Aangezien de Studenten Paardrijsport redelijk onbekend is, wil ik graag laten zien hoe een jaar van een studentruiter er uit kan zien. Meestal sluit je je aan bij de Studentenvereniging die bij jou in de studentenstad zit, maar als je geen vereniging in je stad hebt zitten, dan kun je je ook aansluiten bij mijn vereniging, HOP. Wij rijden in principe zelf op eigen paarden, bijrijdpaarden of op een "eigen" manege, maar zien elkaar voornamelijk met activiteiten en Steden Ontmoetingen.
Bij een Steden Ontmoeting of "SO" wordt je uitgenodigd door een andere vereniging om bij hun op de manege een wedstrijd te rijden. Bij zo'n wedstrijd schrijf je je in, in je eigen categorie; in de dressuur van Beginners B tot M, en in het springen in het B en L.
Op zo'n SO kom je zaterdagmiddag aan, waar je een lootje trekt welk paard je moet rijden, en als hoeveelste ruiter. Je rijdt met 3 ruiters uit jouw categorie op hetzelfde paard, achter elkaar. Je het 6 minuten de tijd om te stappen met lange teugel, 6 minuten de tijd om met korte teugel te stappen en 6 minuten om te draven/galopperen. Het paard is dan al door een andere ruiter die niet meedoet met de wedstrijd warm gereden. Vaak kent niemand het paard, waardoor je allemaal op een "nieuw" paard stapt. Je rijdt alleen tegen deze 2 andere ruiters, en de beste ruiter van de 3 mag op zondag halve finale rijden, tegen de winnaars van andere paarden. Maar eerst is er zaterdag avond een feestje
Ik heb studentenwedstrijden nog niet zo lang geleden ontdekt, pas in juni 2012.
http://i84.photobucket.com/albums/k11/Lieziej/SOJJIwan2.jpg
Hier startte ik toen op Iwan mijn eerste Bb (B KNHS) proef in Nijmegen.
De eerste maanden van het jaar liggen de wedstrijden nog een beetje stil, omdat het dan vaak te koud is om alle ruiters een warme slaapplek aan te bieden.

Wel heb ik deze periode door geoefend met mijn bijrijdpaard wat ik reed in de woonplaats waar ik toen stage liep.

Als eerste activiteit van HOP hadden we een crossles op de Treekhoeve. Heel erg koud en frisse paardjes, het was de eerste keer van het jaar dat ze de crossbaan op mochten. Wel heel erg leuk vond ik!
De eerste SO waar ik bij was, was het SO bij Cave ne Cadas in Tilburg. Hier heb ik heel lekker gereden, in de La dressuur (L1) heb ik Finale mogen rijden en met L springen de halve finale!

La dressuur, we hadden afgesproken dat als iemand finale zou rijden, deze iets van de outfit van het feestje de dag ervoor op zijn kostuum moest doen. Dit werd het dierenmasker van het "beestenboel" feestje

Het is een grote vriendengroep bij de studentruiters, dus mijn bevriende tegenstander even wat tips geven over het paard

Halve finale springen. Helaas een balkje... Bij het springen gaan elke ronde de balken 10-20 cm omhoog.
Hierna was het SO in Enschede aan de beurt. Ontzettend leuk SO, en met name de feestjes in de Vestingbar, haha! (Helaas zijn de foto's daarvan niet bokt-proof
)
In juni zijn we nog met een aantal HOPpers naar het CHIO gegaan in Rotterdam. Even de kunsten afkijken
De eerste activiteit na de zomervakantie was het SO op dezelfde Rotterdamse Manege. Heel bijzonder om op dezelfde grond te mogen rijden als waar een paar maanden terug nog alle "groten" der paardensport hebben gereden.
Hier heb ik een privé paard mogen rijden, wat helaas wel wat sterk was in de hand. Wel fijn gereden, maar niet genoeg om door te mogen naar de volgende ronde.
Op zondag heerlijk in het zonnetje uitbrakken terwijl je naar proefjes kijkt. Prima dagbesteding! Twee weken later was het tijd voor de VNSK, het Kampioenschap van de studentenruiters. Hierbij was ook een verenigingswedstrijd georganiseerd, waarbij een viertalproef kon worden gestart. Omdat wij dus niet uit dezelfde stad komen hadden wij deze M -viertalproef nog nooit samen gereden.
Toch ben ik erg trots op het eindresultaat, en we hebben zelfs de viertalproef gewonnen! Ik rij op het 2e paard, een paard was nogal sloom was op het been, maar nog wel prima doorzat als het nagaf.

http://i84.photobucket.com/albums/k11/Lieziej/viertal2_zps7507a324.jpg
En onze mooie outfit, haha
Ruimtemonsters! 
Blijkbaar ging het springen en de dressuur ook erg goed, zo goed dat we de hele verenigingsprijs hadden gewonnen!
Na deze wedstrijd was het helaas alweer bijna tijd voor mijn laatste SO van 2013: Bij HORS in Amsterdam.
Hier mocht ik rijden op Snow, een Ierse schimmel die pas net op de manege was. Ik heb een heerlijke proef gereden welke ook werd beloond met 187 punten! Dit was ook het hoogste wat de jury heeft uitgedeeld. Trots!
Hierna werd nog een leuke riddershow gegeven waar wij de prins op ons witte paard gevonden hebben

Ik hoop een net zo leuk 2014 te hebben, en weer leuke paardjes geloot te krijgen. In 2014 ga ik Lb starten (L2) dus dat wordt nog een flinke uitdaging
Tips zijn welkom, maar bedenk dat de kans heel erg klein is dat ik deze paarden nog een keer zal rijden.
Wat ik bij mezelf zie:
* Schouders naar achteren
* Handen meer bij elkaar houden en soms wat hoger.
* Wiebelbenen, maar dat is soms ook omdat het manegepaard slecht aan het been is.
Mocht dit je ook wat lijken, dan kunnen je kijken op de algemene website: http://www.studentenruiters.nl of voor meer specifieke informatie mag je mij altijd contacten

ben ook een beetje opzoek naar een nieuwe plek om te gaan rijden
Wel hebben wij (nog) geen manege waar wij wekelijkse lessen kunnen aanbieden, dus vaak zoeken mensen dan een eigen manege om lessen te volgen, of hebben ze een eigen/bijrijd-paard.