Manegepaard Chica en ik, tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kallista90

Manegepaard Chica en ik, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:50

Poeh, ik heb het toch eens aangedurfd hier een topic aan te maken :')

De foto's zijn al wat ouder, ze zijn gemaakt in begin augustus, tijdens mijn allereerste (onderlinge) wedstrijd sinds ongeveer 10 jaar. Ook was het de eerste keer dat ik met Chica op het veld reed. In andere woorden, spanning, spanning, spanning :):)
En dat was ook terug te zien in de proef := De eerste proef 151 punten, wegens het meerdere malen verlaten van de ring :') Ze liep dwars door mn buitenbeen heen, er was geen houden aan. Ik heb zelfs door iemands anders dr proef heen gereden, goddank niet gehinderd (sorry nog! :') )
Daar heb ik vervolgens hard om gelachen, beste beentje voor gezet voor de volgende proef, ben wat meer gaan ontspannen, wat er resulteerde op 179 punten. Niet fantastisch, maar beter.

Naar aanleiding van dit proefje veel geoefend op de binnenhoefslag, zorgen dat ze ook zonder bakrand kan dressuren! Dit was erg pittig, maar gaat beter. Inmiddels hebben we dit een beetje links laten liggen en ben ik ook druk bezig geweest met het verbeteren van de nagevelijkheid. Je ziet op de foto's wel dat het koppie dan weer hoog is, dan weer laag. Zoeken naar een juiste houding. Ik ben niet zo van het spelen met de teugels, maar inmiddels loopt ze steeds constanter nagevelijk. Ook ben ik veel bezig geweest met het consequent zijn met been geven. Been = vooruit, anders schopje, dan tikje. Hier blijf ik druk mee bezig.

Nog even kort informatie over Chica:
Chica
Merrie
+- 20 jaar
3 jaar mijn les paard
2x in de week les, 1x vrijrijden (wegens gebrek aan andere ruiters die op dr willen en wegens overvloed van mijn liefde voor dit beestje!)
paard wordt verder bijna niet gereden

Hup naar de foto's!

Fijn plaatje vind ik dit.
Afbeelding

En dees dan weer minder :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier wil ik een volte inzetten en heb buitenteugel er goed bij. Maar wat ik nou weer met de binnenteugel doe?? :o
Afbeelding

Afbeelding

Tjah.. hier word ik niet vrolijk van, zoals rob geus dat zo mooi zegt :=
Afbeelding

Hier zie je dus duidelijk dat ze de ring uitloopt. Dit was het tweede proefje.
Afbeelding

Als ik op deze foto's terugkijk, zie ik dat we al weer veel zijn gegroeid. Om door te blijven groeien zou ik veel tips willen!
Kom maar op! ;)

En als slot nog even dit mooie plaatje:
<3
Afbeelding

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:00

Wat leuk en fijn dat Chica veel liefde en verzorging van jou krijgt :j
Ik vind je nogal gespannen zitten... Maar dat kan natuurlijk ook door de spanning komen :+
Je kan eens af en toe met barebackpad gaan rijden, dat werkt erg goed om jezelf te ontspannen.

Succes samen!

kallista90

Re: Manegepaard Chica en ik, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 23:50

klopt, ik zit altijd gespannen, hier helemaal..
ik verkramp mn lichaam als het ware en god wat is dat moeilijk om af te leren :=
in de volte en met wijken hang ik bijvoorbeeld heel erg naar de kant waar ik heen wil, maar haast zo dat het lijkt of ik er eerder wil zijn dan Chica :+
Aangalopperen hetzelfde, dan neem ik ook zo'n vreemde houding aan, alsof ik dr in galop wil drukken..

Helaas is zonder zadel rijden geen optie, vanwege een zeer uitstekende schoft (en dat doet au!) Ik denk dat een barebackpad daar ook niet tegen helpt? Of juist wel?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:56

:j Een barebackpad helpt echt goed, juist daarvoor!
Die van emiel voest of christ zijn sowieso erg zacht (maar wel :$ )...

Je kunt ook eentje van equiplay, bestfriend of barefoot etc. zoeken en daaronder nog eens een extra zadeldekje leggen.
Zadeldekje zorgt er meteen voor dat de pad mooi schoon blijft ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:00

Ik zou geen barebackpad kopen, neem gewoon eens goed zitles, daar kom je veel verder mee.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:07

ElineS schreef:
Ik zou geen barebackpad kopen, neem gewoon eens goed zitles, daar kom je veel verder mee.

Ontzettend eens. Als je zelf wilt oefenen, kun je maar beter een gewoon zadel op je paard leggen. Of wil je dat al je geoefen 1 op 1 op de paardenrug wordt gevoeld?

