Snuf ( Radar x Karandasj ) een jaar lang in the picture.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Snuf ( Radar x Karandasj ) een jaar lang in the picture.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:53

Snuf ( Zhufarno ) is een inmiddels bijna 7 jarige Radar (v. Cocktail ) merrie. Ik heb haar inmiddels bijna 3 jaar en ons afgelopen jaar is toch heel anders verlopen als ik gehoopt had...

Snuf heeft in juli 2009 een blessure in haar rug opgelopen, wat een aantal maanden rust tot gevolg had. Alles ging goed en in december mochten we weer gaan opbouwen.

Januari:
Het gaat niet goed met snuf. Ze heeft weer last van haar rug, en daarnaast heeft ze ook ineens hoge koorts en een raar abces in haar flank. We hebben bloed laten prikken en haar lever waardes waren niet oke. Toen besloten om wéér naar Bodegraven te rijden voor onderzoek. Uit inwendig onderzoek kwam eigenlijk weinig, ze had waarschijnlijk alleen een griepje. Maar met haar rug was het wederom mis. De pees in haar rug zat vol met gaten, ongeveer 50 % van de pees was stuk. We kregen weer een periode van rust.

Afbeelding

Februari:
Snuf staat thuis overdag lekker op de wei. Het herstel gaat langzaam, ze houd last van haar rug. Na 4 weken op controle blijkt haar rug nog niet verbeterd te zijn. We besluiten om het nog even aan te kijken, geven haar nog wat meer tijd. Helaas ligt er ook veel sneeuw en kan ze niet iedere dag de wei op.

Afbeelding

Maart/ April:
Ik vertrek voor 2 maanden voor stage naar een springstal in België en ondanks dat ik niets met haar kan, neem ik haar toch mee. Ik kan haar natuurlijk niet zo lang missen. ;) Gelukkig kan ze hier overdag ook lekker op de wei. :) Ze lijkt beetje bij beetje wat op te knappen en ik krijg weer wat hoop. :)

Afbeelding

Mei:
Snuf moet op controle komen in Bodegraven. Van de buitenkant leekt ze wat te herstellen, maar de echo gaf een heel ander beeld. Ze was verslechterd ten opzichte van de vorige keer. De arts dacht dat er ergens anders in haar lichaam een probleem moest zitten waardoor ze haar lichaam verkeerd gebruikte en dus haar rug overbelaste. Echter was er op buigproeven niets te zien. We belsoten dat ik haar 1 week intensief ging rijden in de hoop dat hier iets uit zou komen. Twee dagen rijden was genoeg, ze was flink kreupel op rechtsvoor.... Terug naar de kliniek, van zowel links als rechtsvoor haar hele onderbeen op de foto gezet, maar dit zag er keurig uit. Toen besloten om haar onderbeen te gaan scannen, en toen werd het gevonden. Ze had rechts haar colleterale hoefbandje gescheurd, het zat voor nog maar 5 % aan elkaar. Links zag er minder ernstig uit, dit zat voor 80 % nog aan elkaar. En toen moesten we de moeilijk keuze maken... We konden haar in laten slapen, 1 jaar boxrust geven of een IRAP behandeling en boxrust. Bij de Irap behandeling had ze een kans van 40% om te genezen, voor mij was dit groot genoeg om haar de kans te geven.

Afbeelding

Juni:
Snuf heeft nu twee weken boxrust gehad omhaar ondervoet wat rust te geven, dan heeft de IRAP meer kans van slagen. Ze heeft twee dagen in de kliniek gestaan, en de IRAP is op de juiste plekken ingespoten. Van de veearts hoor ik dat ze toch nog slechter was als twee weken geleden, hij schrok er van. Dit is Snuf haar enige kans, dus we gaan duimen voor goed herstel.

Op de kliniek:
Afbeelding

Afbeelding

Thuis:
Afbeelding

Juli:
Snuf heeft inmiddels 4 weken boxrust achter de rug. We gaan terug voor controle, ze mag voor het eerst aan de longe en wat liep ze goed! Ook de buigproeven zien er goed uit, vervolgens de scan en de IRAP is aangeslagen! Haar linkervoorbeen is voor 95 % oke, rechts voor 75 %. Omdat ze op stal erg druk wordt besluiten we dat het tijd wordt om haar heel rustig op te gaan bouwen. Omdat ze niet aan de hand te stappen is, mag ik erop. Het stappen is geen doen, en ze staat inmiddels op de volle dosering muisjes. Ze heeft aan de hand zo gek gedaan, dat ze steigerde en achteroverklapte, wat een dik been tot gevolg had.

Afbeelding

Augustus:
Na overleg besluiten we om terug naar de kliniek te gaan en haar nogmaals te scannen. Ze is zo druk, dat ik haar niet meer kan stappen op straat. De echo zag er goed uit en haar blessure was links 99% oke, rechts 95%! Ik mag haar heel rustig in de bak gaan opbouwen, en dit gaat niet gemakkelijk. Ondanks dat ze op de muisjes staat is ze zo gek als een deur en niet meer te rijden. Na overleg, mag ik haar longeren in de hoop dat ze wat rustiger wordt, en na het longeren mag ze ook op een klein stukje wei.

