen! Hoeveel jaar heb je er dan overgedaan ? En ik ben ook van mening dat ik ze nog iets te lang in het kader vind + dat ze opgerichter mag lopen. Op sommige foto's loopt ze te ver op de voorhand, ze mag iets meer 'bijeen' gereden worden voor dat niveau ;) In Nederland ligt volgens mij gewoon het niveau hoger, maar je zou er zeker niet misstaan denk ik ;)

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:53

Aan de foto's te zien mag ze wel wat meer bergop :j Op foto 5 heeft ze een goed achterbeen, maar ik zie ook foto's waarbij ze op de voorhand valt, en dat wordt je echt aangerekent in de Z (logisch ook natuurlijk).
Véél overgangen en tempowisselingen rijden, blijf het afwisselend houden tijdens de training.

Je paard ziet er trouwens goed uit voor haar 19 jaar!

Raggel

Berichten: 1877
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Susteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:56

Dat ziet er top uit, ik ga mee met de bovenstaande reacties. Er mag nog wat meer verzameling, gedragenheid, imuls en activiteit in zitten. Dit geldt dan ook voor het Z1 in NL. Maar met een nette correcte proef met hoe ze nu afgaande op deze foto's loopt, denk ik dat je al een heeeeeeel eind kan komen bij ons! :))

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:30

Bedankt voor de berichtjes! Ik ben blij dat jullie het zo eens zijn met elkaar, dat maakt het voor mij heel duidelijk waaraan ik moet werken.:j

Ik had me al wel verwacht aan deze opmerkingen. Verzameling, gedragenheid, imuls en activiteit blijven voor mij inderdaad aandachtspunten.
Vooral in de draf moet ze meer bergop en gesloten, de galop gaat al best goed vind ik. Dat verschil is ook duidelijk terug te vinden in mijn punten.

Fijn om te horen dat ik niet zou misstaan tussen de Nederlandse Z-ruiters! :D Dat geeft me goede moed om de concurrentie binnenkort te trotseren! }>

Nathiie

Berichten: 677
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Meise (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:47

je mag idd erg fier zijn op deze prestatie !! :D
ze moet idd meer bergop, maar echt chapeau !! ze ziet er heel erg goed uit voor haar leeftijd :)

ik hoop dat ik binnen een paar jaar ook een topic zoals dit kan openen :P want probeer met mijn paard ook ieder jaar een klasse hoger te rijden en dat is tot nu toe toch al aardig gelukt :P

nog veel succes in Z ;)

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 13:08

Epona_ schreef:
Weet je dat we dit jaar bij LRV met exact dezelfde proeven als de KNHS hebben gereden? Dus over de proef moet je je al weinig zorgen maken ;)

Fijne foto's, en leuk dat je zo bent opgeklommen! Hoeveel jaar heb je er dan overgedaan ? En ik ben ook van mening dat ik ze nog iets te lang in het kader vind + dat ze opgerichter mag lopen. Op sommige foto's loopt ze te ver op de voorhand, ze mag iets meer 'bijeen' gereden worden voor dat niveau ;) In Nederland ligt volgens mij gewoon het niveau hoger, maar je zou er zeker niet misstaan denk ik ;)

Ja, dat van die proeven weet ik. Dat is inderdaad een meevaller. :)

Ik heb er 6 jaar over gedaan. Best een lange periode dus, maar bij LRV gaat het haast niet sneller omdat je maar 8 proeven rijdt op een heel jaar.
Bovendien doe ik meestal maar aan zo'n 5 à 6 wedstrijden mee omdat de andere samenvallen met mijn blok-/examenperiode.
Maar dit rustige tempo vond ik ideaal. Zelf had ik nog nooit hoger gereden dan B2 en mijn paard nooit hoger dan L1, dus zo hadden we genoeg tijd om alles te leren.:j

PolosportJ

Berichten: 1283
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Uddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:14

Ziet er lekker uit! Ook ziet het paard er nog mooi in conditie uit voor zijn leeftijd!
Verder mag het paard idd meer bergop en meer gesloten (soms wat hij nog wat lang en steekt hij zijn neusje er net wat uit). Volgens heb je trouwen de riempjes van je stang en je neusriem verkeerdom zitten. Het riempje van de stang komt nu onder die van de neusriem uit. De riem van de stang moet vanaf het hoofd al over de neusriem lopen.
Succes in NL straks! *D

