Of is het wijsheid om dit niet te doen?
Aangezien ons vorige topic nogal wat los maakte op bokt, 8 pagina's waarin een gedeelte van de mensen zich goed in mijn training konden vinden en een gedeelte die daar lijnrecht tegenover stond.
Mensen hebben recht op hun eigen mening en die heb ik geprobeerd te respecteren en ik wil ook graag laten zien wat ik belangrijk vind bij een jong paard, dus hier is dan toch mijn kleuter Sjaan weer.
Begin april dit jaar postte ik dit topic: [RIJ-ITP] Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!
Mijn Sjaan, zelf gefokt uit mijn oude wedstrijdpaard Otje, was net onder het zadel en ze ging als een trein, oke misschien was ze wat dik en was het allemaal nog wat ongecontroleerd.
In juni zou ze naar de keuring, 2 dagen voor de keuring laat ik haar vrijbewegen en in haar drukke gedoe (het is gewoon een druktemaker) schaaft ze met haar been langs de wand, eerst lijkt het een flinke schaafwond maar later blijkt er gewrichtsvloeistof uit te lekken, het gewricht is beschadigt en ze moet onder het mes.
Na 10 dagen kliniek krijg ik dr weer mee naar huis, rust en geduld, het kan lang duren voor het gewricht heel is en ze weer rad loopt maar er is goede hoop.
Ze stapt vlot alweer goed dus ik heb haar dagelijks in de molen en in de wei, dit gaat goed maar juni gaat voorbij, juli gaat voorbij, in augustus maar eens op het straatje kijken, niet meer zo kreupel als ze was maar een tik zit er zeker in, ik besluit er niet meer naar te kijken, ik wordt er alleen maar shagerijnig van, dus ik poets een beetje en verder staat ze een beetje buiten en stapt ze.
Ook september is bijna voorbij als ze in de paddock draaft, ik kan het niet geloven maar ze is rad.. nog even aangejaagd en ja, ze is echt rad. De week erna rustig eens aan de longe en ze blijft ook rad, dus heel rustig en voorzichtig op gebouwd en ze gaat ontzettend goed!
De stamboekkeuring hadden we al gemist maar eind oktober durf ik te hopen dat ze half november IBOP kan lopen. Ze voelt goed, is fit en we gaan ervoor!
Dus zo gedaan, in de week voor aanvang nog even op vreemd terrein wezen oefenen, rete spannend maar braaf, de IBOP zelf was wat kijkerig en ze bibberde letterlijk het eerste rondje maar met een klopje en wat lieve woordjes ging ze en hoe!
Ze liep goed, nog wat groen maar we hadden natuurlijk 4 maanden stilgestaan en de jury was erg van haar gecharmeerd, nog wat spanning in het stappen maar haar mooie zelfhouding, goede techniek van het voorbeen en het scherpe achterbeen werden gewaardeerd. Haar scherpe reacties (als iemand zn neus snuit trekt ze een keer extra aan) ook, ik vind soms dat het iets minder kan maar ze blijft braaf en te bewerken.
De IBOP haalde ze dan ook met 79,5 punten en daarna werd ze ster verklaard met 75/80
Zooo dit is een lap tekst geworden, knap als je het gelezen hebt!
Dan nu de foto's van vandaag, ze was wat druk, ze had wat vrij gehad na de IBOP, en dat zie je in de foto terug, ze wil alleen maar sterk en op groot, ik wil echter controle over houding en tempo en een stukje nageeflijkheid en dat zijn we samen aan het uitvinden, elke rit weer!
Ik heb vorige week een klap gehad en zit iets meer in elkaar dan normaal.
Losstappen:

Losdraven:

En wat meer bovenin:

Met mijn 3 beste vriendinnen, de honden vliegen altijd door de bak heen, geven ze alle 3 niets om:

En uitstappen:

Discussie ga ik niet uit de weg, maar hou het leuk en leerzaam voor ons allemaal!