Abel leert wijken (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Abel leert wijken (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:35

Hoi bokkers! :)

Een tijdje geleden opende ik dit topic:
[RT-P] Wijken, waarom gaat het nou steeds fout?

Ik heb echt geprobeerd om aan de tips te werken die in het topic gegeven zijn. En ik weet dat het niet van de ene op de andere dag gaat. Maar wat er nu gebeurd is dat ik dagelijks huilend van m'n paard stap omdat het wijken na 2 jaar nóg niet lukt.

Ik geef zeker niet mijn paard te schuld, ik zal er zelf ook een (groot) aandeel in hebben. Daarom open ik dit topic ook, omdat ik jullie wil vragen om mee te kijken hoe ik misschien duidelijkere hulpen kan geven, of in die richting..

De grootste aandachtspunten zijn voor ons:
-Abel moet echt beter door gaan lopen.
-NIET de achterhand voor laten, wat er op het laatst gebeurd.
-Zelf beter rechtop, en mijn benen stil houden.

Op het filmpje zijn we hem eerst van de volte naar buiten te proberen laten wijken. Je ziet dat hij steeds zijn hoofd omhoog gooit, maar waarom? Doe ik daar iets fout, vind hij het moeilijk? Het moet 1 van die 2 zijn, omdat Abel verder helemaal is nagekeken, ook zijn zadel en zijn tanden.

Later in het filmpje laten we hem dichter bij de hoefslag afwenden en vanuit daar wijken, hierbij gooit hij dus z'n kont helemaal naar buiten. Hiermee ga ik dus zeker aan de slag, dat ik z'n voorhand voor ga houden.

Ohja: op het laatst zegt m'n instructrice: zet maar een schoudervoor in. Hier zijn we eigenlijk nog helemaal niet veel mee bezig dus dat ziet er een beetje rommelig uit :o)

In stap wijken lukt meestal wel, daarom proberen we het voor het grootste gedeelte in draf :)

Wie oh wie kan me helpen bokkers.. Wat vinden jullie ervan?
http://www.youtube.com/watch?v=kFdBBu9w ... e=youtu.be

San

Re: Abel leert wijken (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:39

Basisprobleem: paard moet (beter) aan het been. Ik zou dat probleem eerst oplossen, want zo lang je zo hard moet werken om je paard voorwaarts te houden en kuit is voorwaarts niet werkt, gaat in mijn beleving eenzijdige druk is zijwaarts ook niet werken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:42

Even een stukje gekeken, deze dingen vielen mij op

- Paard moet veel beter aan je been. Je drijft echt te veel. Paard moet in één tempo blijven lopen als je geen been geeft, nu ondersteun je te veel. Daardoor geef je meer hulpen en is het voor het paard lastiger de hulpen waarop hij echt moet reageren (dus iets anders moet doen) te onderscheiden.
- In het wijken stuur je te veel terug, je houdt zelf de voorhand veel te veel bij en drijft ondertussen de achterhand wel opzij. Daardoor ontstaat spanning in het lijf (paard kan immers niet met de voorhand rechtdoor en met de achterhand opzij, dan zou zijn middenstuk worden uitgerekt!) Die spanning uit zich in het na enkele passen de hals erop zetten, imo is dat niet het probleem maar een logische reactie!
Zodra je paard zijwaarts gaat, voorhand meenemen....

- Je hebt en hartstikke fijne, vriendelijke instructrice die volgens mij goed bij jullie past. Eventueel kan je overwegen om specifiek voor dit probleem eens een lesje ergens anders te nemen, misschien bij iemand met meer ervaring. Soms kan het helpen om net even over zo'n dood punt heen te komen.

Succes!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:48

Bedankt voor jullie reacties! :)

Dat hij beter aan het been moet is inderdaad waar, en daar gaan we ook eens aan proberen te werken, evenals de voorhand meenemen! Maar zou iemand mij dan kunnen uitleggen hou ik dat het beste kan doen? Onze instructrice legt namelijk aan ons uit dat wijken met stelling naar binnen moet zijn, kan ik hem dan eerst misschien beter "mee"nemen naar de kant waar we heen moeten? Of denk ik dan in de verkeerde richting? :o

Het is overigens niet zo dat ik hem elke pas aandrijf, ik heb gewoon niet in de gaten dat ik mijn benen niet stil hou.