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 20:38

PolosportJ schreef:
Ziet er lekker uit! Ook ziet het paard er nog mooi in conditie uit voor zijn leeftijd!
Verder mag het paard idd meer bergop en meer gesloten (soms wat hij nog wat lang en steekt hij zijn neusje er net wat uit). Volgens heb je trouwen de riempjes van je stang en je neusriem verkeerdom zitten. Het riempje van de stang komt nu onder die van de neusriem uit. De riem van de stang moet vanaf het hoofd al over de neusriem lopen.
Succes in NL straks! *D

Bedankt voor de tip! Ik zal het meteen veranderen! Volgens mij moet ik de stang en de onderlegtrens omwisselen, dan klopt het weer wel.:j

StuiterBall

Berichten: 328
Geregistreerd: 15-08-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:43

Wat er al eerder gezegd is over de achterhand etc, ga ik helemaal in mee.
Ik ben zelf ook geen Z-ruiter, maar ik vind je stanggebruik wel een pluspunt.
Niet te strak, zo zie ik het graag!
Ik kan je dus ook niet beoordelen hoe je het hier in Nederland zou doen maar ik zou zeggen; Ga zo door ;)

MarleenvdB

Berichten: 322
Geregistreerd: 07-09-10

Re: Orlina Z1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:04

mooi paardje, en ook gefeliciteerd met wat jullie hebben bereikt! leuk eigenlijk als het zo als een verassing komt!

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 21:16

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zie dat ik per ongeluk de eerste foto heb verwijderd, dus bij deze:
[img[/img]

Edit: Zie nu dat de eerste foto toch weer werkt... Vreemd...

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Orlina Z1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:12

Ik vind het er prima uit zien! Ik heb zelf een paard dat totaal niet opwaarts gebouwd is en ook geen hoge halsaanzet heeft en wij komen prima het Z1 door! Dus bij jullie komt dat ook vast goed! Ik zou alleen wel je beugels wat langer doen :P

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 17:16

luwaniej1 schreef:
Ik vind het er prima uit zien! Ik heb zelf een paard dat totaal niet opwaarts gebouwd is en ook geen hoge halsaanzet heeft en wij komen prima het Z1 door! Dus bij jullie komt dat ook vast goed! Ik zou alleen wel je beugels wat langer doen :P

Mooi, dan is er voor ons ook nog hoop! :D ;) Mijn paard heeft ook geen dressuurmodel. Eigenlijk is ze gefokt voor het springen, maar daar ben ik dan weer niet zo'n held in.:Y)

Ik heb altijd het gevoel dat ik al zo'n lange beugels heb, maar als ik zo naar de foto's kijk, moet ik je wel gelijk geven. Ik zal eens proberen met een gaatje langer te rijden. Bedankt voor de tip!

En ik zie dat de eerste foto weer is verdwenen... :? Ik zal hem hier neerzetten en deze keer laten staan voor de zekerheid:

Afbeelding

sopje0

Berichten: 796
Geregistreerd: 20-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:23

vind het echt knap dat je in Z1 RIJD! :D

ai_luf_u
Berichten: 204
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Orlina Z1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:33

heel erg leuk hoor :)
maar wat een knollenvelt, hebben jullie in belgie geen hekjes ;)

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 23:17

ai_luf_u schreef:
heel erg leuk hoor :)
maar wat een knollenvelt, hebben jullie in belgie geen hekjes ;)

Nee, inderdaad, bij LRV hebben we eigenlijk nooit hekjes... In het Z staan er meestal wel een paar, maar zelden de bak helemaal rondom rond. Op 1 wedstrijd was de ring wél volledig omringd met hekjes en mijn paard liep super gespannen in de proef omdat de situatie zo nieuw was voor haar. :o
En de ondergrond is meestal ook niet zo best bij LRV. :n Meteen een van de redenen waarom ik naar Nederland wil!
Nu, in het Z1 heb ik niet te klagen hoor. Als Z-ruiter krijg je de beste terreinen en ook de betere jury's.
Vind het alleen wel heel jammer dat ik daar zo lang op heb moeten wachten!