B debuut Connemara merrie Rory Rapunzel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

B debuut Connemara merrie Rory Rapunzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 23:00

Nu al weer bijna 9 jaar geleden kocht ik, mede op basis van haar familie lijnen, het connemara merrie veulentje Rory Rapunzel ( Rory Rasputin x Pilgaards Vogue)

Afbeelding

Ze is bij mij opgegroeid in een gemengde kudde, met speelkameraadjes en stabiele opvoeders en op haar vierde jaar ingereden. Toen bleek de pony die aan de hand en in de omgang echt mijn soul mate, mijn vriendinnetje was, onder het zadel eigenlijk te moeilijk voor me. Ze was nuchter, braaf, werklustig, maar ook enorm snel reagerend, sensibel, heet en makkelijk van slag bij al te grote hulpen.

En ik... ik ben geen talent.. gewoon niet. Meestal te afwachtend ( eerst tien keer denken) maar ook eigenlijk net te weinig lichaamsbeheersing waardoor ik makkelijk te groot ben in mijn hulpen. En eerlijk is eerlijk... mijn leeftijd helpt niet... Daar wordt je in het rijden niet soepeler van :')

Kortom: een mismatch van de eerste orde. Ik voelde me op haar gewoon als een aap in een Ferrari ( geen controle, en een groot crash risico)

De eerste jaren is Punzel dus gereden door (semi) professionals, en was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat ik onder de man met haar nooit verder zou komen dan onder strikte begeleiding, onder gunstige omstandigheden, haar zo nu en dan even uitstappen en verder gewoon in de omgang van haar genieten.

Totdat ze nu een jaar geleden ipv een dressuur amazone een eventing amazone/ instructrice in het zadel kreeg. Hanneke en Punzel hadden een onmiddelijke klik, er werd gesprongen, gecrossed en stapje voor stapje leerde Punzel ontspannen én leerde Hanneke mij om Punzel te rijden.

Waarbij buiten rijden het makkelijkst bleek,

Afbeelding

Gevolgd door eens een sprongetje maken en spelen met inie minie cross hindernisjes nemen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en 'gewoon' simpelweg dressuur rijden lang verschrikkelijk moeilijk bleef voor ons beiden en we makkelijk in communicatie stoornissen terecht kwamen.

Maar Hanneke bleef volhouden. Ik werd een tikje subtieler.. .Punzel leerde mij beter kennen, ontspande bij me ( en had minder de behoefte om me bij elke wending te snel af te zijn :') )

En een paar maanden geleden ontstond er een wild idee..
En vorige week werd dat werkelijkheid..

Ik heb mijn eigen bijzondere Punzel kunnen rijden op de dressuurwedstrijd die we naast onze Connemara Hengstenkeuring organiseerden....

Er valt oprecht nog van alles over mijn rijden te zeggen, echt. Maar voor nu ben ik vooral zo verschrikkelijk trots dat we het samen hebben kunnen doen. Dat ik haar níet in de steek heb gelaten door te gaan stressen, maar toch ontspannen kon blijven onder haar heetheid (want ooehh.. heet was ze) En ja.. er is van alles mis met mijn zit, mijn handen.. ik weet het.. ik zie het en ben er op verschillende fronten mee aan het werk..

Maar voor nu zit ik op een dikke vette roze wolk. Nooit meer gedacht dat ik dit met mijn prachtige Punzeltje zelf zou kunnen doen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als kers op de taart met 180 punten ook nog net een winstpuntje gehaald met onze eerst proef. De tweede proef ging aan heetheid ten onder, en daar natuurlijk geen winstpunt... maar wel onze grootste winst gehaald: in het heetheidsmanagement nergens een contact of vertrouwensbreuk tussen mij en Punzel, en daar ben ik in alles misschien wel het meest trots op.

Vandaar nu dit topic. Omdat ik dacht dat we dit samen nooit zouden kunnen... En het nu ineens toch allemaal aan het gebeuren is..

BigOne

Re: B debuut Connemara merrie Rory Rapunzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:03

Hier word ik nu zo blij van!!!! Gefeliciteerd met je winstpunt en blijf genieten .