@_Esther_87_ we hebben al bij (2) andere instructrices/instructeurs gelest. Bij deze instructrice lesten we nu pas voor de 4de keer, omdat we net van stal zijn verhuisd en mijn oude instructeur niet mee mocht :). Maar ik vind inderdaad dat ze op een fijne manier les geeft.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:49

Leuk paard heb je! :)
Ik ben het eens met voorgaande reacties. Je paard is niet voldoende aan het been. Dit is toch wel een vereiste dus ga hier lekker mee aam de gang voor je weer aan het wijken begint.
Ook werk je erg terug met je handen en zijn je handen erg onrustig. Een zitles zou ook niet verkeerd zijn, op het filmpje is duidelijk te zien dat je moeite hebt om je armen onafhankelijk van je lichaam te bewegen.
Zodra je je paard beter aan de hulpen hebt en hem netjes kan begrenzen vóór zonder rommelig te worden, zal je zien dat het wijken er binnen no time op zit.

Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:51

Wijken is met stelling naar binnen, maar die mag in het begin echt wel heel minimaal zijn. De voorhand meenemen kan simpelweg door beide handen een klein stukje naar buiten te plaatsen (kant waar je naartoe gaat). Zolang jij de buitenteugel tegen de hals laat zitten, kan je namelijk zijwaarts drijven wat je wilt, maar krijgt je paard geen ruimte om correct zijwaarts te gaan en zal hij dus gaan protesteren omdat hij het niet snapt.
Je hoeft ook meestal niet bewust stelling te vragen, de meeste paarden nemen automatisch een tikje binnenstelling omdat je toch met je binnenbeen aan het drijven bent...Zeker in de beginfase moet je daar helemaal niet bewust mee bezig zijn.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:53

Oké, bedankt allebei! We gaan er eens mee aan de slag!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:59

Ohja nog 1 ding :o Jullie bedoelen neem ik aan, met aan het been zijn, dat hij zodra je de hulp geeft reageert, en niet er nog een half ronje over doet toch? Of zou hij van jullie ook meer door (sneller) mogen lopen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:01

Aan het been is been-reactie.
Als je je filmpje terug kijkt ben je zowat om de pas been aan het geven. Dat hoort niet, het is been geven en dan volgt een reactie, die blijft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:03

Dat inderdaad, maar ook dat je niet ondersteunend hoeft te drijven. Het moet zo zijn dat als jij niets doet, je paard niet vanzelf langzamer gaat. En het ziet er nu een beetje uit alsof wanneer hij stopt met drijven, je paard vrij snel stil zal staan.
Maar een paard kan eigenlijk helemaal het onderscheid niet maken tussen drijven omdat hij harder moet en drijven omdat hij in hetzelfde tempo moet blijven....Dat is immers precies dezelfde hulp! Dus als je regelmatig been moet geven om het tempo te onderhouden, is het helemaal niet raar dat als je been geeft om harder te gaan, je paard dat niet direct snapt en niet vlot reageert. Minder is meer!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:06

Oke bedankt!

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:13

Het ziet er uit als een fijne en ontspannen les. Probeer inderdaad je paard nog wat meer op eigen benen te laten lopen door je benen wat stiller te houden. Dat de achterhand te veel naar buiten gaat komt inderdaad door je eigen handen, stukje naar buiten zetten en zijn schouder op die manier 'opzij begeleiden' werkt vaak goed! Op de volte om voor je binnen been vind Abel nog wat moeilijk denk ik en daarom geeft hij wat tegen druk om onder het werk uit te komen. Hij moet dan wat meer buigen.