Hier is zo'n ontplofmomentje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

September:
Snuf begint rustiger te worden en ze is goed te rijden. Op 5 september vertrekken we voor 8 weken naar België voor stage. Snuf staat in een super grote stal en loopt overdag op de wei. Ze zit goed in haar vel en loopt super onder zadel. Helaas val ik op 13 september van een ander paard en breek mijn rug op twee plekken. Dat betekende einde stage en Snuf stond op 21 september weer thuis. Omdat ik haar zelf niet kon rijden besloten we om haar nog wat langer rust te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Oktober:
Snuf loopt 2 keer per week aan de longe en ik zie haar per keer verbeteren. Kan niet wachten tot ik er weer op kan!

November:
Jaaaa, nog geen 7 weken na het breken van mijn rug, stap ik voor het eerst weer op Snuf. En wat loopt ze fijn! Op controle zag alles er goed uit en we kregen groen licht om weer helemaal te gaan opbouwen. We hebben ons opgegeven voor een wedstrijd in januari!!

Afbeelding

December:
Tja de maand is pas net begonnen, en er ligt een hoop sneeuw. Helaas kan ze dus niet veel naar buiten, maar ze mag een paar keer per dag even in de buitenbak spelen.

Afbeelding

angelpam

Re: Snuf ( Radar x Karandasj ) een jaar lang in the picture.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:53

Zo wat een verhaal zeg.
En wat goed dat je hebt doorgezet.
Leuk paard heb je en een sterk paard.
veel succes in 2011

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:58

Jeetje, wat een verhaal!
Je hebt veel pech gehad in 2010, hopelijk wordt 2011 een beter jaar.
Je paard is prachtig en volgens mij niet van plan om op te geven dus
dat komt wel goed denk ik.
Succes :)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:02

jeetje wat een verhaal zeg!!

Voor jullie hoop ik dat 2011 een beter jaar word!!

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:03

Een Radar, ik heb er ook één. Maar wat een pech, hopelijk een beter 2011!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:04

Wat een verhaal. Beide flink in de kreukels geweest.
Laten we hopen dat 2011 een jaar word van hoogtepunten :P
Jullie zijn een mooi stel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:05

wat een verhaal!

en stiekem moest ik lachen: had je expres een nederlandse-vlag-halster om in belgië?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:05

jee wat een pech allemaal. Je moet maar denken dat vanaf nu 2011 beter zal worden. dat wens ik jou en Snuf in elk geval van harte toe. Want jullie zijn een leuk stel samen.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:18

Wat een verhaal!
Fijn dat het toch nog goed is gekomen!
Ik hoop voor je dat 2011 meer voorspoed brengt :)

Heel veel succes ermee!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:13

ikenindi schreef:
wat een verhaal!

en stiekem moest ik lachen: had je expres een nederlandse-vlag-halster om in belgië?

Eigenlijk wel ja, ik had hem er speciaal voor gekocht haha. :=

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:17

Heftig voor jullie beiden! Op naar een goed en gezond 2011!!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:24

Wat een jaar hebben jullie achter de rug, maar wat een prachtig paard ook! Gelukkig ziet het er nu weer iets beter uit. Heel veel succes in 2011. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:05

Heftig verhaal!
Hopen dat 2011 een knaljaar gaat worden voor jullie!

x_dootje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:14

Kim het gaat helemaal goed komen in 2011 en daar ga ik voor duimen :P :D

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:19

wat een verhaal idd!!!
ik hoop dat het helemaal goed komt in 2011!
heel veel suc6 :D

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:58

Dat je veel geluk mag hebben in het nieuwe jaar meis!!

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:41

Veel succes Kim in 2011!! Op de foto's in BB ziet ze er echt Super uit!! :D
Haha, dat Holland halster :P :+ :D !!

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:34

SNUF :+: !!

Het komt helemaal goed, en dat weet je gelukkig ook :D!
Veel succes in 2011 en jij gaat het nog ver met deze topper scoren ;).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 10:43

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Ik hoop dat we een goed en succesvol 2011 gaan krijgen. :)

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:56

Hopelijk gaan jullie veel succesen halen in 2010! :D
Dat is je wel gegund na zoveel vertrouwen te houden in een goede afloop.
Veel mensen hadden het al lang opgegeven!

En succes met Iggy de stoere belg 8-) .

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 10:58

Haha Marit ik mag toch hopen dat je 2011 bedoeld, anders mag ik wel is opschieten haha. :D

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:14

Hey meis!

Wat een gooed nieuws zeg ! Met je rug dus zo te zien ook weer helemaal oke! Hihi dus ik zie je dit jaar weer op nieuwe wetering met je eigen knollie :D!?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 10:08

Ja ik ga dit jaar met deze Nieuwe Wetering starten. :D Die vos is verkocht. Ben jij er dit jaar ook weer? :)

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:37

Jeetje wat een verhaal, wat een tegenslagen!
En aan je onderschrift te zien is dit niet je eerste slechte jaar. :(:)
Hopelijk hebben jullie in 2011 meer geluk en kunnen jullie in januari eindelijk gaan starten!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:49

goh...wat een doorzetter ben jij!
2011 wordt jullie jaar hoor!