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:07

Dit vind ik leuk om te lezen, gefeliciteerd! *\o/*

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:07

Ik zie regelmatig filmpjes en foto’s voorbij komen op FB. Leuk zo’n topic tegen te komen! En fijn dat Hanneke je toch aan het rijden heeft gekregen met Rapunzel. Ik les sindskort bij Hanneke en ben echt super blij met haar lessen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 23:11

Dank je wel allemaal!

En jaaaa... Hanneke is hier echt lekkerlijk en figuurlijk gewoon een Held!

( edit: en ben nu natuurlijk verschrikkelijk nieuwsgierig naar wie jij bent...)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:13

Wat super leuk en goed! :D Knappe pony heb je!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:20

Ik word gewoon enthousiast van je verhaal. Wat super dat je haar toch zelf bent gaan rijden en dat het dan zelfs goed gaat op wedstrijd, dat is toch wel een grote opsteker. Lekker zo door gaan.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:23

Prachtig topic punz, al dat harde werken is niet voor niks geweest, jullie zijn een prachtige combi <3

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:24

Mooi eerlijk verhaal zonder naast je schoenen te lopen. Realistisch waarbij het niet gaat om het showen, de prestaties of dwang en ongeduld.

Doe die Hanneke een extra knuffel. Jij verdient hem ook. Gewoon omdat je een ruiter naar mijn hart bent.

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:27

Wat een leuk stukje, Punz!!!
Vanaf de meelezer-kant heb ik je perikelen met "Miss too hot to handle" meegemaakt en je dressuur debuut life mogen aanschouwen. Wat een super ontwikkeling hebben jullie doorgemaakt, fijn dat je nu ook onder het zadel zo van deze dame kan genieten. Lekker blijven genieten!!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:28

Mooi gelukt topic van een lieve combinatie!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:30

Knert schreef:
Mooi eerlijk verhaal zonder naast je schoenen te lopen. Realistisch waarbij het niet gaat om het showen, de prestaties of dwang en ongeduld.

Doe die Hanneke een extra knuffel. Jij verdient hem ook. Gewoon omdat je een ruiter naar mijn hart bent.

Precies dit! Bedankt voor het delen van dit verhaal, ik word er ontzettend blij van :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:32

Holymoly wat een knappe poown <3 Die zou voor de kar ook niet mistaan O:)

Onwijs knap dat je toch nooit opgegeven hebt en zo geïnvesteerd hebt in haar opleiding met en door anderen!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 23:35

Ohhh... wat een lieve reacties allemaal.
Wordt er haast verlegen van!

Edit: MamaMiesje.... dat zou heetheidsmanagement the next level zijn denk ik :o

Maar in Ierland staan Connemara’s idd regelmatig voor de wagen ook !
Laatst bijgewerkt door Punz op 16-03-20 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:36

Die wolk is nu hardroze! *\o/* +:)+ voorlopig lekker blijven zitten daar!

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:40

Ik kende het verhaal natuurlijk ook al , maar echt super dat jullie zover zijn gekomen!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:49

Wat een leuk veelzijdig stel zijn jullie samen! Petje af voor je lef, je doorzettingsvermogen en vind je overduidelijke liefde voor Punzel prachtig om te zien (lezen).

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:49

Wat fijn dat je (met hulp) heb doorgezet, wat een heerlijk verhaal. Gewoon verder gaan waar jullie gebleven zijn en vooral blijven genieten!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:43

Superknap gedaan!
Mooi stel zijn jullie. :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:21

Heel mooi verhaal ! En ik vind het knap dat je hebt doorgezet en door de geweldige hulp van Hanneke ben je met je paardje al heel ver en dit zal alleen maar toenemen .

Knap hoor.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:57

Ik vind het een heerlijk feelgood verhaal zo in deze tijden, wat goed dat je door hebt gezet! Vertrouwen in je dier is belangrijk maar in jezelf ook :j Mooi setje samen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:02

Wat ontzettend leuk om te lezen. Knap dier is ze. Heel veel plezier en succes verder samen!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:04

Wat leuk om te zien dat je nu nog meer van je eigen paard kan genieten dan dat je al deed! :) :j

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:05

Complimenten voor je doorzettingsvermogen (en het vermogen tot zelfreflectie...). En wat een prachtige pony is Punzel!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:13

Goed bezig!