Er zitten wel mooie foto's tussen, ik vind het erg leuk te lezen hoe goed je band met dit paard is. Maar eerlijk gezegd zou er in al die uren les best wel iets aan je houding gewerkt mogen worden. Is niet alleen voor jezelf, maar ook voor je paard fijn.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:16

Absoluut oneens!
Zonder zadel of beugels moet je wel rechtzitten anders donder je van je paard af. Het is juist een hele goede oefening om balans te vinden.

Je kan inderdaad ook zitles erbij nemen en ook daar moet je je beugels uitdoen :j

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:18

Ik vind het er leuk uitzien hoor, maar zoals de rest ook al zegt, zit je zelf erg gespannen. Ik zou gewoon een paar zitlesjes nemen. Is leuk voor de afwisseling en goed voor jullie allebei.
Wel echt heel leuk dat het paard dankzij jou nog flink aandacht krijgt. ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:21

@doei: En zo snel ze dan weer op een zadel gaat zitten krijg ze hetzelfde probleem weer.. Plus zo'n pad is niet goedkoop en zou ik zelf niet kopen voor een paard dat niet van mij is.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:37

ElineS schreef:
@doei: En zo snel ze dan weer op een zadel gaat zitten krijg ze hetzelfde probleem weer.. Plus zo'n pad is niet goedkoop en zou ik zelf niet kopen voor een paard dat niet van mij is.

Waarom denk je dat ze dan weer hetzelfde probleem krijgt?
Inderdaad de pads zijn prijzig, beginnen ongeveer op 60 euro of je moet er eentje tweedehands vinden.
Een zadel/bit of hoofdstel is echt "maat" gebonden een barebackpad past op de meeste paarden....

Trouwens TS beugels uit is nog een goedkopere optie :)* :+

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:42

een stevige schoen inplaats van een rubberen jophur deze geven je totaaal geen steun, en dan es gaan oefenen om je benen lang te maken want die leg je af en toe zowat op haar rug! als ze niet voor het been is, zorg dan dat ze dat wordt je kan een paard zoiezo pas nagevelijk rijden als ie voorwaarts is.

nou snap ik best dat het hier om een manege paard gaat hoor, en dat je dus niet zo vrij bent in je opties van aanschaf en je niet zo regelmatig rijd zoals meer hier doen. hebben jullie spiegels in de bak? wees streng voor jezelf en beoordeel je eigen houding! als je je eigen fouten realiseerd zijn ze in mijn ervaring altijd het snelste opgelost :Y)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:51

Jullie zijn op zich een leuke combi om te zien :j Meeste tips zijn al wel gegeven denk ik, maar wat ik me afvroeg, heb je je chaps nou verkeerd om aan? (links aan rechts en andersom? ) :o Met name op de 5e foto zie je bij je linkerbeen dat verticale leerstukje zeg maar, aan de binnenkant zitten. Volgens mij hoort dat aan de buitenkant.. :o Kan het fout gezien hebben hoor!

Succes in ieder geval! :D

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 01:09

Ik zal de komende lessen de instructrices eens vragen met name op mijn houding te letten :j
een barebackpad voor een manegepaard lijkt me in dit geval niet handig besteed, kan ik beter een aantal privelessen gericht op mn houding van betalen :)
En veel beugels uit dus!

@Mjay, ik heb de zoektocht naar een laars die nog wel om mijn enorme kuiten passen opgegeven := Vandaar de chaps :) En ik ben inderdaad druk bezig met het voorwaarts rijden, nagevelijkheid komt dan wel weer!
We hebben spiegels, maar ze zijn beide zo klein en hangen zo laag dat je er eigenlijk niet veel aan hebt..

Maggie_Eddy schreef:
Meeste tips zijn al wel gegeven denk ik, maar wat ik me afvroeg, heb je je chaps nou verkeerd om aan? (links aan rechts en andersom? ) :o Met name op de 5e foto zie je bij je linkerbeen dat verticale leerstukje zeg maar, aan de binnenkant zitten. Volgens mij hoort dat aan de buitenkant.. :o

:oo :oo :oo _O-
volgens mij wel ja, en ik besef me net dat ik dat waarschijnlijk al langer heb.. das knullig! :o

wat je toch al niet leert van zon topic :o :')

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 01:18

Whahahaah :') Fijn dat mijn lenzen dan toch goed werken :') Maar, dat niemand op je manege dat gespot heeft? :oo := Haha, nou fijn dat ik heb kunnen bijdragen :D :D hihi

Edit: Ik rij zelf overigens ook altijd met chaps, gewoon leren (zie profiel, zowel het bruine (Ariat Close Contact Chaps) als het zwarte (Sergio Grasso chaps) is chaps+schoenen (in beide gevallen Ariat). Kun je zeker wel je steun aan vinden, maar dan zou ik het wel combineren met leren jodpuhrs. Rubber geeft erg veel mee en houdt dus nergens een bijv. kantelende voet tegen ofzo. Dan heb je net wat meer keuze in maat dan met laarzen, in zoverre, dat het vaak minder kostbaar zal zijn. Laarzen kun je uiteraard ook op maat laten maken, maar da's meestal wel een duur grapje..

