heb ik eens een stalgenootje gevraagd om vooral de momenten die ze fijn loopt en daar omheen achter elkaar vast te leggen om het een en ander duidelijk in beeld te krijgen voor wat bokkers die daar om vroegen.
Naar aanleiding van dat topic merk ik dat ik wat zelfverzekerder ben gaan rijden en dat is te zien, ik zit alweer rechterop en stop niet zomaar meer met rijden. Ook ben ik minder afwachtender en kan Modesta dus steeds wat beter begeleiden.
Let op: Modesta is een trauma paardje waar:
1. niemand anders op kan
2. ik tot voor kort vooral op stem op reed en vooral geen beenhulpen of wat dan ook kon geven
3. van haar lichaam niet ideaal gebouwd is, licht overbouwd, wat weke, zeer korte rug en toen ik haar net had (onbeleerd) een ontzettende onderhals
Let op: Ik ben een onzekere ruiter nog steeds revaliderende van een heupbreuk die:
1. scheef naar rechts zit ivm heupbreuk en daaruit voortkomende afwijkingen
2. een ontzettende angst voor het rijden heeft moeten overwinnen en dat nog steeds af en toe moet maar we gaan de goede kant op
3. door het vuur gaat voor Modesta

Punten van aandacht:
Aanleuning onderhouden (vooral vanuit mijn kant), wat overtuigender in durven komen met vooral been (old habits die hard), niet vastzetten in mijn schouders, rechtop zitten en mijn benen netjes op de singel houden (lastig vanwege mijn heupbreuk).
Ik ben benieuwd of deze foto's iets meer helderheid verschaffen over Modesta en mij en wat er nu dus gebeurd tijdens het rijden.
1.

Lekker ontspannen losdraven.
Nu volgt een fotoreeks die laat zien wat er gebeurd.
2.

We krijgen aanleuning, Modesta probeert er volgens oude gewoontes achter te kruipen maar door de elastische aanleuning die ik nastreef lukt dit niet, ze krult zich wel nog wat te ver op, dat los ik op met been dus:
3.

Mevrouw zakt braaf, ik wil niet meteen alles weggooien dus nog wat achter de loodlijn, liever dat dan het elastisch contact verbreken op dit moment. Ik geef nog iets been om haar neus er iets uit te rijden, dus:
4.

Komen we hier weer uit. Hier komt ze alweer iets omhoog waarop de aanleuning verbroken wordt (ik mag dus nog wat sneller reageren).
5.

En hier begint het contact zich alweer te herstellen. Dat gaat gelukkig steeds sneller.
6.

Meer van hetzelfde spelletje, de enge hoek in dus vooral met been eraan blijven wat ik vooral met rechts erg moeilijk vind en dan vergeet ik dus mijn contact te onderhouden

7.

Een superfijn momentje

8.

kwijt

9.

Een stukje galop, een seconde voordat we samen de verbinding voor elkaar krijgen. Je ziet het gewoon gebeuren: ze wordt wat korter en net wat strak... Ik hou net wat teveel vast in mijn schouders en mag iets meer mijn bekken kantelen... En dan:
10.

Verbinding! weer net erachter maar dat is fine tunen voor een later stadium... daar ben ik niet zo heel bang voor eigenlijk, als die verbinding/aanleuning constanter is.
11.

Nog een seconde later weer dit. Niet erg opzich, we hebben nog verbinding. Het wat meer dragen kost ons allebei ook nog veel kracht (ik merk dat erg terug in mijn bekken/heupen en krijg daar dan ook erg veel last van).
12.

En hier krijg ik het dus redelijk snel opgelost, dit is 2 passen verder. We blijven in verbinding, ik mag iets meer zitten op mijn kont maar ze komt daar weer aan mijn hulpen! HALELUJAH!

13.

De stap gaat ook steeds beter. Nog steeds vooral ervan af blijven en rechtuit op verbinding stappen maar ook daar zit op het moment veel verbetering in

14.

Geen reeks, gewoon even omdat ik het een fijne ongedwongen foto vind

15.

En even om een voorbeeld te tonen hoe het zit met Mo, dit was de 2e keer met zweetdeken uitstappen. Ik kan hem er niet zelf opleggen terwijl ik erop zit, dit doe ik met hulp. Ik stap weg en de spanning die er voorheen altijd zat is meteen terug. Ik stap dan ook tot ze ook maar 1 moment uitademt en dan is het belonen, eraf en aan de hand verder stappen waarop de spanning ook meteen weg is. Erg bijzonder om te merken, alles wat ik verander = angst.
Kom maar op, ik ben benieuwd