Lekker veel blijven oefenen! Probeer ook eens vanaf de hoefslag te wijken in plaats van er naar toe !
Jullie zijn een leuke combinatie!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:14

idd direct reactie op een beenhulp. En als je hem in een bepaalde "versnelling" zet, moet hij daar ook in blijven tot de volgende hulp zonder dat je moet "bijdrijven". Zodra hij inzakt rij je hem direct weer weg.. Dat reageren mag in het begin best even overdreven. Dus als je aan het draven bent en je wil wat meer voorwaarts: been geven. Bij geen of minimale reactie: groot inkomen en evt. je zweepje erbij. Laat hem maar flink onder je wegsprinten, maakt niet uit!
Uiteindelijk moet hij constant afwachtend zijn voor jouw hulp. Je mag best het gevoel hebben dat hij iets onder je uit wil lopen zodra je je been aanlegt. Zodra hij die drang naar voren heeft en op een kleine hulp reageert ( waarna je je been uiteraard weer goed stil houdt) zal het wijken voor éénzijdige druk makkelijker gaan. Hij moet "scherp" worden en afwachtender. Veel schakelen dus.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:18

Kyarahh schreef:
Ohja nog 1 ding :o Jullie bedoelen neem ik aan, met aan het been zijn, dat hij zodra je de hulp geeft reageert, en niet er nog een half ronje over doet toch? Of zou hij van jullie ook meer door (sneller) mogen lopen?

Aan het been is been / reactie. Geen reactie? Nog een keer been met een tikje achter je kuit. Dit moet je heeel consequent(volgens mij verkeerd gespeld) doen.
Dan pas verder, aan het been is de basis.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:25

Paard moet leren dat er voor hem niks verandert tot jij iets verandert. Jij bepaalt een tempo door een hulp te geven en hij blijft in dat exacte tempo doorlopen tot jij zegt dat er iets anders gebeurt. Daarin moet hij continue ontvankelijk en afwachtend blijven. Eigenlijk moet hij continue zeggen 'zeg je al wat baas'. Mijn instructeur vergelijkt het wel eens met een hond in training. Die krijgen het commando zit en aan de voet en blijven dan continue enthousiast en oplettend naar de eigenaar kijken... 'gaan we alweer wat doen, zeg je al wat'. Toch blijft hij zitten, maar is continue alert. Dat idee wil je met je paard ook hebben. Jij zegt draf, hij blijft draven op een tempo en blijft jou continue enthousiast vragen of er al weer een nieuwe hulp komt, maar zo lang die niet komt, draaft hij door.

Een hulp wordt direct opgevolgd en niet veel later pas. Kuit is kuit en kuit is weg. Hij voelt een vliegje ook dus een kleine kuithulp ook. Reageert hij niet direct dan betekent dat 'straf' door grotere hulp. Net zo lang tot hij voorwaarts denkt en alle remming eraf is. Dat kan de eerste keren betekenen dat je door zult gaan tot je in een flinke galop zit. Uiteindelijk moet het steeds kleiner kunnen en dan gaat je paard op een mooie kleine hulp reageren. Het is een leerproces. Hij heeft nu geleerd dat hij niet hoeft te luisteren en dat moet je resetten.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:59

Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide reacties! :) Ik ga er aan werken, zal ik over een tijdje misschien nog een filmpje plaatsen hier of er dan misschien verschil te zien is?

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:20

Wat mij vooral opvalt is dat je je paard helemaal niet beloont zodra hij opzij gaat voor je been. Hoe moet hij dan weten wat de goede reactie is want in alle gevallen rij je gewoon door en doe je erna steeds hetzelfde. Hij vertoont wel degelijk zo nu en dan een zijwaartse reactie. Op dat moment zou ik uitvoerig met je stem en aaien belonen en hem even een half rondje stap lange teugel geven. Ten eerste begrijpt hij dan: o, dit is de gewenste reactie. Ten tweede levert het hem ook voordeel op, namelijk eventjes rust en ontspannen. Ik denk dat je te veeleisend bent en dat je wilt dat hij het in 1 keer goed uitvoert. maar dat kasn niet want hij moet het dus nog allemaal steeds beter leren. Ik zou eerst heel tevreden zijn met EEN zijwaartse reactie op je been. Dat zoals beschreven goed belonen en een aantal maal herhalen. En vervolgens ga je die zijwaartse reactie langzamerhand steeds meer verfijnen. Dat zijn achterhand nu even voorgaat, dat is niet "fout" in dit stadium. Het moet daarna alleen steeds verder verbeterd worden, en daar moeten jullie samen de tijd voor nemen. Inderdaad als tip: plaats, om de schouders mee te nemen, beide handen in de richting waarin je wijkt, zodat de buitenteugel ruimte geeft aan de schouders om mee te komen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:12

Ik heb ook het idee dat jullie op veel verschillende manieren in 1 les proberen het wijken aan te leren. Dat is op zich niet fout, maar vind ik allemaal in 1 les best veel. Op de volte naar buiten wijken is een prima methode, maar zorg eerst dat dit goed gaat en dan volgende les een stapje verder en afwenden van de korte zijde en dan wijken.