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 15:41

heeft niemand door gehad blijkbaar :') of niet durven zeggen :=
mn jodphurs beginnen een beetje oud te worden, dus als ik nieuwe ga kopen worden het dan waarschijnlijk leren jodphurs! Ik zal morgen mn oude laarzen ook eens proberen te passen, wie weet!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:45

Heb je moeite met je balans? Lijkt op deze foto's zo.

Leuk paardje :)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 15:55

Ik denk het wel, door dat ik vaak verkrampt en gespannen zit..

Ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat jullie het op de foto's zo goed kunnen zien, ik zag het zelf niet, zo gewend ben ik al deze houding op foto's terug te zien!

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:59

Heee, Chica en jij! :D leuke foto's!
jammer dat ze weg liep steeds. maarja.
Nog maar lekker weer rijden hé! :D

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 16:01

Doen we! We zijn al zoveel gegroeid samen en nu hebben we (of nou ja, ik) weer wat nieuws om aan te werken!

LGruitershop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:24

Leuk paard. Leuk team zijn jullie.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:27

mooi paard leuke foto's maar zit vrij gespannen dit zie je vooral als je in galop aan wil springen dan klem je je benen en je rug is dan stijf, verder niet verkeerd bedoeld :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:30

Ik zou eigenlijk nog helemaal niet bezig zijn met nageeflijkheid. Je kunt duidelijk zien dat jij nog niet in balans bent en nog geen onafhankelijke zit hebt. Als je nu aan nageeflijkheid gaat werken is dat veel te verwarrend voor het paard. Wellicht kun je op de manege ook zitlessen volgen?

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:52

Daar ben ik me momenteel ook niet op aan het richten. Ik had het idee dat met name 1 van de instructrices wou dat ik steeds meer aan de teugels zat om nagevelijkheid te krijgen. Ik had het gevoel dat ik als een gek zat te trekken en besloot toen dat dit voor mij niet de manier is om dit te krijgen. Ik ben toen wat op internet gaan zoeken en kwam bij een website over de atletische rijkunst. Toen ik me hier in had verdiept besloot ik me de komende tijd helemaal niet bezig te houden met nagevelijk rijden en des te meer met het goed voorwaarts rijden. Juist na deze beslissing is ze langzaam aan steeds nagevelijker gaan lopen, maar ik vraag het niet door bv te spelen. Dit komt vanzelf. :)

Ik ga de komende lessen veel zonder beugels rijden en ik ga eens kijken of ik eens een privelesje kan krijgen gericht op mijn zit. Helaas zijn de manegelessen net weer duurder geworden en heb ik nog steeds geen geldboom in de tuin ;( :P Het wordt dus voornamelijk er aan werken in de manegelessen.
Zitlessen zijn er helaas niet.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:22

Om te beginnen, je hebt je chaps aan het verkeerde been (boogje wat jij aan de binnenkant van je been hebt zitten hoort aan de buitenkant) ;) .

Jullie zijn een leuk stel!! Je paard oogt wat stug, maar daar valt aan te werken. Te beginnen bij jezelf waar je al hard je best op doet krijg ik de indruk. Hier nog wat tips voor je houding en zit;

-Als je drijft, houdt je been dan op de plaats. Niet terug leggen dus. Dat haalt je onnodig uit balans op dit moment.
-Probeer je gewicht over beiden zitbeentjes te verdelen. bedenk dat je een boom bent die vanuit de zitbeenderen wortel wil schieten.
-Bedenk dat je een marionet bent. Er zit een touwtje aan je kruin waaraan je opgetild wordt.
-Probeer je beugel aan de bal van je voet te houden.
-Bedenk dat je voor je gevoel met x-benen wil zitten waarbij je niet overdrijft.
-Druk NIET he hak uit, maar druk je knie naar beneden. Je voetzool behoort horizontaal te zijn, alsof je plat op de grond staat.
-Als je op je paard zit beeld je dan eens in dat je niet op je paard zit, maar in de houding die je op dat moment hebt op de grond staat. Val je dan om, of blijf je stabiel staan? Als je voor je gevoel stabiel kan blijven staan ben je al een eind op weg je onbalans te verbeteren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ben benieuwd hoe je over een poosje rondrijdt ;) !!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:32

Hele mooie tips hierboven!

Mijn tip; neem je teugels op maat! Je hebt je handen plat en ze hangen bijna op je knieën op sommige foto's. Als je dat doet wordt het voor paard in de mond vervelender en zal ze neit snel nageefelijk worden.

Heel goed dat je nu bezig bent met voorwaarts maken! En let ook goed op eenzijdige beenhulp, ze valt door je buitenbeen heen de ring uit. Als dat gebeurt probeer dan niet aan je binnenteugel te trekken, maar met de buitenbeugel te begrenzen.