Met mijn pony Snuitje les bij Moravita

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Met mijn pony Snuitje les bij Moravita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:27

Hallo!

Al een hele tijd geleden dat ik een topic heb geplaatst, maar bij deze wil ik mijn pony Snuitje weer eens in het zonnetje zetten.
Dit was ons vorige topic uit juni 2014: [RIJ-ITP] Onze deelname aan de Paard & Leven dag van de KNHS

Ik zal proberen de info zo kort mogelijk te houden:
Snuitje is een merrie van 21 jaar.
ras is onbekend.
ze is 1,47.
We kennen elkaar alweer 9 jaar.
Ze is mijn eerste eigen pony.

2,5 jaar terug ben ik voor mijn eigen ervaring wedstrijden met haar gaan rijden, het was de bedoeling om enkel B te starten, zodat ik een beetje wist hoe wedstrijden in zijn werk gingen en daarna zou ik dan met mijn andere paard aan wedstrijden beginnen. We zijn heel snel door de B en de L1 heen gegaan en inmiddels hebben we ook alle punten in het L2 verzameld met een paar mooie 1e plaatsen, we zijn dus niet meer gestopt :P. Ik heb haar nu al vanaf oktober 2014 niet meer gestart, maar het lijkt me heel leuk om dit jaar M1 te gaan starten met haar.

Daarnaast doen we nog heel veel andere leuke dingen; vorig jaar hebben we een onderlinge SWG gestart en de impuls rubriek van een Endurance wedstrijd, beide waren een succes. Dit jaar staat Working Equitation op de planning en zo nu en dan maken we een sprongetje, rijden we over de hei of lekker in het water spelen. Lekker veelzijdig dus, niet te fanatiek, maar wel serieus plezier.

Al jaren 'droom' ik van een les bij Moravita. Ik ben ze een aantal keren tegen gekomen op evenementen en ik ben zo gecharmeerd van hun rijden.
Dus ik heb mezelf een cadeau gedaan en een intensive lesson geboekt bij Ton Duivenvoorden.

De foto's spreken voor zich denk ik.
We hadden eerst les aan de hand:

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

5) Afbeelding

Voor de geïnteresseerden is er een stuk film:
Ton liet ons eerst doen wat we altijd doen, vervolgens kwam hij met verbeteringen. Ook liep hij ons schouderbinnenwaarts en traver in draf doen, terwijl wij dit thuis nog niet bevestigd hebben en ik voornamelijk nog met de stap bezig ben. Erg mooi om te zien hoe alert Snuitje op Ton reageerde! Het was enorm leerzaam.

Vervolgens hebben we les onder het zadel gehad:

6) Afbeelding

7) Afbeelding

8) Afbeelding

9) Afbeelding

10) Afbeelding

11) Afbeelding

12) Afbeelding

En ook hier een klein stukje van gefilmd. Niet zo veel film, want de cameravrouw was geboeid naar de les aan het kijken :D
Het was echt even wennen hoor. Thuis rijd ik haar een stuk ronder en Ton werkt écht van achteren naar voren, het waren echt zulke onwijs kleine hulpen die ik met mijn hand mocht geven, heel bijzonder om te ervaren en het vroeg veel concentratie. Ook liet Ton ons schouderbinnenwaarts en traver in de draf doen en hij heeft me erg goed kunnen helpen hier mee. Thuis rij ik helemaal geen traver met Snuitje, dus op het filmpje zien jullie ook dat het nog niet helemaal gepolijst is, maar ik ben erg tevreden met de inzet van mijn pony en de fijne hulp die ik heb gekregen. In het filmpje zien jullie dat ik traver moet rijden op de ene lange zijde en vervolgens moet verruimen op de andere lange zijde. Dat verruimen is niet onze sterkste kant en ik moest het puur op mijn zit doen, het voelde echt heel anders dan ik gewend ben maar absoluut heel fijn. Deze dingen kan ik thuis weer verder uitwerken! Mijn beugels zaten een gaatje te lang, maar ik was te lui om ze in te korten, ik genoot zo van de les dat ik de beugels geen prioriteit vond hoor :+

Bedankt voor het kijken *D

R_emkee

Re: Met mijn pony Snuitje les bij Moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:39

JEEEEJ 1e :P

hahah
Maare het rijden ziet er ook erg fijn uit moet ik zeggen daar was ik zo nieuwschierig naar :)
Alleen proberen je armen mooi aangesloten te houden aan je lichhaam :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:25

Supergaaf zeg, echt genieten om naar jullie te kijken, wat doen jullie het goed samen!
Top zeg, die Snuit nog zo aan het werk! +:)+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:29

Dat ziet er heel fijn uit!

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:05

Super room!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:16

Heel mooi om te zien en lezen! Op het filmpje van het rijden zie je ook heel mooi de achterbenen een grotere zwaai naar voor maken dan naar achter in draf.
Je hebt nu ook ervaren dat veel ronder echt niet hoeft en hoe licht (of nog lichter dan je al was) je met de hand kan zijn.

Je hebt fijn werk meegekregen om thuis te oefenen!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 21:42

Bedankt !

Yes I know Remke, die ellebogen van mij... haha

Dankjewel Nouvel, ja die Snuitje toch, hoe oud hoe beter is het bij haar. Gelukkig zit ze nog heel goed in haar vel, hopelijk kan ik nog lang van haar genieten.

Dankjewel voor je reactie Ansie. Ja dat vond ik ook, ze begon nu écht te draven ipv te sloffen/joggen. Normaliter reed ik haar dan wel voorwaarts, maar dan ging ze meer stuwen en kwam ze niet omhoog in haar schoft. Ton heeft me echt laten voelen hoe het ook anders kan, heel erg inspirerend!

Hij heeft trouwens ook een aantal momenten naast mij gelopen en ons geholpen met de zweep, bv in de traver in draf, waardoor ik echt ineens voelde hoe het moet zijn, was bijzonder!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:48

Wat je nu hebt gedaan en gevoeld is voorwaarts: de pas naar voor groter maken :j
Thuis ging ze wellicht harder en idd meer stuwen (zwaai naar achter is dan groter).

Nu je dit hebt gevoeld kan je thuis ook weer naar dat gevoel gaan werken.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:57

Zulke fijne mensen Ton en Aletta
Je hebt fijn huiswerk mee gekregen en wees slim ga goed sparen en dan weer terug voor een vervolg. Je pony gaat echt veel beter lopen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:07

Bedankt!
Ja ik zit er aan te denken om in de nazomer nog eens terug te gaan. Inderdaad even goed sparen en mezelf mentaal voorbereiden op de lange reis, het was bijna 2 uurtjes rijden naar Coevorden hihi.
Maar het was het waard! Inderdaad hele aardige mensen!

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:27

Knap hoor Romy! Leuk om te zien dat je altijd zo actief bent met je paardjes en van alles met ze onderneemt. Ga zo door :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:18