Probeer ook dat eerst simpel te houden, dus ongeveer 1/2 meter naast de hoefslag uitkomen en dan een pasje opzij tot hij op de hoefslag is. Dus niet in 1x een te lang stuk vragen, maar ook dat uitbouwen.

En inderdaad belonen. Lukt het wijken op de hoefslag goed? Even stappen, iets doen wat hij makkelijker vindt en dan weer een keer proberen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:17

Paard moet echt meer voorwaartser. Hij is totaal niet aan het been en je bent onrustig met je benen zelf. Daarnaast is "wijken" voor druk op de volte niet een goede oefening. Zijwaarts voor druk wel, maar volte groter maken dmv de hulpen va wijken is fout. Paard leert hier sneller door over de schouder te vallen. Als je op de korte zijde afwend eerst een stuk rechtuit. Anders leert het paard meteen om te vallen.

Manieren om het paard opzij te leren zijn voor mij het paard met de kop tegen de bakrand aanzetten en dan dmv druk aan het binnenbeen en ondersteuning door het buitenbeen helemaal opzij te laten gaan. Daarnaast werkt een zweepje in iedere hand ook goed. Je kunt dmv van die zweepjes het paard ondersteunen. Als laatste, als het paard het echt niet wil gebruik in de slof. Hierdoor kan het paard zich er niet uit trekken als je de zijwaartse hulp geeft, maar kun je wel blijven ondersteunen en het paard makkelijke recht houden en de schouder begrenzen.

Eerst zou ik laten wennen aan zijwaartse druk. Een onafhankelijke zit krijgen (handen en benen moeten echt stiller) en het paard achtief laten reageren op hulpen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:21

Ik ga mee met bovenstaande reacties!
Als je al aan het reageren op het been gaat werken, heb je al een heleboel gewonnen.
Daarbij vind ik jou paardje neiging hebben om op de voorhand te lopen,
Probeer hem eerst actiever en meer op het achterbeen te krijgen, want anders krijg je dat hij over de schouder weg loopt omdat hij dan niet in balans is.
Begin eerst een meter van de hoefslag, naar de hoefslag toe en bouw de stukjes steeds verder uit.
Eerst klein beginnen, dan is hij ook makkelijker op te vangen

succes,

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:33

Ik zou hem eerst beter aan het been maken, doordat je je eigen niet stil houd, geef je teveel been, en dan wordt je paard stomp, dat hij geen reactie meer geeft op je beenhulp, dus ik zou beginnen met je benen stiller te houden, en ook belangrijk: beloon je paard uitbundig en overdreven bij die kleine stukjes dat hij opzij gaat, want op het filmpje zie ik dat je dat totaal niet doet, en hoe moet hij dan weten dat dat goed is? :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:38

Ik vind het wel logisch dat hij zo traag is op het been, ik zie constant het bit heen en weer gaan. Als jij niet durft te geven van voren kan hij ook nooit naar voren. Veel minder aan de voorkant zitten, volgens mij scheelt dat al een hele boel. :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 15:43

Dat belonen is inderdaad wel goed om op te letten! :)

Verder bedankt voor de reacties!

Edit: en benen stil houden natuurlijk ook, maar daar had ik al een reactie op gegeven ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:09

ZusJacobs schreef:
Ik vind het wel logisch dat hij zo traag is op het been, ik zie constant het bit heen en weer gaan. Als jij niet durft te geven van voren kan hij ook nooit naar voren. Veel minder aan de voorkant zitten, volgens mij scheelt dat al een hele boel. :)

Eerste wat ik dacht.. Haal die rem eraf! Blijf eens van de voorkant af. Hij loopt soms veel te diep.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:33

Ik ga mee met de rest, maar probeer ook op het goede been (=buitenvoorbeen) licht te rijden!
Wijken wordt al veel moeilijker als je op het verkeerde been zit.